Έντυπη Έκδοση

Δέκα μήνες με τον Σαρκοζί

Τι είδους άνθρωποι συνθέτουν το γαλλικό προεδρικό ζεύγος; Δύο εντελώς διαφορετικά βιβλία, φιλοξενούμενα αυτές τις μέρες στις προθήκες, έχουν για πρωταγωνιστές τους αντίστοιχα τον Νικολά και την Κάρλα Μπρούνι-Σαρκοζί, με μοναδικό κοινό τους σημείο ότι υπογράφονται από γυναίκες: το «Αυγή βράδυ ή νύχτα» της Γιασμίνα Ρεζά (μετ. Ε. Καραϊτίδη, εκδ. Εστία) και το «Κάρλα Μπρούνι-Η μυστική ζωή» της Μπεσμά Λαουρί (μετ. Γ. Καλαμαντής, εκδ. Λιβάνη).

Η πρώτη δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις: πάει πια πάνω από μία δεκαετία που η Ρεζά κατέκτησε και τη θεατρική Αθήνα με το πολυβραβευμένο «Αρτ», ενώ στο μεσοδιάστημα παίχτηκαν κι άλλα δικά της έργα, με πιο πρόσφατο τον «Θεό της σφαγής» στο θέατρο Δανδουλάκη. Οσο για τη Λαουρί, είναι δημοσιογράφος ειδικευμένη σε «ευαίσθητες έρευνες» κι έχει πίσω της μια βιογραφία ακόμη, του διάσημου ποδοσφαιριστή Ζιντάν.

Από τα πλέον εξαγώγιμα πολιτιστικά «προϊόντα» της Γαλλίας, η εβραϊκής καταγωγής Γιασμίνα Ρεζά με τις ουγγρικές, ιρανικές και ρώσικες καταβολές, είχε το προνόμιο να παρακολουθήσει βήμα προς βήμα την προεκλογική εκστρατεία του Νικολά Σαρκοζί για το ύπατο πολιτικό αξίωμα της χώρας. Με το σημειωματάριό της παραμάσχαλα, επί ένα ολόκληρο δεκάμηνο τον ακολούθησε παντού: σε εργοστάσια αλλά και σε τηλεοπτικά στούντιο, σε κωμοπόλεις, σε χωριά αλλά και στην Ουάσιγκτον και στο Λονδίνο, εν μέσω συσκέψεων αλλά και κοσμικών δείπνων, είτε περιστοιχισμένο από τις στρατιές των οπαδών, των λογογράφων και συμβούλων του, είτε μόνο του σε στιγμές περισυλλογής και... αυτοθαυμασμού.

Το μόνο θέμα που δεν επιτρεπόταν ν' αγγίξει η Ρεζά, ήταν η ιδιωτική του ζωή - ο γάμος του Σαρκοζί με τη δεύτερη σύζυγό του Σεσίλια έπνεε εκείνη την περίοδο τα λοίσθια. Για όλα τα υπόλοιπα το πεδίο ήταν ελεύθερο. Οπως άλλωστε είχε σπεύσει ο ίδιος να την προειδοποιήσει, «ακόμα κι αν με κατεδαφίσετε, θα μ' ενισχύσετε». Ομως το δικό της στοίχημα δεν ήταν να φιλοτεχνήσει το πορτρέτο του κοντόσωμου όσο κι εριστικού πολιτικού- ήταν νωποί ακόμα οι διαξιφισμοί του, ως υπουργού Εσωτερικών, με τους εξερμένους των παρισινών προαστίων- ούτε να δώσει ένα εμπεριστατωμένο ρεπορτάζ περί πολιτικών παρασκηνίων. Ομολογημένος στόχος της ήταν ν' αποτυπώσει λογοτεχνικά την «τραγωδία του σημερινού πολιτικού ανθρώπου» και το «αέναο κυνηγητό του χρόνου και της εξουσίας», επιστρατεύοντας μια πρόζα σφιχτή, αποστασιοποιημένη, ακριβή.

Από τις μεγαλύτερες εκδοτικές επιτυχίες του 2007 στη Γαλλία, το «Αυγή βράδυ ή νύχτα» - που σημειωτέον δεν είναι το πρώτο της μεταφρασμένο στα ελληνικά, έχει προηγηθεί το «Λόγια που δεν είπαμε ποτέ» (εκδ. Ψυχογιός, 2001)- ανταποκρίνεται εν πολλοίς στις προθέσεις της Ρεζά. Η θλίψη μάλιστα που της προκάλεσε αυτό το κλειστό κι εφήμερο σύμπαν, το τόσο απομακρυσμένο από τον κόσμο των κοινών θνητών, είναι μεταδοτική. Ωστόσο, το αφήγημά της διαβάστηκε και ως τεκμήριο της σαγήνης που άσκησε τελικά ο υποψήφιος πρόεδρος και στην ίδια, όχι βέβαια με την πνευματική του καλλιέργεια ούτε με το πολιτικό πρόγραμμά του, αλλά με την φιλοδοξία, τη ζωτικότητα, την αυτοπεποίθηση, την «αντιπαθητική» έστω αυθεντικότητά του.

