Έντυπη Έκδοση

Στο απρόβλεπτο της καθημερινής τραγικότητας

Ελιοτ Πέρλμαν

Μυστήριο σε επτά πράξεις

(Επτά μορφές του διφορούμενου)

μτφρ.: Αντώνης Καλοκύρης

εκδόσεις Κέδρος, 2010, σ. 781

Ενας κόσμος που στηρίζεται στο διφορούμενο του λόγου και της πράξης και κατοικείται από ανθρώπους που χαρακτηρίζονται από άμεση αίσθηση της ζωής είναι ο κόσμος που στήνει στο μυθιστόρημά του ο αυστραλός συγγραφέας Elliot Perlman (γενν. 1964). Δικηγόρος στο επάγγελμα ο Perlman, που ήδη από το πρώτο του μυθιστόρημα (Τρία δολάρια) απέσπασε σημαντικές διακρίσεις, δίνει στο εκτενές αυτό βιβλίο του μια διαφορετική διάσταση στις ανθρώπινες σχέσεις. Ο συγγραφέας παρακολουθεί τους ήρωές του με τη στωικότητα εκείνου που αντιλαμβάνεται τη βαθύτερη ουσία και το νόημα της ζωής. Οι εφτά ιστορίες του βιβλίου περιστρέφονται γύρω από την ιστορία της απαγωγής ενός παιδιού, όπως τη βλέπουν εφτά διαφορετικοί χαρακτήρες. Ο αινιγματικός, άνεργος δάσκαλος Σάιμον Χέιγουντ, λάτρης της ποίησης και των ανθρωπίνων εμμονών, ο οποίος σχετίζεται με την πόρνη Αντζελίκ, συλλαμβάνεται για την απαγωγή του παιδιού της πρώην αγαπημένης του και φυλακίζεται σε φυλακή υψίστης ασφαλείας. Η Αννα, μια γυναίκα ανίκανη να κόψει τον γόρδιο δεσμό με το παρελθόν της, δεν μπορεί να αφήσει τον άντρα που αγαπούσε περισσότερο και από τον σύζυγό της να σαπίσει στη φυλακή, ενώ η Αντζελίκ (ο Αγγελος) ρισκάρει τα πάντα σε μια πράξη βαθιάς αφοσίωσης (που μπορεί να εκληφθεί και ως προδοσία). Ανάμεσα στους χαρακτήρες του έργου ξεχωρίζουν ο κυνικός χρηματιστής με τον συνεργάτη του, θύτες και θύματα αμφότεροι σε ένα ριψοκίνδυνο κόλπο, το εννιάχρονο αγόρι, που εμφανίζεται ως άλλοθι ενός αταίριαστου γάμου, και τέλος, ο χαρισματικός ψυχαναλυτής που κινεί τα νήματα της μπερδεμένης ιστορίας. Η ανεξήγητη απαγωγή και η πολύκροτη δίκη που ακολουθεί φωτίζονται από το ημερολόγιο του Σάιμον, της «αράχνης των βράχων», όπως θα τον χαρακτηρίσουν οι συγκρατούμενοί του. Με όποιον τρόπο κι αν διαβαστεί το συγκεκριμένο μυθιστόρημα (που βρέθηκε στην βραχεία λίστα του Miles Franklin Award, του σημαντικότερου λογοτεχνικού βραβείου στην Αυστραλία), είτε ως ιστορία μυστηρίου είτε ως ψυχολογικό θρίλερ είτε ως ερωτική ιστορία που αποτυπώνει το απρόβλεπτο της καθημερινής τραγικότητας, πετυχαίνει μια σε βάθος ανάλυση της ανθρώπινης ψυχολογίας και συμπεριφοράς καθώς το άτομο, εγκλωβισμένο στην τεχνοκρατούμενη ζοφερή πραγματικότητα, αναζητεί ερμηνείες που τελικά το υπονομεύουν.

