Έντυπη Έκδοση

Ωρα για τις συστάσεις

Τρεις πρωτοεμφανιζόμενοι στην Ελλάδα ξένοι συγγραφείς κι ένας έλληνας ομότεχνός τους μας συστήνονται με μυθιστορήματα αστυνομικής λογοτεχνίας. Γνωστότατοι οι τρεις πρώτοι στην Ευρώπη, με κορυφαίο τον Πολωνό Μάρεκ Κραγέφσκι, που αν και διατέλεσε λέκτορας κλασικών σπουδών, βρήκε το δρόμο του ως συγγραφέας.

* Τα πτώματα μιας νεαρής αριστοκράτισσας και της συνοδού της ανακαλύπτονται μέσα στο βαγόνι ενός τρένου. Μέσα στο αίμα δυο τρεις σκορπιοί σηκώνουν το κεντρί τους έτοιμοι για το θανατηφόρο τους χτύπημα, ώσπου η μπότα του διευθυντή της Δίωξης Εγκλήματος Εμπερχαρντ Μοκ τους κόβει τη φόρα.

Είναι το έναυσμα για το «Σημάδι του σκορπιού» του Κραγέφσκι (μετάφραση Ιρένα Σελάγκιεβιτς - Γωγώ Αρβανίτη, εκδόσεις «Μεταίχμιο»), βιβλίο με το οποίο ο πολωνός συγγραφέας κάνει ποδαρικό στη χώρα μας. Πανεπιστημιακός που όμως έγινε διάσημος ως συγγραφέας, τοποθετεί την πλοκή του «Σκορπιού» στο Μπρέσλαου, όταν η πόλη ζούσε υπό τη σκιά της Γκεστάπο. Ο Κραγέφσκι περιγράφει μια σκοτεινή εποχή, όπου το έγκλημα μπορούσε να μείνει και ατιμώρητο όταν ο δράστης είχε τις κατάλληλες διασυνδέσεις και που η διαστροφή ήταν επιτρεπτή στους υψηλά ιστάμενους. Γράφει δε ένα ιδιαίτερα σκληρό βιβλίο όπου το σεξ και η βία κυριαρχούν, χωρίς όμως να γίνονται αυτοσκοπός.

Καλοί με κακίες

Ο συγγραφέας δεν χαρίζεται σε κανέναν από τους χάρτινους ήρωές του. Ολοι τους, ακόμα και οι «καλοί», έχουν σκοτεινές πλευρές, απλώς οι τελευταίοι προσπαθούν να διαλευκάνουν εγκλήματα με μέσα συχνά αθέμιτα, χρησιμοποιώντας, ας πούμε, τη «μαντάμ» σ' έναν οίκο ανοχής, ή δύο λαθρέμπορους οι οποίοι, αν και σεσημασμένοι, παραμένουν ελεύθεροι.

Εκεί ωστόσο που ο συγγραφέας μοιάζει ασυγκράτητος είναι στην πειστική περιγραφή των παθών της υψηλής κοινωνίας. Ακόμα και οι πλέον συμπαθείς ανάμεσά τους έχουν αποκτήσει τουλάχιστον μια φορά νόθα παιδιά με κάποια από τις υπηρέτριές τους. Οι πλέον αντιπαθείς συναγελάζονται με την Γκεστάπο, ενώ τα όργια που οργανώνουν βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη. Το «Σημάδι του σκορπιού» είναι βιβλίο για ψύχραιμους αναγνώστες. Πάντως, εφόσον το πιάσεις στα χέρια σου δεν το αφήνεις.

* Ο Αρνε Νταλ είναι ένας ακόμα συγγραφέας που κάνει ποδαρικό στην Ελλάδα. Κριτικός και δημοσιογράφος στη Σουηδία, έχει γράψει ήδη έντεκα μυθιστορήματα, στα καθ' ημάς εμφανίζεται με το «Misterioso» (μετάφραση Γρηγόρης Κονδύλης, εκδόσεις «Μεταίχμιο»).

Πανικός καταλαμβάνει τη σουηδική κοινωνία όταν ο ένας μετά τον άλλο δολοφονούνται οι μεγαλοεπιχειρηματίες της χώρας.

Προκειμένου να διαλευκανθεί η υπόθεση συστήνεται η επίλεκτη Ομάδα Αλφα. Αν και ετερόκλητο σύνολο καλείται να συλλάβει τον «Δολοφόνο των Ισχυρών», που τρυπώνει στα σαλόνια τους χωρίς ν' αφήνει ίχνη, ακούει τζαζ και σκοτώνει με δύο σφαίρες στο κεφάλι. Οι έρευνες οδηγούν σε διαφορετικούς δρόμους, από τις τράπεζες και την ιστιοπλοΐα ώς τη ρώσικη μαφία κι ένα θρυλικό αυτοσχεδιασμό του Τελόνιους Μονκ.

