Έντυπη Έκδοση

Οι 18 ταμπέλες του Αβραμόπουλου

Είτε καταστρέφουν είτε «δημιουργούν» οι δήμαρχοι της Δεξιάς στην Αθήνα, επιτυγχάνουν το ίδιο αποτέλεσμα. Ο Κώστας Κοτζιάς γκρέμισε το Δημοτικό Θέατρο της Αθήνας, έργο του Τσίλερ, απέναντι από το δημαρχείο, και το κράτος της Δεξιάς έδωσε στην πλατεία το όνομά του.

Εμπλεος περηφάνιας ο δάσκαλος παραδίδει το φως στους μικρούς μαθητές Εμπλεος περηφάνιας ο δάσκαλος παραδίδει το φως στους μικρούς μαθητές Οταν επίσης «δημιουργούν» οι δήμαρχοι, το κάνουν για την υστεροφημία τους και μόνο (με έξοδα άλλων συνήθως) μπουκώνοντας με μάρμαρο, χαλκό ή σίδερο, όποιον ελεύθερο χώρο πρασίνου βρουν. Για να πάρετε μια ιδέα... Τον έχουν ονομάσει κατά καιρούς Εμιλιάνο Ζαπάτα ή Πάντσο Βίγια. Ομως είναι ο Χοσέ Αρτίγας, ο ελευθερωτής της Ουραγουάης, ο Λατινοαμερικάνος επαναστάτης με τη σπάθα, πάνω στο βάθρο, στην αρχή της οδού Μιχαλακοπούλου.

Απέναντί του, δε, στέκει ο Ελλην δάσκαλος που διδάσκει τα παιδάκια πώς να κλείνουν στην ψυχή τους την Ελλάδα. Πιθανότατα και τον Αρτίγας, που παρακολουθεί από την άλλη πλευρά του δρόμου.

Τι το κοινό έχουν τα δύο αγάλματα; Κανένα (η επιλογή δική σας για το καλό ή το κακό γούστο), εκτός του ότι διατυμπανίζεται στο μάρμαρο ότι έχουν τοποθετηθεί επί δημαρχίας Δημήτρη Αβραμόπουλου.

Ενα περίεργο πράγμα μ' αυτόν τον πρώην δημοτικό άρχοντα της Αθήνας και νυν υπουργό Εξωτερικών: κανείς δεν του είπε πως η υπογραφή του είναι πολύτιμη και δεν πρέπει να μπαίνει παντού και συνεχώς.

Κι έτσι ασυγκράτητος, εκ των πραγμάτων, δεν άφησε άγαλμα που τοποθετήθηκε επί δημαρχίας του χωρίς να βάλει το όνομά του.

«Τοποθετήθηκε επί δημαρχίας Δημήτρη Αβραμόπουλου» ξανά και ξανά, το μετρήσαμε δεκαοκτώ φορές - σίγουρα είναι περισσότερα τα αγάλματα που λειτουργούν ως κράχτες της φρούδας υστεροφημίας του.

Στο «Παρκάκι της μιας νύχτας» (έτσι ονομάστηκε γιατί δημιουργήθηκε σε μία νύχτα) στη συμβολή της Αλεξάνδρας με την Κηφισίας, η υπογραφή Αβραμόπουλου φιγουράρει δύο φορές. Σε μια σύνθεση με γυναικείες μορφές και στο άγαλμα του αρχιεπισκόπου Μακαρίου. Στον ίδιο χώρο -πιθανότατα επειδή ζήλεψε- υπάρχει και η υπογραφή του Νικήτα Κακλαμάνη, στην προτομή του στρατηγού Ζέρβα. Γιατί ο Ζέρβας εκεί; Γιατί ήταν παραδίπλα το σπίτι του. Βέβαια, ο κ. Κακλαμάνης χτυπάει ακόμη δυο φορές: χαμηλά στη Μιχαλακοπούλου, στην προτομή του Σατωβριάνδου, αλλά και στο πάρκο της Ριζάρη, όπου μας θυμίζει ότι η ανάπλασή του έγινε επί δημαρχίας του.