«Η ανεξαρτησία του πνεύματος δεν ασκείται αναγκαστικά μέσα στον αρνητισμό» ήταν η απάντηση της Ρεζά στα βέλη που δέχτηκε: «Δεν θα εμπόδιζα τον εαυτό μου να εκδηλώσει συμπάθεια προς το πρόσωπό του ή να εντυπωσιαστεί από το πολιτικό ταλέντο του. Ομως συμπάθεια δεν σημαίνει και τύφλωση, το αντίθετο. Ημουν σαν ένας ζωγράφος μπροστά στο μοντέλο του, κι έβλεπα πράγματα και γοητευτικά και απωθητικά...». Πάντως, τους αριστερούς ηθοποιούς, μουσικούς, κινηματογραφιστές και συγγραφείς που πριν τον δεύτερο γύρο των προεδρικών εκλογών συνυπέγραφαν κάλεσμα ενάντια στον Σαρκοζί, τους είχε ήδη περιλάβει στο βιβλίο της: «Με βάση ποια παραδοξότητα, άνθρωποι που έχουν ως λόγο ύπαρξης τη φαντασία, που η ελευθερία τους, και κάποτε η δόξα τους, συνίστανται στο ότι ξέφυγαν από τη λογική, επωμίζονται με τόσο μανιώδη σπουδαιοφάνεια το ρόλο του διανοουμένου;» αναρωτιόταν.

Να όμως που τα μέχρι στιγμής πεπραγμένα του Σαρκοζί, από την οικονομική ώς τη μεταναστευτική πολιτική, αναδρομικά έστω, τους δικαιώνουν... Το σίγουρο, ωστόσο, είναι πως το αφήγημα της Ρεζά λάμπει σαν διαμαντάκι μπροστά στην «έρευνα» της Λαουρί γύρω από την Κάρλα Μπρούνι που δημοσιεύτηκε πριν από λίγους μήνες. Το «Κάρλα- Η μυστική ζωή» είναι ένα πλημμυρισμένο στα κουτσομπολιά ρεπορτάζ, που αρδεύει βασικά το υλικό του από τον σκανδαλοθηρικό τύπο και από συνομιλίες της συγγραφέως με παραμάνες, αμπιγιέζ, παπαράτσι, κοσμικούς της σόου-μπιζ και δημοσιογράφους που γνώρισαν ή απλώς διασταυρώθηκαν κάποια στιγμή με το πρώην μοντέλο. Κι ενώ το ερώτημα που διατρέχει το βιβλίο είναι κατά πόσο η εικόνα της «σεμνής», «διακριτικής» πρώτης κυρίας είναι αληθινή, η Λαουρί δεν έχει να επιδείξει ούτε μια επαφή της με την Μπρούνι κατ' ιδίαν.

Το βιβλίο της αναφέρεται στις προηγούμενες ερωτικές περιπέτειες της Μπρούνι (με τους Μικ Τζάγκερ και Ερικ Κλάπτον, μεταξύ άλλων) παρουσιάζοντάς την σαν «θηλυκό Δον Ζουάν» και το ειδύλλιό της με τον άρτι εκλεγμένο Σαρκοζί σαν μια «στρατηγική» της επιλογή για να γευτεί τις ηδονές της εξουσίας. Ο «δίχως έλεος» αγώνας της Μπρούνι με τη Σεσιλιά αλλά και με την πρώην υπουργό Δικαιοσύνης Ρασιντά Ντατί, η αδιαφάνεια γύρω από τα έξοδά της, οι παρεμβάσεις της για την επαγγελματική αποκατάσταση φιλικών της προσώπων και οι απόπειρές της να ελέγξει τα δημοσιεύματα σοβαρών εντύπων γύρω από το άτομό της, οι πλαστικές επεμβάσεις που έχει υποστεί, η όψιμη αδράνεια που επιδεικνύει ως προς τη φιλανθρωπική της δράση, η ιστορία της οικογένειάς της, όλα υποτίθεται πως μπαίνουν στο μικροσκόπιο. Στην πραγματικότητα, τίποτε σημαντικό δεν έρχεται στην επιφάνεια. Ακόμα και η δημοσιογραφία της κλειδαρότρυπας έχει τα όριά της. 7

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Λογοτεχνία
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Αφιέρωμα στην ψηφιοποίηση
Το ψηφιακό στοίχημα
Πρεμιέρα στο Ιντερνετ
Τα βιβλία δεν έμειναν στο ράφι
Σπάνιες συλλογές στο Google
Σερφάροντας σ'έναν αιώνα
Restart στην ελληνική ιστορία
Καρέ - καρέ το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
Στέλλα φύγε, κρατάω ποντίκι
Ταινιοθήκη: το σελιλόϊντ σε pixels
Ψηφιακή ξενάγηση στα αρχαία
Ο καμβάς στον κόμβο
Μουσική
Τα τύμπανα του πολέμου
Σολίστ με ευαίσθητες χορδές
Κινηματογράφος
«Να τιμωρήσουμε τους εργολάβους της υποκρισίας»
Με κοινωνική αιχμή
Αρχαιολογία
Η περιπέτεια ενός θησαυρού
Εικαστικά
Τιμή στον Βασιλείου
Θέατρο
Η ρώσικη πρωτοπορία στη σκηνή
Λογοτεχνία
Δέκα μήνες με τον Σαρκοζί