Έντυπη Έκδοση

Βιβλία για τους μικρούς αναγνώστες

Βασιλείς, μικροί ήρωες ζουμεροί σαν πασχαλινά αβγά

**Λάουρα Γκαγέγο Γκαρσία, «Ο θρύλος του περιπλανώμενου βασιλιά», μτφρ.: Μαρία Μπεζαντάκου, Σειρά «Εφηβική λογοτεχνία», εκδόσεις Opera, σ. 216, ευρώ 15
 

Σχεδόν μαγευτικό ετούτο το -δεύτερο- βιβλίο της Λάουρα Γκαγέγο Γκαρσία (Laura Gallego Garcia). Προηγήθηκε το Finis Mundi, το οποίο θα κυκλοφορήσει σύντομα στα ελληνικά. Η συγγραφέας (Βαλένθια, 1977) τιμήθηκε με το βραβείο παιδικής λογοτεχνίας «Barco de Vapor». Στον «Θρύλο του περιπλανώμενου βασιλιά» η γραφή της είναι ώριμη και γλυκιά, γεμάτη αρχαίες μνήμες, από τις οποίες η Γκαρσία ανασύρει γνώσεις ψυχής και ζωής και αισθήματα ισχυρά, υφαίνοντας έτσι το χαλί το μαγικό που θα ταξιδέψει τον αναγνώστη στην προϊσλαμική Αραβία. Εκεί όπου όλα «ήταν πιθανά, αφού δεν υπήρχαν κανόνες πέρα από αυτούς της τιμής και της αγάπης...». Τους χρόνους εκείνους οι Αραβες αποκαλούν γιαϊλίγια, που θα πει ο καιρός της άγνοιας.

Εμπνευσμένο από την αληθινή ιστορία ενός πρίγκιπα και ποιητή, που έζησε πριν από τον Μωάμεθ, και που ξεκίνησε μια επική αναζήτηση μόνος, αψηφώντας κινδύνους, με οδηγό την καρδιά του και ένα χρέος τιμής, το ιστορικό μυθιστόρημα της Γκαρσία διατηρεί όλη τη μουσικότητα που έχει ο λόγος της εποχής και απηχούν οι θρύλοι των αρχαίων φυλών της Αραβίας. Το όνομα του ήρωά της, Ουαλίντ Ιμπν Χουρ και βασίλεψε στο βασίλειο της Κίντα (τα ερείπιά της ανακαλύφθηκαν στην κεντρική Αραβία), το οποίο και εγκατέλειψε γυρεύοντας αγωνιωδώς ένα χαλί. Εκείνο που ύφαινε επί χρόνια ο σπουδαίος ποιητής μα ταπεινός ταπητουργός Χαμάντ Ιμπν Αλ-Χαντάντ και στο οποίο ζωντάνευε ολόκληρος ο κόσμος. Εξαίσιο, καταύγαζε δύναμη, πάθος, οδύνη, ομορφιά, γνώση - τα πάντα της ζωής αυτής. Και της περασμένης μα και της μελλοντικής, και των ανθρώπων και των άστρων και των ποταμών και των αλόγων. Ελεγαν ότι όποιος το κοίταζε, έστω και για λίγο, τρελαινόταν... Θρύλοι και μαγεία, αγωνία και περιπέτειες, όρκοι, τόποι και χρόνοι άγνωστοι, τα τζίνι -στοιχειά της ερήμου· παρών και ο έρωτας, και μια γραφή άξια να την απολαύσουν οι νέοι μας. Και εμείς.

**Τιμοτέ ντε Φομπέλ, «Τόμπι, ο μικρός ήρωας του Δέντρου», Μτφρ.: Ρίτα Κολαϊτη. εικον.: Φρανσουά Πλας, εκδόσεις Σύγχρονοι Ορίζοντες. σ. 376, σκληρό εξώφυλλο, ευρώ 22

Ο «Τόμπι, ο μικρός ήρωας του Δέντρου» του Τιμοτέ ντε Φομπέλ (Παρίσι, 1973) είναι ένα πολύ ωραίο βιβλίο. Βιβλίο άξιο θαυμασμού. Επομένως δεν έλαβε αδικαιολόγητα τόσα (γεμίζουν μια σελίδα) γνωστά και έγκυρα βραβεία από ΗΠΑ, Γαλλία, Ιταλία, Αγγλία, Ελβετία, Τσεχία, Ολλανδία κ.ά. ενώ έχει ήδη μεταφραστεί σε 22 γλώσσες. Στα υπέρ του βιβλίου είναι και τα σχέδια του έμπειρου Φρανσουά Πλας, ο οποίος έχει συνεργαστεί με φημισμένους συγγραφείς. Και η μετάφραση.

