Έντυπη Έκδοση

Ο Γιάννης Χουβαρδάς παραδίδει ύστερα από έξι χρόνια το Εθνικό Θέατρο με πλεόνασμα

Απολογισμός με αιχμές κατά του Τζαβάρα

Το Εθνικό Θέατρο αυτή τη στιγμή δεν χρωστά πουθενά. Οι προϋπολογισμοί του είναι πλεονασματικοί και έχει και ένα απόθεμα οικονομικό, «μαξιλαράκι», στην τράπεζα

«Οταν παρέλαβα το Εθνικό Θέατρο από τον Νίκο Κούρκουλο, ήταν προσωπικό στοίχημα αυτό το υγιές και με κύρος θέατρο να το παραδώσω τουλάχιστον ανέπαφο. Η προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι τα κατάφερα. Τα καταφέραμε!»

«Η κρίση ήταν ανελέητη και κάποιος έπρεπε να κάνει τα ουσιώδη» υποστήριξε χθες ο Γ. Χουβαρδάς «Η κρίση ήταν ανελέητη και κάποιος έπρεπε να κάνει τα ουσιώδη» υποστήριξε χθες ο Γ. Χουβαρδάς Οταν πραγματοποιούσε το χθεσινό αποχαιρετιστήριο απολογισμό της εξαετίας του στο «τιμόνι» της πρώτης κρατικής σκηνής, ο Γιάννης Χουβαρδάς δεν είχε ιδέα σε ποιον θα παραδώσει εντός τριών ημερών τη σκυτάλη.

Η θητεία του λήγει την Παρασκευή! Τα πάντα -Δ.Σ. και καλλιτεχνική διεύθυνση- παραμένουν στον αέρα. Και μπορεί να προνόησε να οργανώσει τις δύο θερινές παραγωγές, αλλά η σεζόν που θα ξεκινήσει από τον Σεπτέμβριο θα συναντήσει πολλά εμπόδια λόγω των καθυστερήσεων του Κώστα Τζαβάρα και της τρικομματικής συγκυβέρνησης να ορίσουν τον αντικαταστάτη του.

Αυτοκριτική

Στα χέρια τους όλοι οι παριστάμενοι στην Αίθουσα Τελετών κρατούσαν χθες τον βαρύ τόμο του απολογισμού 2007-2013, ο οποίος κυρίως αφορά τα νούμερα και παρουσιάζει πλεονασματικούς απολογισμούς, παρά τη μείωση (έως 40%) της κρατικής επιχορήγησης και την «ακραία καθυστερημένη», όπως σημειώνεται, εκταμίευσή της.

Το «Rex» παραμένει με τις σκαλωσιές και την αγωγή κατά του Ηλία Μαροσούλη εν εξελίξει Το «Rex» παραμένει με τις σκαλωσιές και την αγωγή κατά του Ηλία Μαροσούλη εν εξελίξει Ποτέ δεν ετέθη ζήτημα στις μισθοδοσίες των εργαζομένων, όπως συνέβη κατ' επανάληψη στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Ομως αυτές υπέστησαν τις πιο αιματηρές περικοπές. Μια ματιά στα στοιχεία του 2011-2012 αποδεικνύει ότι ο ισοσκελισμός του προϋπολογισμού οφείλεται στο γενναίο ψαλίδισμα των μισθών του καλλιτεχνικού προσωπικού (15,6%), σε αντίθεση με το διοικητικό προσωπικό.

«Το Εθνικό Θέατρο αυτή τη στιγμή δεν χρωστά πουθενά. Οι προϋπολογισμοί του είναι πλεονασματικοί και έχει και ένα απόθεμα οικονομικό, "μαξιλαράκι", στην τράπεζα», πρόσθεσε ο Γιάννης Χουβαρδάς, αποφεύγοντας να αποκαλύψει το ποσό. Την οικονομική ευρωστία, σε εποχές σκληρών περικοπών και του «παραλογισμού να ενταχθούμε σε καθεστώς ΔΕΚΟ», την απέδωσε εν μέρει στην πολιτική του. Ενα «μεγάλο κομμάτι οφείλεται όμως στους εργαζομένους», πρόσθεσε.

Οι αμοιβές τους περικόπηκαν ανηλεώς - και ο ίδιος προτίμησε να μην αμειφθεί για τις 7 τελευταίες σκηνοθεσίες του.

