Έντυπη Έκδοση

Οι περιπέτειες του Τεντέν σε τρισδιάστατη ταινία από τον Στίβεν Σπίλμπεργκ

Ο δαιμόνιος ρεπόρτερ στο πανί

Και μόνο η είδηση πριν από τρία χρόνια ότι ο μετρ του μπλοκμπάστερ, ο Στίβεν Σπίλμπεργκ, που ό,τι πιάνει γίνεται χρυσός, ετοιμάζει ταινία με ήρωα τον διασημότερο δημοσιογράφο των κινουμένων σχεδίων, τον δαιμόνιο Τεντέν, ήταν αρκετή για να κάνει το ρολόι να μετράει αντίστροφα μέχρι να βγει η ταινία στις αίθουσες.

Και να που πλησιάζει η ώρα. «Οι περιπέτειες του Τεντέν: Το μυστικό του μονόκερου» θα βγει στις αίθουσες στις 3 Νοεμβρίου.

Ηδη με το που κυκλοφόρησε το πρώτο τρέιλερ, οι εντυπώσεις είναι με το μέρος του Σπίλμπεργκ. Και αυτό γιατί στην ταινία, που είναι ολόκληρη γυρισμένη σε 3D, γίνεται χρήση της τελευταίας λέξης της τεχνολογίας στον κινηματογράφο. Εχει γυριστεί με τη λεγόμενη τεχνική motion capture, οι κινήσεις δηλαδή των ηθοποιών έχουν υποστεί ψηφιακή επεξεργασία. Με λίγα λόγια, η αισθητική του είναι κοντά στην πρόσφατη «Χριστουγεννιάτικη ιστορία», που σκηνοθέτησε ο Ρόμπερτ Ζεμέκις με τον Τζιμ Κάρεϊ ως Σκρουτζ, και φυσικά στο πρωτοποριακό «Avatar» του Τζέιμς Κάμερον.

Ο Μπίλι Ελιοτ

Η ομάδα παραγωγής δεν σπαζοκεφάλιασε να βρει ηθοποιό που να είναι φτυστός ο Τεντέν. Αυτό θα δυσκόλευε πολύ τα πράγματα. Τη φωνή στο δημοσιογράφο με το τσουλούφι, τον πιο δημοφιλή που γεννήθηκε ποτέ από το πενάκι ενός κομίστα, δηλαδή του Ερζέ το 1929, δίνει ο Τζέιμι Μπελ. Αν δεν σας λέει τίποτε το όνομα, είναι ο ταλαντούχος πιτσιρικάς που μας εντυπωσίασε πριν από λίγα χρόνια με τις πιρουέτες του ως Μπίλι Ελιοτ.

Επειδή όμως το συγκεκριμένο κόμικς είναι από τα λίγα που χρωστά τη διασημότητά του και στους δεύτερους χαρακτήρες -ανάμεσά τους και το πιστό του σκυλάκι, ο Μιλού- που κατόρθωναν να κλέβουν λίγη από τη λάμψη του Τεντέν, έχει σημασία και το υπόλοιπο καστ.

Ο Αντι Σέρκις, που έχει μπόλικη εμπειρία σε τέτοιες τεχνικές -μην ξεχνάμε ότι είναι ο Γκόλουμ του «Αρχοντα των δαχτυλιδιών» και ο τελευταίος κινηματογραφικός «Κινγκ Κονγκ»-δανείζει τη φωνή του στον γκαφατζή Κάπτεν Χάντοκ. Ενώ ο Τζέιμς Μποντ Ντάνιελ-Κρεγκ είναι ο κακός της υπόθεσης, αφού υποδύεται τον Κόκκινο Ρακάμ. Τους πιστούς συντρόφους του Τεντέν, τους επιθεωρητές Τόμσον, υποδύονται οι Σάιμον Πεγκ και Νικ Φροστ.

