Έντυπη Έκδοση

ΡΑΛΛΗΣ ΚΟΨΙΔΗΣ

Αναδρομική έκθεση για τον μοντέρνο βυζαντινό

Ο Ράλλης Κοψίδης (1929-2010), ο μοντέρνος βυζαντινός, εξέφρασε την Ελλάδα προτού γκρεμιστούν τα νεοκλασικά κι όταν τα είδε να σωριάζονται σε ερείπια, έφτιαξε μ' αυτά μια ζωγραφική με τον ήχο της πτώσης τους.

«Κάστρο», λάδι σε μουσαμά «Κάστρο», λάδι σε μουσαμά Πρώτα υπήρξε μαθητής των εγκύκλιων σπουδών, στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, με τον Ανδρέα Γεωργιάδη και, αμέσως μετά, δοκιμάστηκε στην αγιογραφία, δίπλα στον Μικρασιάτη Φώτη Κόντογλου. Η θητεία του στην αγιογραφία, αντί να τον στρέψει σ' έναν στείρο βυζαντινότροπο «κλασικισμό», τον έφερε σε συνομιλία με τον παφλασμό του υπερρεαλισμού. Κι ο υπερρεαλισμός του, χωρίς να εξαφανίσει την ανθρώπινη κλίμακα, την έχυσε σε νέα καλούπια μοντερνιστικού αιτήματος.

Εναν χρόνο μετά τον θάνατό του, ο Δήμος Πάρου πράττει το ελάχιστο στη μνήμη του. Την τιμά με την αναδρομική έκθεση «Ο δημιουργός που μετουσίωσε την πραγματικότητα σε όνειρο», που εγκαινιάζεται την ερχόμενη Τετάρτη και θα διαρκέσει ώς τις 10 Σεπτεμβρίου. Η αίθουσα είναι φιλική στον επισκέπτη, αφού έχει επιλεγεί ο Δημοτικός Χώρος Τεχνών στην Παλαιά Αγορά. Τα έργα του Ράλλη Κοψίδη προέρχονται από τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης και του Μουσείου Αλέξανδρου Σούτζου, τη Δημοτική Πινακοθήκη Πατρών, τη Σοφία Κοψίδου και συλλέκτες. Την επιμέλεια της έκθεσης έχει η ιστορικός της τέχνης Ντόρα Ηλιοπούλου - Ρογκάν.

Ενας καλλιτέχνης με πολλούς εαυτούς και δεν τους μπέρδευε, γιατί μπορούσε μέσα στην ίδια μέρα να ζωγραφίζει, να χαράζει το ξύλο ή το μέταλλο, να εικονογραφεί βιβλία, να γράφει πεζά, να εκδίδει περιοδικό. Την ισορροπία την έβρισκε στα ανοιχτά πεδία, εκεί όπου η φύση δεν είχε «λερωθεί» από την ανθρώπινη ανάπτυξη, με νόμιμα ή παράνομα κτίσματα.

«Ερχεται στο νου μου η φωνή του Αρχέκακου, που όλα τα σαρκάζει γι' αυτό κι ονομάστηκε ο Μέγας Σαρκαστής, αυτός που κατασπαράζει τα όνειρα, που μαδάει τα πανευφρόσυνα ρόδα. Μέσα απ' τα γυμνά κλαδιά των δέντρων ενός παγερού σιδηροδρομικού σταθμού, τον βλέπω ακόμα να μου γνέφει! Ποιος είχε δίκιο, δεν ρωτάω! Χαμένος θα 'βγαινα και αν ρωτούσα. Τη σκοτεινή οπτασία να μπορούσα μονάχα να μη βλέπω!», έγραφε. Αυτός ήταν ο κόσμος του Ράλλη Κοψίδη.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Κινηματογράφος
Ο δαιμόνιος ρεπόρτερ στο πανί
Βιβλίο
Κούρσα εκδοτικής παραγωγής
Αρχαιολογία
Πιο μαγευτική η Αφαία
Εικαστικά
Αναδρομική έκθεση για τον μοντέρνο βυζαντινό
Κομικ(ς)οδρόμιο
Οι κλασικοί χαμένοι αντιήρωες του Edika