Έντυπη Έκδοση

Ποιητικά αποκαλυπτήρια

Οταν η ποίηση ανασηκώνει το πέπλο της για να φέρει στην επιφάνεια τον πραγματικό της πυρήνα. Γ. Κοροπούλης, «Ποιήματα χωρίς ιδιότητες»

Σε όλη τη διάρκεια της εικοσιπεντάχρονης διαδρομής του στην ποίηση, ο Γιώργος Κοροπούλης προσπάθησε να αντιπαραβάλει στον ενδιάθετο λυρισμό του ένα σύστημα εδραίας απορύθμισης, που περιέλαβε σχεδόν τα πάντα: περίπλοκες αρχιτεκτονικές κατασκευές, που κάλυψαν τη λυρική φωνή προς όφελος της ανάδειξης των δυσκολιών της γραφής και της σύνθεσης, οιονεί μυθιστορηματικές φόρμες, που έκρυψαν το ερωτικό και το υπαρξιακό σθένος της στιχοποιίας υπέρ της διάνοιξης του καλλιτεχνικού εργαστηρίου και της δημόσιας έκθεσης των υλικών του, όπως και εκτεταμένες, δοκιμιακού τύπου αφηγήσεις, που θυσίασαν τη ρυθμική ανάπτυξη της ποιητικής έκφρασης στον βωμό μιας επίμονης συναίρεσης των λογοτεχνικών ειδών.

Με τα «Ποιήματα χωρίς ιδιότητες» (εκδόσεις «Αγρα» και «Υψιλον / βιβλία»), που ανθολογούν την παραγωγή του από το 1983 ώς το 2008 μέσω μιας σειράς διαδοχικών επανεκκινήσεων, ο Κοροπούλης αποφασίζει να βγάλει στην επιφάνεια τον πυρήνα της δουλειάς του, απαλλαγμένο από κάθε σκηνοθετικό περίβλημα: ποιήματα ενώπιον ποιημάτων με τον ποιητή να κοιτάζει κατάματα το απογυμνωμένο πρωτότυπό του, σε μια ριψοκίνδυνη αναμέτρηση. Ριψοκίνδυνη; Οχι ακριβώς. Ο Κοροπούλης ξέρει πως φέρνοντας την πραγματική ποιητική του φλέβα στο φως, την αποκαλύπτει σε όλη τη δυναμική της και της δίνει την ευκαιρία να παρουσιάσει σε ολοκληρωμένη, πεντακάθαρη τροχιά την γκάμα της: ένας λυρικός που παίζει άφοβα, αλλά με ιδιοφυή μέτρα προφύλαξης τη λύρα του.

Απομακρύνοντας την τεχνική των προσχημάτων και ανασηκώνοντας το πέπλο της ποίησής του, ο Κοροπούλης αποδεικνύει πως ο τρόπος για να παρακάμψει την πλατιά λεωφόρο του λυρισμού, αποφεύγοντας τη συντριβή του θάμβους της (από τις ψιθυριστές υπώρειες του Τέλλου Αγρα μέχρι τα δυσθεώρητα υψώματα του Αγγελου Σικελιανού και τα μυστικά πεδία του Οδυσσέα Ελύτη), είναι εγγεγραμμένος στο εσωτερικό του λόγου του: με το διαρκές σπάσιμο της οποιασδήποτε παραδεδεγμένης συνοχής ή ενότητας, χάρη στην πολύτροπη (για να το πω καλβικά) αρμονία της ρίμας του, που συναθροίζει τις τερτσίνες του Δάντη, τη βυζαντινή μελωδία, τον δημώδη ή λόγιο δεκαπεντασύλλαβο, το σονέτο, τη μπαλάντα και τη νεότερη παράδοση του ελεύθερου στίχου, αλλά και με τη συνεχή υπονόμευση του αντιθετικού δίδυμου του έρωτα και του θανάτου μέσα από την εικόνα ενός μονίμως αναδιπλασιασμένου εγώ, που αναζητεί επί ματαίω, αν και σε πλήρη δραματική ένταση (την οποία οι απειράριθμες σατιρικές σκηνές απλώς επιτείνουν), τον σκοπό του βίου και της τέχνης του. Ο ποιητής σε πλήρη, αλλά και θεάρεστη θέα.