Ο Τόμπι είναι ένας ηρωικός και γενναιόκαρδος μικρούλης. Πολύ μικρούλης. Μόλις ενάμισι χιλιοστό. Δεκατριών χρόνων. Κατοικεί, όπως και οι άλλοι μικροσκοπικοί ομόφυλοί του, στο Δέντρο, που είναι ένας κόσμος ολόκληρος. Και αληθινός. Με λίμνες και αποικίες, με φατρίες και σοφούς, καλλιτέχνες και αγύρτες, σπίτια, συνεταιρισμούς, σχολεία, φιλίες και αποχωρισμούς, δάση και τον πιο γαλανό ουρανό να το παραστέκει. «Αχ, σκεπτόταν ο Τόμπι, αν στον παράδεισο υπάρχει ουρανός, σίγουρα δεν θα 'ναι τόσο απέραντος, τόσο μαγικός...» Το αγόρι ονειρεύεται το πρόσωπο της φίλης του Ελίσας. Την ονειρεύεται ακόμη και όταν τον κυνηγούν. Διότι ο Τόμπι καταδιώκεται από τους άρχοντες και τους ισχυρούς που επιζητούν την καταστροφή του Δέντρου -για τον πλουτισμό τους, βέβαια. Ομως, εμπόδιο στα σχέδια τους στέκει ο πράσινος μαχητής, ο «δεκατριάχρονος εγκληματίας», όπως τον αποκαλούν. Με την έξοχη φαντασία του, την ευφυΐα και την αίσθησή του τού δικαίου θα αγωνιστεί... Αλλά ο κόσμος του Δέντρου και ο υπέροχος κόσμος του Τόμπι δεν μεταφέρονται σε λίγες αράδες. Απολαύστε το βιβλίο. Αναγνώστες κάθε ηλικίας. «Για μένα τα δέντρα είναι πράσινοι πλανήτες και όπως συμβαίνει με τα δέντρα έτσι και ο πλανήτης μου, η Γη, βρίσκεται επίσης σε κίνδυνο», εξομολογείται ο συγγραφέας. Και αυτό είναι το νόημα του βιβλίου.

**Αργυρώ Αγγελοπούλου, «Ροκ Α Μπίλι ο ζουμερός!», βιβλίο-μιούζικαλ, εικον.: Studio ΜΚ, μουσική: Τόλης Κετσελίδης, επιμέλεια-σχεδιασμός: ΟΞΥ. Παραγωγή: ενωση Εκτυπωτικών Επιχειρήσεων, εκδόσεις The Spicy effect Α.Ε.

