Έντυπη Έκδοση

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΩΝ

Μαθηματικά με γοητεία

Καινοτόμο πρόγραμμα κάνει τη διδασκαλία των αριθμών ενδιαφέρουσα και συναρπαστική

Τα μεσημέρια της Παρασκευής, όταν οι περισσότεροι μαθητές του 2ου Πειραματικού Γενικού Λυκείου Αθήνας παίρνουν τους δρόμους γύρω από το γήπεδο του Παναθηναϊκού προς τα σπίτια και τα φροντιστήριά τους, καμιά εικοσαριά από αυτούς μένουν στο σχολείο, σε μια μικρή αίθουσα του 4ου ορόφου.

Είναι η ομάδα του προγράμματος «Λογοτεχνία και Μαθηματικά», που επί έκτη χρονιά προσπαθεί να κάνει την επιστήμη των αριθμών να δείχνει πιο γοητευτική και ενδιαφέρουσα απ' όσο την προσδιορίζει το αναλυτικό πρόγραμμα.

Η συμμετοχή στην ομάδα είναι εθελοντική, αλλά αυτό δεν αποκλείει παιδιά που δεν τα πάνε και τόσο καλά με τα Μαθηματικά ή με άλλα μαθήματα. Αλλωστε, εκεί κανείς δεν βαθμολογείται.

Κάθε χρόνο δουλεύουν πάνω σε ένα λογοτεχνικό βιβλίο σχετικό με τα Μαθηματικά, παράγοντας σημειώσεις και παρουσιάσεις σε Powerpoint, αναζητώντας σχετικές πληροφορίες, ετοιμάζοντας θεατρικά σκετς και συζητώντας παρεΐστικα.

Φέτος, για δεύτερη φορά, όλα κινούνται γύρω από «Το θεώρημα του παπαγάλου» του Ντενί Γκετζ. Πέρσι ήταν το «Logicomix» και παλαιότερα «Ο θείος Πέτρος και η εικασία του Γκόλντμπαχ» και τα «Πυθαγόρεια εγκλήματα». Ελληνες συγγραφείς όπως ο Τεύκρος Μιχαηλίδης, ο Απόστολος Δοξιάδης και μέλη της ομάδας «Θαλής και Φίλοι» (www.thalesandfriends.org) έχουν κάνει κατά καιρούς παρουσιάσεις στην ομάδα του σχολείου.

Αυτό, όμως, που δίνει πραγματική αξία στο πρόγραμμα είναι η άμεση εμπλοκή των παιδιών, εκτιμά ο Ηλίας Ανδριανός, ένας από τους δύο μαθηματικούς που είναι εμπνευστές και υπεύθυνοι του προγράμματος. «Είναι πολύ σημαντικό γι' αυτά να ψάχνουν, να βρίσκουν και να παρουσιάζουν μόνα τους δικές τους δουλειές. Επιπλέον βλέπουν τα Μαθηματικά από μια άλλη οπτική γωνία και έχει βελτιωθεί η στάση τους απέναντι σε αυτά».

«Το "Λογοτεχνία και Μαθηματικά" είναι ένα από τα δέκα πολιτιστικά προγράμματα που λειτουργούν στο 2ο Λύκειο αλλά είναι το μόνο που βασίζεται τόσο στην άμεση συμμετοχή των παιδιών», εξηγεί ο καθηγητής. Το συγκεκριμένο σχολείο έχει παράδοση σε τέτοιες δράσεις, αν και αυτό προϋπήρχε του χαρακτηρισμού του ως ενός από τα ελάχιστα πειραματικά λύκεια της χώρας. «Για εμάς το "Λογοτεχνία και Μαθηματικά" είναι ένα πειραματικό εργαστήρι, όπου τα παιδιά βοηθούνται να προσεγγίσουν τα Μαθηματικά με διαφορετικό τρόπο, να τα διασυνδέσουν με την ιστορία τους, με την ιστορία, γενικότερα, τόπων, χωρών κ.λπ., με τη μουσική, την τέχνη αλλά και με άλλα σχολικά μαθήματα όπως η Φιλοσοφία».

