Έντυπη Έκδοση

Ο ελληνικής καταγωγής διάσημος διαφημιστής Τζορτζ Λόις επιστρέφει στην πατρίδα μ' ένα βιβλίο του

«Μην τα παρατάς ποτέ!»

«Πες όχι ξανά και ξανά στο φασισμό. Πες όχι σε εκείνους τους «ηγέτες» τους διεφθαρμένους από χρήμα και εξουσία. Πες όχι στους φοροφυγάδες που απειλούν το μέλλον της Ελλάδας. Πες όχι στο ρατσισμό, τον αντισημιτισμό και την ομοφοβία. Πες όχι στους πολιτικούς που αθέτησαν τις υποσχέσεις τους. Πες όχι στον ακροδεξιό εξτρεμισμό, όπου κι αν υπάρχει. Πες όχι στην κυβέρνηση που ευνοεί τους πλούσιους σε βάρος των φτωχών και των αδυνάτων. Πες όχι στην αυτοκτονία. Μην τα παρατάς ποτέ. Ποτέ!».

Οι παραπάνω συμβουλές δεν γράφτηκαν παραμονές αυτής της προεκλογικής περιόδου, ούτε φέρουν την υπογραφή κάποιου συμπατριώτη μας πολιτευτή. Είναι ένα μικρό απόσπασμα από το φρεσκοτυπωμένο «Εξω από τα δόντια» (εκδ. Key books) του ελληνικής καταγωγής Τζορτζ Λόις, ενός από τους διασημότερους και πλέον καταξιωμένους διαφημιστές που αναδείχτηκαν κατά τον 20ό αιώνα στην Αμερική. Πρόκειται για το μοναδικό από τα δέκα βιβλία του που κυκλοφορεί στη γλώσσα μας, αυτό στο οποίο ο Λόις συμπυκνώνει όλα τα διδάγματα που άντλησε από την εξηντάχρονη καριέρα του, εμπλουτισμένο όμως με δύο κεφάλαια ειδικά για το ελληνικό κοινό. Κι είναι ακριβώς η ελληνική έκδοση αυτού του εγχειριδίου «για ανθρώπους με ταλέντο που θέλουν ν' απογειώσουν τη δημιουργικότητά τους» που φέρνει στη χώρα μας και τον ίδιο, σχεδόν σαράντα χρόνια μετά την τελευταία του επίσκεψη στην ορεινή Ναυπακτία, τόπο καταγωγής και των δύο του γονιών.

Γιος ανθοπώλη, γεννημένος πριν από 83 χρόνια στο Μπρονξ, όταν ακόμη δεν ζούσαν εκεί αφροαμερικανοί αλλά Ιρλανδοί κυρίως, ο Τζορτζ Λόις έχει να το λέει: «Ο νέγρος της γειτονιάς ήμουν εγώ. Κι επέστρεφα πάντα τις μπουνιές για να κερδίζω το σεβασμό...». Με τον ίδιο τρόπο πορεύτηκε και στη συνέχεια, όταν αποφοιτώντας από το Ινστιτούτο Πρατ του Μπρούκλιν, εισέβαλε στο διαφημιστικό χώρο σαν ταύρος σε υαλοπωλείο και πυροδότησε τη δημιουργική επανάσταση στα γραφεία της Μάντισον Αβενιου. Δεν είναι τυχαίο που ο αποκαλούμενος και «Σούπερμαν της διαφήμισης» λογαριάζεται σήμερα ως το μοντέλο πάνω στο οποίο βασίζεται ο χαρακτήρας του Ντον Ντρέιπερ, του πρωταγωνιστή δηλαδή της πολύκροτης τηλεοπτικής σειράς «Mad Men».