Η νέα συγγραφέας Αργυρώ Αγγελοπούλου, αριστούχος της Δραματικής Σχολής του Ωδείου Αθηνών, μέχρι τώρα συμμετείχε σε τηλεοπτικές μεταγλωττίσεις, σε κινηματογραφικές ταινίες του Φεστιβάλ Δράμας και σε πολλές θεατρικές παραστάσεις -το πλείστον παιδικές. Συμπεραίνω ότι αυτό είναι το πρώτο βιβλίο της. Εύχομαι να ακολουθήσουν κι άλλα. Η φαντασία της σπρώχνει σαν πρίμο αεράκι τους ήρωές της, τους τρισχαριτωμένους αυτούς ήρωες που δεν είναι άλλοι από τον Μπίλι, μια φρέσκια ρώγα από σταφύλι, τον Πολυκράτη, ένα σχεδόν μαραμένο κοτσάνι, τη σταφίδα Ροδόπη, τη στυμμένη λεμονόκουπα τη Μελπομένη, και τη Νέλλη, κουνελάκι που αποσπάστηκε από μπρελόκ. Λευκή. Ξεχασιάρα. Και αξιαγάπητη. Πυγολαμπίδες βέβαια, κότες και γάτες και κατσαρολικά. Και ο Ρούλης και ο Σούλης, τα πιο ευτυχισμένα χόρτα του κόσμου! Το βιβλίο περιγράφει όλα όσα βίωσε ο Μπίλι το σταφύλι αφότου αποφάσισε ότι έπρεπε να γνωρίσει τον άγνωστο κόσμο που του έγνεφε υποσχετικά. Περιγραφές θαυμάσιες σε άρτια και πλούσια γλώσσα. Εικόνες λαμπερές. Τα πλάσματα της φύσης στην ωραιότερή τους ώρα. Εξοχές απέραντες. Η θάλασσα. Και φιλίες. Ζώα που μιλούν ανθρωπινά κι έρωτες που κρατούν παντοτινά. Διάλογοι πανέξυπνοι ανάμεσα σε αντικείμενα -ή ζώα ή καρπούς- αθώα, έκπληκτα όλα, σκηνές παραμυθένιες και περιστατικά ξεκαρδιστικά, κι άλλα βουλιαγμένα στη συγκίνηση. Και ξεχωριστή η φιλία που έδεσε ισοβίως τον Μπίλυ με το παιχνιδάκι τη Νέλλη. Τέλος, τραγούδια. Πολλά και ωραία τραγούδια. Μετρήσαμε δεκαοκτώ. Οι στίχοι της Α. Αγγγελοπούλου μελωδικοί, η μουσική του Τ. Κετσελίδη θαυμάσια -σαν να τριγυρνά από λουλούδι σε λουλούδι- ιδανικοί οι ερμηνευτές: Γιάννης Ζουγανέλης, Ελντα Πανοπούλου, Μίρκα Παπακωνσταντίνου και πολλοί άλλοι γνωστοί και καταξιωμένοι καλλιτέχνες μας.

Ο «Ροκ Α Μπίλυ» είναι έργο ολωσδιόλου αντισυμβατικό, γεμάτο ιλαρότητα, χάρη και χαρά, και μια ορατή αίσθηση του μέτρου και της καλλιέπειας. Για μικρούς και μεγάλους.

**Βία Ρ. Αποστολίδη, «Παραμυθογραφίες», Δώδεκα Παραδοσιακά Παραμύθια διακοσμημένα με έργα Ελληνικής Χαρακτικής, εκδόσεις «Τα νέα Ελληνικά»

Μα τι ωραίο βιβλίο μάς ετοίμασε η κυρία Βία Ρ. Αποστολίδη! Δεν το χορταίνεις. Και δεν ξέρεις τι να θαυμάσεις πρώτο απ' όλα: Τα υπέροχα, άγνωστα σε πολλούς παραδοσιακά αυτά παραμύθια, με την προαιώνια σοφία και το μέγα μάθημα της ζωής που κουβαλούν, την απαράμιλλη χάρη τους, τη γλώσσα στην οποία είναι μεταφερμένα -πλούσια, ριγηλή, δημοτική καθάρια και ασπαίρουσα- την καλλιτεχνική επιμέλεια του τόμου ή, μήπως, τα κλασικά έργα Νεοελληνικής Χαρακτικής που κοσμούν το βιβλίο και φωτοδοτούν τα ούτως ή άλλως φεγγερά παραμύθια του λαού; Και ήταν λαμπρή η σκέψη τής δημιουργού να τα συνταιριάξει έτσι ώστε οι νέοι αναγνώστες να γνωρίσουν αλλά και να απολαύσουν έργα που μαγεύουν με χίλιες φωνές και χρώματα -κι ας είναι ασπρόμαυρα. Ασπρόμαυρα σαν τις σεπτές εικόνες των παλαιότερων βιβλίων, τις λιγοστές και σεμνές.

