Έντυπη Έκδοση

12 έργα αναζητούν το κοινό τους

Βιβλία από τους πάγκους των βιβλιοπωλείων

* Παρατηρώντας το βρέφος, Η μέθοδος της ψυχαναλυτικής παρατήρησης βρέφους, επιμέλεια: Εφη Λάγιου-Λιγνού, πρόλογος: Ανδρέας Γιαννακούλας, εκδόσεις Καστανιώτη, σ. 328, ευρώ 18

Παρατηρώντας τα παιδιά μαθαίνεις τον κόσμο όλο. Ρομαντικό; Ναι. Ποιητικό; Ναι. Αληθινό; Σίγουρα. Τα βρέφη και κάθε μικρό παιδί αποτελούν την αρχή του κόσμου. Είναι το σημείο ένα στην πορεία της ζωής μας. Το να προσπαθούμε να τα κατανοήσουμε είναι δύσκολο, αλλά και πολύ σημαντικό. Στο βιβλίο αυτό παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα η μέθοδος της ψυχαναλυτικής παρατήρησης βρέφους και οι πολλαπλές εφαρμογές της μέσα από θεωρητικά κείμενα και κλινικά παραδείγματα. Πρόκειται για τη μέθοδο που εισήγαγε η ψυχαναλύτρια Esther Bick στην εκπαίδευση παιδοψυχοθεραπευτών το 1948 και είχε τεράστια επίδραση στην εκπαίδευση ψυχαναλυτών και ψυχοθεραπευτών παγκοσμίως, καθώς και στην ψυχαναλυτική σκέψη και έρευνα.

* Φόνη Ρέπουλη, Το συναπάντημα, εκδόσεις Ιωλκός, σ. 334, ευρώ 17

Η μοίρα «τρέχει» πιο γρήγορα από τους ανθρώπους. Τους χαράζει τον δρόμο και αυτοί, μερικές φορές, δεν έχουν άλλη επιλογή από το να τον ακολουθήσουν. Κάποτε, φτιάχνονται σταυροδρόμια και το συναπάντημα είναι αναπόφευκτο. Η Φόνη Ρέπουλη στο δεύτερο βιβλίο της περιγράφει το αναπάντεχο σμίξιμο ανθρώπων, ψυχών. Η Αλμπένα, μετανάστρια από τη Βουλγαρία, έρχεται στην Ελλάδα για να εργαστεί και να λυτρωθεί. Συναντά τη Δάφνη, που αναζητούσε φυγή από αδιέξοδα. Οι κοινωνικές και φυλετικές διαφορές δεν έχουν σημασία. Οι δύο γυναίκες έρχονται κοντά και, όπως ήταν φυσικό, ήρθαν στο φως βιώματα, συγκρούσεις και ανατροπές. Ταύτιση και αποκλίσεις δύο λαών μέσα από ήθη και έθιμα και ιστορικές αναδρομές. Η συγγραφέας, με λόγο μεστό και τρυφερό, καταφέρνει να σηματοδοτήσει μια πορεία που έμελλε να σταθεί ορόσημο για δύο γυναίκες. Παρά τους προβληματισμούς, τις αναστολές και τις αντιφάσεις, θα καταφέρουν να χτίσουν μια σχέση, που θα αντέξει στις προκλήσεις της διαφορετικότητας και θα τις μετουσιώσει σε ένα συναρπαστικό δέσιμο.

* Ελένη Αντωνίου-Αντωνάκου, Η Λεία στη χώρα των πουλιών, εικονογράφηση: Ρωξάνη, εκδόσεις Σύγχρονη Εποχή, σ. 59, ευρώ 12,23

