Έντυπη Έκδοση

Η Μαρία των τάνγκο

* Η Μαρία του Μπουένος Αϊρες στη Λυρική Σκηνή * Βραδιά Χορού Νίκης Κονταξάκη - Θέατρο Κολλεγίου Αθηνών

Η φύση των χειροπιαστών πραγμάτων δημιουργεί τη σάρκα μιας κάθε χώρας, κι η φύση των συναισθημάτων την ψυχή.

Ο ξένος επισκέπτης έρχεται σ' επαφή με το εξωτερικό περίβλημα χώρου κι ανθρώπων, όμως δεν μπορεί να εμβαθύνει στη νοοτροπία ενός λαού, παρά μελετώντας και «συλλαμβάνοντας» τη νοοτροπία του, μέσα από τη λογοτεχνία και γενικότερα την τέχνη. Ενα τέτοιο «αντικαθρέφτισμα» χαρακτηριστικών ενός λαού είναι και η ιστορία της Μαρίας του Μπουένος Αϊρες, που παρουσιάστηκε σε μορφή «Tango Operita» (15-24 Μαΐου) στο θέατρο «Ολύμπια» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, σε συμπαραγωγή με το Εθνικό Θέατρο Θερβάντες του Μπουένος Αϊρες και που ασφαλώς παραξένεψε το μη εξοικειωμένο κοινό στο πνεύμα των Νοτιοαμερικανών συγγραφέων, που επιπλέουν πάνω στα στρώματα ποίησης της νοοτροπίας του λαού. Οι φυσιολογικές κινήσεις των ηρώων αποδίδονται σε ποιητική νοοτροπία, όπου οι δρόμοι ανοίγουν για να εμφανιστούν στοιχειά, οι νεκροί αφήνουν τη σκιά τους στη ζωή, και στους δρόμους οι αλήτες είναι σπουργίτια. Ενώ οι χυμώδεις ρυθμοί του Nuevo Tango (αργεντίνικο μπολιασμένο με τζαζ και κλασική μουσική) του Αστορ Πιατσόλα και η υψηλού επιπέδου αισθητική των σκηνικών και πολυμέσων του Τίτο Εγούρσα προσέδιδαν την ατμόσφαιρα, ο Οράσιο Φέρερ απάγγελλε επί σκηνής το ποιητικό του κείμενο στα ισπανικά, μεταφρασμένο σε υπέρτιτλους που στη Λυρική κατά κανόνα, για τον έναν ή τον άλλο λόγο, δεν διαβάζονται εύκολα. Εγιναν επεισόδια διαμαρτυρίας από θεατές σε παραστάσεις, γράψαμε κι εμείς επανειλημμένα, αλλά οι υπεύθυνοι τους διαβάζουν άνετα. Σωπαίνουμε από εκτίμηση στην καλή τους όραση. Αλλά μια και μιλάμε για μικροπροβλήματα, θα μπορούσαμε να εισηγηθούμε και πάλι πως είτε το βάθρο όπου ίσταται ο διευθυντής της ορχήστρας πρέπει να χαμηλώσει ή να χρησιμοποιούνται κοντοί μαέστροι για να βλέπουν οι θεατές απρόσκοπτα τη σκηνή.

Στο πολύ προσεγμένο αισθητικά θέαμα με προβολές βίντεο από επιβλητικά κτίρια σε στιλ μπαρόκ, ο σκηνοθέτης Μαρσέλο Λομπαρδέρο επέδειξε ιδιαίτερη ευαισθησία και ικανότητα, χωρίζοντας τη σκηνή σε δύο επίπεδα, με τη Μαρία ψηλά και κάτω τους 12 Αργεντινούς χορευτές του τάνγκο, που συνεπαρμένοι από τους μουσικούς ρυθμούς και τους χορευτικούς συνδυασμούς που υπαγόρευε η χορογραφική έμπνευση του Οσκαρ Αράις, λικνίστηκαν πότε με τρυφερότητα ή πάθος και άλλοτε με ανταγωνιστική αντιπαλότητα, όπως στη σύγκρουση των δύο ανδρών. Συγκινητικός ο θρήνος των κοριτσιών για τον θάνατο της Μαρίας, εκφράστηκε με έντονη πλαστικότητα των σωμάτων τους. Οι ζεστοί φωτισμοί του Χοσέ Λουίς Φιορούτσο ομόρφυναν το ζοφερό μέσα στη γοητεία του έργο, όπου μόνη χαρούμενη νότα ήταν οι «ψυχαναλυτές» με τις κωμικές τους κινήσεις.

* Με αποσπάσματα από τη «Σταχτοπούτα» του Σεργκέι Προκόφιεφ, σε διδασκαλία Ιολάντας Ζαχάριεβα, μεταξύ άλλων στο πρόγραμμα, οι χορευτές της Νίκης Κονταξάκη έδωσαν στο θέατρο του Κολλεγίου Αθηνών, 23 και 24 Μαΐου, ένα εντυπωσιακό δείγμα της εξαιρετικής δουλειάς τους στο κλασικό μπαλέτο. Εξοχη χορεύτρια, απαλή κι αιθέρια στον ομώνυμο ρόλο η νεαρή Ελεάνα Ανδρεούδη και πολύ καλές σαν κακές αδελφές, με τεχνικές και παντομιμικές ικανότητες οι Νταϊάνα Γκάσμαν και Νατάσα Μαστρογιαννάκη. Δύο ευφάνταστες χορογραφίες στον σύγχρονο χορό, του Νίκου Γκίκα «Ερωτας - Πόλεμος» και «Εν αρχή είναι ο χορός», έδωσαν το στίγμα της εποχής μας και τα «Ουγγρικά Σκίτσα» του Μπ. Μπάρτοκ σε χορογραφία Josef Hajzer (επιμέλεια Εμυ Κορφιά), κατέκτησαν το κοινό με τη δυναμικότητά τους. Αν και άριστο στην εκτέλεσή του το «Σκιές τού τίποτα» στη χορογραφία της Αθανασίας Κανελλοπούλου, ίσως δεν θα έπρεπε να κλείσει την παράσταση, λόγω της καταθλιπτικότητάς του.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική χορού
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
2η Μπιενάλε της Αθήνας
Πήγαμε για τέχνη στο Φαληράκι
Ολος ο «Παράδεισος» σε μια δύσκολη αποθήκη
Επιστροφή Γλυπτών του Παρθενώνα
«Η Ε.Ε. να λύσει το θέμα των Μαρμάρων»
Θέατρο
Αρχαία Agora στην καρδιά του Βερολίνου
Κριτική χορού
Η Μαρία των τάνγκο
Συνέντευξη Μάγια Λυμπεροπούλου
Το θέατρο σιγά σιγά επιστρέφει στον λόγο
Συνέντευξη Ρασίντ Ουραμντάν
Αλγερινός χορευτής σε Βιετνάμ και Γκουαντάναμο
Τηλεόραση
Μείωση μισθών στο BBC
Ο Γ. Αρβανίτης σύμβουλος κινηματογραφίας στην ΕΡΤ
Η μέθοδος της Φακίνου
Φάκελος «Κλεμμένα Γλυπτά» λίγο πριν από τα εγκαίνια
Φωτογραφία
Οι άνθρωποι μπροστά στα αριστουργήματα