Έντυπη Έκδοση

Θέατρο

ΧΑΛΕΠΑΣ ΤΩΝ ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΕΠΟΧΩΝ

ΤΟ ΕΡΓΟ του Γιώργου Α. Χριστοδούλου «Γιαννούλης Χαλεπάς, η Κοιμωμένη μου» σκηνοθετεί στο θέατρο «Τέσσερις Εποχές» ο Γιάννης Μόρτζος, σε σκηνικά-κοστούμια Λαμπρινής Καρδαρά, μουσική Κώστα Αγουρίδη.

Πρώτη φορά παρουσιάζεται σε θεατρική μορφή η ζωή του σπουδαίου, ρομαντικού και ιδιόρρυθμου Γιαννούλη Χαλεπά. Του μοναχικού, βασανισμένου γλύπτη, με τα φτωχικά χρόνια, τις δραματικές περιπλανήσεις, τα θανατικά, τις απορρίψεις, την τρέλα.

Ο Γιαννούλης Χαλεπάς μόλις 25 χρόνων δημιουργεί την «Κοιμωμένη» και στα 37 του νοσηλεύεται στο ψυχιατρείο της Κέρκυρας. Οταν μετά από 17 χρόνια επιστρέφει στη γενέτειρά του, τον Πύργο της Τήνου, οι χωριανοί του τον υποτιμούν αντιμετωπίζοντάς τον ως τρελό, δεν διστάζουν μάλιστα να τον στέλνουν για θελήματα. Στα εξήντα πέντε του, μετά τον θάνατο της μητέρας του, επανακάμπτει στην τέχνη του και δημιουργεί.

Παίζουν οι: Γιούλη Ζήκου (Μάνα), Πέτρος Αποστολόπουλος (Γιαννούλης Χαλεπάς) και Ανδρομάχη Παπαδοπούλου (Ανιψιά).

ΑΛΜΟΔΟΒΑΡ ΣΤΟ «ΠΑΛΛΑΣ»

Η ΚΩΜΩΔΙΑ των Jeffrey Lane και David Yazbek «Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης», βασισμένη στην ταινία του Πέδρο Αλμοδόβαρ, παίζεται στο «Μικρό Παλλάς», σε απόδοση Θοδωρή Πετρόπουλου, σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα, σκηνικά Μανόλη Παντελιδάκη, κοστούμια Ειρήνης Τσακίρη-Σοφίας Νικολαΐδη.

Το έργο διαδραματίζεται μέσα σ' ένα 48ωρο στη Μαδρίτη και αφηγείται τις ιστορίες διάφορων γυναικών των οποίων η σχέση με τους άντρες βρίσκονται σε απόλυτη σύγχυση. Ο Ιβάν εγκαταλείπει την Πέπα κι εκείνη απαιτεί εξηγήσεις. Ταυτόχρονα ψάχνουν να τον βρουν η σύζυγός του και ο γιος του. Η Πέπα και η κολλητή της, της οποίας ο καινούριος εραστής αποδείχθηκε τρομοκράτης, ζητούν συμβουλές από μια δικηγόρο που αποδεικνύεται πως είναι η καινούρια ερωμένη του Ιβάν. Ετσι οι ζωές όλων μπλέκονται μ' έναν άκρως σουρεαλιστικό τρόπο.

Παίζουν οι Σμαράγδα Καρύδη, Βίκυ Σταυροπούλου, Αριέττα Μουτούση, Αντώνης Φραγκάκης, Νεφέλη Ορφανού, Ντορέττα Παπαδημητρίου, Βαγγέλης Χατζηνικολάου, Μαρία Κωνσταντάκη, Κίμων Φιορέτος, Κωνσταντίνος Κακούρης, Ivan Svitailo.