Από τα δεκαεννέα εν συνόλω χαρακτικά, τα δεκαεπτά ανήκουν στη γνωστή συλλογή της Alpha Bank, το χαρακτικό «Φούρνος» του Χρ. Γκαλντέμη παραχωρήθηκε από τον ίδιο τον καλλιτέχνη, ενώ το χαρακτικό του εξωφύλλου, του Γ. Μόσχου, είναι από τη συλλογή του Μ. Ζαχαρίου. Εργα των Γ. Κεφαλληνού, Εμ. Ζέπου, Α. Τάσου, Χρ. Γκαλντέμη, Γ. Τσαρούχη, Δ. Γαλάνη, Β. Κατράκη, Γ. Σικελιώτη, Γ. Μόραλη και άλλων φημισμένων και μεγάλων καλλιτεχνών αναδεικνύουν τα παραμύθια, αναδεικνύουν όμως και την υψηλή στάθμη στην οποία βρίσκεται η τέχνη της χαρακτικής στη χώρα μας.

Το ευφρόσυνο παραμύθι της «Σελινοπουλημένης» λαμπρύνουν χαρακτικά του Κεφαλληνού, στον «Εξυπνο Κοφινά» στεκόμαστε στο χαρακτικό του Τάσσου, τον «Τεμπέλη γιο» παραστέκουν ο Τσαρούχης και ο Γαλάνης. Η Βάσω Κατράκη συντροφεύει -τόσο όμορφα- το «Μισός άνθρωπος (μισάδης)» κ.ο.κ. Στο τέλος του βιβλίου, οκτώ από τα χαρακτικά, σε μεγάλο σχήμα και αποσπώμενα, βρίσκονται στη διάθεση των παιδιών και της φαντασίας τους, να δοκιμάσουν να δημιουργήσουν δηλαδή, επάνω στ' αχνάρια των καλλιτεχνών. Εξ ου και ο τίτλος.

**Ζεραλντίν Ελσνερ, «Το κοτοπουλάκι μου», μτφρ.: Αλέξανδρος Πασπαρδάνης, εικόνες: Εύα Θάρλετ, Πατάκης, σ. 30, ολοσέλιδη πολύχρωμη εικονογράφηση, σκληρό εξώφυλλο, ευρώ 11,70

Στην ολάνθιστη ανοιξιάτικη αυλή, κότες και ζουζούνια, λουλούδια και πουλιά, χρώματα και φρεσκάδα, μα το κοριτσάκι απορεί πώς και δεν υπάρχει ούτε ένα κοτοπουλάκι, «ένα κοτοπουλάκι απαλό και γλυκό», όπως ρωτά τη μητέρα της. «Για να γεννηθεί ένα κοτοπουλάκι, πρέπει η κότα να κάνει ένα αβγό και να το κλωσήσει για είκοσι μία ημέρες» της εξηγεί η μαμά κι εκείνη, η μικρούλα, γραμμή για το κοτέτσι, όπου κρύβεται και παρακολουθεί την Αλμα, την κότα, που είναι «στρογγυλή και άσπρη σαν το φεγγάρι», στην αρχή να ακινητεί στη φωλιά της και έπειτα, μ' ένα ελαφρό φτερούγισμα να γεννά το αβγό της. Λείο και ζεστό. «Τώρα θα ξεκινήσει να το κλωσάει» σκέπτεται η κοπελίτσα, αλλά -φευ- η Αλμα φεύγει καμαρωτή για την αυλή. «Τώρα θα πρέπει να σε κλωσήσω μόνη μου» ψιθύρισε η μικρούλα και παίρνοντας προσεκτικά το αβγό τρέχει στο κρεβάτι της όπου σκεπάζεται με πολλές κουβέρτες σίγουρη ότι το κοτοπουλάκι που ζούσε μέσα του κρύωνε...

Ωραίο βιβλίο για μια ωραία διαδικασία. Τρυφερό, χαριτωμένο, με την αξιαγάπητη μικρούλα να εξηγεί, εξομολογούμενη με αθωότητα και πρωτοτυπία, την ιερή πράξη της εκκόλαψης, αλλά, και όπως θα κατανοήσουμε στο τέλος, με το γλυκό της τρόπο, να δίνει ένα αβίαστο μάθημα ευθύνης.

Εννοείται ότι και εδώ οι εικόνες της πασίγνωστης Εύα Θάρλετ (Eve Tharlet, Αυστρία), η οποία έχει εικονογραφήσει πάμπολλα βιβλία, είναι χάρμα οφθαλμών. Μάλιστα, να παρατηρήσουμε ότι το κοριτσάκι δεν διακρίνεται σε καμιά σελίδα. Μόνο το μικρό, παιδικό χεράκι βλέπουμε κι ένα σκούρο τσουλούφι από τα μαλλιά της.