Μάνος Μεγαλοκονόμος

Στρατηγικό βάθος, ζωτικός χώρος και γενοκτονίες

εκδόσεις Αρμός, σ. 110, ευρώ 10,09

Σε ομιλία του στις 23 του περασμένου Ιουνίου (αίθουσα «Δαίδαλος» της οδού Ρεθύμνου), ο Μάνος Μεγαλοκονόμος, πρέσβης ε.τ., γενικός γραμματέας του Ιδρύματος Ελληνικού Πολιτισμού, καθηγητής στη Διπλωματική Ακαδημία και τη Σχολή Δημόσιας Διοίκησης, αρθρογράφος και παράλληλα πεζογράφος (έχει δημοσιεύσει διηγήματα και τέσσερα μυθιστορήματα), έκανε λόγο για «γεωγραφικό παραλογισμό, που συνθέτουν η αλαζονεία και η μεγαλομανία». Αφορμή της ομιλίας του, το βιβλίο του εξωκοινοβουλευτικού υπουργού Εξωτερικών της Τουρκίας (από τον Μάιο του 2009) Αχμέτ Νταβούτογλου. Ενα βιβλίο-σύνθεση ιστορικών, θρησκευτικών και εθνικών στοιχείων, του οποίου ο συγγραφέας (έχοντας ακολουθήσει ακαδημαϊκή σταδιοδρομία και με εμφανή την επίδραση της γερμανικής του παιδείας), σύμφωνα με τον ομιλητή, στοχεύει να κατευθύνει την εξωτερική πολιτική μιας χώρας. Η περίπτωση του νεο-οθωμανού πολιτικού και στοχαστή Αχμέτ Νταβούτογλου απασχόλησε ιδιαίτερα τον έλληνα πρέσβη ε.τ. στα κείμενα του τόμου Στρατηγικό βάθος, ζωτικός χώρος και γενοκτονίες των εκδόσεων Αρμός. Ο συγγραφέας, με αφορμή τη βράβευση του τούρκου ηγέτη με το βραβείο «Woodrow Wilson for Public Service», αναφέρεται στις διώξεις πληθυσμών και στις γενοκτονίες που είτε συμβαίνουν έπειτα από πολεμικές συγκρούσεις είτε γίνονται «βάσει σχεδιασμού με γεωστρατηγικά σοφίσματα και άλλα θεωρητικά κατασκευάσματα». Οι θεωρίες αυτές, που «σε καθαρή γλώσσα δεν παύουν να σημαίνουν ιμπεριαλισμό και πρόθεση βίαιης επέκτασης», εξαγγέλλονται συχνά εκ των προτέρων, ώστε τα απειλούμενα έθνη να τις γνωρίσουν, πράγμα που, αν δεν συντελεστεί, είναι δείγμα «ανεξήγητης και ασυγκράτητης τάσης αυτοκτονίας». Στον πρόλογο του βιβλίου του ο συγγραφέας θυμάται «το καλύτερο μάθημα συναλληλίας και κοινωνικής συνοχής» που έλαβε ποτέ. Ηταν στα μαθητικά του χρόνια, όταν ο καθηγητής του στο Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης είχε ζητήσει από όλη την τάξη να δοκιμάσει για μία ολόκληρη βδομάδα να αποφύγει να προφέρει την αντωνυμία «εγώ». Η δοκιμασία είχε στόχο να ριζώσει στη συνείδηση των μαθητών του η αντίληψη ότι η ύπαρξη του καθενός συνδέεται απολύτως με την ύπαρξη της κοινωνίας γύρω του.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Σχετικά θέματα: Κριτική βιβλίου
Ερωτικά και άλλα δίπολα
Το επαναστατικό μήνυμα Εκείνου που αγνοούμε
Στη σκοτεινότητα ενός ποιητικού εργαστηρίου
Στο θρίλερ της καθημερινότητας
«Για την κατανόηση του παρόντος είναι απαραίτητη η μελέτη του παρελθόντος»
Πεζογραφικό ταλέντο μιας μοναδικής ζωής
Φόνοι στην υπηρεσία της σύγχρονης τεχνολογίας
Οταν στο παρελθόν ισχύει το παρόν
47 πεζοποιήματα μέσα σε ένα υπερρεαλιστικό σύμπαν
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Κριτική βιβλίου
Ερωτικά και άλλα δίπολα
Το επαναστατικό μήνυμα Εκείνου που αγνοούμε
Στη σκοτεινότητα ενός ποιητικού εργαστηρίου
Στο θρίλερ της καθημερινότητας
«Για την κατανόηση του παρόντος είναι απαραίτητη η μελέτη του παρελθόντος»
Πεζογραφικό ταλέντο μιας μοναδικής ζωής
Στο απρόβλεπτο της καθημερινής τραγικότητας
Φόνοι στην υπηρεσία της σύγχρονης τεχνολογίας
Οταν στο παρελθόν ισχύει το παρόν
47 πεζοποιήματα μέσα σε ένα υπερρεαλιστικό σύμπαν
Αφανής αναγνώστης
Ωραία δουλειά, ωραία βιβλία
Η τρίτη ανάγνωση
Η Δίκη
Από τις 4:00 στις 6:00
Ξενύχτι γράφοντας τραγούδια
Μια βασίλισσα χωρίς αμφισβήτηση
Άλλες ειδήσεις
Απόσπασμα καλοκαιριού
Ρεμπέτικο
Οι χώροι
Η διαθήκη μου
Οι εκθέσεις φωτογραφίας κυριαρχούν στα μουσεία και τις γκαλερί του Βερολίνου
Ποίηση σε μικρόψυχους καιρούς