ΝΕΟΙ ΚΑΙ ΑΤΥΧΟΙ

«ΜΙΑ ΕΚΔΟΧΗ» παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη στον ελεύθερο κοινωνικό χώρο «Nosotros» (Θεμιστοκλέους 66) από τη θεατρική ομάδα Roswitha. Ακροβατώντας ανάμεσα στο ύφος του καμπαρέ και της stand up comedy, δύο ηθοποιοί σε μια άδεια σκηνή αναζητούν τις αιτίες μιας αποτυχίας. Μετρούν λάθη, απαριθμούν τους ενόχους, ζητούν σωτήρες. Το θέμα της προσωπικής ευθύνης και η σκληρή ανάγκη για ελπίδα τούς ακολουθούν στη διαδοχή αυτοσχέδιων σκηνών που επινοούν. Το τέλος πλησιάζει και σύντομα οι ήρωες πρέπει ν' αφήσουν τη σκηνή. Μοιάζει να μην έχουν πια τίποτα στα χέρια.

«Θέλαμε να κάνουμε μια παράσταση που να μιλάει γι' αυτό που είναι σημαντικό» λένε ο Θοδωρής Σκυφτούλης και η Δανάη Σπηλιώτη, που παίζουν και σκηνοθετούν την παράσταση. «Να μιλήσουμε για πράγματα που αφορούν όλους, να μιλήσουμε γι' αυτό που έχει σημασία να μιλήσει κανείς σήμερα. Και πραγματικά το ψάξαμε πολύ. Τελικά, δεν τα καταφέραμε. Και τώρα βρισκόμαστε στη δυσάρεστη θέση να...»

Ο ΜΠΕΡΝΤΙ ΠΕΤΑΕΙ

ΤΟ ΒΡΑΒΕΥΜΕΝΟ μυθιστόρημα του Ουίλιαμ Γουόρτον «Birdy» παίζεται στο θέατρο «Altera pars», σε θεατρική διασκευή της Ναόμι Γουάλας, μετάφραση Ερρίκου Μπελιέ, δραματουργική επεξεργασία και σκηνοθεσία Πέτρου Νάκου, κοστούμια Δέσποινας Χειμώνα. Στο ίδιο μυθιστόρημα είναι βασισμένη και η ομώνυμη ταινία του 1984 σε σκηνοθεσία Αλαν Πάρκερ.

Το έργο μιλάει για τη φιλία και την οικογένεια, την αγάπη και το μίσος, το όνειρο και την επιβίωση, τη λογική και την τρέλα.

Ο Μπέρντι, αέρινος, ιδιαίτερος χαρακτήρας, μια μηχανική ιδιοφυΐα, θαυμάζει τα πουλιά. Σαν σύγχρονος Ντα Βίντσι τα μελετά προσπαθώντας να τα «αντιγράψει», αφού ονειρεύεται να «πετάξει» κι αυτός με τα αυτοσχέδια φτερά του... Ο ιταλικής καταγωγής Αλ, γήινος, αθλητικός, μέτριος μαθητής, αγαπά το ποδόσφαιρο, τις μηχανές και τα κορίτσια. Είναι διαφορετικοί αλλά αχώριστοι. Τους ενώνει το πάθος για τη ζωή, τα νεανικά τους όνειρα.

Το ξέσπασμα του Β' Παγκόσμιου Πολέμου τούς χωρίζει στέλνοντάς τους στο μέτωπο. Συναντιούνται ξανά μετά από χρόνια, στο κελί ενός στρατιωτικού νοσοκομείου. Εκεί νοσηλεύεται ο Μπέρντι, σε κατατονική κατάσταση, εξαιτίας ισχυρού σοκ. Ο βαριά λαβωμένος λοχίας Αλ είναι η τελευταία ελπίδα για να ξυπνήσουν οι αναμνήσεις του λέει ο γιατρός Βάις.

Παίζουν οι: Π. Νάκος, Ο. Τρίκας, Γ. Πετικάρης, Π. Ασημακόπουλος, Σ. Σουξές, Σ. Κυπαρισσόπουλος.

