Έντυπη Έκδοση

Στις πηγές των Προσωκρατικών

Τον Νίτσε ή τον δέχεσαι κι αλλάζει μέσα σου διά παντός η οπτική του κόσμου, ή τον αφήνεις κατά μέρος! «Νηφάλιους» αναγνώστες δεν σηκώνει! Οι «μετριοπαθείς» τον απορρίπτουν μετά βδελυγμίας. Οι τυπικές Ιστορίες Φιλοσοφίας τον προσπερνούν με λόγια συμβατικά, που θα τον έκαναν να ξεσπάει σε γέλια.

Ο Φρειδερίκος Νίτσε Ο Φρειδερίκος Νίτσε Δεν συγκρότησε «σύστημα» ούτε εντάχθηκε σε κοινό ιδεολογικό ρεύμα με κανέναν. Μίλησε άμεσα, δίχως περινούστατες ορολογίες, και τα ευγενή μέταλλα της σκέψης του δεν επιδέχονται προσμίξεις.

Στην κλασική φιλολογία πρώτος ανέδειξε όλες τις αντισυμβατικές μορφές της αρχαιότητας, προσπερνώντας τα γνωστά και χιλιομελετημένα και εστιάζοντας στην καταλυτική κριτική των σοφιστών, στους προσωκρατικούς -και δη στον πιο φοβερό καταλύτη ανάμεσά τους: τον Ηράκλειτο-, στον Θέογνι απ' τους λυρικούς και σ' όλες τις αναιρετικές ποιότητες, όπου τις εντόπισε. Γι' αυτό και τέτοιους σπάνιους δασκάλους-οδηγούς οι λίγοι καλά θα κάνουν να τους κυνηγάν με το φανάρι!...

«Οσα πατροπαράδοτα βρήκαμε, αυτά λογισμός κανείς λεπτεπίλεπτης σοφίας δεν θα τα ρίξει!» διακήρυσσε ο μάντης Τειρεσίας στις «Βάκχες» του Ευριπίδη!

Στον 6ον αιώνα π.Χ. προβάλλουν όμως σιγά σιγά, στην Ιωνία αρχικά, πρόσωπα που δεν είναι περιβεβλημένα με το κύρος των ιερατείων και των πατροπαράδοτων μυθικών δογμάτων, αλλά που γεννούν αυτόνομα καινούργιες ιδέες και έννοιες.

Ενας λέει: «Ολα είναι ένα· κι αυτό το ένα είναι το ύδωρ!». (Το «ύδωρ» λοιπόν κι όχι πια ο «Ζευς», κατά τα «πατροπαράδοτα» του ποιητή...) Αλλος: «Από το άχρονο κι ακαθόριστο άπειρο γεννιούνται όλα, ξεπέφτουν σε αυτόν τον κόσμο, του χρόνου και των χειροπιαστών πραγμάτων, και καταλήγουν πάλι στο ασύλληπτο άπειρο!». Τρίτος αντέτεινε: «Το πυρ, η αρχή του σύμπαντος! Και δεν υφίσταται τίποτα που να 'ναι ένα, χωρίς να 'ναι και ταυτόχρονα πολλά! Κι αλλάζει διαρκώς, και ρέει σα βουερό ποτάμι!» -«Λάθος!» ακούστηκε άλλη φωνή. «Ολα είναι σταθερά κι αναλλοίωτα! Και η νόηση τα συλλαμβάνει άσφαλτα!» Αυτή τη θαυμαστή ιστορία της προσωκρατικής φιλοσοφίας διηγείται ο Νίτσε κρατώντας δύο βασικά στοιχεία από το κάθε σύστημα, κι αφήνοντας τα υπόλοιπα, όπως γράφει χαρακτηριστικά σ' έναν πρόλογό του.

ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΟΣ ΝΙΤΣΕ Η φιλοσοφία στα χρόνια της αρχαιοελληνικής τραγωδίας  Οι προπλατωνικοί φιλόσοφοι  και σημειώσεις (1867-75).  ΠΡ.-ΜΤΦΡ.-ΣΧ.: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΔΟΥΒΑΛΕΡΗΣ ΦΙΛ.ΕΠ.: ΗΡΚΟΣ Ρ. ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗΣ  Gutenberg  Σελ. 235 Τιμή: 12,60 ευρώ ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΟΣ ΝΙΤΣΕ Η φιλοσοφία στα χρόνια της αρχαιοελληνικής τραγωδίας Οι προπλατωνικοί φιλόσοφοι και σημειώσεις (1867-75). ΠΡ.-ΜΤΦΡ.-ΣΧ.: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΔΟΥΒΑΛΕΡΗΣ ΦΙΛ.ΕΠ.: ΗΡΚΟΣ Ρ. ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗΣ Gutenberg Σελ. 235 Τιμή: 12,60 ευρώ Δεν πρόκειται για μεθοδική, ακαδημαϊκή παρουσίαση των προσωκρατικών. Ο Νίτσε δεν ενδιαφερόταν ποτέ για έννοιες, κι ούτε βέβαια για στείρο λογιωτατισμό, παρά για ό,τι «προς ζωή» μπορούμε απ' όλα αυτά ν' αντλήσουμε.

