Έντυπη Έκδοση

Ο μοιραίος κλοιός που απαιτεί θάρρος και τόλμη

Νατάσα Κεσμέτη

Νησί από ελαφρόπετρα

διηγήματα, εκδόσεις Αλεξάνδρεια, σ. 213, 14,63 ευρώ

Η κυρία Νηρού έχοντας χάσει τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά της, αποτελεί το περίγραμμα μιας συναρπαστικής αφήγησης που ο αναγνώστης παρακολουθεί μαγεμένος, αδιαφορώντας εντελώς για την αληθοφάνειά της. Αλλοτε υψώνεται διάφανη ανοίγοντας προστατευτικά τα χέρια της σαν καλός άγγελος και άλλοτε ταυτίζεται, έστω αποσπασματικά, με την αποκλειστική φροντίδα. Η Ούλκα Νηρή είναι μια βραχύβια εικόνα γυναίκας που έχει ισχυρή αντίληψη του καθήκοντος, δίχως όμως ίχνος συμπόνιας. Οι λεκέδες της ψυχής της δεν φαίνεται να απασχολούν τον αφηγητή, που δεν προφταίνει πραγματικά ν' ασχοληθεί με τις κρυμμένες σκέψεις που περνούν από το μυαλό της, καθώς ο ίδιος πλανιέται μόνο πάνω από τις σκηνές. Η περιγραφή μιας σκηνής παίρνει πολύ χώρο και δεν είναι άλλο από την ιστορική στιγμή που του αναλογεί, ο μοιραίος κλοιός του συγκεκριμένου που απαιτεί θάρρος. Πού βρίσκεται το συγκεκριμένο; Στον πράσινο βυθό ενός ψηλού δέντρου ή μήπως μέσα στα σπλάχνα των ιστορικών πλασμάτων; Η έννοια ωστόσο της Ιστορίας όταν εφαρμοστεί στην τέχνη μοιάζει με ταξίδι σε άγνωστη χώρα, αέναα μεταμορφούμενο. Αν για παράδειγμα, ο Θεόδωρος Νηρεύς, θεωρητικός, λέκτορας, επίκουρος, ή κάτι σχετικό, έσπαζε τη σιωπή του σ' εκείνο το συνέδριο με θέμα την καρδιά της λογοτεχνίας, θα μιλούσε μόνο για τον εξαθλιωμένο τύπο που καθόταν με την πλάτη στο παράθυρο δείχνοντας έντονα τη δυσφορία του. Οσο για τη γριά Ερνα που χρόνια βασανίζεται από αξεδιάλυτα στοιχεία του εαυτού της, είναι σίγουρο ότι το τελευταίο που θα την ενδιέφερε θα ήταν να τα συντάξει σε φράσεις. Το ίδιο κι εκείνη η Σούσα η ξενοδόχα, που προφανώς υπήρξε για να δημιουργήσει τη δική της ιστορία. Η καταγραφή της ωστόσο δεν αφορά κανέναν έξω ίσως από τον συγγραφέα, που θα θελήσει να ανακαλύψει τη δύναμη του ασήμαντου ή ίσως ν'ανακαλύψει με τα μάτια των νεκρών την ιερότητα.

Το βιβλίο της Νατάσας Κεσμέτη Νησί από ελαφρόπετρα, που αποτελείται από 14 διηγήματα, είναι η όγδοη συλλογή της συγγραφέως, η οποία συμπλήρωσε ήδη 35 χρόνια εκδοτικής παρουσίας. Εδώ η Ρανού Νηρίτη ή Νηρού (που κανονικά θα έπρεπε να λεγόταν Ουρανία, όπως η γιαγιά της, η Ράνω) συνεχίζει το ίδιο ταξίδι, εκείνο της Τώριας (από το historia) εκ Καππαδοκίας, που γνωρίσαμε ήδη στο Μαγεμένο χώμα. Συνεχίζει τον μύθο που ανιχνεύεται στη σιωπή, έναν μύθο που δεν ορίζεται (ξέρω πολύ καλά τι είναι μύθος, φτάνει να μη με ρωτήσουν, θα έλεγε ο Ιερός Αυγουστίνος). Είναι χαρακτηριστικό των άξιων συγγραφέων να μετενσαρκώνονται φέροντας παράλληλα ονόματα μέσα από τις λέξεις και τα ονόματα, μέσα από τις μικρές λεπτομέρειες που χτίζουν και ξαναχτίζουν τα καλά βιβλία.

Νένα Κοκκινάκη

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Σχετικά θέματα: Κριτική βιβλίου
Ενας ωραίος τρελός
Κοινωνικές ιεραρχίες και φυλετικές αναμείξεις
Η σχέση ενός επτάχρονου με την απαγωγέα του
Εμμισθη αυτοκτονία
Θα μάθουμε την αλήθεια για το ΄21;
Επαναστατικές παραδόσεις
Από την Κυψέλη στο Τάβιστοκ
Απόμακρος από την ποιητική τύρβη
Ορφανές στιγμές του Ταμπούκι
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Κριτική βιβλίου
Ενας ωραίος τρελός
Ο μοιραίος κλοιός που απαιτεί θάρρος και τόλμη
Κοινωνικές ιεραρχίες και φυλετικές αναμείξεις
Η σχέση ενός επτάχρονου με την απαγωγέα του
Εμμισθη αυτοκτονία
Θα μάθουμε την αλήθεια για το ΄21;
Επαναστατικές παραδόσεις
Από την Κυψέλη στο Τάβιστοκ
Απόμακρος από την ποιητική τύρβη
Ορφανές στιγμές του Ταμπούκι
Διήγημα
HERMANN HESSE: Η μη καπνίστρια
Από τις 4:00 στις 6:00
Τραγούδια ...με συνέχεια
Μια μουσική ιδιοφυΐα
Ποίηση
Ο ποιητής που χρωμάτισε την Πρέβεζα
Άλλες ειδήσεις
Τρόπος κυριακάτικου απογεύματος στην Κω
Ηλεκτρονική μετάφραση
Συνταγές μαγειρικής για γυναίκες συγγραφείς