Εμπνευστής μιας αλυσίδας από καμπάνιες υψηλής αισθητικής με εντυπωσιακά εμπορικά αποτελέσματα -για κανάλια όπως το MTV, για έντυπα όπως το Time ή η USA Today, για πολυεθνικές όπως η Xerox ή η Tommy Hilfiger- και καλλιτεχνικός διευθυντής μεταξύ 1962-1972 του περιοδικού «Esquire», δεκάδες ευρηματικά εξώφυλλα του οποίου ανήκουν πλέον στη συλλογή του ΜοΜΑ, ο Τζορτζ Λόις υπήρξε από τους πρωτοπόρους που επιστράτευσαν διασημότητες σαν τον Φρανκ Σινάτρα, τον Μικ Τζάγκερ, τον Αντι Γουόρχολ ή τον μπασκετμπολίστα Ντένις Ρόντμαν για να υπηρετήσουν τις «εξωφρενικές» ιδέες του. Οπως επεσήμαινε ο ίδιος στο πολυτελές του λεύκωμα «Sellebrity» (εκδ. Phaidon) «δυστυχώς τα διάσημα πρόσωπα χρησιμοποιούνται πολύ συχνά με τρόπους δίχως νόημα για τα προϊόντα και υποτιμητικούς για αυτά». Αντίθετα, το ζητούμενο από τη μεριά του ήταν να δοθεί έμφαση «στο ευχάριστο σοκ» της φαινομενικά παράταιρης παρουσίας των διασημοτήτων σε μια καμπάνια, «στο πάντρεμα του μύθου τους με την αγορά».

Το ίδιο σκεπτικό ακολούθησε ο Λόις και στα μέσα της δεκαετίας του '80, όταν τα στελέχη του ΕΟΤ τον... ικέτεψαν ν' αντιστρέψει το καταστροφικό για τον τουρισμό μας κλίμα, καθώς ο τότε πρόεδρος Ρέιγκαν προειδοποιούσε τους Αμερικανούς ν' αποφεύγουν το αεροδρόμιο της Αθήνας για να μην πέσουν θύματα τρομοκρατών. Στη διαφημιστική εκστρατεία που έφερε το σλόγκαν «Πηγαίνω στην πατρίδα... την Ελλάδα», αντί να προσφύγει σε διάσημους Ελληνοαμερικούς, απευθύνθηκε σε λαϊκά είδωλα με σκοτσέζικες, πολωνικές ή ουγγρικές ρίζες, όπως ο Κλιφ Ρόμπερτσον, ο Νιλ Σεντάκα ή η Ζα Ζα Γκαμπόρ αντίστοιχα, προωθώντας το μήνυμα ότι ένα ταξίδι στη χώρα της δημοκρατίας, εκεί «όπου ξεκίνησαν όλα», είναι απολύτως ασφαλές.

Ο Τζορτζ Λόις σε νεότερη ηλικία Ο Τζορτζ Λόις σε νεότερη ηλικία Σχεδιαστής της προεκλογικής εκστρατείας τεσσάρων Αμερικανών γερουσιαστών, ανάμεσα στους οποίους κι ο Ρόμπερτ Κένεντι, ο Τζορτζ Λόις, παράλληλα με την επαγγελματική του σταδιοδρομία, συμμετείχε σε διάφορες ακτιβιστικές δράσεις, όπως αυτή κατά τη διάρκεια της δικτατορίας, όπου σχεδίασε δυσφημιστικές για το καθεστώς των συνταγματαρχών καταχωρήσεις στις σημαντικότερες εφημερίδες των Ηνωμένων Πολιτειών. Εν αναμονή της ελληνικής ηλεκτρονικής έκδοσης της αυτοβιογραφίας του, πάντα από το νεοσύστατο οίκο Key Books, ιδού μια ακόμα γεύση από το «Εξω από τα δόντια», επίσης αντλημένη από κεφάλαιο γραμμένο ειδικά για το ελληνικό κοινό, όπου ο Λόις στέκεται στη φράση «Και αυτό θα περάσει» κι αποκαλύπτει τη μεγαλύτερη πληγή που κουβαλά εδώ και δεκαετίες μέσα του:

