Έντυπη Έκδοση

Ατυχη διακωμώδηση

Μια πολιτική κωμωδία που αντιμετωπίζει δυσκολίες με τα ιστορικά της πρόσωπα και δεν καταφέρνει μέχρι και την τελευταία σελίδα να βρει τον τόνο της. Χρήστος Χαρτοματσίδης «Μια εταίρα θυμάται»

Στην εποχή του Πελοποννησιακού Πολέμου μεταφέρεται με το καινούριο του μυθιστόρημα «Μια εταίρα θυμάται» («Ελληνικά Γράμματα») ο Χρήστος Χαρτοματσίδης, ξετυλίγοντας μια περιπέτεια έξαλλου έρωτα και ανηλεούς ίντριγκας, που έχει ως ιστορικό της φόντο τον αγώνα τον οποίο διεξήγαγε ο βασιλιάς της Σπάρτης Αγις ο Β' εναντίον των Αθηναίων.

Στην περιπέτεια παίρνουν μέρος ως ιστορικά πρόσωπα ο Αγις και ο Αλκιβιάδης, ενώ προϊόντα μυθοπλασίας αποτελούν ο αρχηγός της σπαρτιατικής μυστικής υπηρεσίας Φηγέας και η σφόδρα ερωτευμένη μαζί του εταίρα Δάφνη, που καλείται στην έξοδο να πληρώσει πανάκριβα τα αισθήματά της.

Ο Φηγέας αναλαμβάνει μιαν επικίνδυνη αποστολή στη Θράκη, όπου ερχόμενος σε διαπραγματεύσεις με τον Αλκιβιάδη καταλαβαίνει ότι ο Αγις τον έχει στείλει στον θάνατο, επιδιώκοντας να απαλλαγεί από την ενοχλητική παρουσία του στα της Σπάρτης.

Η πλοκή εξελίσσεται μέσα από αλλεπάλληλες μεταβολές της τύχης, που αποκαλύπτουν έναν κόσμο ατέλειωτης δολιοφθοράς, στον οποίο ισχύει ένας και μοναδικός νόμος: ο νόμος του πολέμου όλων εναντίον όλων. Κυρίαρχη οντότητα εν προκειμένω δεν είναι η ολιγαρχική Σπάρτη ή η δημοκρατική Αθήνα, αλλά το σκοτεινό Μαντείο των Δελφών, το οποίο υπαγορεύει από τα παρασκήνια τη θέλησή του σε δικαίους και αδίκους, δημιουργώντας έναν αυτόνομο πόλο εξουσίας.

Ο Χαρτοματσίδης προσπαθεί να φτιάξει μια πολιτική κωμωδία με αρχαίο ένδυμα και πιπεράτο σεξ, περνώντας από διάφορα λογοτεχνικά είδη, όπως το ιστορικό, το περιπετειώδες και το επιστολικό μυθιστόρημα (η Δάφνη γράφει συνεχώς γράμματα στον Φηγέα), αλλά και το αστυνομικό ή το κατασκοπικό θρίλερ. Το βιβλίο του αντιμετωπίζει, παρ' όλα αυτά, πολλά και σοβαρά προβλήματα σελίδα τη σελίδα.

Ανακατεύοντας το χοντρό αστείο και τη σκανδαλώδη φάρσα, που διατρέχουν απ' άκρου εις άκρον τη δράση, με την τραγική μοίρα των ηρώων του, ο συγγραφέας δυσκολεύεται να εξασφαλίσει μιαν ισορροπία ανάμεσα στη διακωμώδηση και το δράμα με αποτέλεσμα ένα έργο το οποίο δεν ελέγχει ούτε το ύφος ούτε τον τόνο του.

Εξίσου σοβαρές δυσκολίες έχει ο Χαρτοματσίδης και με τα ιστορικά του πρόσωπα: ο Αγις και ο Αλκιβιάδης δεν αποτελούν γελοιογραφίες ή καρικατούρες της αρχαιότητας, που σχολιάζουν ευτράπελα το παρόν, αλλά άχαρα εγκυκλοπαιδικά λήμματα τα οποία υποσκάπτουν τη λειτουργία της πλοκής και αποδυναμώνουν και τις καλοσχηματισμένες φιγούρες της (όπως είναι οπωσδήποτε ο Φηγέας και η Δάφνη).

Εγκαταλείποντας την εκλεπτυσμένη πολιτικοκοινωνική σάτιρα των προηγούμενων βιβλίων του, ο Χαρτοματσίδης μπλέκεται αίφνης στο κουβάρι του μαύρου χιούμορ και δεν κατορθώνει, όσο κι αν παλεύει, να το ξεμπλέξει. Σίγουρα, πρόκειται για μια άτυχη στιγμή στη διαδρομή του.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Στη στήλη
Τυπογραφείο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Αναγεννησιακό Φεστιβάλ Ρεθύμνου
Αναγέννηση στο Ρέθυμνο
Βιβλίο
Σκάβοντας για το έθνος
Στο «Ελεος» των ισχυρών
Η Ιστορία ως μυθιστόρημα
Διακωμωδώντας την αρχαιολατρία
Η Πλάκα δεν είναι μόνο φολκλόρ
Εικαστικά
Φιγούρες γεμάτες ζωή και χρώμα
Θέατρο
Αισχύλος, παραδοσιακά
Δράμα με χάπι εντ
Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο
Τα ΚΑΣτανα απ' τη φωτιά
Κινηματογράφος
Στο (κόκκινο) πανί
Parlez-vous francais?
Ζητείται νέος μάγος
Ανάμεσα σε δύο κόσμους
Μουσείο Ασιατικής Τέχνης
Σαγιονάρα, Κέρκυρα
Μουσική
Ενας τροβαδούρος με στιλ
Απ' το ταμείο στη σκηνή
Οι Πίπινγκ Τομ στο Φεστιβάλ Καλαμάτας
Οι μετρ της παρακμής επιστρέφουν
Συνέντευξη Αρλέτα
«Πέτυχα... από ατυχία»
Συνέντευξη Μαρία Ναυπλιώτου
«Παίζω για το άνω διάζωμα»
Συνέντευξη Ροντρίγκο Λεάο
Τσέλο και συμπάθεια
Τέχνη και ταυρομαχίες
Χορεύοντας με τους ταύρους