Πριν από λίγες μέρες, ο σκηνοθέτης, έχοντας στο πλευρό του τον Πίτερ Τζάκσον (της τριλογίας «Ο Αρχοντας των δαχτυλιδιών»), που εκτελεί χρέη παραγωγού, βρέθηκε στο «Comic-Con», το μεγαλύτερο συνέδριο κινουμένων σχεδίων που γίνεται στο Σαν Ντιέγκο, και έλυσε τη γλώσσα του για την πολυαναμενόμενη ταινία. Βέβαια, το ότι στηρίζεται σε τρεις ιστορίες του Τεντέν -συνολικά κυκλοφόρησαν 24- ήταν ήδη γνωστό.

Το «Μυστικό του μονόκερου» είναι και η πιο δημοφιλής ιστορία της σειράς, στην οποία ο περιπλανώμενος ήρωας λύνει κάθε λογής μυστήρια σε όλη την υφήλιο. Είναι όμως και η ιστορία «Ο κάβουρας με τις χρυσές δαγκάνες» και «Ο θησαυρός του Κόκκινου Ρακάμ». Στη νέα πάντως ταινία, η παρέα του Τεντέν ανακαλύπτει ένα χαμένο ναυάγιο, όπου καπετάνιος ήταν ένας πρόγονος του Χάντοκ, και έτσι επιδίδεται στο κυνήγι ενός χαμένου θησαυρού.

Σε 58 γλώσσες

Αυτό που δεν ξέραμε όμως είναι ότι ο Σπίλμπεργκ δεν ήταν φαν του Τεντέν, όπως ίσως φαντάζεται κανείς, αν και κυνηγούσε τα δικαιώματα της ταινίας για χρόνια από το Στούντιο Ερζέ των Βρυξελλών.

Το κόμικ άλλωστε μπορεί να έχει ζήσει μια τεράστια επιτυχία -έχει μεταφραστεί σε 58 γλώσσες και έχει κάνει περισσότερες από 200 εκατομμύρια πωλήσεις- αλλά ποτέ δεν είχε καταφέρει να κλέψει την καρδιά των Αμερικανών και να μπει τόσο βαθιά στην ποπ κουλτούρα τους, όπως έγινε αντίστοιχα στην Ευρώπη. Στην Ελλάδα πρωτοκρεμάστηκε στα περίπτερα το 1968.

Ο Σπίλμπεργκ λοιπόν εξομολογήθηκε ότι ανακάλυψε τον Τεντέν χάρη σε ένα δικό του κινηματογραφικό «παιδί», τον περιπετειώδη αρχαιολόγο Ιντιάνα Τζόουνς. «Δεν ήξερα τίποτε για αυτόν μέχρι που διάβασα το 1981 μία γαλλική κριτική για τους "Κυνηγούς της χαμένης κιβωτού", όπου γινόταν σύγκριση της ταινίας μου με κάποιον που ονομαζόταν Τεντέν.

Οπότε πήρα ένα βιβλίο στα γαλλικά», έλεγε πριν από λίγες μέρες στη συνέντευξη Τύπου στο Σαν Ντιέγκο. Βέβαια, γαλλικά δεν ήξερε, αλλά και μόνο η καταπληκτική εικονογράφηση ήταν ικανή να τον ταξιδέψει στις περιπέτειες του Τεντέν.

Κάπως έτσι ανακάλυψε το μεγαλείο του Τεντέν ώστε να λέει σήμερα ότι «είναι ατρόμητος, ένας επίμονος ρεπόρτερ που γίνεται συχνά μέρος της ιστορίας. Ταυτίζομαι με τον Τεντέν ως προς το ότι δεν δέχεται το "όχι" ως απάντηση σε τίποτα. Με αυτό το μότο έχω περάσει και εγώ τη ζωή μου». Παρ' όλο που έχει πάρει το πρότζεκτ πολύ προσωπικά, ο Τεντέν είναι από τις ταινίες που έκανε έχοντας στο μυαλό του τους θεατές και φυσικά τους φανατικούς του κόμικς.

«Κάποιες ταινίες», είπε, «τις κάνω για τον εαυτό μου, ειδικά όταν το θέμα τους είναι πολύ ευαίσθητο και προσωπικό. Αλλά υπάρχουν άλλα κινηματογραφικά είδη που έχω ανάγκη να τα κάνω για το κοινό. Ο Τεντέν είναι μια τέτοια περίπτωση».