Ο ΓΙΑΝ ΦΑΜΠΡ ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΙ

ΔΥΟ ΧΡΟΝΙΑ μετά το «Οργιο ανεκτικότητας», ο Γιαν Φαμπρ επιστρέφει στο «Παλλάς» (18 και 19/11) μ' ένα μεγάλο οπτικοακουστικό θέαμα κι ένα εμπρηστικό κείμενο, με άξονα τον μύθο του Προμηθέα. Στο «Προμηθέας Τοπίο ΙΙ», ο 53χρονος βέλγος πολυκαλλιτέχνης πατά πάνω στις περιπέτειες του ήρωα του Αισχύλου, παρουσιάζοντάς τον σαν έναν μυθικό επαναστάτη χωρίς αιτία. Στα μάτια του, ο Προμηθέας που κλέβει τη φωτιά απ' τον ουρανό για να την παραδώσει στους ανθρώπους, είναι το σύμβολο της υπερηφάνειας και της ανεξαρτησίας, ο ήρωας που έχουμε όλοι μας ανάγκη σήμερα για να ξαναζωντανέψει η στερημένη από «φλόγα» και φαντασία κοινωνία μας. Μιά παράσταση με κάμποσες σοκαριστικές σκηνές και σαφείς αποστάσεις από ψυχολογικές ερμηνείες, με άφθονη πρόζα αντλημένη από την τραγωδία του Αισχύλου και με πρωτότυπες μουσικές, ανάμεσα σε γνωστές επιτυχίες των Doors, της Πάτι Σμιθ και του Μπρους Σπρίνγκστιν.

ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΚΩΜΩΔΙΑ

«Ο ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ» του Αντωνίου Μάτεση παίζεται στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, σε σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου, σκηνικά-κοστούμια Γιώργου Πάτσα, μουσική Γιάννη Αναστασόπουλου.

Εργο γραμμένο το 1829-1830, με επιρροές από τον ευρωπαϊκό διαφωτισμό και έντονο κοινωνικό προβληματισμό, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα κείμενα της νεοελληνικής δραματουργίας. Με αφορμή την ερωτική ιστορία ανάμεσα σ' έναν νέο κατώτερης τάξης και την κόρη ενός αριστοκράτη, ο συγγραφέας ξεδιπλώνει τη σύγκρουση δύο κόσμων, της παλιάς συντηρητικής φεουδαρχικής τάξης και της νέας αστικής κοινωνίας που αναδύεται φέρνοντας ελεύθερες ιδέες.

Παίζουν οι Νικήτας Τσακίρογλου, Κατερίνα Χέλμη, Μίνα Αδαμάκη, Μιχάλης Μητρούσης, Πάνος Σκουρολιάκος, Θοδωρής Κατσαφάδος, Γιώργος Βελέντζας, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Θανάσης Κουρλαμπάς κ.ά. «Πρόκειται για μια "δραματική κωμωδία"», λέει ο Σ. Ευαγγγελάτος, «με χυμώδη ερωτικά μοτίβα κι ένα εκπληκτικό χιούμορ, που δεν εξαντλείται στις καθαρά κωμικές σκηνές αλλά διαβρώνει και σχολιάζει την όλη σύνθεση».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Στη στήλη
Ατζέντα
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Κινηματογράφος
Δώστε χαβιάρι στο λαό
Η εκδίκηση της Τζέσικα
Μουσική
Μαγική βραδιά με δυο κιθάρες
Συνέντευξη:Ντέϊβιντ Κρόνενμπεργκ
«Στο δράμα καταλαβαίνεις τους ανθρώπους»
Θέατρο
Μας τέλειωσαν τα δραματικά έργα;
Οταν το όνειρο σβήνει
Λογοτεχνία
Στροφή στα Βαλκάνια
Εικαστικά
Η Αλίκη στη χώρα των χρωμάτων