Έντυπη Έκδοση

Βιβλίο

ΤΡΕΞΕ, ΚΟΥΚΛΑ, ΤΡΕΞΕ!

ΡΙΤΣΑΡΝΤ ΦΛΑΝΑΓΚΑΝ

«Η άγνωστη τρομοκράτισσα»

(μετ. Π. Ισμυρίδου, εκδ. Αγρα)

Η ΚΟΥΚΛΑ είναι χορεύτρια στο πιο μοδάτο στριπτιζάδικο του Σίδνεϊ. Μεγαλωμένη ως Τζίνα Ντέιβις στα φτωχικά, δυτικά προάστια της αυστραλέζικης μεγαλούπολης, εκθέτει τα εξωτικά της κάλλη και κάνει τα γλυκά μάτια σε κάθε λογής «κρετίνους», με το όνειρο μιας άνετης ζωής μακριά από τα «σκατά» που υφίσταται καθημερινά. Για την ώρα, μαζεύει τις οικονομίες της χαρτονόμισμα-χαρτονόμισμα, περνά τον ελεύθερο χρόνο της με τη μοναδική της φιλενάδα και ανυπομονεί ν' αποκτήσει μια καινούρια τσάντα Louis Vuitton... Ωσπου ένα βράδι, πέφτει πάνω σ' έναν όμορφο, μελαψό άνδρα, που θα της προσφέρει μια γραμμή κοκαΐνης, λίγα όνειρα ακόμη και απανωτούς οργασμούς. Το επόμενο πρωινό, όμως, η Κούκλα θα ξυπνήσει μόνη. Και με το που θ' ανοίξει την τηλεόραση, θα διαπιστώσει ότι οι αρχές έχουν εντοπίσει πέντε βόμβες στο Σίδνεϊ και ότι ολόκληρη η Αυστραλία βρίσκεται στο κατόπι της θεωρώντας την μέλος ισλαμιστικής ομάδας τρομοκρατικών! Γλιτώνει άραγε κανείς από έναν τέτοιο παραλογισμό;

Η Κούκλα δεν είναι άλλη από την κεντρική ηρωίδα του μυθιστορήματος του Ρίτσαρντ Φλάναγκαν «Η άγνωστη τρομοκράτισσα» που μόλις κυκλοφόρησε ένα καλοσχεδιασμένο, λαχανιαστό θρίλερ με πολιτικο-κοινωνικές διαστάσεις που η δράση του εκτυλίσσεται στην Αυστραλία το 2007, και το οποίο έντυπα όπως οι «New York Times» υποδέχτηκαν ως «έναν λαμπρό στοχασμό για τον κόσμο μετά την 11η Σεπτεμβρίου, όπου ο φόβος συνιστά πολύτιμο αγαθό τόσο για τους τρομοκράτες όσο και για τις κυβερνήσεις, κι όπου οι φήμες και η παραπληροφόρηση κάνουν το γύρο της υδρογείου με το ανοιγόκλειμα ενός ματιού»...

Διόλου τυχαίο που η περίπτωση της Κούκλας θυμίζει εκείνη της Καταρίνα Μπλουμ, για τη χαμένη τιμή της οποίας έγραψε στα μέσα της δεκαετίας του '70 ο Χάινριχ Μπελ, προσφέροντας υλικό και στον Φόλκερ Σλέντορφ για την ομώνυμη, επίσης πολύκροτη, ταινία. Οπως ομολογεί ο Φλάναγκαν, για την «Αγνωστη τρομοκράτισσα» άντλησε από παντού, από διαφημίσεις, τίτλους εφημερίδων, κουβέντες στα μπαρ, αλλά και από τα λόγια πολιτικών και τα κηρύγματα ραδιοτηλεοπτικών αστέρων -«στο κάτω κάτω, κανένας δεν παράγει καλύτερα τη σύγχρονη μυθοπλασία»- αλλά το σκελετό της υπόθεσης του βιβλίου τον χρωστά στην παραπάνω νουβέλα του γερμανού νομπελίστα. Κι όπως φροντίζει να επισημάνει, αντίστοιχες ήταν και οι οφειλές του Μπελ στον Φρίντριχ Σίλερ και το έργο του «Ο εγκληματίας της χαμένης τιμής» (1786), το οποίο ήταν εμπνευσμένο από ένα αληθινό περιστατικό.

