Έντυπη Έκδοση

Σε μαύρο φόντο το νέο προφίλ της Ελλάδας

Επίλεκτα στελέχη γύρω από τον πρωθυπουργό πασχίζουν πυρετωδώς για το λίφτινγκ της Ελλάδας, σε αντίξοο διεθνές κλίμα λόγω του κλεισίματος της ΕΡΤ

Γίνεται το μαύρο άσπρο; Επίλεκτα στελέχη από την Ομάδα Επικοινωνίας του πρωθυπουργού, που η αντιπολίτευση έχει κατηγορήσει κατά καιρούς ότι ταυτίζονται με την περίφημη «Ομάδα Αλήθειας», εργάζονται, σε συνεργασία με πρόσωπα της αγοράς, εδώ και δύο μήνες πυρετωδώς για τη δημιουργία του νέου branding (προφίλ) της Ελλάδας. Δύσκολο project, αν σκεφθεί κανείς τις εικόνες κοινωνικής εξαθλίωσης που κάνουν καθημερινά το γύρο του κόσμου.

Απορίας άξιον βέβαια είναι και το γεγονός ότι στελέχη από το στενό περιβάλλον του πρωθυπουργού, που φέρεται ότι του εισηγήθηκαν τον ξαφνικό θάνατο της ΕΡΤ, τώρα έχουν σηκώσει τα μανίκια για να χτίσουν το νέο εταιρικό-πολιτισμικό προφίλ της χώρας, προφανώς από το μηδέν, μια που το μαύρο της ΕΡΤ (το οποίο πραξικοπηματικά υποτίθεται ότι ανεσύρθη από την περασμένη Τετάρτη) προκάλεσε διεθνή αποδοκιμασία. Κατά τους γνωρίζοντες μάλιστα, αποτέλεσε ακόμη και... κακή πρακτική μάρκετινγκ, υπό την έννοια ότι μια χώρα όπου οι νόμοι ισχύουν κατά το δοκούν δεν μπορεί να αποτελεί σταθερό περιβάλλον για σοβαρό επιχειρείν.

Ενα μήνα προτού η κυβέρνηση κλείσει τη δημόσια ραδιοτηλεόραση, ο τότε αρμόδιος υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος Σίμος Κεδίκογλου αποφασίζει τη σύσταση ομάδας εργασίας, η οποία εφεξής επιφορτίζεται με τη δημιουργία του νέου brand (προφίλ) της χώρας. Στόχος, η κατάθεση προτάσεων βάσει των οποίων θα επαναπροσδιοριστεί η εταιρική-πολιτισμική εικόνα της Ελλάδας διεθνώς.

Τι είναι rebranding

Συντονιστής της ομάδας εργασίας είναι ο γενικός γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας Α. Κατσανιώτης, ο οποίος επιβεβαίωσε στην «Κ.Ε.» τις εργώδεις προσπάθειες που γίνονται για το rebranding της χώρας κατά το τρέχον χρονικό διάστημα και μας εξήγησε σε τι συνίσταται η διαχείριση της εικόνας μιας χώρας με όρους μάρκετινγκ:

«Μπορεί να χρησιμοποιείται ο όρος "brand", αλλά είναι κάτι πιο ουσιώδες. Δεν αφορά απλώς την εταιρική ταυτότητα της Ελλάδας. Πρόκειται για μια κατά κάποιον τρόπο εθνική πολιτική για τη διαχείριση της χώρας στο εξωτερικό, η οποία θα διέπει όλη την εικόνα της εξωστρέφειάς της: ήτοι κάθε επιχειρηματική, τουριστική, επενδυτική δραστηριότητα, ακόμη και την πολιτισμική της υπόσταση. Προσδιορίζουμε τα brand values της χώρας, κάτι που μέχρι σήμερα δεν είχε γίνει συνολικά».

Μάλιστα η δημιουργία αυτής της εικόνας «θα καταλήξει και σε μια σηματοδότηση, όπως, για παράδειγμα, ο ήλιος του Μιρό για την Ισπανία ή όπως το σήμα των Ολυμπιακών Αγώνων, με τα κλαδιά της ελιάς που συμβόλιζαν το ανθρώπινο μέτρο».