* Οι πάντες έχουν μπει στην κούρσα του αστυνομικού μυθιστορήματος, γιατί όχι και οι Ισλανδοί; Εκπροσωπούνται δε οι τελευταίοι από την Ιρσα Σιγκουρδαρντότιρ, μηχανικό το επάγγελμα. Και αν το όνομά της φαντάζει δύσκολο, περιμένετε να διαβάσετε και το όνομα της ηρωίδας, η οποία λύνει και δένει στα μυθιστορήματά της. Είναι η Θόρα Γκούδμουντσντοτιρ.

Στις «Χαμένες ψυχές» (μετάφραση Μαρία Μπεζαντάκου, εκδόσεις «Διήγηση») η Θόρα καλείται να αναλάβει την υπόθεση εμφάνισης φαντασμάτων σ' ένα θέρετρο της δυτικής ακτής της Ισλανδίας. Μολονότι αρχικά βλέπει με σκεπτικισμό την υπόθεση, ο ορθολογισμός της υποχωρεί μπροστά σε δυο άγριες δολοφονίες, για τις οποίες μάλιστα η αστυνομία θεωρεί ως βασικό ύποπτο τον ιδιοκτήτη του θέρετρου και εντολέα της.

* Ας τελειώσουμε όμως με τον συμπατριώτη μας: Είναι η συγγραφή αστυνομικών ιστορικών ένας τρόπος να εκτονώσει κανείς τις εγκληματικές του παρορμήσεις; Και κρύβεται μέσα σε κάθε συγγραφέα που γράφει για φόνους ένας εν δυνάμει δολοφόνος;

Να δυο ενδιαφέροντα ερωτήματα που δίνουν το έναυσμα της αφήγησης στο «Η παραλλαγή του Γιώργου Δαρσινού» του Νεοκλή Γαλανόπουλου (εκδόσεις «Τόπος»).

Οι αξιωματικοί της Ελληνικής Αστυνομίας απαντούν θετικά στα προαναφερόμενα ερωτήματα και ερευνώντας την υπόθεση του βίαιου θανάτου του συγγραφέα ιστοριών μυστηρίου Γιώργου Δαρσινού συγκεντρώνουν πέντε συναδέλφους του και τους δίνουν να διαβάσουν τα ημερολόγια του μακαρίτη στα οποία εκείνος τους κατονομάζει ως επίδοξους δολοφόνους του.

Οι πέντε ύποπτοι όπως είναι αναμενόμενο θα αρνηθούν την ενοχή τους και στην εξαντλητική αντιπαράθεση των αλλεπάλληλων άλλοθι με την πραγματικότητα, ο αναγνώστης θα αναγκαστεί να κάνει συνεχείς υποθέσεις, παίζοντας με 31 πιθανότητες.*

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Λογοτεχνία
Σχετικά θέματα: Βιβλίο
Μία κυρία, τρεις δικτάτορες
Υπό το καθεστώς του πάθους
Γυναίκα μόνη, ερωτεύεται
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη: Μάικλ Μουρ
«Να αναγκάσουμε τους πολιτικούς ν' αλλάξουν»
Χορός
Μνημονεύοντας τον Αλβιν Εϊλι
Μουσική
Φλαμένκο διπλοπενιά
Το μακρύ χιπ χοπ καλοκαίρι
Τσιγγάνικο γλέντι στο Μέγαρο
Και δεύτερη βραδιά με Μπάλτσα
Συνέντευξη: Ανδριάνα Μπάμπαλη
«Με το φίλο μου χορεύω και Αττίκ»
Θέατρο
Αντιμέτωπη με εννέα ρόλους
Παράσταση
Μονομαχία στο Ελ Μπάντμιντον
Κινηματογράφος
Θρίλερ αλά ελληνικά
Συγνώμη κύριε, ποιος είστε;
Νύχτες Πρεμιέρας 2009
Οθόνη ροκ εντ ρολ
Εκθεση
Μια οδαλίσκη για κάθε εποχή
Οι εικόνες της διαμαρτυρίας
Ντιζάιν
Οταν ο Ντιόρ συνάντησε τον Τσε
Λεύκωμα
Το Λαύριο στις στοές του χρόνου
Εικαστικά
Μισός αιώνας «Νέες Μορφές»
Βιβλίο
Μία κυρία, τρεις δικτάτορες
Υπό το καθεστώς του πάθους
Γυναίκα μόνη, ερωτεύεται
Ωρα για τις συστάσεις
Ιδέες
Από τη Φεράρι στα τανκς
Άλλες ειδήσεις
Διαφωνούν για το Δημοτικό Πειραιά