Γεννημένος στην Τασμανία το 1961, ο πολυβραβευμένος Φλάναγκαν (στα ελληνικά κυκλοφορεί και το μυθιστόρημά του «Εγχειρίδιο ιχθύων») παρακολουθεί εδώ βήμα προς βήμα την ασθμαίνουσα Κούκλα στον αγώνα της να ξεφύγει από τους διώκτες της, από τη στιγμή που ένα κουβάρι παρεξηγήσεων την ανάγει σε υπ' αριθμόν ένα δημόσιο κίνδυνο, ενώ κι ο μυστηριώδης εραστής της -απλό βαποράκι ναρκωτικών όπως θ' αποδειχτεί- εντοπίζεται δολοφονημένος. Πραγματικό κελεπούρι για την αστυνομία που διψά για επιτυχίες και για τα ΜΜΕ που διψάνε για ακροαματικότητες, και σανίδα σωτηρίας ταυτόχρονα για έναν ντόπιο τηλεαστέρα στο λυκόφως της καριέρας του που στήνει πάνω της ένα «αποκλειστικό» ρεπορτάζ με στόχο την επαγγελματική επιβίωσή του, η νεαρή στριπτιζέζ καλείται βίαια να επανεξετάσει όλα όσα θεωρούσε δεδομένα -από τη δυνατότητα μιας κοινωνικής μετεγγραφής έως την ίδια της την ύπαρξη.

Το Σίδνεϊ που η Κούκλα ταύτιζε μέχρι πρότινος με την ελευθερία, δημιουργεί από τη μια μέρα στην άλλη γύρω της έναν ασφυκτικό κλοιό. Η ζέστη, η εφιαλτική κίνηση, οι σειρήνες της αστυνομίας, οι αδιάκοποι κρότοι και τα στριγκλίσματα των εργοταξίων μοιάζουν πια με βραχνά γεμάτο σκοτεινές απειλές. Και καθώς η φωτογραφία της αναμεταδίδεται αδιάκοπα από τα κανάλια ανάμεσα σε στιγμιότυπα από επιθέσεις της Αλ Κάιντα ανά την υφήλιο και σε πιπεράτες συνεντεύξεις του εργοδότη της και συναδέλφων της στο κλαμπ, με επώδυνο τρόπο συνειδητοποιεί ότι όπως εκείνη ποτέ δεν νοιάστηκε για κανέναν, ούτε αναρωτήθηκε ή αμφισβήτησε οτιδήποτε, έτσι και τώρα κανείς δεν πρόκειται να νοιαστεί ιδιαίτερα για το άτομό της.

Η Κούκλα ξέρει πια ότι σ' έναν όπου η ζωή ατροφεί κι όπου το χρήμα και η δύναμη διατηρούν τον πρώτο λόγο, όλα μπορεί να σου τα στερήσουν, έτσι και απομονώσουν κάτι αθώο και το προβάλουν σαν απόδειξη της ενοχής σου. Γι' αυτό και η ίδια αρνείται να παραδοθεί στις αρχές, παρά τις προτροπές ενός ελληνικής καταγωγής αρχιφύλακα της Δίωξης Ναρκωτικών, ο οποίος έχει πειστεί για την αθωότητά της. Η Κούκλα δεν τρέχει μόνο για να ξεφύγει αλλά και για να εκδικηθεί. Θα προλάβει όμως; Ο Φλάναγκαν ολοκληρώνει την «Αγνωστη τρομοκράτισσα» μ' ένα λουτρό αίματος, δείχνοντας τα δόντια ενός εξαιρετικά κυνικού συστήματος, οι πυλώνες του οποίου εμφανίζονται με το προσωπείο του σωτήρα...

ΔΥΟ ΒΙΒΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΤΙΒ ΤΖΟΜΠΣ

«Εγώ, ο Steve Jobs. Με τα δικά του λόγια»

επιμέλεια: George Beahm, μετάφρ. Αλέξης Καλοφωλιάς, (εκδ. Πατάκη)

«Steve Jobs του Walter Issacson. Η επίσημη βιογραφία»

μετάφρ. Γιώργος Μπαρουξής, Σοφία Παχή, Χρήστος Καψάλης,

(εκδ. Ψυχογιός)

ΠΡΙΝ ακόμα περάσει ένας μήνας από το θάνατό του δύο εκδόσεις για τον γκουρού της Apple επιχειρούν να αποτυπώσουν τα πεπραγμένα του και την πολυσχιδή προσωπικότητά του που εξακολουθεί να αποτελεί πηγή έμπνευσης, ιδιαίτερα για τους νέους.