Δύσκολη προσπάθεια αν σκεφθεί κανείς ότι τα τελευταία πρωτοσέλιδα των διεθνών ΜΜΕ, εξαιτίας του μαύρου που έπεσε στην ΕΡΤ, μόνο κολακευτικά δεν ήταν. Για τον κ. Κατσανιώτη όμως δεν έχουν ακριβώς έτσι τα πράγματα:

«Στο εξωτερικό η εικόνα της χώρας κάθε άλλο παρά τραυματισμένη είναι. Οσον αφορά το θέμα της ΕΡΤ, υπερπροβλήθηκαν στο εσωτερικό ξένα δημοσιεύματα, τα οποία, αντιστοίχως, έξω δεν είχαν το ίδιο εύρος και όγκο και, κατ' επέκτασιν, την ίδια επίδραση στους αναγνώστες. Επιπλέον είναι τόσο δυναμική η θετική εικόνα που υπάρχει διεθνώς για την πολιτισμική και τουριστική διάσταση της χώρας, ώστε οποιαδήποτε γκρίζα εικόνα μπορεί πολύ εύκολα να υποχωρήσει».

«Μικρό το κακό εξαιτίας της ΕΡΤ όσον αφορά το διεθνή διασυρμό της χώρας», ο οποίος και, κατά τον κ. Μουρούτη, στηρίχτηκε στο θόρυβο που δημιούργησαν τα ελληνικά ΜΜΕ.

«Αυτό που συνέβη, πιστεύω, ήταν η υπερπροβολή από τα εγχώρια ΜΜΕ των αρνητικών δημοσιευμάτων. Για παράδεγμα στην εφημερίδα "Le Figaro" υπήρχε στο πρωτοσέλιδο ένα επικριτικό άρθρο, αλλά ταυτόχρονα στην ίδια εφημερίδα υπήρχε επιδοκιμαστικό ένα άρθρο για το ίδιο θέμα, το οποίο δεν έτυχε της ίδιας προβολής στη χώρα μας. Ασφαλώς υπήρξαν και αντιδράσεις λόγω της παραπληροφόρησης "ότι κλείνει στην Ελλάδα η δημόσια ραδιοτηλεόραση". Η Ελλάδα όμως δεν κλείνει, αλλά ανοίγει, εξυγιαίνει και αναβαθμίζει ένα δημόσιο φορέα, ο οποίος θα λειτουργήσει με τα διεθνή πρότυπα. Η δημόσια ραδιοτηλεόραση οφείλει να είναι αντικειμενική, να λειτουργεί με διαφάνεια και να λογοδοτεί στους πολίτες».

Ωστόσο για τον κ. Γ. Σκαρπέλο, αναπληρωτή καθηγητή Οπτικού Πολιτισμού στο Τμήμα Επικοινωνίας του Παντείου Πανεπιστημίου, στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν χρειάζεται βιασύνη: «Στο μεταπτυχιακό της πολιτιστικής διαχείρισης ξοδεύουμε ένα τουλάχιστον εξάμηνο για brand name ενός τόπου, μιας πόλης». Προσθέτει επίσης ότι η δημιουργία της εικόνας μιας χώρας αποτελεί μεν πρακτική marketing, αλλά είναι αποδεκτή και μπορεί να εφαρμοστεί σε μία μόνο χώρα. Εξηγεί όμως ότι «είναι πολυσύνθετη και πρέπει να εξειδικεύεται με διάφορους τρόπους. Το brand είναι κάτι σταθερό και μόνιμο, το οποίο θα μας συνοδεύει για πολλά χρόνια. Είναι ο τρόπος που θα βγει η Ελλάδα στην αγορά του Πολιτισμού, του Τουρισμού, του Εμπορίου. Ο τρόπος που θα απευθυνθούμε ξανά σε όλο τον πλανήτη.