**Ζαν Μπρετ, (Κείμενο - εικονογράφηση), «Το πασχαλινό αβγό», μτφρ.: Ειρήνη Χριστοπούλου. Εκδόσεις Μεταίχμιο, σελ. 48 (25,4 Χ 27,9), σκληρό εξώφυλλο, έγχρωμη ολοσέλιδη εικονογράφηση, ευρώ 12

Ο Χοπ είναι παιδάκι. Λαγουδάκι. Μοναχό και καλοσυνάτο. Στον τόπο του, το δάσος, όλοι οι λαγοί περιμένουν το Πάσχα, και περιμένοντας ετοιμάζουν με μεγάλη φροντίδα τα αβγά τους. Τα στολίζουν, χρησιμοποιούν φαντασία, τέχνη, πρωτότυπα υλικά, ώστε να γίνουν καλλιτεχνήματα και να εκτεθούν στην κρίση του σπουδαίου Λαγού του Πάσχα, ο οποίος θα βραβεύσει το πιο όμορφο αβγό του κόσμου. Ο Χοπ τριγυρνά βαστώντας ένα καλάθι, θαυμάζει των άλλων τα αβγά, δέχεται τα υλικά που του προσφέρουν για να φτιάξει κι αυτός το δικό του, αλλά εκεί που έλεγε να αρχίσει, συνέβη κάτι μοναδικό: το αβγό ενός κοκκινολαίμη έπεσε από τη φωλιά του και η μαμά κραβγάζει απελπισμένη καθώς έχει κι άλλα δυο αβγά να κλωσήσει.

Το πεσμένο -αλλά άθικτο- αβγό το κλώσησε ο μικρούλης Χοπ. Το ζέστανε με αγάπη κι ούτε σκέφθηκε ότι ο ίδιος θα έμενε έξω από το γιορτινό αγώνα. Εγνοια του η ζωή που θα ερχόταν στον κόσμο του δάσους από αυτόν. Μέρες πέρασε έτσι, δεν έπαιξε, δεν απομακρύνθηκε, μόνο προστάτευε το αβγό. Κι όταν εκείνο έσκασε, τι ευτυχία! «Από τα πιο όμορφα αβγά του κόσμου που μου φέρατε να κρίνω, λείπει κάτι ξεχωριστό» είπε ο Λαγός του Πάσχα, που είχε καταφθάσει με τη μεγαλοπρεπή του άμαξα. Κι έφυγε να συναντήσει τον μικρό, ταλαιπωρημένο Χοπ. «Ο Χοπ έχει ένα ξεχωριστό αβγό. Ενα αβγό για το οποίο πρέπει να είναι πολύ περήφανος». Κι έβαλε το άδειο κέλυφος στην πιο τιμητική θέση.

Η ομορφιά, η αξία και η παντοδυναμία της προσφοράς, μέσα από τη χαριτωμένη ιστορία της φημισμένης Αμερικανίδας (Μασαχουσέτη) συγγραφέως και εικονογράφου Ζαν Μπρετ, της οποίας τα βιβλία έχουν πουλήσει πάνω από 35 εκατομμύρια αντίτυπα. Το «Πασχαλινό αβγό» είναι εξαίρετα εικονογραφημένο.

**Βαγγέλης Ηλιόπουλος, «Πού πήγε το Πάσχα;», Εικον.: Κιάρα Φέντελε. Πατάκης, σελ. 36, ολοσέλιδη πολύχρωμη εικονογράφηση, σκληρό εξώφυλλο, ευρώ 15,19

