Έντυπη Έκδοση

Σπαρακτικά ειρωνικό τοπίο

Στελέχη εταιρειών, λαϊκοί παραμυθάδες και ήρωες διάσημων βιβλίων συνθέτουν ένα ανθρωπολογικό τοπίο όπου τα πάντα ανήκουν στο παιχνίδι του είναι και του φαίνεσθαι. Ντάνιελ Κέλμαν, «Φήμη».

Συγγραφέας των πολυδιαβασμένων και πολυμεταφρασμένων μυθιστορημάτων «Εγώ και ο Καμίνσκι» (2004) και «Η μέτρηση του κόσμου» (2005), ο Ντάνιελ Κέλμαν, που έχει γεννηθεί στο Μόναχο το 1975, επιστρέφει στη διεθνή λογοτεχνική σκηνή με το έργο «Φήμη», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη σε πολύ καλή μετάφραση από τα γερμανικά του Κώστα Κοσμά.

Το καινούριο βιβλίο του Κέλμαν (δημοσιεύτηκε στη Γερμανία στις αρχές του 2009) αποτελείται από εννέα ξεχωριστές ιστορίες, που συνδέονται οργανικά μεταξύ τους, παράγοντας ένα πολυπρισματικό, πολυεστιακό και πολυπρόσωπο μυθιστόρημα, στελεχωμένο από εις βάθος ψαγμένους και δουλεμένους ήρωες, αλλά και σημαδεμένο από ένα διαβρωτικό, σχεδόν παραλυτικό (μολονότι πάντα υπόγειο και αιφνιδιαστικό) χιούμορ.

Τα πιο διαφορετικά και ετερόκλητα πρόσωπα έρχονται στη «Φήμη» να συνθέσουν ένα σπαρακτικό και ταυτοχρόνως σπαραγμένο ανθρωπολογικό τοπίο, όπου τα πάντα ανήκουν στο παιχνίδι τού είναι και του φαίνεσθαι.

Ο Κέλμαν είναι ένας προικισμένος φαινομενολόγος, που φτιάχνει τους συνδετικούς κρίκους της δράσης επί τη βάσει της εικόνας την οποία σχηματίζουν για τους πρωταγωνιστές του όσοι έρχονται σε επαφή, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, μαζί τους. Και στην εικόνα αυτή κρύβονται οι πλέον εκρηκτικές παγίδες, τόσο για τους πρωταγωνιστές όσο και για τους κομπάρσους.

Ποιοι είναι, όμως, οι πρωταγωνιστές του Κέλμαν και τι ακριβώς ζητούν από τη ζωή τους; Στελέχη εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, που καταστρέφουν την καριέρα αγνώστων προκειμένου να διασκεδάσουν την πλήξη τους ή τρελαίνονται λόγω του ερωτικού διχασμού τους, διάσημοι λαϊκοί παραμυθάδες, που αντιμετωπίζουν αυτοκαταστροφικά τη διασημότητά τους, αλλά και ετοιμοθάνατοι ήρωες επιτυχημένων λόγιων συγγραφέων, που απαιτούν παράταση (ενδεχομένως και αναγέννηση) του βίου τους, ή απίστευτα σαλταρισμένοι (και βαριά καταθλιπτικοί) μπλόγκερ, που ονειρεύονται επί ματαίω τη λογοτεχνική τους μετενσάρκωση.

Ο κόσμος των αρχών του 21ου αιώνα αποτελεί για τον Κέλμαν έναν επικίνδυνα σεσημασμένο τόπο όπου, όπως το έλεγα και πρωτύτερα, τίποτε δεν είναι αυτό που δείχνει.

Οι άνθρωποι πιστεύουν άλλα αντ' άλλων για τους διπλανούς τους και οι διπλανοί τους δεν ξέρουν τι τους γίνεται ως προς τον εαυτό τους. Τα πάντα θαμπώνουν στις αντανακλάσεις ενός καθρέφτη που μοιάζει σπασμένος σε χίλιες μεριές, ανακατεύοντας παρανοϊκά τα είδωλά του: είδωλα τα οποία πέφτουν παραζαλισμένα το ένα πάνω στο άλλο, για να διασκορπιστούν αμέσως μετά σε μιαν απολύτως ασυντόνιστη και πέρα για πέρα συγκεχυμένη επιφάνεια.

Κανείς δεν μπορεί να σωθεί, αλλά ο Κέλμαν καταφέρνει να γράψει (κι αυτό είναι το σημαντικότερο) μια λυτρωτική λογοτεχνία γλυκόπικρου γέλιου.

Πορεία απόγνωσης στο πουθενά

Ενα οδοιπορικό που κόβει την ανάσα είναι το βιβλίο του Β. Αποστολόπουλου (1917-2003) «Επί ξυρού ακμής. Ενας «κομμένος» αντάρτης του ΔΣΕ στα βουνά της Ρούμελης», που κυκλοφορεί από τα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας και τις εκδόσεις «Βιβλιόραμα».

Το βιβλίο είναι ενταγμένο στη σειρά «Μαρτυρίες», που ίδρυσε ο Αγγελος Ελεφάντης και συνεχίζεται τώρα με ευθύνη του Στρατή Μπουρνάζου. Ο Αποστολόπουλος υπήρξε δάσκαλος του Ελεφάντη στο δημοτικό και ξεδιπλώνει στην αφήγησή του την εξάμηνη περιπλάνησή του στα βουνά της Ρούμελης κατά τη διάρκεια του 1949, όταν κορυφώνεται ο Εμφύλιος και ηττάται ο Δημοκρατικός Στρατός.