Επί της Αλεξάνδρας και μπροστά στον Αρειο Πάγο μια επιγραφή θυμίζει την ύπαρξη των πάλαι ποτέ φυλακών Αβέρωφ στον ίδιο χώρο και αποτίει φόρο τιμής σ' εκείνους που θυσιάστηκαν στο όνομα της ελευθερίας -και βέβαια διευκρινίζει πως τοποθετήθηκε επί Αβραμόμουλου.

Μπροστά στο κτήριο του Ωδείου, η προτομή του Δημήτρη Μητρόπουλου χαρίζει κάτι από το κλέος του μαέστρου στον Αβραμόπουλο.

Στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων ο πρώην δήμαρχος ξεσπαθώνει: υπογράφει την τοποθέτηση των προτομών των Αντώνη Τρίτση, Γρηγορίου Ξενόπουλου, Παντελή Χορν, Αγγελου Τερζάκη, Κωστή Μπαστιά και Γιώργου Θεοτοκά. Και η ετέρα πρώην δήμαρχος Ντόρα Μπακογιάννη, για να μην υστερήσει, υπογράφει την τοποθέτηση του Γιώργου Κατσίμπαλη.

Στο παρκάκι πλάι στο «Χίλτον» βρίσκουμε τον Ιωάννη Χατζηπατέρα, αλλά κι εμπρός στον Εθνικό Κήπο τους τρεις τραγικούς (Αισχύλο, Σοφοκλή, Ευριπίδη), όλους τοποθετημένους από τον κ. Αβραμόπουλο. Που επίσης έχει τοποθετήσει αριστερά - δεξιά από το δημαρχείο της Αθήνας τον Περικλή και τη Δραχμή.

Εκεί όμως που ο Αρκάς ξεπερνάει τον εαυτό του και μας δουλεύει ψιλό γαζί είναι απέναντι από την οικία του Αμερικανού πρέσβη, όπου βρίσκεται μνημείο αφιερωμένο από τους Ελληνοαμερικανούς ομογενείς στους Αμερικανούς που έπεσαν στον αγώνα για την Ανεξαρτησία της Ελλάδας το 1821. Το μνημείο ήταν τοποθετημένο από τα μέσα της δεκαετίας του '30 κοντά στους Στύλους του Ολυμπίου Διός. Απλώς μεταφέρθηκε. Σιγά μη δεν διαιώνιζε ο τότε δήμαρχος το όνομά του.

Τέλος, κάποιοι προφανώς λάτρεψαν τόσο πολύ προτομή τοποθετημένη από τον Αβραμόπουλο, που την πήραν σπίτι τους. Ετσι στη Μιχαλακοπούλου έμεινε μόνο το βάθρο που κάποτε φιλοξενούσε τον Κουβανό ήρωα Χοσέ Μαρτί.

Κατά τα άλλα, σεμνά, σε πολλά αθηναϊκά γλυπτά αναγράφεται πως έχουν τοποθετηθεί απλώς από τον δήμο της πόλης. Και αν αναρωτιέστε πώς έχουν τοποθετηθεί τόσο τα μεν όσο και τα δε, θα βρείτε την απάντηση στις χορηγίες των ιδιωτών, που εκμεταλλεύτηκαν οι δήμαρχοι της Δεξιάς για τις δημόσιες σχέσεις τους.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Άλλες ειδήσεις
Το φορολογικό τούς αποτελειώνει
Εχω φρικτά μετανιώσει που έγινα συγγραφέας
Στρωματσάδα με τον Γύζη
Εικαστικά δρώμενα
«12 καλλιτέχνες ζωγραφίζουν τόπους και χάρτες της Ελλάδας»
«Λέξεις και Νομίσματα. Από την Αρχαία Ελλάδα στο Βυζάντιο»
Η αβάσταχτη κενότητα του κατεστημένου
Εκλαψε η Ναστάζια Κίνσκι
Addio Μελάτο
Οι 18 ταμπέλες του Αβραμόπουλου
«Σπείρα Σπείρα» εξαγόμενη
Σε πρώτο πλάνο η Κίνα του '30
Από την Κέιτ Μος στον Θουκυδίδη
Οι ταινίες του Διαγωνιστικου
Λουκέτο στη Μονή Λαζαριστών;
«Παραπαίουμε ως προς την ταυτότητά μας»
Eurovision, τζάμπα, με ρεμπέτικα...
Σοβαρή πρωτοβουλία