Έντυπη Έκδοση

Ενα μικρό άλογο

Εργο της Ηούς Αγγελή. Αίθουσα Τέχνης Αθηνών
Στο μυθιστόρημα το παιδί, δεσμώτης ενός υποχθόνιου σύμπαντος, ένα ον ερεβώδες με τον θάνατο στα μάτια του, συμβολοποιείται ως το υπέρτατο κακό, το οποίο πέραν πάσης λογικής καθαιμάσσει ζωές εντελώς απροστάτευτες απέναντί του. Οτιδήποτε μπαίνει στην τροχιά αυτής της ενστικτώδους βίας είναι εκ προοιμίου ηττημένο. Στον αντίποδα του εωσφορικού αγοριού η Τζέιμι, σύμβολο μιας σπαρακτικά εύθραυστης αθωότητας, γίνεται ανεπίγνωστα το θήραμα του παιδιού και μαζί μιας περισφιγμένης κοινότητας που θέλει πάση θυσία το παιδί σφάγιο.

Πλήρες θέμα...

  • Άμος Οζ

    • Ιστορία αγάπης και ερέβους
      Μια φορά κι έναν καιρό στην Ιερουσαλήμ η Φάνια Κλάουσνερ εξήγησε σε ένα μικρό αγόρι, που ήταν ο Αμος, ο μοναχογιός της, κοιτάζοντας ένα μισότυφλο πουλί, που καθόταν στο κλουβί του με ένα χάρτινο κουκουνάρι να του κρατάει συντροφιά: «Η μοναξιά είναι σαν σφυρί, που σπάει το γυαλί, αλλά δυναμώνει το ατσάλι... Εχω την εντύπωση πως, όταν μεγαλώσεις, θα γίνεις ένα φλύαρο σκυλάκι, σαν τον πατέρα σου ή θα γίνεις άνδρας, γαλήνιος και κλειστός, σαν πηγάδι σε χωριό που το εγκατέλειψαν οι κάτοικοί του. Σαν εμένα».
  • Από τις 4:00 στις 6:00

    • Shakespeare και μουσική
      Από τους σπουδαιότερους ποιητές και θεατρικούς συγγραφείς, ο William Shakespeare έχει τροφοδοτήσει περισσότερο από κάθε άλλο πρόσωπο με τα έργα του εκατοντάδες, στην κυριολεξία, μουσικές συνθέσεις.
    • R.Ε.Μ. Ανεξάρτητος ήχος με παγκόσμια απήχηση
      Σε λίγες μέρες συμπληρώνονται 30 χρόνια από την ημέρα που συναντήθηκαν για πρώτη φορά σε ένα δισκοπωλείο της Αθήνας, στην Τζόρτζια, ο κιθαρίστας Peter Buck με τον τραγουδιστή Michael Stipe.
  • Κριτική βιβλίου