Ποιος είναι ο πιο απλός τρόπος για να ταξιδέψεις; Μα, η ράχη ενός πουλιού. Ναι, δεν είναι πραγματικό. Είναι ουτοπικό, αλλά στα παραμύθια η ουτοπία είναι η μοναδική πραγματικότητα. Η Ελένη Αντωνίου δίνει χρώμα σ' αυτή την πραγματικότητα και νιώθουμε, έστω και νοερά, το μαγικό πέταγμα. Η ιστορία είναι απλή, αλλά έτσι μεταδίδεται καθαρότερα το μήνυμα της Αντωνίου. Η Λεία, ένα κοριτσάκι της Γ' Δημοτικού, αγαπάει το βιβλίο «Εμείς και το περιβάλλον». Εκεί μαθαίνει για τα πουλιά. Βλέπει τα μεγάλα τους φτερά, τα ζωηρά τους χρώματα. Ο πατέρας της τής εξηγεί. Οταν την παίρνει ο ύπνος. Τότε, ο αετός την ταξιδεύει σ' όλες τις ηπείρους για να γνωρίσει όλα τα είδη των πουλιών. Αυτή η μυθιστορηματική ιστορία για παιδιά στοχεύει στην ανάπτυξη οικολογικής συνείδησης. Στην ενίσχυση της ευαισθησίας τους και στο φούντωμα της αγάπης τους για πουλιά. Η εικονογράφηση ανήκει στην Οξάνα Ρουμελίδη. Τα χρώματα και οι γραμμές των σχεδίων ταιριάζουν απολύτως με το κείμενο της Ελένης Αντωνίου.

* Ζαν-Κριστόφ Γκρανζέ, Ελέησόν με, μετάφραση: Ρίτα Κολαΐτη, εκδόσεις Καλέντης, σ. 688, ευρώ 22,50

Το αντικείμενο του εγκλήματος κατέχει σημαντική θέση στο αστυνομικό μυθιστόρημα. Συμβάλλει στην απρόσκοπτη ροή του λόγου και της αφήγησης. Οσο συνηθισμένο κι αν είναι, μετέχει στη διαμόρφωση του τοπίου. Ο Ζαν Κριστόφ Γκρανζέ πρωτοτυπεί στο Ελέησόν με και το καταφέρνει, επειδή επιλέγει ένα μη αναμενόμενο δολοφονικό όργανο: την κραυγή. Κατά κάποιον τρόπο τής δίνει νέο ρόλο απ' αυτόν που έχουμε μάθει. Δεν ακολουθεί μόνο. Δεν καλύπτει μόνο το κομμάτι που έπεται της χρήσης ενός συμβατικού όπλου (πιστόλι, μαχαίρι, κ.ά.). Εδώ ενεργεί διττά. Ο άνθρωπος είναι η τελειότερη δολοφονική μηχανή. Δεν διαθέτει μόνο το ζωώδες ένστικτο, αλλά και το μυαλό για να γίνει αποτελεσματικός δολοφόνος. Αυτό είναι το ένα κομμάτι, που δίνει πόντους στο Ελέησόν με. Το άλλο βρίσκεται στην αφηγηματική ικανότητα του Γάλλου και στον τρόπο που στήνει την πλοκή.

Ο Βίλχελμ Γκετς, διευθυντής χορωδίας, δολοφονείται σε μια αρμενική εκκλησία του Παρισιού με τελετουργικό τρόπο. Στους τοίχους, στίχοι από το Ελέησόν με γραμμένοι με αίμα. Την έρευνα αναλαμβάνουν δύο περιθωριακοί αστυνομικοί. Ο Λιονέλ Κασντάν και ο Σεντρίκ Βολοκίν. Τίποτε ιδιαίτερο στο υλικό του Γκρανζέ. Ωστόσο, ο ρυθμός της αφήγησης είναι γρήγορος και εκμεταλλεύεται κάθε στοιχείο, για να δώσει ώθηση στην ιστορία. Η αγωνία για τη συνέχεια προσφέρεται σε μεγάλη ποσότητα και ο αναγνώστης σίγουρα δεν θα εγκαταλείψει το βιβλίο. Παράλληλα, οι ανατροπές είναι συνεχόμενες. Αναμενόμενες και μη. Υπάρχει, όμως, κι άλλη μια πτυχή τού Γκρανζέ, η δημοσιογραφική. Ο 50χρονος δείχνει τι σημαίνει έρευνα σε βάθος. Χρησιμοποιεί πραγματικά γεγονότα και τα συνδυάζει αρμονικά με τη μυθοπλασία. Παιδιά με αγγελικές φωνές, εκπαιδεύονται από νοσηρά άτομα της χιλιανικής χούντας. Εκπαιδεύονται για να σκοτώσουν. Οπλο τους, η φωνή. Η αρχή του κακού στην εποχή των ναζί. Ο συγγραφέας σαν να βουτάει στον βυθό για να βρει το ξεκίνημα του σκοταδιού. Με τους γοητευτικούς και ξεχωριστούς αστυνομικούς προσφέρει τη λάμψη που χρειάζεται το Ελέησόν με. Ενα αστυνομικό θρίλερ που διαβάζεται με μια ανάσα.