«Μην αφήνετε τον θόρυβο του πλήθους να πνίξει την εσωτερική σας φωνή. Και το σημαντικότερο, έχετε πάντα το θάρρος να ακολουθείτε την καρδιά και το ένστικτό σας. Μόνο οι ίδοι μέσα σας γνωρίζετε τι πραγματικά θέλετε να γίνετε», παρότρυνε. Ιδιοφυΐα, οραματιστής, ο Λεονάρντο ντα Βίντσι της εποχής μας, όπως τον έχουν χαρακτηρίσει, ο Στιβ Τζομπς αποτελεί παράδειγμα για τους αυτοδημιούργητους, για όσους αναζητούν καινοτόμες επιχειρηματικές λύσεις αλλά και γι' αυτούς που επιχειρούν να ανταποκριθούν στις προκλήσεις της εποχής μας.

Οι πιο γόνιμες απόψεις του, όπως εκφράστηκαν σε συνεντεύξεις, ανακοινώσεις και δηλώσεις του στα μέσα ενημέρωσης, συγκεντρώθηκαν στο βιβλίο «Εγώ, ο Steve Jobs», που επιπλέον περιλαμβάνει ένα σύντομο βιογραφικό του, καθώς και την ιστορική επιστολή παραίτητησής του από τη θέση του γενικού διευθυντή της Apple, στις 24 Αυγούστου 2011.

Σ' αυτό το «εγχειρίδιο» περιλαμβάνονται οι ρήσεις του για την Apple: «Στην ουσία είμαστε οι ιδέες μας, οι άνθρωποί μας (...) Πάντα πίστευα ότι η επιλογή ανθρώπων είναι το άλφα και το ωμέγα της δουλειάς μας», για το iPad, το iPhone. Τι σήμαιναν για τον ίδιο η απλότητα, η αποφασιστικότητα, η έμπνευση, η επιτυχία, η γνώση, η ποιότητα; Δεν λείπουν όμως και οι αιχμές του για τη Microsoft: «Το μόνο πρόβλημα με τους ανθρώπους της Microsoft είναι ότι δεν έχουν γούστο. Δεν εννοώ ότι δεν έχουν το σωστό γούστο. Δεν έχουν καθόλου γούστο, υπό την έννοια ότι δεν παράγουν πρωτότυπες ιδέες και δεν ενσωματώνουν ιδιαίτερα στοιχεία κουλτούρας στα προϊόντα τους...».

Η πολυσέλιδη, επίσημη βιογραφία του Στιβ Τζομπς βασίζεται σε περισσότερες από 40 συνεντεύξεις που παραχώρησε σε διάστημα δύο ετών, καθώς και σε συνομιλίες με συγγενείς, φίλους, συνεργάτες αλλά και αντιπάλους και ανταγωνιστές. Μέσα από αυτές σκιαγραφείται η συναρπαστική ιστορία της ζωής ενός δημιουργικού επιχειρηματία, ο οποίος με το πάθος του για την τελειότητα και την ηγετική του δεινότητα έφερε επανάσταση στη βιομηχανία: τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, τις ταινίες κινουμένων σχεδίων, τη μουσική, την τηλεφωνία, τους υπολογιστές αφής και τις ψηφιακές εκδόσεις.

Ο αναγνώστης μαθαίνει μεταξύ άλλων για τα δύσκολα παιδικά χρόνια του Στιβ Τζομπς που τον «άνδρωσαν», για τις σπουδές του, τη σχέση του με τον ζεν, τη γέννηση του Mac, τη δημιουργία της οικογένειάς του, το σάουντρακ της ζωής του, τη σχέση του με τους συνεργάτες του αλλά και με τη δημοσιότητα, καθώς και για τη μάχη που έδωσε με τον καρκίνο.