Ο Αποστολόπουλος αποκόβεται απροειδοποίητα κάποια μέρα από την αντάρτικη μεραρχία του και αγωνίζεται επί μήνες, άλλοτε μόνος κι άλλοτε με συντρόφους να επιβιώσει και να φτάσει κάπου με ασφάλεια. Ο αφηγητής εμφορείται από την εαμική ιδεολογία, όπως παρατηρεί στην πυκνή εισαγωγή του ο Σπύρος Ι. Ασδραχάς, αλλά εκείνο το οποίο πρωτεύει στην εξιστόρησή του είναι η περιπέτεια του σώματος σε μια φύση που τρομάζει και συνάμα εμψυχώνει και συγκινεί. Το συγκλονιστικότερο στοιχείο στο οδοιπορικό του είναι η αφόρητη αίσθηση του «κομμένου» από τη μονάδα του αντάρτη, που δοκιμάζει απονενοημένα να επιστρέψει στην χαμένη μήτρα ενός στρατού ο οποίος πορεύεται με απόγνωση στο πουθενά.

Νέες εκδόσεις

«Το τρένο για την Τεργέστη»

ΝΤΟΜΝΙΚΑ ΡΑΝΤΟΥΛΕΣΚΟΥ

Μυθιστόρημα.

Μετάφραση: Αλέξης Εμμανουήλ.

Εκδόσεις «Ωκεανίδα».

Ρουμανία, 1977. Ανελέητο καθεστώς Τσαουσέσκου. Η πείνα και ο φόβος διαβρώνουν ακόμα και τις πιο δυνατές σχέσεις. Μέσα σ' αυτό το κλίμα, η Μόνα και ο Μιχάι ζουν τον μεγάλο έρωτα, ώσπου μια μέρα εκείνη τον βλέπει να φοράει το δερμάτινο σακάκι της μυστικής αστυνομίας.

«Φόνος στην κουζίνα του Πτολεμαίου,

269 π. Χ. - Οικουμένης και γεύσεων περιήγησις».

Ι. Μ. ΛΕΜΟΝΗΣ

Ιστορικό μυθιστόρημα.

Εκδόσεις «Ταξιδευτής».

Ενας διάσημος μάγειρας της ελληνιστικής περιόδου δολοφονείται και ο Φορμίων αναλαμβάνει να βρει τον δολοφόνο του. Ο Ι. Μ. Λεμονής στήνει μια σαφώς αστυνομική πλοκή, απεικονίζοντας το ιστορικό στοιχείο της καθημερινότητας του 3ου π.Χ. αιώνα.

«Ο Φάουστ στην Κοπεγχάγη-

Η κβαντική ψυχή της φυσικής».

GINO SEGRE

Μετάφραση: Κώστας Σίμος.

Εκδοτικός οίκος «Τραυλός»

Η γέννηση της κβαντικής φυσικής (από τον Αϊνστάιν και τον Μπορ μέχρι τον Χάιζενμπεργκ και τον Σρέντινγκερ) και η μοιραία σύνδεση (θετική ή αρνητική) των επιστημόνων της με την άνοδο και την καθιέρωση του ναζισμού. Μια συναρπαστική περιήγηση.

«Το σημάδι του σκορπιού»

ΜΑΡΚΕ ΚΡΑΓΕΦΣΚΙ

Μετάφραση: Ιρένα Σελάγκιεβιτς - Ελλενίκος, Γωγώ Αρβανίτη.

Εκδόσεις «Μεταίχμιο».

Μια βαρονέσσα και η γκουβερνάντα της βρίσκουν τον θάνατο στο βαγόνι ενός τρένου και δύο αστυνομικοί προσπαθούν να ανακαλύψουν τον δολοφόνο σε μια πόλη που κυριαρχείται από την παρουσία της Γκεστάπο. Κλίμα εποχής και προκλητικά παρακμιακή ατμόσφαιρα.

«Η τέχνη της χαράς»

ΓΚΟΛΙΑΡΝΤΑ ΣΑΠΙΕΝΤΣΑ

Μετάφραση: Αννα Παπασταύρου.

Εκδόσεις «Πατάκης».

Ενώ η Ιταλία γύρω της μεταμορφώνεται, η ηρωίδα του βιβλίου, γεννημένη το 1900, είναι το κακοποιημένο παιδί μιας πάμφτωχης οικογένειας. Το μυθιστόρημα αφηγείται την πορεία της ζωής της, από την ορφάνια και τον εγκλεισμό ως τη φυγή και την κοινωνική αναρρίχηση.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Στη στήλη
Τυπογραφείο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Αρχιτεκτονική
The Wright man
Βιβλίο
Γιατί να διαβάσουμε σήμερα Κάλβο;
Σελίδες με σασπένς
Στην καρδιά της Αφρικής
Εικαστικά
Νταλί, ο αλχημιστής
Ο ιάπωνας ζωγράφος Κλοντ Μονέ
Ελληνικός κινηματογράφος και καλοκαίρι
Αλλος για τη βάρκα μας...
Θέατρο
Το «Κουαρτέτο» στη σκηνή
Βίκι, Κριστίνα, Ρεβέκκα
Κινηματογράφος
Η Μαντόνα σκηνοθέτρια
Σέντρα στην οθόνη
Ο δόκτωρ Φρόιντ στη Γάζα
«Σκοτώνουμε με χιούμορ»
Διακοπές στο διαμέρισμα
Μουσική
Μουσικός Σεπτέμβρης
Νίκος Πορτοκάλογλου
Αυτά μού τύχαν ευτυχώς
Συνέντευξη Μάικλ Λανγκ
«Το '60 δεν ήταν μόνο το Γούντστοκ»
Συνέντευξη με τον αρχιτέκτονα Ζακ Ρουζερί
Μουσείο σε θολά νερά