Ειδάλλως, ποιος ο σκοπός της απαρίθμησης φιλοσοφικών θεωριών εν πολλοίς ξεπερασμένων; Σαρκάζει πρωτίστως τους δικούς του αναγνώστες: «Οι Γερμανοί πρέπει ν' απαλλάξουν τα άρρωστα μυαλά τους από έννοιες της μεταφυσικής και να στραφούν στη φύση για να εξαγνιστούν, ή στη μουσική για ν' απολυτρωθούν»...

Ο Νίτσε κυνηγάει εκείνο που μένει ώς και μετά την αναίρεση παντός φιλοσοφικού αξιώματος. Θέλει να φωτίσει αυτό που καμιά μεταγενέστερη γνώση δεν μπορεί να μας αφαιρέσει: τον Μεγάλο Ανθρωπο. Ρωτάει όμως και κάτι ακόμα: Ακόμα κι αν αναιρεθεί μια κοσμοθεωρία, μπορεί, παρά ταύτα, να σταθεί ως έργο τέχνης; Αν ναι, αξίζει περισσότερο κι απ' όλες τις «αποδεδειγμένες» προτάσεις του Αριστοτέλη!

Η μετάφραση καταξιώνει το πρωτότυπο, τα σχόλια εφοδιάζουν το μελετητή με τις απαραίτητες συναρτήσεις προς τ' αρχαία κείμενα, η βιβλιογραφία καθοδηγεί τον ειδικότερα ενδιαφερόμενο και η έκδοση, καμωμένη με αναμφισβήτητο μεράκι και επιστημονική φροντίδα, δεν περιορίζεται στα 19 κεφάλαια του κυρίως έργου, αλλά επεκτείνεται και σ' αποσπάσματα ανέκδοτων μέχρι σήμερα παραδόσεων του Γερμανού φιλόσοφου για τους προπλατωνικούς (αφού περιλαμβάνει και τον Σωκράτη), συγκροτώντας έτσι ένα πανόραμα της νιτσεϊκής σκέψης για την εναρκτική περίοδο της αρχαιοελληνικής φιλοσοφίας, από το 1868 (προτού δηλαδή αναγορευτεί καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας) ώς την τελευταία νηφάλια χρονιά της ζωής του.

Βιβλίο αληθινού ενθουσιασμού, εμπνέει πρωτίστως την αναζήτηση των πηγών!

