Έντυπη Έκδοση

Τα παιδία παίζει

Σπουδαίοι σκηνοθέτες, σημαντικές εθνικές κινηματογραφίες, ενδιαφέροντα αφιερώματα. Κι όμως, ο πυρήνας του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, που ξεκίνησε προχθές, παραμένει ένας κινηματογράφος νέων δημιουργών απ' όλον τον κόσμο, που διαγωνίζονται με τις πρώτες ή τις δεύτερες ταινίες τους.

Φέτος πάντως στο διεθνές διαγωνιστικό συμμετέχουν με τις δεύτερες ταινίες τους δύο ταλαντούχοι άλλα όχι και τόσο νέοι δικοί μας κινηματογραφιστές: ο Κ. Κατζουράκης και ο Στ. Ιωάννου.

Ο εικαστικός και σκηνοθέτης Κ. Κατζουράκης, στις «Μικρές εξεγέρσεις», διηγείται τη σχέση ενός άντρα με μια κακοποιημένη από τον σύζυγό της γυναίκα (Κ. Γέρου), κάνοντας μια ταινία για τη βία των συναισθημάτων, τη ζωγραφική και το θέατρο. Ο ντοκιμαντερίστας Σταύρος Ιωάννου, στο «Χορεύοντας στον πάγο», εικονογραφεί την οδύσσεια τριών αλλοδαπών γυναικών (Μ. Πρωτόπαπα, Ε. Βεργέτη, Α. Μαυρακάκη), που περνούν παράνομα στην Ελλάδα μέσα από δύσβατα ορεινά μονοπάτια, με τη βοήθεια ενός αδίστακτου «συνοδού λαθρομεταναστών». Πρόκειται για πραγματική ιστορία.

Φέτος διαγωνίζονται 15 ταινίες. Οι μισές απ' αυτές, όπως επισημαίνει η διευθύντρια του φεστιβάλ Δέσποινα Μουζάκη, που τις επέλεξε, έχουν θέμα τους τα παιδιά και τους εφήβους. Ιδού μια επιλογή:

* Στο φιλιππινέζικο «Τα αγόρια απ' το Μπακάλ» (Ρ. Τζόβερ) ένα πλήθος πιτσιρικάδων που ζουν στις παραγκουπόλεις κερδίζουν (ή χάνουν) τη ζωή τους βουτώντας στα επικίνδυνα νερά και ψαρεύοντας παλιοσίδερα από τον βυθό.

* Στο θαρραλέο ντεμπούτο της βρετανίδας ηθοποιού Σαμάνθα Μόρτον «Δίχως αγάπη», που βασίζεται σε δικά της βιώματα, οι χωρισμένοι γονείς μιας 11χρονης την εγκαταλείπουν σ' ένα ύποπτο ίδρυμα για παιδιά που περιμένουν να υιοθετηθούν.

* Στο ουγγρικό «Χωράφι του πατέρα» (Β. Ο. Νάγκι) ένας έφηβος ανταγωνίζεται μέχρι θανάτου τον πατέρα του ο οποίος επιστρέφει από τη φυλακή, ενώ στο γαλλογερμανικό «Θα 'ρθεί η μέρα» (Σ. Σνάιντερ) μια νεαρή κόρη διαταράσσει τη γαλήνη της νέας οικογένειας της μητέρας της, αποκαλύπτοντας ότι εκείνη είναι πρώην τρομοκράτισσα.

Βία και ελπίδα

* Πιο ποιητική η ματιά του αμερικανικού «St Nick» (Ντ. Λόουερι): Δύο αδέρφια το σκάνε, καταλαμβάνουν ένα εγκαταλειμμένο σπίτι και δημιουργούν με σκουπίδια μια εναλλακτική παρωδία αστικού νοικοκυριού.

Ενας δεύτερος θεματικός άξονας είναι η σύγχρονη πόλη:

* Στην «Ηλιόπολη» του Αχμάντ Αμπντάλα, το ομώνυμο, παρηκμασμένο αποικιακό προάστιο του Καΐρου συμπρωταγωνιστεί μαζί με έξι διαφορετικούς χαρακτήρες, που βιώνουν μια αποκαρδιωτική καθημερινότητα.

* Γυρισμένα στη λαϊκή ισραηλινή γειτονιά Ατζαμί της Τζάφα, ένα χωνευτήρι εθνοτήτων και πολιτισμών, τα «Σταυροδρόμια της ζωής» παρουσιάζουν την περιοχή σαν μια πυριτιδαποθήκη έτοιμη να εκραγεί.

Την ταινία συνυπογράφουν ένας Παλαιστίνιος και ένας Ισραηλινός που βρέθηκαν μέχρι τις Κάνες: ο Σκαντάρ Κοπτί και ο Γιάρον Σάνι.

* Στο φιλμ του «Η μέρα που ο Θεός έφυγε ταξίδι», ο φωτογράφος Φιλίπ βαν Λέου μεταδίδει τη φρίκη του εμφύλιου στη Ρουάντα μέσα από τον αγώνα μιας γυναίκας της φυλής των Τούτσι.

* Ο «Αγνοούμενος» του Κορεάτη Λι Σέο συμπυκνώνει τη βία που κυριαρχεί στις σχέσεις των ανθρώπων σε μια αιχμηρή παρωδία, ενώ την υπόγεια βία της γραφειοκρατίας καταγράφει η ρουμανική κοινωνική σάτιρα «Μετάλλιο τιμής» (Κ. Νέτζερ): Η πολιτεία απονέμει κατά λάθος ένα παράσημο ανδρείας σε ανύποπτο πολίτη και ύστερα του το στερεί.

* Και μια ξένη ταινία για τη μετανάστευση: «Προορισμός: Βορράς». Ο μεξικανός σκηνοθέτης Ρ. Περετζάνο αφηγείται την ιστορία ενός ανθρώπου που βρίσκει την κατάλληλη ευκαιρία να περάσει σε έναν «καλύτερο» κόσμο, τις ΗΠΑ, χωμένος μέσα στον σκελετό μιας πολυθρόνας... *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
50ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Τα παιδία παίζει
Βιβλίο
Θανάσιμα λάθη
Στο δρόμο για το Βιετνάμ
Βόλτα στα Εξάρχεια
Τα Εξάρχεια των ωδείων και των ιδεών
Εκθεση
Ο έρωτας στα χρόνια της εταίρας
Με την ομορφιά της απλότητας
Η Αθήνα με άλλο μάτι
Επέτειος της πτώσης του Τείχους του Βερολίνου
Το Βερολίνο γιορτάζει
Θέατρο
«Τα ωραία μέσα ερείπια»
Κινηματογράφος
Πάμε διάστημα;
Η Ελλάδα ταξιδεύει στον κινηματογράφο
Μουσική
Τσιγγάνικη φλόγα και τζαζ
Η μούσα της μπόσα νόβα
«Να γκρεμίσουμε κάθε τείχος»
Συνέντευξη: Βέρνερ Χέρτσογκ
Ο τυχοδιώκτης ποιητής του σινεμά
Συνέντευξη: Διονύσης Σαββόπουλος
«Να μοιράζεσαι. Να εκπλήσσεις. Και οι πολλοί θ' ακολουθήσουν»
Συνέντευξη: Τζιμ Τζάρμους
«Η ζωή δεν έχει πάντα φινάλε»