Έντυπη Έκδοση

Στις σκαλωσιές της Ακρόπολης

Αθέατοι πρωταγωνιστές οι μαρμαροτεχνίτες της Ακρόπολης, με κρύο και με ζέστη βρίσκονται στην υπηρεσία των μνημείων. Αφοσιωμένοι στο φινίρισμα μιας μαρμαρογλυφής, στο καλούπωμα ενός αρχαίου θραύσματος, στην τέλεια λείανση ενός ρόδακα ή στη μεγαλειώδη προσπάθεια ασφαλούς ανέλκυσης και ανατοποθέτησης αρχιτεκτονικών μελών βάρους πολλών τόνων πάνω στον Παρθενώνα, στο ναό της Αθηνάς Νίκης και στα Προπύλαια..

Σ' αυτήν τη γεμάτη ένταση προσπάθεια, που απαιτεί λεπτούς χειρισμούς και απόλυτη συγκέντρωση, διαδικασία θαυμαστή από όσους έτυχε να την παρακολουθήσουν και να την επιβραβεύσουν με ένα χειροκρότημα, διάλεξε να στρέψει το φακό του ο φωτογράφος Βασίλης Βρεττός, όπως βλέπουμε στο κομψό λεύκωμά του «Οι Μαρμαροτεχνίτες της Ακρόπολης» (εκδόσεις «Αγρα»).

Οι μαρμαροτεχνίτες που εργάζονται στην Ακρόπολη δεν είναι πρόσωπα τυχαία. Η πολύχρονη σχέση τους με τα μνημεία, τους καθιστά ιδιαίτερες προσωπικότητες που έχουν να σου αφηγηθούν δεκάδες ιστορίες από όσα είδαν αγγίζοντας αρχιτεκτονικά μέλη αδιατάρακτα εδώ και 2.500 χρόνια. Οπως όταν ο αρχιτεχνίτης Γιάννης Αρμπιλιάς ανακάλυψε, σε μια αθέατη πλευρά του Παρθενώνα, το αυτόγραφο ενός αρχαίου συναδέλφου του. Με το δάχτυλο βουτηγμένο σε μηλίτη (ώχρα από τη Μήλο) είχε γράψει: «Ξανθίας ο Θραξ».

Ο Βασ. Βρεττός τρία χρόνια (2006-2009) ανοβοκατέβαινε τις σκαλωσιές, τρύπωνε στα εργαστήρια, συνομιλούσε με τους ανθρώπους, κέρδιζε τη φιλία τους και αποτύπωνε σε ασπρόμαυρα καρέ στιγμές που ανήκουν στην ιστορία. Στόχος του, να απεικονίσει τον δημιουργό μπροστά στο έργο του. Να δείξει τον ανθρώπινο μόχθο πίσω από κάθε μεγάλη προσπάθεια. Να παρουσιάσει τους αφανείς ήρωες της αναστήλωσης των μνημείων της Ακρόπολης, μια χούφτα ανθρώπους με ιδιαίτερες δεξιότητες, ευαισθησίες και γνώσεις. Ακριβό «αντίδωρο» για τις ατέλειωτες ώρες που πέρασε μαζί τους, οι αναμνήσεις του.

«Δεν θα ξεχάσω ένα ανοιξιάτικο πρωινό που είμαστε με τον αρχιτεχνίτη Γιώργο Ρήγο στην οροφή των Προπυλαίων και μου εξηγούσε τις τεχνικές, ακόμη και τις οφθαλμαπάτες που εφάρμοζαν οι αρχαίοι, σ' αυτά τα μνημεία. Πόσο δύσκολη ήταν η δουλειά τους και πόσο σημαντική ήταν η τεχνογνωσία τους για να τα προστατεύσουν π.χ. από τους σεισμούς. Ομολογώ ότι δεν θα λησμονήσω ότι βρήκε ανέπαφο, όπως μου είπε, το εμπόλιο, ένα κομμάτι ξύλο, ανάμεσα στους σπονδύλους ενός κίονα. Ηταν σαν να είχε κοπεί χθες από μια αγριομουριά. Για να μην έχει αλλοιωθεί τόσους αιώνες, δεν θα περνούσε αέρας. Τόσο τέλεια ήταν η συναρμογή τους».

Ο κ. Βρεττός, μηχανικός αεροσκαφών στο επάγγελμα πριν αφοσιωθεί στη φωτογραφία, βρέθηκε πάνω στην Ακρόπολη με άδεια να αποτυπώσει όχι τα μνημεία αλλά, ως συνεργάτης του Μουσείου Μπενάκη, τον μόχθο των εργαζομένων, στο πλαίσιο ενός προγράμματος καταγραφής των προβιομηχανικών και σύγχρονων επαγγελμάτων.

Το είδος της φωτογραφίας του, σύμφωνα με το εισαγωγικό σημείωμα του Μανόλη Κορρέ, κατατάσσεται «σε εκείνο της φωτογραφικής τεκμηρίωσης ή εκφραστικής απεικόνισης της εργασίας και των επαγγελμάτων».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Φωτογραφία
Αρχαιολογία
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Κριτική θεάτρου
«Πόλεμος είναι θα περάσει...»
Θεατρική κατάθεση
Λεύκωμα
Στις σκαλωσιές της Ακρόπολης
Μουσική
Οι βετεράνοι αντέχουν δισκογραφία
Συνέντευξη: Γιάννης Κοκιασμένος
Η «Στρέλλα» υπερβαίνει το «Ρωμαίος και Ιουλιέτα»
Συνέντευξη: Λίλο Μπάουρ
Παιδικό θέατρο: μια υπόγεια προετοιμασία για ζωή
Συνέντευξη: Νικηφόρος Παπανδρέου
«Θα θέλαμε για δώρο μια αποθήκη στο λιμάνι»