Έντυπη Έκδοση

Υπνος: το φάρμακο κατά της παχυσαρκίας;

Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι εδώ και χρόνια, ως αναπτυγμένη χώρα, έχουμε διαμορφώσει όλα εκείνα τα κοινωνικά πλαίσια που συνηγορούν στην έκφραση ενός «παχυσαρκογόνου περιβάλλοντος».

Πέρα λοιπόν από τη συνεισφορά της γενετικής προδιάθεσης στην έκφραση της παχυσαρκίας, οι διατροφικές μας συνήθειες και η σωματική μας δραστηριότητα, ιδιαίτερα όπως έχουν εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια, διαμορφώνουν ένα σημαντικότατο παράγοντα ευθύνης για μια νόσο που τείνει να πάρει τις διαστάσεις επιδημίας.

Τι επιρροή όμως μπορούν να έχουν ο ύπνος και η περιορισμένη χρονική του διάρκεια, που απορρέουν συχνά από τον έντονο και στρεσογόνο τρόπο ζωής, στην εκδήλωση της παχυσαρκίας;

Εγκριτα επιστημονικά στοιχεία στις Ηνωμένες Πολιτείες δείχνουν ότι το ποσοστό των ενηλίκων που κοιμούνται 8-9 ώρες κάθε νύχτα έχει μειωθεί από 40,8% σε 23,5% τα τελευταία 40 χρόνια. Στην ίδια δε περίοδο η συχνότητα εμφάνισης της παχυσαρκίας έχει διπλασιαστεί.

Παράλληλα τρεις σημαντικές επιδημιολογικές μελέτες συνδέουν την αύξηση του δείκτη μάζας σώματος με τη μειωμένη διάρκεια ύπνου.

Τα πιο ενδιαφέροντα, όμως, επιστημονικά δεδομένα πηγάζουν από μια έρευνα των Spiegel και Tasali που διεξήχθη στο Πανεπιστήμιο του Σικάγου, σε 12 υγιείς ενήλικες με κανονικό σωματικό βάρος. Σε αυτή, λοιπόν, τη μελέτη παρατηρήθηκε πως τα άτομα που υποβλήθηκαν σε 4 ώρες ύπνο κάθε βράδυ για 2 ημέρες, παρουσίαζαν μείωση της τάξης του 18% στα επίπεδα της ανορεξιογόνου ορμόνης λεπτίνης και αύξηση της τάξης του 28% στα επίπεδα της γκρελίνης, σε σχέση με τα άτομα που υποβλήθηκαν σε 10 ώρες ύπνο κάθε βράδυ για 2 ημέρες.

Στην έρευνα λοιπόν των Spiegel και Tasali οι συγκεκριμένες διαφοροποιήσεις στα κλάσματα της λεπτίνης και της γκρελίνης συσχετίστηκαν με μια αύξηση στην όρεξη για πυκνά ενεργειακά τρόφιμα (π.χ. γλυκά) έως και 45%.

Παρ' όλο που μια διεξοδική ματιά στην εν λόγω έρευνα γεννά κάποια ερωτήματα, όπως για παράδειγμα τι ρόλο μπορεί να διαδραματίσει η κορτιζόλη, τα επίπεδα της οποίας αυξάνονται με τη διακοπή του ύπνου, στην αύξηση της όρεξης στα άτομα που είχαν μόλις 4 ώρες ύπνου, η μελέτη των επιστημόνων είναι μια πρώτη πολύ αξιόλογη προσπάθεια συσχέτισης της διάρκειας του ύπνου με την παχυσαρκία, πέρα από επιδημιολογικά στοιχεία.

Ισως λοιπόν στις μελλοντικές συστάσεις και κατευθυντήριες γραμμές για την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας, εκτός από την τροποποίηση της διατροφικής συμπεριφοράς και την αύξηση της σωματικής δραστηριότητας, εξέχουσα θέση να έχει και η χρονική επάρκεια στη διάρκεια του πολύτιμου, όπως φαίνεται, ύπνου!!

Η γκρελίνη συντίθεται κυρίως από το στομάχι και δρα σε συγκεκριμένους υποδοχείς του άξονα υποθαλάμου-υπόφυσης, επηρεάζοντας και τα επίπεδα της αυξητικής ορμόνης. Η γκρελίνη, λοιπόν, φαίνεται από τα πρώτα δεδομένα να αυξάνει την όρεξη. Σε μελέτες που έγιναν σε άτομα που έχασαν πολύ βάρος με αυστηρή δίαιτα, φάνηκε πως τα επίπεδα γκρελίνης αυξάνονται δραματικά και ίσως και αυτό το στοιχείο να συνηγορεί στο γιατί η συντήρηση του απολεσθέντος βάρους ύστερα από τέτοιου είδους δίαιτες είναι πολύ δύσκολη.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Υγεία
Σχετικά θέματα: 21 Μαρτίου: Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου
Από την αϋπνία στην υπνηλία. Μια πολύπαθη διαδρομή...
Ναρκοληψία: Μια «ύπουλη» αιτία υπνηλίας
Άλλα θέματα στην κατηγορία Υγεία της έντυπης έκδοσης
21 Μαρτίου: Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου
Από την αϋπνία στην υπνηλία. Μια πολύπαθη διαδρομή...
Ναρκοληψία: Μια «ύπουλη» αιτία υπνηλίας
Υπνος: το φάρμακο κατά της παχυσαρκίας;
Άλλες ειδήσεις
Πνευμονιόκοκκος: ευρύτερη κάλυψη με 13δύναμο εμβόλιο
Εκτη κύρια αιτία αναπηρίας η διπολική διαταραχή
Σύγχρονες μέθοδοι εκπαίδευσης παιδιών με κοχλιακό εμφύτευμα
Αυχενικό και πονοκέφαλος
Το άγχος στην εργασία προκαλεί διαβήτη
Διεκδικήστε τη φυσική ομορφιά!