Έντυπη Έκδοση

Η μούσα της μπόσα νόβα

Εκείνο που -με το πρώτο κιόλας άκουσμα- με κέρδισε από τον τελευταίο της δίσκο είναι μια διασκευή πάνω σ' ένα κομμάτι του Μπομπ Μάρλεϊ. Ρέγκε από τη Βραζιλία; Κι όμως, το πασίγνωστο «Sun is shining» του Μάρλεϊ, έτσι όπως το διασκευάζει η Μπέμπελ Ζιλμπέρτου, δεν παραπέμπει παρά ελάχιστα στην αυθεντική του εκτέλεση. Τραγουδά στα πορτογαλικά, συνδυάζοντας αρμονικά διαφορετικούς ρυθμούς και στυλ. Αλλωστε, ούτε ο δίσκος της, το «All in one», μας έρχεται από τη Βραζιλία.

Μπορεί η δημιουργός του να είναι το άλλοτε «παιδί θαύμα» της βραζιλιάνικης μουσικής, κόρη της σπουδαίας τραγουδίστριας Μιούσα (που στις 26/11 εμφανίζεται στην Αθήνα, στο Gazarte) και του «πατέρα της μπόσα νόβα» Ζοάο Ζιλμπέρτου, αλλά και ανιψιά του σημαντικού ποιητή και συνθέτη Τσίκο Μπουάρκε, γεννήθηκε όμως στη Νέα Υόρκη.

Εκεί ζει και σήμερα η Μπέμπελ Ζιλμπέρτου, έπειτα από χρόνια διαμονής πότε στη Βραζιλία, πότε στην Ευρώπη. Η ίδια έχει επιλέξει να είναι «πολίτης του κόσμου» περισσότερο παρά σελέμπριτι. Μόλις είχε φτάσει στη Μαδρίτη από το Βερολίνο, όταν σήκωσε το τηλέφωνο στο δωμάτιο του ξενοδοχείου της:

«Περνώ αρκετό χρόνο από τη ζωή μου έτσι», λέει. «Δεν έχω πάρει ακόμα πρωινό και ήδη μιλώ μαζί σας. Αν ήμουν σελέμπριτι δεν νομίζω πως θα ήμουν σ' αυτή τη θέση. Αλλά είναι η ζωή μου και μ' αρέσει. Θέλω να ταξιδεύω και να παίζω παντού».

Πέρα από δύο δίσκους της εφηβείας της στη Βραζιλία, η Μπέμπελ έχει ηχογραφήσει τρία άλμπουμ σε μια βελγική εταιρεία που τη σύστησαν στο κοινό της «world music». Ο νέος της δίσκος, ο πρώτος με την ιστορική Verve, έχει μεν φανερές τις αναφορές του στην μπόσα νόβα, αποκαλύπτει όμως περισσότερο από ποτέ την ποπ κατεύθυνση της βραζιλιάνας τραγουδίστριας.

Ακόμα και το «Bim bom», μια κλασική σύνθεση του Ζοάο Ζιλμπέρτου που η Μπέμπελ ερμηνεύει μαζί με τον Ντέιβιντ Ζομπίμ, γιο του άλλου θρύλου της μπόσα νόβα Τομ Ζομπίμ, ηχεί περισσότερο προσανατολισμένο στην έλεκτρο ποπ παρά στη βραζιλιάνικη παράδοση.

«Σίγουρα πίνω από την πηγή της μπόσα νόβα», λέει, «αλλά πιστεύω πως έχω πετύχει το δικό μου στιλ. Δεν είμαι ο πατέρας μου, είμαι η κόρη του με διαφορετικές ιδέες για τη ζωή. Και το "All in one" είναι ένα άνοιγμα σε πολλές αξιόλογες ιδέες», απαντά.

Στους παραγωγούς του δίσκου συναντάμε τον εξαίρετο βραζιλιάνο ανανεωτή της τροπικάλια Καρλίνιος Μπράουν αλλά και τον Μαρκ Ρόνσον, υπεύθυνο μεταξύ άλλων για την επιτυχία της Εϊμι Γουάινχαουζ. Το αποτέλεσμα αυτής της συνεργασίας αντανακλά στον σχεδόν σόουλ ήχο του δίσκου που αποκαλύπτουν κομμάτια όπως το «The real thing» του Στίβι Γουόντερ.