Φιλμ νουάρ και Μπρεχτ

Σε μια άλλη συνέντευξή του ο Σπίλμπεργκ είχε πει ότι «το πρώτο μέρος, που είναι και το πιο μυστηριώδες, οφείλει στο φιλμ νουάρ και στο θέατρο του Μπρεχτ». Ο,τι και να σημαίνει αυτό για τις κινηματογραφικές επιρροές, είναι αλήθεια ότι το ενδιαφέρον για την ταινία γυρνάει συνεχώς γύρω από την τεχνολογία της. Γι' αυτό και η εξομολόγηση του Πίτερ Τζάκσον ότι «ούτε εγώ ούτε ο Στίβεν είμαστε καλοί στους υπολογιστές -εγώ μόλις που μπορώ να στείλω ένα μέιλ», προκάλεσε γέλια στην αίθουσα. «Νομίζω ότι πέντε λεπτά να δει κανείς από την ταινία, θα διαπιστώσει ότι δεν δίνει το μήνυμα το κινηματογραφικό μέσον, αλλά οι χαρακτήρες, η ιστορία και το σενάριο», είπε ο Σπίλμπεργκ για να υπερασπιστεί και την ψυχή της ταινίας του. «Μπορεί να βρισκόμαστε στην ψηφιακή εποχή, αλλά όσον αφορά το να λες μια καλή ιστορία, παραμένουμε στην αναλογική εποχή», πρόσθεσε.

Στο τρέιλερ πάντως που κυκλοφόρησε, μονοπωλεί το ενδιαφέρον το θέαμα. Εντυπωσιακά πλάνα με καράβια και πλημμύρες, αεροπλάνα που διασχίζουν την έρημο και σκάφη που ξεμένουν μεσοπέλαγα υπερτερούν απέναντι στους χαρακτήρες.

Η άποψη του Σπίλμπεργκ για το 3D δεν είναι σαρωτική. Δεν πιστεύει ότι όλες οι ταινίες πρέπει να γυρίζονται τρισδιάστατες. Οταν βέβαια υποστηρίζει ότι «δεν θα έκανα μια ρομαντική ταινία σε 3D», λέει το αυτονόητο. Παραδέχεται φυσικά το «Avatar» του Τζέιμς Κάμερον ως υπόδειγμα σε αυτό το είδος και προσθέτει ότι η τελευταία καλή 3D ταινία που είδε ήταν το «Τρανσφόρμερς 3» του Μάικλ Μπέι, όπου συμμετείχε και ο ίδιος στην παραγωγή.

Τριλογία

Ακόμα δεν έχει βγει στις αίθουσες, αλλά έχει ήδη ανακοινωθεί η συνέχεια του κινηματογραφικού Τεντέν, που θα αποτελέσει τελικά μια τριλογία.

Αν όλα πάνε καλά, η ταινία αναμένεται να εξελιχθεί στο μπλοκμπάστερ της χρονιάς. Στη συνέχειά της όμως, οι όροι θα αντιστραφούν. Ο Πίτερ Τζάκσον θα κάτσει στην καρέκλα του σκηνοθέτη και ο Στίβεν Σπίλμπεργκ θα αναλάβει την παραγωγή.

Για την ιστορία, να θυμίσουμε ότι έχουν γυριστεί ακόμα τέσσερις ταινίες με ήρωα τον Τεντέν. Μία από αυτές, «Το παιδί και το Χρυσόμαλλο Δέρας» (1961), όπου είχε συμμετάσχει και ο ίδιος ο Ερζέ στη συγγραφή των διαλόγων, είχε γυριστεί σε Ελλάδα και Τουρκία.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Κινηματογράφος
Ο δαιμόνιος ρεπόρτερ στο πανί
Βιβλίο
Κούρσα εκδοτικής παραγωγής
Αρχαιολογία
Πιο μαγευτική η Αφαία
Εικαστικά
Αναδρομική έκθεση για τον μοντέρνο βυζαντινό
Κομικ(ς)οδρόμιο
Οι κλασικοί χαμένοι αντιήρωες του Edika