38.766 θεατές είδαν την «Οδύσσεια» του Γουίλσον. Απέφερε 121.332 ευρώ στο Εθνικό. «Ημασταν στα πρόθυρα της υπογραφής νέων συμβολαίων με το εξωτερικό. Αλλά δεν μπορώ να αναλάβω συμβάσεις χωρίς Δ.Σ.», είπε ο Γ. Χουβαρδάς 38.766 θεατές είδαν την «Οδύσσεια» του Γουίλσον. Απέφερε 121.332 ευρώ στο Εθνικό. «Ημασταν στα πρόθυρα της υπογραφής νέων συμβολαίων με το εξωτερικό. Αλλά δεν μπορώ να αναλάβω συμβάσεις χωρίς Δ.Σ.», είπε ο Γ. Χουβαρδάς Αιτία που δεν κατάφερε να διορθώσει τον εσωτερικό κανονισμό ώστε να εισπράξουν οι εργαζόμενοι έστω τα επιδόματα εμφάνισε το γεγονός ότι το Εθνικό παραμένει χωρίς Δ.Σ. Τουλάχιστον κατόρθωσε να υπογραφεί συλλογική σύμβαση εργασίας. «Υπάρχει κενό», παραδέχτηκε, πετώντας το... μπαλάκι στον Κώστα Τζαβάρα: «Τα τελευταία τέρμινα δεν έχουμε καμία επαφή, με δική του υπαιτιότητα».

Κεντρική θέση στον ογκωδέστατο απολογισμό του κατέχει η πολυσυζητημένη για το κόστος της σε εποχές κρίσης «Οδύσσεια» του Γουίλσον, η οποία χαρακτηρίστηκε χθες «υπεραξία».

Ενας άνθρωπος που από ιδιοσυγκρασία δύσκολα αποδέχεται την κριτική, στην τελευταία δημόσια εμφάνισή του με την ιδιότητα του καλλιτεχνικού διευθυντή, έκανε αυτοκριτική. Στο τέλος, συγκινήθηκε. «Γίνονταν όλα σωστά αυτά τα 6 χρόνια; Φυσικά όχι.

Και λάθη και παραλείψεις έγιναν», είπε ο Γιάννης Χουβαρδάς. Και ανέπτυξε τους εννέα πυλώνες της πολιτικής του Εθνικού Θεάτρου, μεταξύ των οποίων είναι η πολυφωνία, η εξωστρέφεια, το εναλλασσόμενο ρεπερτόριο, η σφικτή οικονομική πολιτική, το βασικό μότο του ρεπερτορίου κ.ά.

Τα βασικά σημεία της μακροσκελούς παρουσίασης της εξαετίας του, μέσα από τα λόγια του ίδιου του Χουβαρδά, είναι:

**«Η κρίση ήταν ανελέητη και κάποιος έπρεπε να επιλέξει να κάνει τα ουσιώδη, για να συνεχίσει να υπάρχει το Εθνικό Θέατρο με δυνατή φωνή, και να θυσιάσει μικρότερα παρακλάδια - ελπίζω όχι για πάντα. Επρεπε το θέατρο να μην είναι σπάταλο τους καιρούς που ήρθαν».

**«Είναι πολύς ο κόσμος που δούλεψε στο Εθνικό Θέατρο αυτά τα 6 χρόνια. Κάποιοι για μια φορά, κάποιοι για δύο, άλλοι για περισσότερες».

**«Παρόλο που κατηγορηθήκαμε ότι παραμελήσαμε το ελληνικό έργο, δεν είναι έτσι. Μισά ήταν τα ελληνικά έργα, αν όχι περισσότερα».

**«Κατά κανόνα, οι παραγωγές μας είχαν λιγότερο προϋπολογισμό από αυτόν που είχε αρχικά προϋπολογιστεί».

**«Είμαστε αναγκασμένοι να πηγαίνουμε περιοδεία με δικό μας ρίσκο. Η μείωση των εσόδων στις τελευταίες θερινές περιοδείες μας οφείλεται στο κόστος του ταξιδιού στην Επίδαυρο και στη διακοπή της αγοράς παραστάσεων από τους δήμους».

**«Ηταν σημαντικό το κεφάλαιο των σχέσεων με το προσωπικό. Δεν είχε το Εθνικό εργασιακά προβλήματα. Είχε εργασιακή ειρήνη. Οι απεργιακές κινητοποιήσεις είναι μετρημένες στα δάκτυλα του ενός χεριού».

**«Ηταν παράλογη η ένταξή μας στις ΔΕΚΟ. Δεν πρέπει να μειωθεί άλλο η επιχορήγησή μας».

**«Σήμερα δεν υπάρχει τμήμα στο Εθνικό Θέατρο που δεν γνωρίζει ποιος είναι ο ρόλος του».

**Στο τέλος, ζήτησε συγγνώμη «αν αδίκησα κάποιος εργαζομένους. Εγινε χωρίς πρόθεση. Πάλευα πάντα για το καλό του συνόλου του θεάτρου. Τέλος, λυπάμαι για όσα δεν έγιναν λόγω λαθών ή λανθασμένων επιλογών. Θα ήθελα ευρύτερο κύκλο συνεργατών και να είχαν δοθεί περισσότερες ευκαιρίες στους νέους...»