«Η παθιασμένη αφοσίωση των γονιών μου στην ελληνική καταγωγή τους, που ωρίμασε επί αιώνες με την αντίσταση των χωρικών απέναντι στους μοχθηρούς Τούρκους, την άγρια φτώχεια και τον πρωτογονισμό των βουνών, έγινε ακόμα πιο δυνατή όσο περνούσαν τα χρόνια στην Αμερική. Σε όλη μου τη ζωή, έζησα μαζί με το υπέροχο κορνιζαρισμένο κεντητό που δημιούργησε η μητέρα μου, Βασιλική Θανασούλη, όταν ήταν έφηβη και ζούσε στην Περίστα, και κρέμεται πάνω από το κρεβάτι που μοιράζομαι με την πολυαγαπημένη μου σύζυγο. Η σοφή αυτή κουβέντα (σ.σ. «Και αυτό θα περάσει») όρισε τον τρόπο με τον οποίο ζούσε η μαμά μου, η οποία προσπάθησε να διδάξει στις δύο μεγαλύτερες αδελφές μου και σε μένα πώς να επιμένω καρτερικά μέσα από τις απογοητεύσεις που σίγουρα θα έφερνε η ζωή. Η σοφή αυτή κουβέντα όμως έγινε ανούσια για εμένα την ημέρα που σοκαριστικού θανάτου του 20άχρονου γιου μου, Χάρι Τζο, πριν από 35 χρόνια (...). Ο θάνατος ενός γιου ή μιας κόρης δεν βρίσκει παρηγοριά, ποτέ»...

Ο Λόις προκαλεί το κοινό αίσθημα εμφανίζοντας για πρώτη φορά σε εξώφυλλο περιοδικού τον Αγιο Βασίλη ως μαύρο (Δεκέμβριος 1963) Ο Λόις προκαλεί το κοινό αίσθημα εμφανίζοντας για πρώτη φορά σε εξώφυλλο περιοδικού τον Αγιο Βασίλη ως μαύρο (Δεκέμβριος 1963) Info: Ο Τζορτζ Λόις παρουσιάζει το βιβλίο του απόψε στις 8.00 μ.μ., στο Γκάζι Hall (Ιερά Οδός 11-13), συνομιλώντας με τη δημοσιογράφο Μαριλένα Αστραπέλλου και το διαφημιστή Θοδωρή Τσεκούρα, για τη δημιουργικότητα, την επικοινωνία κι όσα έζησε στη διάρκεια της καριέρας του.

Ο Λόις βάζει την Ιταλίδα Βίρνα Λίζι ως Μέριλιν να ξυρίζεται (Μάρτιος 1965) Ο Λόις βάζει την Ιταλίδα Βίρνα Λίζι ως Μέριλιν να ξυρίζεται (Μάρτιος 1965)

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

Κανένα σχόλιο

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 0

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Συνεντεύξεις
Βιβλίο
Συγγραφείς/Συγγράμματα
Παρουσίαση βιβλίου
Ρατσισμός
Διαφήμιση
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
ΔΕΒΘ
Επιτυχημένη οργανωτικά, παρά τη χαμηλή προσέλευση
Μινιμαλιστικό Ισραήλ με μεσογειακά χρώματα
Συγγραφείς/Σχολιασμοί
«Ζούμε μια μακράς διάρκειας ψευδαίσθηση»
Παρουσίαση βιβλίου
«Μην τα παρατάς ποτέ!»
Στοά Εμπόρων
Ξανά ζωντανή η Στοά Εμπόρων
Κι αυτά
Μαραθώνιος παλιών ταινιών
Κι εκείνα
Η νέα ταινία του Παναγιωτόπουλου
Από την Αρχαία Τραγωδία στο Μανιάτικο Μοιρολόι
«Πολιτισμός και πολιτική»
TV & Media
Καθίζηση της διαφήμισης για το μήνα Απρίλιο
Μας «έφαγαν» οι επιτροπές
Μυστηρίου συνέχεια στο STAR
Εμμένει σε παραίτηση η Κατερίνα Ευαγγελάκου