Θύματα ενός τερατώδους εαυτού

Η ιστορία την οποία ξετυλίγει στις σελίδες της νουβέλας της «Ολα τα μήλα» (εκδόσεις «Κέδρος») η Εύη Λαμπροπούλου θα μπορούσε να είναι ένα μελό της σειράς (από αυτά που κυκλοφορούν και διαφημίζονται επί καθημερινής βάσεως) ή μία ακόμη κυνική διακωμώδηση της σύγχρονης καθημερινότητας (από εκείνες που ο καθένας πλέον μοιάζει ικανός να γράψει).

Κι όμως, δεν είναι ούτε το ένα ούτε το άλλο. Χάρη στην κοφτή, στακάτη, όπως και ελαφρώς έρρυθμη γλώσσα της, αλλά και στην εξαιρετικά πυκνή της αφήγηση, η Λαμπροπούλου κατορθώνει να δώσει φόρα και ορμή σ' έναν κατά τα άλλα απολύτως κοινότοπο μύθο, που διηγείται τον παθιασμένο έρωτα ανάμεσα σε μιαν εγκλωβισμένη στον δεσμό της φωτογράφο κι έναν ελεύθερο συνάδελφό της.

Το πιο δυνατό χαρτί της νουβέλας της Λαμπροπούλου είναι η περίεργη σχέση των πρωταγωνιστών με το σεξ. Και οι δύο έχουν ένα ιδιαιτέρως σοβαρό ζήτημα μαζί του (η συγγραφική σκηνοθεσία αποκτά εν προκειμένω έναν ιδιότυπο αισθησιασμό), αλλά και οι δύο αποτυγχάνουν πέρα για πέρα στο να το αξιοποιήσουν στην επαφή τους, παραμένοντας ώς το τέλος βυθισμένοι στον τερατώδη εαυτό και την παραλυτική μοναξιά τους. Κι αυτό ακριβώς δίνει στο βιβλίο, που έχει τον χαρακτηριστικό υπότιτλο «Lust story», έναν υπόγεια ασφυκτικό, όπως και άκρως χειροπιαστό και πειστικό χαρακτήρα. Κλείνοντας, δεν είμαι βέβαιος ότι το εύρημα της άρρωστης γιαγιάς έχει όντως να προσφέρει κάτι παραπάνω στη δράση, την οποία και μάλλον παρενοχλεί με την εκβιαστική αισθηματολογία του.

Νέες εκδόσεις

«Χαμένη στη μετάφραση»

NICOLE MONES

Μετάφραση: Εφη Φρυδά

Επιμέλεια μετάφρασης: Μυρσίνη Γκανά

Εκδόσεις «Μελάνι»

Η Αλις Μάνεγκαν εγκαταλείπει τις ΗΠΑ και πηγαίνει στην Κίνα, όπου καλείται να βοηθήσει έναν αρχαιολόγο να βρει τα απολιθώματα του προϊστορικού Ανθρώπου του Πεκίνου. Μια περιπέτεια που συνδυάζει το πάθος για την αρχαιολογία με τον έρωτα και τη φιλοσοφία.

«Αλμανάκ για τους εραστές του καλού φαγητού. Επιλογή αποσπασμάτων: Επίκουρος».

ALEXANDRE BALTHASAR LAURENT, GRIMOD DE LA REYNIERE

Μετάφραση - πρόλογος: Ελένη Ψυχούλη.

Επιμέλεια: Αναστασία Μωράκη.

Εκδόσεις «Πολύτροπον».