Η Νιάνια, γάτα φυσικά, κάθε φορά που έρχονται γιορτές και τις περιμένουν στο σπίτι και ετοιμάζονται, την πιάνει μια άλλου είδους περιέργεια ή μάλλον αγωνία: Από πού έρχονται τα Χριστούγεννα, πού είχαν πάει, από πού έρχεται το Πάσχα, πού ήταν πριν; Τόσον καιρό πού βρισκόταν; Ερωτήσεις δύσκολες και πώς να τις απαντήσεις. Εφέτος λοιπόν οι γονείς της αποφάσισαν να της κρύψουν ότι έρχεται το Πάσχα και ότι το περιμένουν, και μόνον να της πουν την ημέρα της Λαμπρής «Είναι Πάσχα». Ετσι απλά. Νόμιζαν. Γιατί σχολάζοντας η Νιάνια βρίσκει έναν νέο έξω από το σπίτι με ένα καλάθι γεμάτο αβγά. «Εφερα πενήντα αβγά» της λέει. «Γιατί πενήντα αβγά; Ομελέτα για γίγαντα θα φτιάξουμε;» απορεί το κοριτσάκι -συγγνώμη η γατούλα. «... Για να τα βάψετε κόκκινα» γελάει εκείνος. Για να συνεχίσει, «Σε λίγο έρχεται Πάσχα!» Ωχ! «Από πού;» αρπάχτηκε η Νιάνια. Και βάφει τρία κατακόκκινα αβγά στα οποία γράφει τέσσερις λεξούλες. Στο πρώτο γράφει «Πού», στο δεύτερο «Πήγε» και στο τρίτο «Το Πάσχα». Και όλο ρωτά τους γονείς της «Πού πήγε το Πάσχα όταν έφυγε πέρσι; Από πού θα έρθει; Οταν φύγει, πού θα πάει;» Κι επειδή οι απαντήσεις δεν την ικανοποιούν, αναλαμβάνει να εξιχνιάσει μόνη της το... μυστήριο. Φθάνει στην εξοχή και ρωτά κότες, ρωτά κουνέλια, ρωτά αρνάκια, μα τι να ξέρουν αυτά. Οπότε τα παίρνει μαζί της στην πόλη και τριγυρνούν. Σε αγορές και καταστήματα, σε πλατείες. Τίποτα. Ξανά στην εξοχή. Ωσπου αντικρίζουν μια ολάνθιστη, θεριεμένη πασχαλιά...

Ωραίο ταξιδάκι φαντασίας, γιορτινό, χαρούμενο, χιουμοριστικό και ευαίσθητο. Ο γνωστός -και πολυδιαβασμένος- συγγραφέας Βαγγέλης Ηλιόπουλος είχε την τύχη να εικονογραφήσει το βιβλίο του η Ιταλίδα (Μιλάνο, 1973) Κιάρα Φέντελε, η οποία είναι ταλαντούχα και έχει κάνει λαμπρές σπουδές.

**Hans Christian Andersen, «Οι αγριόκυκνοι», Απόδοση: Μαρία Αγγελίδου, εικον.: Gunter Jacobs, εκδόσεις Αερόστατο, σ. 32, έγχρωμες, εικονογραφημένες, σκληρό εξώφυλλο, ευρώ 14,35.

Το παραμύθι αυτό του κορυφαίου παραμυθά, Δανού Χανς Κρίστιαν Αντερσεν (1805-1875), ανήκει πλέον σε όλο τον κόσμο, λογαριάζεται σαν περιουσία όλων των λαών. Και δεν εκπίπτει, δεν υπόκειται σε φθορές, αντιθέτως παραμένει λαμπερό, αιώνιο, όπως όλα τα μεγάλα και αληθινά έργα τέχνης.

Ισως κάποιος σκεφθεί: «Ιδού μια ακόμη έκδοση... κυκλοφορούν τόσες», αλλά θα είχαμε να πούμε ότι διαρκώς όλο και καινούργιοι, όλο και περισσότεροι καλλιτέχνες επιθυμούν να εικονογραφήσουν τις ιστορίες του Αντερσεν όπου η ευαισθησία, ο αλτρουισμός, η καθαρή καρδιά, η ευγένεια, η δικαιοσύνη συνυπάρχουν με τη σκληρότητα, την πλεονεξία, την αδικία και τον πόνο. Ο Αντερσεν έχει βεβαίως εμπνευστεί αρκετές ιστορίες του από λαϊκά παραμύθια. Εξ ου και η τραγικότης. Και η απαίτηση του δικαίου. Και της ευτυχίας ακόμη.