Η ελευθερία με την οποία λειτουργεί το πρόγραμμα και με την οποία γίνονται οι συζητήσεις είναι ένα από τα πιο γοητευτικά του στοιχεία, πιστεύει ο έτερος μαθηματικός, Μιχάλης Πατσαλιάς. «Ημουν πάντα της άποψης ότι, αν θες να καταστρέψεις κάτι, κάν' το μάθημα με τον κλασικό τρόπο: Βάλε αναλυτικό πρόγραμμα, βάλε απουσίες και κάνε διαγωνίσματα. Αν το συγκεκριμένο πρόγραμμα εντασσόταν στο αναλυτικό πρόγραμμα όπως λειτουργεί στο πλαίσιο του ελληνικού γραφειοκρατικού εκπαιδευτικού συστήματος, θα χανόταν η ομορφιά του».

Οι δύο καθηγητές πιστεύουν, πάντως, ότι ένα κομμάτι του προγράμματος θα μπορούσε να ενταχθεί σε ένα ενδεχόμενο πλαίσιο λειτουργίας των πειραματικών σχολείων, το οποίο αναμένεται να αναμορφωθεί. Θα ήθελαν, όμως, ένα μέρος του να παραμείνει ελεύθερο σε πειραματισμούς και να επεκταθεί προς τις άλλες θετικές επιστήμες και τη Φιλοσοφία. Οι σημειώσεις, οι παρουσιάσεις και τα θεατρικά που έχουν παραχθεί μέχρι σήμερα, πάντως, πιστεύουν πως θα μπορούσαν κάλλιστα να χρησιμοποιηθούν ως διδακτικό υλικό στις τάξεις, «π.χ. ως εισαγωγή στη Χημεία, τη Βιολογία, τη Γεωμετρία κ.ο.κ.», όπως λέει ο Η. Ανδριανός. «Και νομίζω ότι για τα παιδιά θα είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα η προσέγγιση αυτή».

Διαβούλευση για τα Πειραματικά

Πάει περίπου ένας μήνας αφότου ολοκληρώθηκε η δεκαήμερη δημόσια διαβούλευση στο www.opengov.gr σχετικά με την αναβάθμιση του ρόλου των πρότυπων-πειραματικών σχολείων.

Κάποιοι από τους 333 που απάντησαν πιστεύουν ότι στα πειραματικά-πρότυπα σχολεία πρέπει να εισάγονται οι καλύτεροι μαθητές, έπειτα από διαγωνισμούς. Αλλοι ότι πρέπει να συνεχίσουν να εισάγονται με κλήρωση, ώστε να αντιπροσωπεύουν τον γενικότερο μαθητικό πληθυσμό.

Σχετικά με τον καθορισμό περί «πρότυπου-πειραματικού» ορισμένοι σχολιαστές επισημαίνουν τον κίνδυνο δημιουργίας δύο ταχυτήτων στην εκπαίδευση, με επιλεγμένα σχολεία όπου εκπαιδευτικοί και μαθητές θα διαγκωνίζονται για το ποιοι θα πρωτομπούν. Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο φιλόλογος Β. Μπακούρος από το 3ο Πειραματικό Λύκειο Ιωνιδείου, «η αριστεία σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα "εξετασιοκεντρικό", που λειτουργεί στο πλαίσιο μιας κοινωνίας, όπου η παιδεία συνιστά μοχλό ανέλιξης, πρέπει να έχει σχετικό και όχι απόλυτο χαρακτήρα, για να μην παράγει "μαθητές-κοινωνικά τέρατα" (...) Η αριστεία επιτυγχάνεται πολύ ουσιαστικότερα σε ένα σχολείο που κατορθώνει να καταστήσει έναν μαθητή του 12 μαθητή του 17, παρά σε ένα σχολείο, όπου ένας μαθητής του 17 καθίσταται μαθητής του 20». Δεν είναι λίγοι, όμως, κι εκείνοι που πιστεύουν ότι οι πειραματισμοί πρέπει να γίνονται στα «πειραματικά», ενώ τα «πρότυπα» πρέπει να δουλεύουν με αυστηρά μοντέλα αριστείας όπου θα φοιτούν οι διάνοιες της χώρας.