Για τον νέο καλλιτεχνικό διευθυντή

Σε ανακοίνωσή του ο Τομέας Πολιτισμού της Δημοκρατικής Αριστεράς σημειώνει: «Θέσεις όπως αυτή του καλλιτεχνικού διευθυντή Εθνικού Θεάτρου πρέπει να προκηρύσσονται δημόσια πολύ προτού λήξει η θητεία του εν ενεργεία κατόχου.

Αυτές τις μέρες ολοκληρώνεται η επιτυχημένη θητεία του Γιάννη Χουβαρδά και ακόμα δεν έχει οριστεί ο/η διάδοχός του, γεγονός που δημιουργεί μεγάλα προβλήματα στη λειτουργία του Εθνικού Θεάτρου.

»Η Δημοκρατική Αριστερά θεωρεί αυτονόητη την ανάγκη για χρηστή διαχείριση, με διαφάνεια και με δημόσιο έλεγχο».

Τα νούμερα του απολογισμού 2007-2013

***Σύνολο εισπράξεων: 18.372.867 ευρώ.

***Αριθμός θεατών: 1.259.803.

***Αριθμός εισιτηρίων συνολικά: 989.515.

***Μέσος όρος πληρότητας όλων των σκηνών: 82,03%.

ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΑΝ-ΜΕΙΩΘΗΚΑΝ

***Οι εμφανίσεις του Εθνικού Θεάτρου στις ΗΠΑ (εξοικονομήθηκαν 300 χιλ./έτος).

***50% ο αριθμός των παραγωγών (εξοικονόμηση 800 χιλ./έτος).

***20% οι αμοιβές των καλλιτεχνών (εξοικονομήθηκαν 200 χιλ./έτος).

***50% οι υπερωρίες.

***30% ο συνολικός προϋπολογισμός.

ΡΕΠΕΡΤΟΡΙΟ

***29 ελληνικά έργα, 30 κλασικά ξένα, 17 παραγωγές αρχαίου δράματος, 8 σύγχρονα ξένα έργα, 3 παραστάσεις χοροθεάτρου , 7 παραγωγές για παιδιά.

***Συνεργάστηκαν 71 σκηνοθέτες (οι περισσότεροι μία φορά). Δούλεψαν 595 ηθοποιοί (μόλις 132 με περισσότερες από 3 συμβάσεις, με μία σύμβαση οι 309).

ΠΡΩΤΙΕΣ

***Εναλλασσόμενο ρεπερτόριο, η εφηβική κινητή σκηνή, οι παραστάσεις της Δραματικής Σχολής, οι Αναγνώσεις, η Αλλη Διάσταση, η Κοινή Θέα, ο διαγωνισμός θεατρικού έργου κ.ά.

«ΟΔΥΣΣΕΙΑ»

***Σύνολο θεατών 38.766. Αμοιβές συντελεστών: 210.993, ηθοποιών-μουσικού: 309.222. Συνολικό κόστος: 741.345. Σύνολο εσόδων: 862.677. Κέρδος 121.332.

ΕΚΚΡΕΜΟΤΗΤΕΣ

***Να ολοκληρωθούν τα έργα στο Rex («Ηταν να παραδοθεί τον Απρίλιο, τελικά θα παραδοθεί τον Ιούλιο»). «Δεν είναι όμως μια πλήρης ανακαίνιση. Το κονδύλι ήταν μικρό. Πρέπει το Rex να γίνει σκηνή σύγχρονων προδιαγραφών, όπως το Τσίλερ».

***Να βγει η παιδική σκηνή από το υπόγειο του Rex και να ανεβεί στο ισόγειο, αφού επιστραφεί στο Εθνικό από τον Ηλία Μαροσούλη. «Βρίσκονται εν εξελίξεις οι νομικές διαδικασίες. Εχει γίνει αγωγή. Βρισκόμαστε στα δικαστήρια. Θα πάρει χρόνο αυτή η ιστορία».

***Να μεταφερθεί σε πιο σύγχρονο χώρο η Δραματική Σχολή.

***Να συνεχιστεί το άνοιγμα στο εξωτερικό και η περιοδεία της «Οδύσσειας». «Ημασταν στα πρόθυρα της υπογραφής συμβολαίων. Δεν μπορώ να αναλάβω συμβάσεις με το εξωτερικό χωρίς δ.σ. Το Λονδίνο είναι stand by. Η Μόσχα εκδήλωσε ξανά ενδιαφέρον».

***«Η επόμενη διοίκηση πρέπει να προχωρήσει στη διόρθωση του επόμενου εσωτερικού κανονισμού».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εθνικό Θέατρο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Διεθνής Εκθεση Βιβλίου
Η Θεσσαλονίκη υποδέχεται διάσημους συγγραφείς
Η «Βιβλιοθήκη» κυκλοφορεί αύριο
Εθνικό Θέατρο
Απολογισμός με αιχμές κατά του Τζαβάρα
Εικαστικά
Εργο του Χατζημιχάλη με 7 ευρώ το μήνα;