Έντυπη Έκδοση

«HEAVEN», 2η ΜΠΙΕΝΑΛΕ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ

Πήγαμε για τέχνη στο Φαληράκι

Η υπαίθρια έκθεση «Live», που την επιμελήθηκαν οι Δημήτρης Παπαϊωάννου και Ζάφος Ξαγοράρης, από τον Μπάτη ώς τον Φλοίσβο, ήταν υπερβολικά «βουβή» για να προκαλέσει τη συμμετοχή του επισκέπτη

«Κι εγώ στην Αρκαδία» τιτλοφορεί το έργο της (που αποτελείται από δράσεις, εργαστήριο και ανοικτές συζητήσεις) η ομάδα Φιλοπάππου «Κι εγώ στην Αρκαδία» τιτλοφορεί το έργο της (που αποτελείται από δράσεις, εργαστήριο και ανοικτές συζητήσεις) η ομάδα Φιλοπάππου «Εσείς από πού είστε;» μας ρώτησε ένας κύριος που ρέμβαζε το σαββατιάτικο ηλιοβασίλεμα. Ενα τσούρμο περίπου 50 ατόμων (δημοσιογράφοι, επιμελητές, καλλιτέχνες, γκαλερίστες) με οδηγό τον Δημήτρη Παπαϊωάννου περπατήσαμε από τον Μπάτη ώς το Πάρκο του Φλοίσβου, ψάχνοντας έργα και υπαίθριες εγκαταστάσεις καλλιτεχνών. Αμήχανοι θαυμάζαμε τους ψαράδες, ακόμη και τις καλαμιές που μας έκοβαν τον δρόμο...

Η 2η Μπιενάλε της Αθήνας, που άνοιξε χθες για το κοινό, μας έφερε σε επαφή, πολλούς για πρώτη φορά, με το υπέροχο θαλάσσιο μέτωπο του Φαλήρου. Σάββατο βράδυ, λίγο μετά τις 8, και έσφυζε από ζωή. Εικόνες ειδυλλιακές. Δικαίως οι καλλιτεχνικοί διευθυντές Ξένια Καλπακτσόγλου, Poka-Yio και Αυγουστίνος Ζενάκος επέλεξαν ως θέμα της διοργάνωσης τον «Παράδεισο» (Heaven).

Τι έκαναν, όμως, οι καλλιτέχνες και οι επιμελητές με αυτόν τον Παράδεισο; Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου και ο Ζάφος Ξαγοράρης, καλλιτέχνες και οι ίδιοι, επιμελήθηκαν την υπαίθρια έκθεση «Live» κατά μήκος της παραλίας του Π. Φαλήρου. Ο καλύτερος τρόπος για να τη δείτε είναι να ξεκινήσετε από τη στάση «Μπάτης» του Τραμ και να ανηφορίσετε προς τον Φλοίσβο.

Εργα αποτελούν οι κόκκινες ομπρέλες των Γερμανών Barking Dogs, που γράφουν πάνω τους For Sale («Πωλείται»), το περίεργο «γλυπτό» της Φινλανδής Τέα Μακιπά, με τίτλο «Χρηστική εγκατάσταση υδραυλικών συστημάτων», τα σκίαστρα (ξύλινα τελάρα από ξύλο και ύφασμα) της Αννα Οστόγια, τα ζωγραφισμένα αδιάβροχα μαξιλαράκια της ομάδας καλλιτεχνών Φαλήρου που κρέμονται μέσα σε δίχτυα.

Σε μεγάλη βιντεο-οθόνη προβάλλονται τα έργα των Κριστόφ Βοντίτζκο (εκπροσωπεί την Πολωνία στην 53η Μπιενάλε της Βενετίας με ένα εξαιρετικό έργο), Τζένιφερ Νέλσον, Ρέιγιο Κέλα, κ.ά. Από χθες ο Φινλανδός Αντι Λάιτινεν κάνει βόλτες στο αυτοσχέδιο κινούμενο νησί του κοντά στην παραλία, ενώ ο Νίκος Αρβανίτης έξω από το στρογγυλό κτίριο του «Πολιτιστικού Κέντρου» στον Φλοίσβο εκτοξεύει κάθε βράδυ στις 10 ένα πυροτέχνημα. Στο ισόγειο του κτιρίου η «Ομάδα αναμετάδοσης» καταγράφει αναλυτικά (με βίντεο αλλά και γραπτή τεκμηρίωση) όλες τις εφήμερες δράσεις του Live.

Στον πάνω όροφο παρουσιάζεται η δράση του Πολωνού Ταντέους Καντόρ (1915-1990), που το 1967 στο Lazy της Βαλτικής με τη συμμετοχή χιλιάδων ανθρώπων διηύθυνε τα κύματα της θάλασσας. Αυτή η δράση ήταν και η πηγή έμπνευσης των δύο επιμελητών του Live. Είναι σαφές ότι δεν ήθελαν να επέμβουν με «θόρυβο» στην «έντονη, ποικίλη και ενδιαφέρουσα» επιτόπια ζωή αυτής της ιδιαίτερης, αλλά απομονωμένης -για τους περισσότερους Αθηναίους- παράκτιας νησίδας. Προτίμησαν οι δράσεις τους να είναι απαρατήρητες, σχεδόν «βουβές». Ετσι, όμως, η έκθεση δεν είναι «ζωντανή», αλλά «πνιγμένη» από το πλήθος. Στην ουσία δεν λειτουργεί ούτε και ως κάλεσμα σε συμμετοχή, καθώς ο θεατής στέκεται αμήχανος και ξένος μπροστά στα έργα, αν τα παρατηρήσει...

Ευχάριστο ξάφνιασμα αποτέλεσε μόνο το βίντεο των Superflex «Καιόμενο αυτοκίνητο», έτσι όπως ήταν τοποθετημένο μέσα στα δέντρα. Αλλά και η Ομάδα Φιλοπάππου, λίγο πιο κάτω, που καταφέρνει στον αυτοσχέδιο «κήπο» της να ενσωματώσει επισκέπτες με τον παιγνιώδη χαρακτήρα του εργαστηρίου της. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Σχετικά θέματα: 2η Μπιενάλε της Αθήνας
Ολος ο «Παράδεισος» σε μια δύσκολη αποθήκη
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
2η Μπιενάλε της Αθήνας
Πήγαμε για τέχνη στο Φαληράκι
Ολος ο «Παράδεισος» σε μια δύσκολη αποθήκη
Επιστροφή Γλυπτών του Παρθενώνα
«Η Ε.Ε. να λύσει το θέμα των Μαρμάρων»
Θέατρο
Αρχαία Agora στην καρδιά του Βερολίνου
Κριτική χορού
Η Μαρία των τάνγκο
Συνέντευξη Μάγια Λυμπεροπούλου
Το θέατρο σιγά σιγά επιστρέφει στον λόγο
Συνέντευξη Ρασίντ Ουραμντάν
Αλγερινός χορευτής σε Βιετνάμ και Γκουαντάναμο
Τηλεόραση
Μείωση μισθών στο BBC
Ο Γ. Αρβανίτης σύμβουλος κινηματογραφίας στην ΕΡΤ
Η μέθοδος της Φακίνου
Φάκελος «Κλεμμένα Γλυπτά» λίγο πριν από τα εγκαίνια
Φωτογραφία
Οι άνθρωποι μπροστά στα αριστουργήματα