Οι «Αγριόκυκνοι» είναι η ιστορία μιας απέραντης αγάπης που φθάνει στη θυσία. Μας είναι γνωστή: Η μάγισσα μητριά και δεύτερη γυναίκα του βασιλιά, που αντιπαθεί τους θετούς γιους της, τους μεταμορφώνει σε κύκνους. Εντεκα κύκνους. Αυτοί, με χρυσή κορόνα, πετούν μακριά. Και η μικρή αδελφούλα τους, λεία της μοχθηρής γυναίκας, χάνει και πατέρα και παλάτι. Πικραμένη, μόνη στους δρόμους, λαχταρά τα αδέλφια της. Θα τα ξαναβρεί. Θα αγκαλιαστούν. Θα αγαπηθούν όπως παλιά. Οπως πάντα. Και δεν θα χωρίσουν ποτέ πια. Η μικρή αδελφή με τη μεγάλη αγάπη έλυσε τα μάγια και οι ταξιδιάρηδες και περιπλανώμενοι κύκνοι έγιναν οι χρυσαφένιοι πρίγκιπες ξανά. Είναι ωραία η εικονογράφηση του Gunter Jacobs, ωραία -όπως πάντα- και η απόδοση της Μαρίας Αγγελίδου.

Ε. Σ.

***********

**Eric Hill, Πού είναι ο Σποτ; Ενα βιβλίο με κρυμμένα μυστικά, εικονογράφηση: Eric Hill, εκδόσεις Ερευνητές, σ. 18, ευρώ 9

Ο Σποτ είναι το χαρούμενο σκυλάκι που διασκεδάζει και μαθαίνει στα παιδιά να ανακαλύπτουν τον κόσμο. Ο Eric Hill δημιούργησε μια φιλική φιγούρα για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Με λιτό σχεδιασμό και έντονο χρώματα, κάνει τη μάθηση παιχνίδι. Εδώ, το παιδί παρακολουθεί τον Σποτ να ανακαλύπτει μαζί με τους φίλους του τις καλύτερες κρυψώνες του σπιτιού.

**Στέλλα Μιχαλίδου, Τζιτζιμιτζιχοτζιριά, εικονογράφηση: Νίκος Κουμαριάς, εκδόσεις Επόμενος Σταθμός, σ. 74, ευρώ 21,30

Η «Τζιτζιμιτζιχοτζιριά» γράφτηκε την άνοιξη του 2005 ειδικά για την Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης», η οποία και το ανέβασε τον Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς. Παραμύθι-θεατρικό για μικρούς και μεγάλους. Η «Τζιτζιμιτζιχοτζιριά» μάς μιλάει για το δικαίωμα που έχει ο καθένας μας στη διαφορετικότητα, για την αντιμετώπισή της από την κοινωνία, για την ευαισθησία απέναντι στην ομορφιά, για την αξία της φιλίας και της αλληλεγγύης. Εργο πάνω στο ρόλο της ποίησης για τη ζωή μας, μια παραβολή για τη σημασία και την αναγκαιότητα της τέχνης.

**Isabel Martins, Ο μπαμπάς μου είναι..., εικονογράφηση: Bernardo Carvalho, εκδόσεις Κόκκινο, σ. 28, ευρώ 10,90

«Ο μπαμπάς μου μπορεί να μεταμορφωθεί σε χίλια δυο πράγματα όταν είναι μαζί μου: σε ένα αεροπλάνο, σε μια πολυθρόνα, σε μια κούνια». Αυτά θα μπορούσε να είναι τα λόγια ενός μικρού παιδιού που ζει μόνο με τον μπαμπά του.

**Χρυσάνθη Καραΐσκου, Ο λαγός που μισούσε τα κόκκινα αβγά, εικονογράφηση: Νέστορας Ξουρής, εκδόσεις Διάπλαση, σ. 32, ευρώ 12

Ενας λαγός συναντά τυχαία κάποιες κότες σ' ένα κοτέτσι. Εκεί μαθαίνει πως οι άνθρωποι κάθε Πάσχα βάφουν κόκκινα αβγά. Ο λαγός θέλει να τα εξαλείψει. Θα τα καταφέρει; Παραμύθι άκρως διασκεδαστικό, με πολύ καλή εικονογράφηση.

**Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, Πασχαλινά Διηγήματα, μεταγραφή και επιμέλεια: Ελπίς Μ. Σκαρδάση - Διονυσίου, εικονογράφηση: Σπύρος Γούσης, εκδόσεις Μίνωας, σ. 159, ευρώ 8,20

Οι θρησκευτικές αναμνήσεις «ενός παπαδόπαιδου γεμάτου θύμησες, ενός συγγραφέα γεμάτου πίστη». Ανέμελα παιδιά, ψαράδες, γιαλοί και σοκάκια, εκκλησίες και ο συγγραφέας να αναζητεί παντού τον άνθρωπο, σε μια ατμόσφαιρα γεμάτη απλότητα και καλοσύνη.

ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝ ΕΠΙΣΗΣ

**Πέτρος Χατζόπουλος, Εγκλημα στο Τούνδρα Εξπρές, Μια υπόθεση του Κορνήλιου Κρικ, εικονογράφηση: Δέσποινα Καραπάνου, εκδόσεις Πατάκη, σ. 140, ευρώ 5,90

**Λόρεν Τσάιλντ, Μη χάνεις την ψυχραιμία σου, Κλάρις Μπιν!, Μτφρ.: Φίλιππος Μανδηλαράς, εικονογράφηση: Λόρεν Τσάιλντ, εκδ. Πατάκη, σ. 287, ευρώ 12,90

**Eric Hill, Τα γενέθλια του Σποτ, εικονογράφηση: Eric Hill, εκδόσεις Ερευνητές, σ. 20, ευρώ 9

**Μαρία Βιγγοπούλου-Χύτα, Μελίτσα Μια μικρή ελίτσα, εικονογράφηση: Αγγελική Δελεχά, εκδόσεις Αθως, σ. 32, ευρώ 8,42

**Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον, Το νησί των θησαυρών, ένα κλασικό βιβλίο με περιπετειώδεις εκπλήξεις, μτφρ.: Βούλα Μάστορη, εκδ. Μίνωας, σ.32, ευρώ 18,20

**Συλλογικό έργο, Οι πιο ωραίες ιστορίες για το Πάσχα, επιμέλεια: Ρένα Ρώσση-Ζαΐρη, εκδόσεις Μίνωας, σ. 64, ευρώ 14,51

**Lazy Town, Γίνε σούπερ ήρωας με τον Σπόρτακους, Εκδόσεις Ερευνητές, σ. 24, ευρώ 4

**Σταυρούλα Κάτσου-Καντάνη, Η αγάπη φέρνει την Ανοιξη, εικονογράφηση: Μαρία Σαρρή, εκδόσεις Αθως Παιδικά, σ. 34, ευρώ 11,21

**Ramona Badescu, Ο Πομελό μεγαλώνει, εικονογράφηση: Benjamin Chaud, εκδόσεις Κόκκινο, σ. 44, ευρώ 13,90

**Βασιλική Νευροκοπλή, Χάρτινα όνειρα, εικονογράφηση: Αιμιλία Κονταίου, εκδόσεις Διάπλαση, σ. 32, ευρώ 12

Αλ.Π.Σ.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Σχετικά θέματα: Νέα βιβλία λίγο πριν το Πάσχα
Μια θητεία στον Πειραιά
Πασχαλιάτικοι μποναμάδες
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Νέα βιβλία λίγο πριν το Πάσχα
Μια θητεία στον Πειραιά
Πασχαλιάτικοι μποναμάδες
Βασιλείς, μικροί ήρωες ζουμεροί σαν πασχαλινά αβγά
Κριτική βιβλίου
Η ποίηση στη Θεσσαλονίκη
Φουσκώνοντας μπαλόνια
Ψηφίδες ζωής
Εκθεση
Η καθημερινότητα μέσα στον καθρέφτη
Λογοτεχνία
Για ένα θέατρο ουσίας
Από τις 4:00 στις 6:00
Χαμογελάτε, είναι μεταδοτικό...
Ενας ιδιόρρυθμος τύπος
Συνέντευξη
Συνύπαρξη με τη σιωπή
Άλλες ειδήσεις
Οταν κλείνει μια Βιβλιοθήκη στην Κω
Ενας μύθος και μερικές αλήθειες για τον θάνατο των φοινικόδεντρων στην Ελλάδα
22η Εκθεση Βιβλίου στην πλατεία Κλαυθμώνος
Η εικονοκλαστική γραφή του Ελβετού Jacques Chessex