Από τη σκοπιά των μαθητών

Τι λένε όμως οι (νυν και πρώην) μαθητές για το πρόγραμμα αυτό;

«Οι διαλέξεις, που σε καμιά περίπτωση δεν συγκρίνονται με το μάθημα, προσπαθούν να μεταφέρουν στους μαθητές μια γενική εικόνα του συναρπαστικού, αλλά αδικημένου απ' τις σχολικές εντυπώσεις, κόσμου των επιστημών». Αλέξανδρος

«Είναι μια προσπάθεια να ξεφύγουμε από το σχολικό πλαίσιο, την απόλυτα καθορισμένη ύλη και τη γενικότερη μιζέρια του σχολείου και να μην περιοριζόμαστε στις πληροφορίες του σχολικού βιβλίου, αλλά να διευρύνουμε λίγο τους ορίζοντές μας». Γρηγορία

«Μέσα από αυτό το πρόγραμμα γνώρισα καλύτερα τη γλώσσα των Μαθηματικών, την περιπλοκότητα και τη σχέση τους με τη λογοτεχνία». Ολια

«Αγαπήσαμε τα Μαθηματικά, αγαπήσαμε τη Λογοτεχνία, αγαπήσαμε πιο πολύ τη ζωή, βλέποντας πως υπάρχουν ακόμα τόσα ωραία να μάθουμε». Ειρήνη

«Νιώθω ευγνώμων που μέσα στο πλαίσιο της σχολικής ζωής δημιουργούνται τέτοιου είδους προγράμματα από καθηγητές και ελπίζω και άλλοι συνομήλικοί μου να ζήσουν κάτι το τόσο ξεχωριστό». Δημήτρης

«Το πρόγραμμα αποτέλεσε και αποτελεί γαλούχηση του μυαλού παιδιών, όπως εμένα που (...) πριν τη συμμετοχή μου ήμουν λίγο (ή μάλλον αρκετά) μονόπλευρος και απόλυτος στις απόψεις μου». Ιωάννης, φοιτητής ΕΜΠ.

«Εχω δύο χρόνια που τέλειωσα το λύκειο, παρ' όλ' αυτά, πού και πού ξαναγυρνάω στα παλιά "λημέρια" και ξεγλιστράω στους "διαδρόμους" των Μαθηματικών, της Αστροφυσικής...» Σοφιρέλα, φοιτήτρια Ιατρικής.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Εκπαίδευση
Σχετικά θέματα: Εκπαίδευση
Δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια στα πρόθυρα της χρεοκοπίας
Άλλα θέματα στην κατηγορία Ελλάδα της έντυπης έκδοσης
Μετανάστες
Λύση με δύο νικητές
Τα πώς και τα πότε της νομιμοποίησης
Εκθεση ΟΗΕ: «Η Ελλάδα δεν μπορεί να σηκώσει μόνη το βάρος του μεταναστευτικού προβλήματος»
Ανθρώπων έργα & ημέρες
«Πολλοί έφτασαν λίγο πριν από το... τέλος»
Εκπαίδευση
Μαθηματικά με γοητεία
Δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια στα πρόθυρα της χρεοκοπίας
Ικαρία
Οι πληγές της Ικαρίας
Νομοσχέδιο περί βιοποικιλότητας
«Παράθυρα» τέλος στα εκτός σχεδίου
Καταυλισμός Τσιγγάνων στον Βοτανικό
Ανθρωποι και ποντίκια στον ίδιο καταυλισμό
Ναρκωτικά
Το μεγάλο κόλπο της ταχείας απεξάρτησης
Άλλες ειδήσεις
Πράσινο φως από το ΣτΕ στους οικοδομικούς συνεταιρισμούς
Η υπνική άπνοια σκοτώνει