Παρ' όλο που ο ίδιος συνεργάστηκε για τη συγγραφή αυτής της βιογραφίας, δεν ζήτησε να ελέγξει το περιεχόμενό της -ούτε καν να διαβάσει το βιβλίο προτού εκδοθεί επισημαίνει ο Ισαακσον. «Ο Τζομπς δεν ήταν υπόδειγμα αφεντικού ή ανθρώπου, καλοσυσκευασμένο και έτοιμο για μίμηση», σύμφωνα με τον βιογράφο του. «Ωθούμενος από τους εσωτερικούς του δαίμονες, μπορούσε να οδηγήσει τους γύρω του στην οργή και την απόγνωση. Ομως η προσωπικότητα, τα πάθη και τα προϊόντα του συνδέονται όλα μεταξύ τους, όπως το hardware και το software της Apple τείνουν κι αυτά να συνδέονται μεταξύ τους σαν να είναι μέρη ενός ολοκληρωμένου συστήματος. Ετσι η ιστορία του είναι ταυτόχρονα παράδειγμα προς αποφυγή και παραδειγματισμό, ενώ δίνει μαθήματα για το καινοτόμο πνεύμα, τη δύναμη του χαρακτήρα, τη σημασία των προσωπικών αξιών».

ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

* Η Χίλντα Παπαδημητρίου θα βρεθεί σήμερα (6.30 μ.μ.) στο δισκοπωλείο Music Works (Αγίας Λαύρας 74, Πετρούπολη) για να μιλήσει για το αστυνομικό μυθιστόρημά της. «Για μια χούφτα βινύλια» (Μεταίχμιο). Θα ακολουθήσει συζήτηση για την ιστορία και το μέλλον της «κουλτούρας» του δισκοπωλείου στη χώρα μας.

* Το βιβλίο «Επιφυλλίδες. Πολιτική και φιλοσοφία» του Γεράσιμου Βώκου, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αγρα, παρουσιάζεται αύριο (13.00) στην ΕΣΗΕΑ (Ακαδημίας 20). Ομιλητές: Αντώνης Καρακούσης, διευθυντής της εφημερίδας «Το Βήμα της Κυριακής», Σπύρος Μοσχονάς, αναπλ. καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Γιάννης Σταυρακάκης, αναπλ. καθηγητής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

* «Το πάρτι και άλλα διηγήματα» του Περικλή Σφυρίδη, που μόλις κυκλοφόρησε από την «Εστία», παρουσιάζεται την Τρίτη, στις 7 το απόγευμα, στο βιβλιοπωλείο «Ιανός» (Σταδίου 24). Για το βιβλίο θα μιλήσουν ο Αλέξης Ζήρας, κριτικός λογοτεχνίας και πρόεδρος της Εταιρείας Συγγραφέων και οι συγγραφείς Νίκος Δαββέτας και Παναγιώτης Γούτας.

* Στο Black Duck (Χρ. Λαδά 9α) γίνεται την Τρίτη (7 μ.μ.) η παρουσίαση του βιβλίου του Χρήστου Ελευθεράκου, με τίτλο «Κυβερνογραφία», από την Ανεμος Εκδοτική. Ακολουθεί λάιβ με τους Sequence Theory Project. Είσοδος ελεύθερη.

ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

Π. ΚΟΨΙΔΑ-ΒΡΕΤΤΟΥ

«Φιλαναγνωσία

και σχολικές

βιβλιοθήκες»

(εκδ. Καστανιώτη)

Πώς ζωντανεύει μία σχολική βιβλιοθήκη; Τι πρωτοβουλίες θα μπορούσαν να πάρουν οι εκπαιδευτικοί για να την αξιοποιήσουν, προκαλώντας ή τονώνοντας το ενδιαφέρον των μαθητών τους για το βιβλίο; Σύμβουλος φιλολόγων, η συγγραφέας προτείνει ένα ενδεικτικό σχέδιο δράσης, η έκδοση του οποίου έμελλε να συμπέσει με την απόφαση του υπουργείου Παιδείας να υποβαθμίσει ακόμα περισσότερο τον θεσμό, καταργώντας τη θέση αρμόδιου βιβλιοθηκονόμου στις -λιγοστές και αφημένες προ πολλού στην τύχη τους- βιβλιοθήκες που με τα χίλια ζόρια, παρά την αφθονία κοινοτικών κονδυλίων, δημιουργήθηκαν και σε δικές μας σχολικές μονάδες.

