Έντυπη Έκδοση

«Moroloja» της Τροίας

«Αιρετικά», αλλά σίγουρα με εξαιρετικό ενδιαφέρον, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τη σκηνοθετική γραμμή, πρέπει να είναι «Τα πάθη των Τρωάδων», τα βασισμένα στις «Τρωάδες» του Ευριπίδη, που ανεβαίνουν την ερχόμενη Τετάρτη στο Θέατρο Βράχων του Βύρωνα.

Από το Νότο της Ιταλίας ορμώμενα και τα «Θεατρικά Εργαστήρια Κορέγια» του Λέτσε, τα «Πάθη» στηρίζονται στην γκρεκάνικη παράδοση του Σαλέντο και ειδικότερα στα μοιρολόγια, όπως επισημαίνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του «Κορέγια» Σαλβατόρε Τραμάτσερε.

Ντυμένη η παράσταση σ' αυτή τη γλώσσα-απόγονο των αρχαίων ελληνικών και στολισμένη με τους αντίστοιχους χορούς, κρατάει περισσότερο το πνεύμα, παρά το γράμμα του λόγου του ποιητή. «Σίγουρα», λέει ο Τραμάτσερε, «υπάρχουν ατόφια κομμάτια των "Τρωάδων" στην παράσταση, όμως είναι το μοιρολόι που τη χαρακτηρίζει. Η Εκάβη, η Ανδρομάχη και η Κασσάνδρα μοιρολογούν την πόλη που έπεσε, τους νεκρούς και την κοινή τους μοίρα, σκλάβες και εξόριστες».

Και συμπληρώνει: «Η ιδέα για την παρουσίαση των Τρωάδων μ' αυτό τον τρόπο ήταν του Παζολίνι. Ατυχώς δεν μπόρεσε ποτέ να την πραγματοποιήσει. Αφησε πίσω του μονάχα ένα μικρό σχετικό βίντεο».

Θα πει ακόμα: «Το μοιρολόι συνδέει το τότε με το τώρα. Είναι αυτός ο ειδικός τρόπος που έχουν οι γυναίκες να σπαράζουν για τους δικούς τους που έχασαν. Νομίζω πως είναι κοινός τόπος τόσο στο Σαλέντο όσο και σε κάποια μέρη της Ελλάδας σήμερα. Θα μπορούσε να ίσχυε και για την Τροία αφού στο τέλος τέλος Ελληνας ήταν αυτός που έγραψε το έπος».

Και εδώ μια ακόμα ιδιαιτερότητα της παράστασης: Ο Αστυάνακτας, ο γιος του Εκτορα και της Ανδρομάχης, δεν εμφανίζεται ως το μικρό παιδί, όπως το θέλει ο Ευριπίδης, που θα γκρεμίσουν από τα τείχη της πόλης οι Αχαιοί, αλλά ως νέος άντρας. Και θα είναι ο Αστυάνακτας (βουβός ρόλος στις «Τρωάδες») που θα μιλήσει αφηγούμενος τα του πολέμου μέσα από τον Ομηρο και στο τέλος με το φόβο ότι κάποτε μπορεί να πάρει μέρος σ' άδικο πόλεμο θ' αυτοκτονήσει.

Η δραματική αφήγηση στην παράσταση γίνεται σε καθαρά ιταλικά, ενώ τα πάντα δίνονται σαν μια λαϊκή γιορτή, που με σοβαρότητα αναφέρεται σ' έναν πόλεμο που άλλαξε τη μοίρα του τότε κόσμου. Στο βάθος της σκηνής προβάλλονται ντοκιμαντέρ από εθνογραφικές έρευνες, ενώ στο προσκήνιο «ηθοποιοί, τραγουδιστές και μουσικοί γίνονται ισότιμοι πρωταγωνιστές του έργου, που ισορροπεί ανάμεσα στο θέατρο και τη μουσική, τη συναυλία και τη θεατρική παράσταση, και αναζητά το σημείο εκείνο όπου συναντώνται ο θρήνος των Τρωάδων με το γκρίκο ''moroloja'', και συνδέεται η μοίρα του αθώου γιου της Ανδρομάχης, Αστυάνακτα, με τα Πάθη του Χριστού».

Η παράσταση θα συνοδεύεται από υπέρτιτλους στα ελληνικά. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Θέατρο
Σχετικά θέματα: Θέατρο
Ιστορίες εκτός ορίων
Δίψα για εξουσία
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Μουσική
Τζαζ και λαϊκή παράδοση
Οι αγαπημένοι των djs
Βγείτε στο «Προαύλιο»
Η πρώτη των Aerosmith
Ανθρωποι-ορχήστρα
Ντοκουμέντο
Η άγνωστη όπερα του Μάνου
Θερινό σινεμά
Σάμαλι τέλος, τώρα μοχίτο
Προσφορά «Κ.Ε.»
Αγωνία διά χειρός Χίτσκοκ
Ντοκιμαντέρ
Ενας Ελληνας στο Πράσινο Ακρωτήρι
Θέατρο
«Moroloja» της Τροίας
Ιστορίες εκτός ορίων
Δίψα για εξουσία
Μουσείο Περιβάλλοντος
Ενα μουσείο για τη Στυμφαλία
Έκθεση
Φωτογραφίζοντας ερήμην
«Οδός Πανός»
Αφιερωμένα εξαιρετικά
Το ποδόσφαιρο στην τέχνη
Η τέχνη παίζει μπάλα
Βιβλίο
Ταξίδι στην ενηλικίωση
Η σκοτεινή Ευρώπη
Το χάρισμα που έγινε εφιάλτης
Το τάνγκο της βαρβαρότητας