Έντυπη Έκδοση

Μεγαλέξανδρος εκπολιτίζει Οξφόρδη

Ο Μέγας Αλέξανδρος δεν ξεφύτρωσε από το πουθενά για να κατακτήσει όλο τον κόσμο. Ηταν βλαστάρι της δυναστείας των Τημενιδών, που κυβέρνησαν για τρεισήμισι αιώνες το μακεδονικό βασίλειο και ήταν απόγονοι του Ηρακλή και του Δία.

Χρυσό έλασμα με σκηνή μάχης από τάφο των Τημενιδών (430 π.Χ.) Χρυσό έλασμα με σκηνή μάχης από τάφο των Τημενιδών (430 π.Χ.) Οσο για τη Μακεδονία, ήταν ελληνική από τα υπομυκηναϊκά χρόνια. Οχι γιατί έτσι θέλουμε να λέμε, αλλά γιατί αυτό δείχνουν τα ανασκαφικά ευρήματα των τελευταίων χρόνων, σύμφωνα με την αρχαιολόγο Αγγελική Κοτταρίδη.

Η ανασκαφέας του ανακτόρου των Αιγών τεκμηριώνει την άποψή της αυτή με μια σειρά από ευρήματα προερχόμενα αποκλειστικά από τις Αιγές, λίκνο της βασιλικής δυναστείας, όπως υποστήριζε ο Μανόλης Ανδρόνικος.

Τα αρχαία αυτά θα βγουν από το θησαυροφυλάκιο και τις αποθήκες του Μουσείου των Αιγών -τα περισσότερα για πρώτη φορά- για να παρουσιαστούν σε μια έκθεση που οργανώνεται από 7 Απριλίου ώς 29 Αυγούστου 2011 στο Μουσείο Ashmolean του πανεπιστημίου της Οξφόρδης, με τίτλο «From Heracles to Alexander: The Legend of Macedon an Hellenic Kingdom in the Age of Democracy» και υπότιτλο «Treasures from Aegae, the royal Metropolis of Macedon». Θα προηγηθεί της έκθεσης για τον Μεγαλέξανδρο που ετοιμάζει το Λούβρο.

«Θέλω να δείξω ότι το μακεδονικό βασίλειο δεν ήταν άσχετο από τον ελληνικό κορμό», μας λέει η κ. Κοτταρίδη. «Ηταν ένα από τα πολλά ελληνικά φυλετικά βασίλεια υπομυκηναϊκής-γεωμετρικής εποχής, με τη διαφορά ότι διατήρησε μέχρι το τέλος της κλασικής εποχής δομές και παραδόσεις της εποχής του Ομήρου. Η Μακεδονία είχε βασίλειο όταν στην Αθήνα και σε πολλές άλλες πόλεις εγκαθιδρυόταν η δημοκρατία».

Αλλά στον καιρό των Περσικών Πολέμων οι Μακεδόνες συμμετείχαν στα κοινά πολιτικά πράγματα του ελληνικού κόσμου και στους θεσμούς (Ολυμπιακοί και Δελφικοί αγώνες, Ηραία του Αργους). Ωσπου ήρθε στα μέσα του 4ου αι. π.Χ. ο Φίλιππος ο Β' και κατέστησε τη Μακεδονία πρώτη δύναμη, μεταρρυθμίζοντας το στρατό και εισάγοντας αυτοδιοικητικούς θεσμούς. Ενωσε τις αντιμαχόμενες πόλεις-κράτη και ως εκλεγμένος ηγεμόνας όλων των Ελλήνων προετοίμασε την εκστρατεία της ανατολής, που έφερε σε πέρας ο γιος του ο Αλέξανδρος.

Υπό το πρίσμα αυτό θα στηθεί η έκθεση στην Οξφόρδη, στο μεγαλύτερο κέντρο έρευνας των κλασικών σπουδών σήμερα, με την ελπίδα ότι θα ανοίξει ένας επιστημονικός διάλογος επί του θέματος.