    • Αθέμιτα ερωτικά πάθη
      Με διηγήματα κάνει την πρώτη του εμφάνιση στην πεζογραφία ο Αλέξης Γκλαβάς. Τη συλλογή διηγημάτων του την αφιερώνει, κατά το ήμισυ, στη μνήμη του Γιάννη Δουβίτσα. Μπορεί να θεωρηθεί μεταθανάτια τιμητική προσφορά, αφού δεν πρόλαβε να εκδώσει εγκαίρως το βιβλίο του, όσο ο ιδρυτής των εκδόσεων Νεφέλη κρατούσε ακόμη το τιμόνι του οίκου του.
    • Το βλήμα της εικόνας
      «Ο ανεφοδιασμός σε εικόνες έτσι θα αρχίσει να είναι εξίσου σημαντικός με τον ανεφοδιασμό σε πολεμοφόδια», θα πει ο Paul Virilio και στο Πόλεμος και Κινηματογράφος θα αναδείξει όλη την εξέλιξη αυτής της νέας στρατηγικής, της στρατηγικής μιας «καθολικής εποπτείας», που διαρκώς αναβαθμισμένη τεχνολογικά από κατασκοπευτικούς δορυφόρους έως ηλεκτρομαγνητικά όπλα με λέιζερ, θα εξομοιώνει το πολεμικό πεδίο, αυτό το ίδιο το πεδίο του πραγματικού, αποδίδοντάς το οριστικά στον αυτοματισμό των εικόνων του.
    • Εξουσία δεν είναι μόνο το κράτος και η πολιτική
      Για να καταλάβουμε, παρατηρεί ο Μαν, τι σημαίνει η εξουσία και τι ακριβώς συνεπάγεται η μεταλλαγή της μέσα στον ιστορικό χρόνο, πρέπει να ξεφύγουμε από την ιδέα πως οι μηχανισμοί και η λειτουργία της ταυτίζονται με το κράτος. Το κράτος είναι κάτι που έλαβε τη συμπαγή, σημερινή μορφή του μόνο στο τέλος του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα, κι αυτό επηρέασε τα μάλα τη νεότευκτη επιστήμη της Κοινωνιολογίας, που έτεινε να το εξισώσει με το σύνολο της κοινωνίας.
    • ΔΥΟ ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΙΔΙΟ ΒΙΒΛΙΟ Η ζωή, μια opera buffa
      Αληθής ιστορία είναι ο τίτλος που φέρει το σπονδυλωτό αφήγημα του κύπριου ζωγράφου Ανδρέα Καραγιάν, χωρισμένο σε 20 ξεχωριστές, αυτοτελείς, εγκιβωτισμένες οντότητες.
    • Η θεατρική γραφή
      Ποιος συμβαίνει να είναι ο ζωντανός οργανισμός στο θέατρο, ο δημιουργός ή το προϊόν της δημιουργίας που σύμφωνα με τους φορμαλιστές εγκαταλείπεται στην τύχη του αποκλειστικά στο βλέμμα και στην παιδεία του αναγνώστη;
    • Πρωτεργάτες καταστάσεων
      Ο Σόλων Νεόκοσμου Γρηγοριάδης (1912-1994) με διακεκριμένη δημοσιογραφική σταδιοδρομία, έζησε και παρακολούθησε όλο το διάστημα της εξαιρετικά κρίσιμης για την Ελλάδα περιόδου, από το 1941 ώς το 1974, από υπεύθυνη δημοσιογραφική θέση, διευθυντή ή αρχισυντάκτη μεγάλων εφημερίδων, με αποτελέσμα να αποτελεί έναν αντικειμενικό γνώστη των γεγονότων, όχι μόνον όπως παρουσιάζονταν στον Τύπο, αλλά και στην ουσιαστική τους μορφή.
    • Τοπιογράφοι και αμαξάδες πριν από τα ταξί
      «Το ελληνικό τοπίο δεν είναι «φλύαρο». Είναι απέριττο και μετρημένο».
    • Λογοτεχνικοί χαρακτήρες του Βυζαντίου
      Ερωτας με φόντο τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία. Αβέβαιοι θρόνοι και ανήθικες επιτυχίες της εξουσίας. Ενδιαφέρον θέμα, αξιόλογη προσπάθεια. Ιστορία ή μυθιστόρημα; Οι δύο τάσεις φαίνεται να παλεύουν, η μία τρώγοντας χώρο από την άλλη.
  • Ποίηση

    • Ενα γράμμα
      Γράφω επίσης αυτό που σου λείπει - ακριβώς γι' αυτό δεν με διαβάζεις. Αλλά διαβάζεις, ίσως πολύ. Οταν αναζητάς γιατρό, παίρνεις γνώμες, έχεις ανησυχία, να καταλήξεις στον καλύτερο - μα όταν αναζητάς ποιητή, κάνεις αλλιώς. Η υγεία είναι το πιο σημαντικό πράγμα στη ζωή σου, και ορθώς.
    • ΔΟΥΚΑΣ ΚΑΠΑΝΤΑΗΣ Η σειρά βιβλίων ποίησης «ΤΤΤ» στις εκδόσεις Νεφέλη
      Μια νέα σειρά βιβλίων ποίησης ετοιμάζουν οι εκδόσεις Νεφέλη με τον τίτλο «ΤΤΤ», εμπνευσμένος από το γνωστό δοκίμιο του Οδυσσέα Ελύτη, «Τέχνη, Τύχη, Τόλμη», που υπάρχει στα «Ανοικτά Χαρτιά» του.
    • Ο εναγκαλισμός με τον Ταρκόφσκι
      Ο ποιητής Δημήτρης Κοσμόπουλος σε αυτόν τον θανατερό εναγκαλισμό με τον Ταρκόφσκι και το έργο του νομίζω ότι τον πλησίασε τόσο πολύ, ώστε πέρασε για στιγμές την πορτούλα του θανάτου.
  • Προδημοσίευση

    • ΠΡΟΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ Για τα δικαιώματα του ανθρώπου
      Τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι πολυτέλεια. Πάντα ήταν. Η Ιστορία έχει γραφτεί με το αίμα ανθρώπων που πάλεψαν γι' αυτά. Η αναλογία όμως (αίματος και κατακτήσεων) είναι ανισοβαρής. Τα θεωρητικά πολλά κεκτημένα, πρακτικά είναι πολύ λίγα. Σήμερα, η ανισότητα είναι πιο έντονη από ποτέ.
  • Άλλες ειδήσεις

    • Μια επιστολή
      Αγαπητή Βιβλιοθήκη,

      Μπράβο στο Πεντάλ και στη Μαρία Λαϊνά για τη σελίδα της Παρασκευής 16 Οκτωβρίου, την αφιερωμένη στον βιολιστή Τάτση Αποστολίδη, που πρόσφατα χάθηκε, και «δεν έχασε τη μάχη με τον θάνατο, γιατί εδώ που τα λέμε ποιος την κερδίζει», όπως εύστοχα σχολιάζει.