ΒΙΚΤΩΡ ΜΕΛΑΣ

«Κάρολος Κουν»

(εκδ. ΜΙΕΤ)

Στενός φίλος και συνεργάτης του Κουν επί δεκαετίες, ο νομικός Β. Μελάς ανακαλεί σκόρπιες αναμνήσεις από τα όσα μοιράστηκε μαζί του, αρχής γενομένης από την ιστορική βραδιά της 29ης Αυγούστου 1959, όπου πρωτοπαρουσιάστηκαν στο Ηρώδειο οι «Ορνιθες» διχάζοντας το κοινό. Η εκκόλαψη των νέων «Ορνίθων» και η δικαστική κόντρα που προέκυψε με τον Μάνο Χατζιδάκι, η συνάντηση Ιονέσκο-Κουν, το μεγάλο δίλημμα επί χούντας ως προς την αποδοχή ή μη ενίσχυσης από το Ιδρυμα Φορντ, η πάλη του Κουν με τη λογοκρισία αλλά και με το ΙΚΑ, ο μαγικός τρόπος με τον οποίο δίδασκε στις πρόβες, σ' ένα κομψό τομίδιο διαποτισμένο από χιούμορ, συναίσθημα και σεβασμό.

ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΙΓΚΛΕΜΑΝ

«Sum»

(μετ. Τρ. Παπαϊωάννου,

εκδ. Οκτώ)

Τι μας συμβαίνει όταν πεθαίνουμε; Σαράντα διασκεδαστικές όσο και ανησυχητικές ιστορίες από... την άλλη ζωή, με την υπογραφή ενός δόκτορα στις νευροεπιστήμες με ακονισμένη φαντασία, ο οποίος συνδυάζοντας την επιστήμη με τη μυθοπλασία και τον θάνατο με την ελπίδα, καλεί τον αναγνώστη να εξασκηθεί πρωτίστως στο παιχνίδι της αυτογνωσίας. Βιβλίο που συνοδεύεται από εγκωμιαστικές κριτικές -«πρωτότυπο», «ιδιοφυές», «διαυγές»- μεταφρασμένο ήδη σε δεκάδες γλώσσες.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΡΒΕΡΗΣ

«Βαθέος

γήρατος»

(εκδ. Κέδρος)

«Πώς ψάχνω κάθε λεπτομέρεια/πώς επενδύω αισθήματα/ σε γεγονότα κοινότατα/ του απωτάτου παρελθόντος της/ πώς εξοργίζομαι/ πώς συγκινούμαι με συμπεριφορές της τώρα/ βαθέος γήρατος./ Ετσι καμιά φορά κατασκοπεύονται με πάθος/ απλές, ανάξιες λόγου και ιερές/ γυναίκες»... Η τελευταία συλλογή του Γ. Βαρβέρη, με ποιήματα γραμμένα αποκλειστικά για την υπέργηρη μητέρα του. Ενας διάλογος μάνας και μοναχογιού με στίχους σπάνιας εκφραστικής λιτότητας και στοχαστικού σπαραγμού.

ΣΟΝΙΑ ΖΑΧΑΡΑΤΟΥ

«Ρόδινη στάχτη - Μαρία Θηρεσία Καρλότα»

(εκδ. Εξάντας)

Παρίσι 1789. Ενώ ο λαός ξεχύνεται στους δρόμους με τα λάβαρα της Γαλλικής Επανάστασης, στις Βερσαλίες ένα οκτάχρονο κορίτσι, η κόρη του Λουβδοβίκου ΙΣΤ' και της Μαρίας-Αντουανέτας, παρακολουθεί με έκπληξη και τρόμο τα γεγονότα. Μάχες και καταστροφές, οι δικοί της φυλακίζονται, ο πατέρας της καρατομείται... Επειτα από πολλές περιπέτειες καταντά μια μόνη, εξόριστη γυναίκα. Η βραβευμένη δημοσιογράφος Σόνια Ζαχαράτου περιγράφει τα πάθη της Μαρίας-Θηρεσίας-Καρλότας σε ένα τρυφερό και συγχρόνως σπαρακτικό μυθιστόρημα, βασισμένο σε ιστορικά γεγονότα που άλλαξαν τον κόσμο.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Στη στήλη
Ατζέντα
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Κινηματογράφος
Δώστε χαβιάρι στο λαό
Η εκδίκηση της Τζέσικα
Μουσική
Μαγική βραδιά με δυο κιθάρες
Συνέντευξη:Ντέϊβιντ Κρόνενμπεργκ
«Στο δράμα καταλαβαίνεις τους ανθρώπους»
Θέατρο
Μας τέλειωσαν τα δραματικά έργα;
Οταν το όνειρο σβήνει
Λογοτεχνία
Στροφή στα Βαλκάνια
Εικαστικά
Η Αλίκη στη χώρα των χρωμάτων