Έντυπη Έκδοση

«Η Ε.Ε. να λύσει το θέμα των Μαρμάρων»

«Νέος δριμύς καβγάς για την ιδιοκτησία των Ελγινείων Μαρμάρων ξέσπασε, απειλώντας να επισκιάσει τα εγκαίνια αυτή την εβδομάδα ενός μεγάλου νέου μουσείου στην Αθήνα, σχεδιασμένου ειδικά για να στεγάσει τα αμφισβητούμενα αριστουργήματα».

Ετσι ξεκινάει το δημοσίευμα της Ελένα Σμιθ την Κυριακή στον «Observer». Και έχει απόλυτο δίκιο. Τα αίματα μεταξύ ελληνικής πλευράς και Βρετανικού Μουσείου ξανάναψαν.

Μετά τη δήλωση του υπουργού Πολιτισμού, Αντώνη Σαμαρά, (11/6) ότι δεν δεχόμαστε ως δάνειο τριών μηνών τα Μάρμαρα, που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο, γιατί η «αποδοχή της πρότασης θα ισοδυναμούσε με τη νομιμοποίηση της υφαρπαγής των Γλυπτών και τον τεμαχισμό του μνημείου πριν από 207 χρόνια», η Χάνα Μπούλτον, εκπρόσωπος Τύπου του μουσείου, ανταπάντησε διασκευάζοντας προηγούμενη δήλωσή της στον ραδιοφωνικό σταθμό «Σκάι». «Δεν έγινε κάποια ιδιαίτερη πρόταση δανεισμού των Γλυπτών του Παρθενώνα. Είναι σαφές από τη δήλωση του Αντώνη Σαμαρά ότι δεν αναγνωρίζει ότι τα γλυπτά ανήκουν νόμιμα στις συλλογές του Βρετανικού Μουσείου. Κι αυτό κάνει κάθε εποικοδομητική συζήτηση για το θέμα του δανεισμού ουσιαστικά αδύνατη». Ενώ και ο Αντώνης Σαμαράς δήλωσε στον «Observer»: «Τρεις μήνες δεν φτάνουν για να τα βγάλουμε από τα κουτιά τους».

Μ' αυτά και μ' αυτά, η επίσημη Μεγάλη Βρετανία θα απουσιάσει από τα εγκαίνια του Σαββάτου. Η Βασίλισσα και ο ελληνικής καταγωγής σύζυγός της, Δούκας του Εδιμβούργου, έστειλαν γρήγορα-γρήγορα ευγενικές αρνήσεις στην πρόσκληση, το ίδιο έκανε ο πρωθυπουργός Γκόρντον Μπράουν, ο νέος υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Μπεν Μπράντσοου και ο Νιλ Μακ Γκρέγκορ, διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου. Απ' ό,τι φαίνεται οι μόνοι Βρετανοί στα εγκαίνια θα είναι ...δύο επιμελητές μουσείων!

Υπάρχουν, όμως, και πιο νηφάλιες φωνές στη Μεγάλη Βρετανία.

Με επιστολή του στους «Κυριακάτικους Τάιμς» ο λόρδος Ντέιβιντ Οουεν, υπουργός Εξωτερικών το διάστημα 1977-79, βάζει την Ευρωπαϊκή Ενωση στο παιχνίδι. Αφού δικαιολογογεί την άρνηση του Αντώνη Σαμαρά να αναγνωρίσει ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν στο Βρετανικό Μουσείο, καταλήγει:

«Ο μόνος τρόπος για να κάνουν τα Ελγίνεια περιοδικές επισκέψεις στο νέο Μουσείο Ακρόπολης, κάτι που είναι απολύτως επιθυμητό, είναι μια ευρωπαϊκή πολιτιστική συμφωνία, που θα επιτρέπει την ανταλλαγή αρχαιοτήτων μεταξύ μουσείων των κρατών-μελών με έναν τρόπο που θα εγγυάται, κάτω από τη διεθνή νομοθεσία, όλες τις πλευρές της μετακίνησης. Ετσι, η Ευρωπαϊκή Ενωση θα αποδείξει ότι είναι ο μοναδικός διεθνής οργανισμός ικανός να διασφαλίζει την πολιτιστική κληρονομιά των πολιτών του χωρίς να δημιουργεί προηγούμενα, που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην επιστροφή στη χώρα προέλευσής τους πολλών έργων τέχνης, που εμπλουτίζουν τα μουσεία της Ευρωπαϊκής Ενωσης».

Χθες, ο Αντώνης Σαμαράς και ο Δημήτρης Παντερμαλής ενημέρωσαν τον πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή για την πρόοδο της τελετής των εγκαινίων. Ξεκίνησε και η λειτουργία του σάιτ του μουσείου (www.theacropolismuseum.gr), μέσω του οποιου θα κλείνονται και τα ηλεκτρονικά εισιτήρια (1 ευρώ) για το τριήμερο 21, 22 και 23 Ιουνίου. Γι' αυτές τις μέρες δεν θα πωλούνται εισιτήρια στα ταμεία του μουσείου. Η ηλεκτρονική, όμως, πώληση των εισιτηρίων άρχισε στις 7.30 το απόγευμα και ήταν εξαιρετικά δύσκολο, αν όχι αδύνατον, αν δεν είχες γαϊδουρινή υπομονή, να τα καταφέρεις. Κατά τις 8.30 είχε εξαντληθεί μεγάλο μέρος των περιορισμένων, όμως, εισιτηρίων του τριημέρου.

Την Παρασκευή, στις 6.30 μ.μ., οργανώνεται ειρηνική διαμαρτυρία πολιτών στη Δ. Αρεοπαγίτου, απέναντι από το Μουσείο, με σύνθημα «Δεν ανεχόμαστε την παρακράτηση των κλεμμένων μαρμάρων του Παρθενώνα από τη Βρετανία». Την οργανώνει ομώνυμη διαδικτυακή ομάδα με 98.300 μέλη. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μάρμαρα του Παρθενώνα
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
2η Μπιενάλε της Αθήνας
Πήγαμε για τέχνη στο Φαληράκι
Ολος ο «Παράδεισος» σε μια δύσκολη αποθήκη
Επιστροφή Γλυπτών του Παρθενώνα
«Η Ε.Ε. να λύσει το θέμα των Μαρμάρων»
Θέατρο
Αρχαία Agora στην καρδιά του Βερολίνου
Κριτική χορού
Η Μαρία των τάνγκο
Συνέντευξη Μάγια Λυμπεροπούλου
Το θέατρο σιγά σιγά επιστρέφει στον λόγο
Συνέντευξη Ρασίντ Ουραμντάν
Αλγερινός χορευτής σε Βιετνάμ και Γκουαντάναμο
Τηλεόραση
Μείωση μισθών στο BBC
Ο Γ. Αρβανίτης σύμβουλος κινηματογραφίας στην ΕΡΤ
Η μέθοδος της Φακίνου
Φάκελος «Κλεμμένα Γλυπτά» λίγο πριν από τα εγκαίνια
Φωτογραφία
Οι άνθρωποι μπροστά στα αριστουργήματα