Από Ντόνα Σάμερ μέχρι Τζάκσον

«Προλάβατε αυτή τη φορά να κάνετε πρόβες;» τη ρωτώ, καθώς στο «Momento», τον προηγούμενό της δίσκο, οι πρόβες με την μπάντα της είχαν γίνει μέσω Skype! «Αυτή τη φορά έγραφα και ηχογραφούσαμε σχεδόν ταυτόχρονα», απαντά. «Ξεκινήσαμε το Γενάρη, τον Ιούλιο κάναμε το mastering, εν τω μεταξύ είχαμε πάει και είχαμε ηχογραφήσει και στη Τζαμάικα. Ηταν ένα πολύ γρήγορο πρότζεκτ».

Ετσι, το «All in one» γίνεται ένα δυνατό πλέγμα μπόσα νόβα, σόουλ, ευρωπαϊκών επιρροών και ποπ ελεκτρόνικα. Ηχεί μάλλον σαν μια σύγχρονη απόπειρα διάχυσης της βραζιλιάνικης παράδοσης στον κόσμο της ποπ.

«Οπως συνέβη στη δεκαετία του '30, όταν η ντίβα της βραζιλιάνικης μουσικής Κάρμεν Μιράντα έφυγε από τη Βραζιλία για να κατακτήσει την αμερικανική αγορά», τολμώ να κάνω τη σύνδεση. «Τη θαυμάζω, είναι μια από τις μεγάλες μου εμπνεύσεις στη μουσική, στον νέο δίσκο ερμηνεύω και το "Chica chica boom chic" μια μεγάλη επιτυχία της, όμως ποτέ δεν θ' άφηνα τη χώρα μου μόνο και μόνο για να γίνω πιο διάσημη», τονίζει η Μπέμπελ.

«Αν έμενα στη Βραζιλία, πιστεύω πως θα είχα γίνει πιο πλούσια και πιο διάσημη. Ομως πιο φυσικό για μένα είναι να μένω στη Νέα Υόρκη. Εξάλλου, είμαι αμερικανίδα πολίτις. Η δική μου παράδοση είναι η μουσική που άκουγα από παιδί να παίζουν οι γονείς μου στο σπίτι, αργότερα η ντίσκο, η Ντόνα Σάμερ,ο Μάικλ Τζάκσον... Εχω διαμορφώσει το δικό μου γούστο».

- Ταξιδεύετε πια στη Βραζιλία; Εχετε επαφή με τη σύγχρονη μουσική σκηνή;

«Μου αρέσει να πηγαίνω, να βλέπω την οικογένειά μου και τους φίλους μου. Δεν θα ξαναγύριζα όμως εκεί. Προφανώς υπάρχουν αρκετοί ταλαντούχοι. Αλλά προσωπικά κάνω τη μουσική που κάνω μόνο και μόνο γιατί ζω αλλού». *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσική
Σχετικά θέματα: Μουσική
Τσιγγάνικη φλόγα και τζαζ
«Να γκρεμίσουμε κάθε τείχος»
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
50ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Τα παιδία παίζει
Βιβλίο
Θανάσιμα λάθη
Στο δρόμο για το Βιετνάμ
Βόλτα στα Εξάρχεια
Τα Εξάρχεια των ωδείων και των ιδεών
Εκθεση
Ο έρωτας στα χρόνια της εταίρας
Με την ομορφιά της απλότητας
Η Αθήνα με άλλο μάτι
Επέτειος της πτώσης του Τείχους του Βερολίνου
Το Βερολίνο γιορτάζει
Θέατρο
«Τα ωραία μέσα ερείπια»
Κινηματογράφος
Πάμε διάστημα;
Η Ελλάδα ταξιδεύει στον κινηματογράφο
Μουσική
Τσιγγάνικη φλόγα και τζαζ
Η μούσα της μπόσα νόβα
«Να γκρεμίσουμε κάθε τείχος»
Συνέντευξη: Βέρνερ Χέρτσογκ
Ο τυχοδιώκτης ποιητής του σινεμά
Συνέντευξη: Διονύσης Σαββόπουλος
«Να μοιράζεσαι. Να εκπλήσσεις. Και οι πολλοί θ' ακολουθήσουν»
Συνέντευξη: Τζιμ Τζάρμους
«Η ζωή δεν έχει πάντα φινάλε»