Χρειάζεται βαθιά γνώση

»Τα brand names όμως δεν φτιάχνονται από πολιτικούς συμβούλους Επικοινωνίας του πρωθυπουργού ή των υπουργών. Βεβαίως υπάρχουν και κάποιοι άνθρωποι της αγοράς, και καλώς υπάρχουν, γιατί μπορεί να είναι πολύτιμοι και χρήσιμοι. Ωστόσο δεν φτάνει μόνο αυτό. Χρειάζεται μια διεπιστημονική ομάδα που να έχει βαθιά γνώση της ιστορίας και του πολιτισμού και η οποία θα προχωρήσει σε αυτό το πολυδιάστατο εγχείρημα βάσει μιας ιδεολογικής διαχείρισης, καθώς δεν υπάρχει μια "αντικειμενική έννοια" της Ελλάδας». Κατά την άποψή του, οι πολιτικοί παράγοντες έπρεπε να μετάσχουν σε μεταγενέστερο στάδιο.

Ποιοι είναι στην εννεαμελή επιτροπή

Στην εννεαμελή επιτροπή που θα επιμεληθεί το rebranding της χώρας συμμετέχουν ο προϊστάμενος Στρατηγικού και Ψηφιακού Σχεδιασμού της Γενικής Γραμματείας του Πρωθυπουργού Δ. Πτωχός και ο υπεύθυνος του γραφείου Τύπου της ίδιας Γραμματείας Γ. Μουρούτης.

 Για τον ίδιο στόχο εργάζονται επίσης ο υπεύθυνος Στρατηγικού Σχεδιασμού και Επικοινωνίας στο γραφείο του υπουργού Εξωτερικών Αλέξης Ζορμπάς, οι σύμβουλοι Επικοινωνίας στο γραφείο της υπουργού Τουρισμού Δ. Τσαουσάκης και Δ. Τζιώτης, αλλά και ο διευθύνων σύμβουλος της Invest in Greece Στ. Ισαΐας. Επίσης μετέχουν δύο πρόσωπα της αγοράς, ως είθισται να λέγεται: η Α. Μάντζαρη, brand consultant & design director, δημιουργός της εταιρικής ταυτότητας του Οργανισμού «Αθήνα 2004», η οποία στο παρελθόν έχει εργαστεί στις εταιρείες Addison Design Consultants, Landor Associates και Wolff Olins ενώ σήμερα διατηρεί δική της εταιρεία, και ο ελληνικής καταγωγής Steve Vranakis, καλλιτεχνικός διεθυντής της Google Creative Lab.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Πολιτική
Με λέξεις-κλειδιά
Κυβέρνηση
Διαφήμιση
Άλλα θέματα στην κατηγορία Πολιτική της έντυπης έκδοσης
Οικονομική και δημοσιονομική πολιτική
Εβδομάδα πολιτικού «καύσωνα» με απολύσεις και Σόιμπλε για... μαύρισμα
Η μη αναστρέψιμη καταστροφή της Ελλάδας σε... δόσεις
Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης
Το λεξικό των διαθεσίμων
ΣΥΡΙΖΑ
Γυρίζοντας σελίδα... ΣΥΡΙΖΑ
«Τίποτα δεν κερδίσαμε χωρίς αγώνες, θυσίες και αίμα»
«Περιθώρια για «ναι μεν, αλλά...» από τη ΔΗΜΑΡ δεν υπάρχουν»
ΙΓΜΕ
Ανενεργός ο φορέας πετρελαίου, γην και ύδωρ στις εταιρείες
Συναντήσεις
Στο Λ. Οίκο από την... πίσω πόρτα
Τοπική Αυτοδιοίκηση
Δήμοι-κυβέρνηση: μία μονομαχία μέχρις εσχάτων
Ευρωζώνη
Κοκτέιλ-μολότοφ στον Ευρωνότο
Διαφήμιση
Σε μαύρο φόντο το νέο προφίλ της Ελλάδας
ΟΠΑΠ
Πάμε στοίχημα για... απιστία;
Κύπρος
Εις... μνημόνιον του «Αττίλα»
Άλλες ειδήσεις
«Ψάχνουν και για ατζέντα...»