Έντυπη Έκδοση

Η ΖΩΗ ΛΑΣΚΑΡΗ ΣΤΟ «ΡΟΟΥΖ» ΜΕ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ ΤΟΝ ΑΝΤΟΛΦ ΣΑΠΙΡΟ

Μαθήτρια στο θεατρικό θρανίο

«Είναι μια κίνηση ματ. Μόνο που έγινε από μια βαθύτερη ανάγκη μου». Η Ζωή Λάσκαρη, με λευκά γυαλιά ηλίου και ολόλευκη γούνα, δεν έκρυβε τον ενθουσιασμό και την αδημονία της χθες, έχοντας δίπλα της τον κορυφαίο Λετονό σκηνοθέτη Αντολφ Σαπίρο.

Αντολφ Σαπίρο και Ζωή Λάσκαρη. Τους ένωσε η «Ρόουζ», στην οποία έχουν ήδη διαπρέψει η Ολυμπία Δουκάκη και η Αντιγόνη Βαλάκου Αντολφ Σαπίρο και Ζωή Λάσκαρη. Τους ένωσε η «Ρόουζ», στην οποία έχουν ήδη διαπρέψει η Ολυμπία Δουκάκη και η Αντιγόνη Βαλάκου Θα τη διδάξει με το σύστημα Στανισλάφσκι τον περίφημο μονόλογο «Ρόουζ» του Σέρμαν. «Μαθήτρια αισθάνομαι πάντα. Θέλω να ακουμπήσω πάνω σε ένα μεγάλο σκηνοθέτη. Να με διδάξει σε ένα πολύ μεγάλο ρόλο. Γιατί η πρόκληση μπροστά στη "Ρόουζ" είναι τεράστια», τονίζει η πρωταγωνίστρια. «Η Ρόουζ δεν είναι μόνο μια γυναίκα που γλίτωσε απ'το Ολοκαύτωμα. Είναι ταγμένη να κουβαλάει μαρτυρικά κάτι από όλες μας. Δεν πρόκειται απλώς για μια οποιαδήποτε ερμηνεία».

Διαβάζοντας το βιογραφικό του Σαπίρο, «ενός από τους τρεις μεγαλύτερους σκηνοθέτες της Ευρώπης», όπως λέει, αμέσως ήξερε ότι «αυτόν θέλω». Ο Σαπίρο είχε ήδη κλεισμένο το πρόγραμμα του 2011. Οταν βρέθηκε στην Αθήνα τον Νοέμβριο με τον «Βυσσινόκηπο» του Θεάτρου Τέχνης της Μόσχας, η Ζωή Λάσκαρη πήγε και τον βρήκε. «Η προϋπόθεση, που έθεσε, ήταν να διαβάσει τον μονόλογο του Σέρμαν. Δεν ξέρετε τι αγωνία πέρασα ώσπου να απαντήσει "ναι"», αποκαλύπτει η ηθοποιός.

Οι πρόβες ξεκινούν την 1η Ιουλίου. Ο Σαπίρο θα φύγει, λόγω υποχρεώσεων στη Μόσχα, στις 17 Αυγούστου και θα επιστρέψει τον Οκτώβριο. Η πρεμιέρα είναι στις 5 Νοεμβρίου (στη σκηνή «Αθηναΐς - Ζωή Λάσκαρη»).

«Η πρόσκληση της κ. Λάσκαρη μπήκε ξαφνικά στη ζωή μου», ανέφερε χθες ο Σαπίρο. «Είναι σημαντική η "Ρόουζ" και για τους δυο μας. Θα ψάξουμε να βρούμε το κλειδί για να ανοίξουμε την ηρωίδα».

Οταν πάντως η ηθοποιός τον πληροφόρησε ότι το έργο του Σέρμαν αφορά το Ολοκαύτωμα «μαζεύτηκα», αποκάλυψε ο σκηνοθέτης. «Κρατώ αποστάσεις από τέτοια μεγάλα θέματα. Πρέπει να τα συζητήσεις είτε βαθιά είτε καθόλου. Οχι στο περίπου. Οχι επιφανειακά».

Η «ανατροπή» ήρθε όταν διάβασε και την τελευταία φράση του μονολόγου. «Κατάλαβα ότι περιέχει υλικό πάνω στο οποίο μπορείς να διατυπώσεις σοβαρά πράγματα. Στο επίκεντρο του έργου είναι η προσωπική μοίρα αυτής της γυναίκας. Είναι σαν να πέρασαν από πάνω της τανκς. Κι αυτή επιβίωσε, παντρεύτηκε, μεγάλωσε παιδιά. Εχει και καλλιτεχνικές ποιότητες. Δεν ηρωοποιείται. Γίνεται αστεία, εκτός από γενναία. Μπορεί να συγκριθεί με τις ηρωίδες της αρχαίας τραγωδίας», τόνισε ο σκηνοθέτης.

Ο Σαπίρο είδε όλες τις ταινίες στις οποίες πρωταγωνίστησε η Ζωή Λάσκαρη. «Τις είδα από τεχνικής πλευράς», εξηγεί. «Η κ. Λάσκαρη διένυσε μακρύ δρόμο για να φτάσει έως εδώ. Δεν επιλέγεται ένα τέτοιο κείμενο από τύχη. Δεν εξασφαλίζει την επιτυχία. Ούτε προσφέρεται για ειδικά εφέ».

* Ο Σαπίρο θα πραγματοποιήσει masterclass στην «Αθηναΐδα» με θέμα «Ανακαλύψεις του Στανισλάφσκι... και το θέατρο του Τσέχοφ» (21-27 Μαρτίου). Πληροφορίες στα 6944607680, 6944552641 ή mmaiks@gmail.com*

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Θέατρο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Κινηματογράφος
Ιράν και Ουγγαρία φλερτάρουν με την αρκούδα
Εικαστικά
40 μέτρα σελίδες τέχνης
Από τον Κεφαλληνό μέχρι σήμερα
Θέατρο
Μαθήτρια στο θεατρικό θρανίο
Μουσική
Εφυγε και ο Γιάννης Καραμπεσίνης
Ερέχθειο
Γαλάζια κύματα και άνθη κρατούσαν οι Καρυάτιδες
Τι είναι το αιγυπτιακό μπλε;
Βήμα βήμα η ανακάλυψη του χρώματος
Τηλεόραση
Περισσότερα για τηλεόραση παρά για τους δημότες
Αθώωση Κοντομηνά για τον Alpha
Νέα απεργία στο Alter