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

Κανένα σχόλιο

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 0

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Βιβλίο
Εκδόσεις-Εκτυπώσεις
Σχετικά θέματα: Βιβλίο
Λαμπερά βιβλία Φωτεινές γιορτές
Πενήντα χρόνια από το θάνατό του
Η σκυλίσια ζωή των παϊζάνος
Ενα προσιτό ανάγνωσμα-σταθμός
Οι αγαθές δυνάμεις του δάσους
Χριστουγεννιάτικα διηγήματα
Ο Αϊ-Βασίλης στη χώρα των πιγκουίνων
Ο μαύρος Κότσυφας κι ο άσπρος Γλάρος
Αϊ-Βασίλη θέλω... έναν φίλο!
Οι ιστορίες της Γατίλδης
Πώς να πιάσεις ένα αστέρι
Αλφαβητάρι
10 χριστουγεννιάτικα παραδοσιακά παραμύθια
Αίσωπος: Παραμυθάς ή φιλόσοφος;
Πέντε σωματοφύλακες κλεισμένοι στο ψυγείο
Μια αλλόκοτη ιστορία αγάπης
Ο φίλος μου ο δράκος
Λέξεις και φράσεις με... ιστορία
Ανθρωπος ή βιολί;
Ο Βασιλιάς Αταξίδευτος
Ενα βιολί διηγείται!
Τικ και Τέλα: Το χιόνι
Το μαγικό βιβλίο των Χριστουγέννων
Αστερισμός ζωτικών φαινομένων
Ο φάρος
Σαν ακριβό κονιάκ
Ο Ελευθέριος Βενιζέλος εμπνέει
Η οδύνη της απώλειας
Η δυναστεία Γιόχαν Στράους
Η ιστορία του βιβλίου
Αστικά Τρίκαλα
Θετταλών έργα
Κοίτα ποιος ήρθε πάλι
Μια ιστορία για το παρόν
Ημερολόγια 2014
Η φωτογραφία μέσα στην Ιστορία
Μνημόνια και κατάργηση του κράτους δικαίου
Εκατό χρόνια από τη γέννησή του
Ο μύθος, η σκέψη και η κοινωνία
Εκαναν πράξη την αυτοδιαχείριση
Εκαναν πράξη την αυτοδιαχείριση
Αλλοτριωμένοι άνεργοι
Ματίλντα
Πορνογραφικά γραπτά
Γυμνά τρολ
Η Βικτώρια δεν υπάρχει
Οι «Αθλιοι» σε πεντάτομη έκδοση
Ο ποιητής, ο μεταφραστής, ο κριτικός
Ευτυχώς υπήρχε η Δήμητρα
Του ουρανού τα παραμύθια.
Ευρωπαϊκή χαρτογραφία & πολιτική: η περίπτωση της Μακεδονίας
Πρότυπά του ο Σωκράτης και ο Χριστός
Οι φωτογραφίες του τραγουδάνε
Η ναυαρχίδα των ναυτικών βιβλιοθηκών
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Αφιέρωμα
Ερωτευμένος φωτογράφος
Μουσική
Μουσική
Εικαστικά
Εικαστικά
Θέατρο
θέατρο
Εθνική Λυρική Σκηνή
Όπερα σαν φίλμ νουάρ
Τέχνη/Πολιτισμός
«Η τέχνη πάντα θέλει μαικήνες και μάνατζερ»
Σινεμά
Σινεμά
Πήγα Cinema
Hollywood
Hollywood
Βιβλίο
Λαμπερά βιβλία Φωτεινές γιορτές
Πενήντα χρόνια από το θάνατό του
Η σκυλίσια ζωή των παϊζάνος
Ενα προσιτό ανάγνωσμα-σταθμός
Οι αγαθές δυνάμεις του δάσους
Χριστουγεννιάτικα διηγήματα
Ο Αϊ-Βασίλης στη χώρα των πιγκουίνων
Ο μαύρος Κότσυφας κι ο άσπρος Γλάρος
Αϊ-Βασίλη θέλω... έναν φίλο!
Οι ιστορίες της Γατίλδης
Πώς να πιάσεις ένα αστέρι
Αλφαβητάρι
10 χριστουγεννιάτικα παραδοσιακά παραμύθια
Αίσωπος: Παραμυθάς ή φιλόσοφος;
Πέντε σωματοφύλακες κλεισμένοι στο ψυγείο
Μια αλλόκοτη ιστορία αγάπης
Ο φίλος μου ο δράκος
Λέξεις και φράσεις με... ιστορία
Ανθρωπος ή βιολί;
Ο Βασιλιάς Αταξίδευτος
Ενα βιολί διηγείται!
Τικ και Τέλα: Το χιόνι
Το μαγικό βιβλίο των Χριστουγέννων
Στις πηγές των Προσωκρατικών
Αστερισμός ζωτικών φαινομένων
Ο φάρος
Σαν ακριβό κονιάκ
Ο Ελευθέριος Βενιζέλος εμπνέει
Η οδύνη της απώλειας
Η δυναστεία Γιόχαν Στράους
Η ιστορία του βιβλίου
Αστικά Τρίκαλα
Θετταλών έργα
Κοίτα ποιος ήρθε πάλι
Μια ιστορία για το παρόν
Ημερολόγια 2014
Η φωτογραφία μέσα στην Ιστορία
Μνημόνια και κατάργηση του κράτους δικαίου
Εκατό χρόνια από τη γέννησή του
Ο μύθος, η σκέψη και η κοινωνία
Εκαναν πράξη την αυτοδιαχείριση
Εκαναν πράξη την αυτοδιαχείριση
Αλλοτριωμένοι άνεργοι
Ματίλντα
Πορνογραφικά γραπτά
Γυμνά τρολ
Η Βικτώρια δεν υπάρχει
Οι «Αθλιοι» σε πεντάτομη έκδοση
Ο ποιητής, ο μεταφραστής, ο κριτικός
Ευτυχώς υπήρχε η Δήμητρα
Του ουρανού τα παραμύθια.
Ευρωπαϊκή χαρτογραφία & πολιτική: η περίπτωση της Μακεδονίας
Πρότυπά του ο Σωκράτης και ο Χριστός
Οι φωτογραφίες του τραγουδάνε
Η ναυαρχίδα των ναυτικών βιβλιοθηκών
Παραμύθια
Η Κρίση και τα παραμύθία