* Γιώργος Ρούσης, Μαρξ - Μπακούνιν, Για το σοσιαλιστικό κράτος, εκδόσεις Γκοβόστη, σ. 224, ευρώ 12

Η σύγκρουση του Μαρξ με τον Μπακούνιν γύρω από το σοσιαλιστικό κράτος αποτελεί αναμφισβήτητα μίας από τις πλέον σημαντικές πλευρές διαφωνιών των δύο στοχαστών. Οπως σημειώνει στο σημείωμά του ο εκδότης του βιβλίου: «Τα δύο αυτά ρεύματα του επαναστατικού κινήματος βρίσκονται στην ίδια αντικαπιταλιστική, αντιεξουσιαστική όχθη. Και είναι κάτω από αυτό το πρίσμα που πρέπει να αντιμετωπίζεται η κριτική του ενός προς το άλλο».

* Ηλίας Γ. Προβόπουλος, Κέντημα στην πέτρα η ζωή του, Η ζωή και το έργο του Μιχάλη Ρούσσου στον Ασφοντυλίτη, εκδόσεις Μικρές Πατρίδες, σ. 112, ευρώ 14

Ο κόσμος του Ασφοντυλίτη (στην Αμοργό) έμεινε ίδιος και απαράλλαχτος για πολλούς αιώνες και μόνο από τα μέσα του περασμένου άρχισε να αλλάζει. Τα πράγματα όμως κι εκεί αρχίζουν να αλλάζουν ριζικά από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και πολλοί κάτοικοι φεύγουν μακριά. Εκείνη την εποχή σταματάει και το έργο του Μιχάλη Ρούσσου. Το μόνο που μας τον θυμίζει πλέον είναι οι βραχογραφίες που άφησε στις μεγάλες πέτρες των τοίχων των σπιτιών, στις μάντρες του οικισμού και σε διάφορα άλλα σημεία.

* Ντέιβιντ Γκίλμουρ, Η κινηματογραφική λέσχη, μετάφραση: Γιώργος Καλαμάντης, εκδόσεις Πατάκης, σ. 259, ευρώ 14

Οταν ο Τζέσε, ο δεκαπεντάχρονος γιος τού Ντέιβιντ Γκίλμουρ, αρχίζει να κόβεται σε όλα τα μαθήματα στο σχολείο, ο πατέρας του τού κάνει μια πρωτότυπη πρόταση: Μπορεί να παρατήσει το σχολείο, αλλά με έναν όρο. Κάθε εβδομάδα θα βλέπει τρεις ταινίες που θα επιλέγει ο πατέρας του. «Μια συγκινητική ιστορία ενηλικίωσης τόσο του γιου όσο και του πατέρα» (Time out Chicago).

* Πέτρος Μπέσπαρης, Στις καλαμιές του βάλτου, εκδόσεις Μπίμπης Στερέωμα, σ. 168, ευρώ 10,15

Ιστορικό μυθιστόρημα, στο οποίο γίνεται προσπάθεια αναβίωσης της εποχής τού Μακεδονικού Αγώνα. Τελευταία δεκαετία του 19ου και πρώτη του 20ού αιώνα. Στη Δυτική Μακεδονία, στα οροπέδια του Αμυνταίου και της Πτολεμαΐδας (τότε Σόροβιτς και Καϊλαρίων), στην περιοχή Βάλτου και Ζάζαρης. Η ζωή στα χωριά της περιοχής, δύσκολη. Η ελονοσία από τον Βάλτο θερίζει. Ο Μακεδονικός Αγώνας κράτησε το φρόνημα των Δυτικομακεδόνων αυτή τη δύσκολη εποχή.