Ωστόσο, η παρουσίαση δεν θα έχει ακαδημαϊκό χαρακτήρα, διευκρίνισε προχθές στο ΚΑΣ η επιμελήτριά της. «Στόχος είναι η όσο γίνεται πιο "ζωντανή" και γλαφυρή παρουσίαση του υλικού με σύγχρονα εποπτικά μέσα (βίντεο, φωτομωσαϊκό, τρισδιάστατες ψηφιακές αναπαραστάσεις κ.λπ.)».

Η αφήγηση θα ξεκινήσει από το γενεαλογικό δέντρο των βασιλέων, από τον Δία και τον Ηρακλή μέχρι τον Αλέξανδρο τον Δ' (γιο του Μεγάλου Αλεξάνδρου).

* Ολων των ειδών τα όπλα του μακεδονικού στρατού από την πρώιμη εποχή του σιδήρου μέχρι τα ελληνιστικά χρόνια, ταφικά αγγεία με παραστάσεις μάχης, η μεγάλη τοιχογραφία κυνηγιού (φωτομωσαϊκό 1:1) από τον τάφο του Φιλίππου Β', η μαρμάρινη προτομή του Αλεξάνδρου από την Πέλλα (το μοναδικό εύρημα εκτός Αιγών) και τα πορτρέτα Φιλίππου και Αλεξάνδρου από τη χρυσελεφάντινη νεκρική κλίνη των βασιλικών τάφων της Βεργίνας φωτίζουν τα πρόσωπα των βασιλέων που ήταν πρώτοι στη μάχη και το κυνήγι.

* Σπονδικές φιάλες από τη συστάδα των Τημενιδών, το ιερατικό διάδημα του Φιλίππου Β' και η χάλκινη πατέρα αποδεικνύουν πως οι βασιλείς τιμώνται και ως ιερά πρόσωπα, κάνουν χρέη αρχιερέων.

* Θραύσματα αμφορέων, όπλα, αγγεία και κομμάτια από χαλινάρια αλόγων από τις ταφικές πυρές των Τημενιδών έπιβεβαιώνουν ότι τα σώματά τους «δαπανώνται» μαζί με πλούσια δώρα σε μεγαλοπρεπείς ταφικές πυρές που αντανακλούν τις περιγραφές της Ιλιάδας. Ενώ οι Δέσποινες της αυλής των Αιγών, την ώρα που στην Αθήνα εδραιώνεται η δημοκρατία, εξακολουθούν να κατεβαίνουν στον Αδη τυλιγμένες χρυσάφι και πορφύρα. Η πολύχρυση ταφή της «Δέσποινας των Αιγών», συζύγου του Αμύντα και πιθανότατα μητέρα του Αλεξάνδρου Α' που πέθανε το 500 π.Χ., είναι τρανή απόδειξη.

Η ζωή στο παλάτι από τον 10ο ώς τον 4ο αι. π.Χ., η κοινωνική ζωή, τα συμπόσια, θα παρουσιαστούν μέσα από σκεύη (αγγεία και μια ερυθρόμορφη οινοχόη με παράσταση συμποσίου του Φιλίππου). Η έκθεση θα κλείσει με το οικοδομικό πλάνο του Φιλίππου Β', φωτογραφίες και βίντεο από το ίδιο το παλάτι, όπως και νεότερα στοιχεία για την εξέλιξη της αρχιτεκτονικής στα ελληνιστικά χρόνια.*

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Αρχαιολογία
Σχετικά θέματα: Αρχαιολογία
Ναι στους ήρωες, όχι στους σωτήρες
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Αρχαιολογία
Μεγαλέξανδρος εκπολιτίζει Οξφόρδη
Ναι στους ήρωες, όχι στους σωτήρες
Θέατρο
Ολόκληρη η Ιλιάδα από χείλη γυναικών
Νέες ταινίες
Λεσβιακά ζευγάρια και εντυπωσιακά βιντεογκέιμ
Απώλειες
Εφυγε ο Μάκης Αποστολάτος
Συνέντευξη: Βικτόρια Χίσλοπ
Οι Ελληνες ζουν για τη στιγμή
Τηλεόραση
Σε πρώτο πλάνο τα ντοκιμαντέρ
Πρεμιέρα με «592 ευρώ»
Αντίθεση από ΕΣΗΕΑ
Συμπαράσταση στους τεχνικούς