Χαρακτηριστικά αποσπάσματα από την όγδοη έκδοση (1812) του «Almanach des gourmands»: ένα εγχειρίδιο με δοκίμια, αφηγήσεις και επιστολές γύρω από το φαγητό και το αλκοόλ, καθώς και με πλήθος κρίσεων για μια μεγάλη ποικιλία σχετικών προϊόντων.

«Το φονικό φιλί»

ΜΕΧΜΕΤ ΜΟΥΡΑΤ ΣΟΜΕΡ

Μυθιστόρημα. Μετάφραση από τα τουρκικά: Ιώ Τσοκώνα. Εκδόσεις «Πατάκη».

Τι μπορεί να συνδέει το φόνο μιας χαριτωμένης τραβεστί με το θάνατο μιας υπεράνω πάσης υποψίας ηλικιωμένης; Ενα αστυνομικό μυθιστόρημα από την Τουρκία με έντονες κοινωνικοπολιτικές διαστάσεις και με επίκεντρο μια γεμάτη μυστήριο Κωνσταντινούπολη.

«Η Σοφία της Αγάπης»

JACOB NEEDLEMAN

Μετάφραση: Αλκηστις Κελεσίδου.

Εκδόσεις «Αρχέτυπο».

Μαθήματα αγάπης από έναν καθηγητή Φιλοσοφίας που μας ξεναγεί με κέφι στην ποίηση του σούφι μυστικού Ρουμί, αλλά και στον θεολογικό στοχασμό του Αποστόλου Παύλου, συζητώντας εκ νέου τις έννοιες της σοφίας, του εαυτού και της ελπίδας.

«Ο Μονόφθαλμος και άλλες πειρατικές ιστορίες»

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΡΙΖΩΝΗ

Εκδόσεις «Καστανιώτη».

Σημαντικές φιγούρες της ελληνικής πειρατείας (από τον Καπετάν Τρομάρα και τον Ιωάννη Καψή μέχρι τον Σπύρο Φραγκόπουλο και τον ιππότη κύριο Τερεμώ από τη Νάξο) μέσα από μια σειρά έξυπνα γραμμένων και ατμοσφαιρικά σκηνοθετημένων διηγημάτων, που διαβάζονται απνευστί.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Στη στήλη
Τυπογραφείο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη: Μάικλ Μουρ
«Να αναγκάσουμε τους πολιτικούς ν' αλλάξουν»
Χορός
Μνημονεύοντας τον Αλβιν Εϊλι
Μουσική
Φλαμένκο διπλοπενιά
Το μακρύ χιπ χοπ καλοκαίρι
Τσιγγάνικο γλέντι στο Μέγαρο
Και δεύτερη βραδιά με Μπάλτσα
Συνέντευξη: Ανδριάνα Μπάμπαλη
«Με το φίλο μου χορεύω και Αττίκ»
Θέατρο
Αντιμέτωπη με εννέα ρόλους
Παράσταση
Μονομαχία στο Ελ Μπάντμιντον
Κινηματογράφος
Θρίλερ αλά ελληνικά
Συγνώμη κύριε, ποιος είστε;
Νύχτες Πρεμιέρας 2009
Οθόνη ροκ εντ ρολ
Εκθεση
Μια οδαλίσκη για κάθε εποχή
Οι εικόνες της διαμαρτυρίας
Ντιζάιν
Οταν ο Ντιόρ συνάντησε τον Τσε
Λεύκωμα
Το Λαύριο στις στοές του χρόνου
Εικαστικά
Μισός αιώνας «Νέες Μορφές»
Βιβλίο
Μία κυρία, τρεις δικτάτορες
Υπό το καθεστώς του πάθους
Γυναίκα μόνη, ερωτεύεται
Ωρα για τις συστάσεις
Ιδέες
Από τη Φεράρι στα τανκς
Άλλες ειδήσεις
Διαφωνούν για το Δημοτικό Πειραιά