* Θερινά σινεμά, φωτογράφηση: Ιωάννης Ασημακόπουλος, Δημήτρης Τσεβάς, μετάφραση: Χρήστος Γκίκας, Γιώργος Μίχαλος, Πηνελόπη Πετσίνη, εκδόσεις Τεθλασμένη, σ. 143, ευρώ 50,47

Τα θερινά σινεμά είναι μια όμορφη... αστοχία στο σημερινό τοπίο. Σημεία ξεκούρασης και φυγής. Ολιγόωρης φυγής από την ανελέητη πραγματικότητα. Δεν συμβαδίζουν με τη σημερινή εποχή. Και όμως. Αντιστέκονται και μένουν όρθια, για να μας δώσουν ανάσες ζωής. Οι Ιωάννης Ασημακόπουλος, Δημήτρης Τσεβάς αναδεικνύουν τις σκιές ενός παρελθόντος σίγουρα πιο ρομαντικού. Φωτογραφίες ασπρόμαυρες, γιατί αυτό το χρώμα έχουν οι αναμνήσεις μας.

* Αριστείδης Παπατόλης, Χωρίς υπερβολή, εκδόσεις Λιβάνη, σ. 158, ευρώ 10

Οι στρόφιγγες των ναρκωτικών ανοίγουν από πολύ ψηλά και καμία Αρχή και νόμος δεν μπορούν να τις φτάσουν για να τις κλείσουν. Δυστυχώς, τα παιδιά μας που πέφτουν στα ναρκωτικά συνήθως δεν ζουν για να δούνε την τιμωρία του Θεού. Μία πρόληψη υπάρχει: το συναισθηματικό δέσιμο, η φροντίδα και το καλό παράδειγμα των γονιών.

* Κέλι ΜακΚάιν, Κυνήγι θησαυρού, εικονογράφηση: Σεσίλια Γιόχανσον, μετάφραση: Αριάδνη Μοσχονά, εκδόσεις Κέδρος, σ. 50, ευρώ 5,55

Ο πατέρας της Σπιρουλίνας χρειάζεται τη βοήθειά της. Κάποιος έκλεψε τον θησαυρό του. Μπορεί η Σπιρουλίνα να πιάσει τον κλέφτη και να βρει τον θησαυρό πριν από το ηλιοβασίλεμα; Η Σπιρουλίνα είναι γοργόνα και θέλει να ζει μοναδικές περιπέτειες.

* Θάνος Μπενέτος, Το αλφαβητάρι του αιωνόβιου, Πώς να ζήσουμε περισσότερο και καλύτερα: Προσδοκίες, μύθοι και αλήθειες, μετάφραση: Σώτη Τριανταφύλλου, εκδόσεις Πατάκης, σ. 273, ευρώ 15

Σε μια εποχή που οι πληροφορίες διαδίδονται με ανεξέλεγκτη ταχύτητα, ο συγγραφέας ξεχωρίζει την επιστήμη από τον τσαρλατανισμό, την πραγματικότητα από τις φαντασιώσεις. Μας προσφέρει πολύτιμες συμβουλές για την υγεία και τη μακροζωία με τρόπο απλό, ζωντανό και συχνά απολαυστικό. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Στη στήλη
Από τους πάγκους των βιβλιοπωλείων
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη
Η αγάπη μου για τον Τσέχοφ
Κριτική βιβλίου
Σπουδή στις ανθρώπινες αντοχές
Από τον ρωσικό αγροτικό λαϊκισμό στον λαϊκισμό του Στάλιν
Μιμήσεις πράξεων σπουδαίων
Ο καλλιτέχνης ως πολεμιστής
Βιβλία σε στόματα λεόντων καθώς πέφτει η θερμοκρασία του σώματος
Το παράδειγμα του Ρούσσου
Ενα βιβλίο - φάρος δίπλα μας
Διαμάντια στη δίνη του χρόνου
Προδημοσίευση
Τα όνειρα του Πεσσόα δεν σαπίζουν
Η τρίτη ανάγνωση
Καθώς ψυχορραγώ
Από τις 4:00 στις 6:00
Η Θεία Κωμωδία στη μουσική
Ο ποιητής των μπλουζ
Άλλες ειδήσεις
Τι άλλο γράφεις τώρα;
Το σκιάχτρο
Νυχτερινά στον Καχριμάνη
Η Καίτη Ντάλη θυμάται τον Γιάννη Βαρβέρη
Θεσσαλονίκη - Χόλιγουντ - Αρης - Μαϊάμι
Η θλίψη ξεπουλάει πάντα, και τα πάντα