Έντυπη Έκδοση

600.000 κοντέινερ έρχονται, ελέγχονται μόνο δέκα!

«Τα πάντα εξαφανίζονται πολύ γρήγορα εδώ... λες και υπάρχουν κάποια μαγικά χέρια που ξεκολλούν τη γραφειοκρατία με πολύ μυστηριώδη τρόπο.

Κανείς δεν ξέρει τι γίνεται ή μάλλον υπάρχουν κάποιοι που ξέρουν πολύ καλά. Αν ακολουθήσεις τις νταλίκες που φεύγουν από εδώ και πάνε για Μέγαρα, για Ασπρόπυργο, για Μαγούλα, θα καταλάβεις πολλά. Αλλά και πάλι, όποιος πάει να χώσει τη μύτη του λίγο παραπάνω, μπορεί να δει να του τη σημαδεύουν με κάποιο Καλάσνικοφ...». Ο άνθρωπος που μας μιλά είναι εκτελωνιστής από τους παλαιότερους στο χώρο και αν για κάτι νιώθει περήφανος είναι ότι γνωρίζει απ' έξω κι ανακατωτά το 5ο τελωνείο Πειραιά. Αυτήν την τεράστια αποβάθρα στο Ικόνιο του Περάματος που από ψηλά μοιάζει με ατέλειωτο πολύχρωμο παιχνίδι από τουβλάκια Lego. Μόνο που είναι τα χιλιάδες κοντέινερ που φτάνουν εκεί από ολόκληρο τον κόσμο.

Είναι το ένα από δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας. Το δεύτερο σε κίνηση είναι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Και στα δύο, κάθε χρόνο εισέρχονται περίπου 600.000 κοντέινερ. «Δεν είναι δυνατόν, σε καμία περίπτωση, να ελεγχθούν περισσότερα από δέκα...», λένε. Το μυστικό λέγεται «ανάλυση επικινδυνότητας». Πρόκειται για ένα δελτίο που συντάσσεται από υπηρεσία του υπουργείου Οικονομικών και ορίζει για κάθε κοντέινερ το επίπεδο του ελέγχου που πρέπει να υποστεί. Τρία είναι τα επίπεδα των ελέγχων.

* Ο φυσικός έλεγχος, που σημαίνει τη μεταφορά του σε ειδικό χώρο, το άδειασμά του και τον έλεγχο.

* Ο έλεγχος μόνο των συνοδευτικών εγγράφων του κοντέινερ.

* Η ελεύθερη διέλευσή του και η μεταφορά στις αποθήκες της παραλήπτριας εταιρείας.

Στην παγκόσμια αυτή αγορά, η μεγαλύτερη κίνηση εμπορευματοκιβωτίων, σε ποσοστό 65-70%, ελέγχεται από την εταιρεία MSC (Mediterranean Shipping Company) με έδρα τη Γενεύη και ακολουθούν οι MAERSK (Δανία), η ΖΙΜ (Ισραήλ), η COSCO (Κίνα) και η CMA (Γαλλία). Στελέχη των ελεγκτικών μηχανισμών αναφέρουν ότι οι εταιρείες δεν είναι σε θέση να γνωρίζουν το περιεχόμενο των φορτίων που μεταφέρουν. Ενδεικτικό είναι ότι ένα από τα πολλά έγγραφα που συνοδεύουν το κοντέινερ και υπογράφεται από τη μεταφορική εταιρεία φέρει την ένδειξη «said to contain» (δηλώθηκε ότι μεταφέρει). Κάθε μία από αυτές τις εταιρείες φροντίζουν να κλείνουν συμβόλαια με τα οποία εξαρτούν την οικονομική ζωή σε ένα λιμάνι από τις ίδιες και τον κύκλο εργασιών τους. Τρανό παράδειγμα, η απόλυτη σχέση του λιμανιού της Νάπολης στην Ιταλία με την κινεζική COSCO, ο στόλος της οποίας μεταφέρει σε ολόκληρο τον πλανήτη την κυριαρχία των φτηνών κινεζικών ρούχων, υποδημάτων και τις καραβιές των παραποιημένων -ντουμπλαρισμένων- προϊόντων γνωστών οίκων μόδας. Το λιμάνι της Νάπολης θεωρείται η βασικότερη πύλη εισόδου λαθρεμπορευμάτων στην Ευρώπη, καθώς ελέγχεται απολύτως από ομάδες της ναπολιτάνικης μαφίας, της γνωστής Καμόρα. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας κατά της απάτης (OLAF), ο παγκόσμιος τζίρος της διακίνησης απομιμητικών προϊόντων ξεπερνά τα 500 δισ. ευρώ, ποσόν υψηλότερο ακόμα και από τον τζίρο που καταγράφει το λαθρεμπόριο ναρκωτικών.

Πέρυσι, σε ειδική ημερίδα που είχε διοργανωθεί στη Θεσσαλονίκη, ο γενικός διευθυντής τελωνείων και ειδικών φόρων, Νίκος Βερναδάκης, είχε ανακοινώσει επισήμως ότι βασικότερες είσοδοι των απομιμητικών προϊόντων στην Ελλάδα είναι το λιμάνι του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Από αυτά εισέρχεται στη χώρα το 90% των «μαϊμούδων». Το 57,35% από αυτά είναι προϊόντα ένδυσης και υπόδησης, το 33,98% προσωπικά αντικείμενα, το 2,5% κινητά τηλέφωνα, το 1,79% παιχνίδια και το 1,28% καλλυντικά. Εισαγωγή «μαϊμούδων», βέβαια, γίνεται και από τα άλλα μεγάλα λιμάνια της χώρας, όπως της Πάτρας, της Ηγουμενίτσας, του Ηρακλείου και του Αστακού.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Λαθρεμπόριο
Κύριο θέμα
Πώς έρχονται οι «μαϊμούδες» στην Ελλάδα
Σχετικά θέματα: Λαθρεμπόριο
Πώς έρχονται οι «μαϊμούδες» στην Ελλάδα
Η οικονομική κατάσταση εκτίναξε την εισαγωγή απομιμήσεων
Για το ίδιο θέμα
Πώς έρχονται οι «μαϊμούδες» στην Ελλάδα
Άλλα θέματα στην κατηγορία Ελλάδα της έντυπης έκδοσης
Αστυνομικό ρεπορτάζ
Πιάστηκαν να αδειάζουν σκουπίδια σε σφραγισμένη χωματερή
Φωτιά σε πολυκατοικία στον Κολωνό
Πουλούσαν βρέφος για 15.000 ευρώ
Δύο Αλβανοί για φόνο
Βότανα
Ο δρόμος των μπαχαρικών
Δικαιοσύνη
«Βλαπτική μεταβολή η μετάθεση»
Δικαστικό ρεπορτάζ
«Εισαγγελικές ανακολουθίες» λίγο πριν απ' την αυλαία
Κτηνοτροφία
Στο σφαγείο η κτηνοτροφία
Ποιοι επιβιώνουν από την κρίση
Λαθρεμπόριο
Πώς έρχονται οι «μαϊμούδες» στην Ελλάδα
Η οικονομική κατάσταση εκτίναξε την εισαγωγή απομιμήσεων
600.000 κοντέινερ έρχονται, ελέγχονται μόνο δέκα!
Πνιγμοί
Υγρός, «άδικος» θάνατος
Πυρκαγιές
74 φωτιές ώς τώρα, η μία έκαιγε ώς χθες στο Ρέθυμνο
Συνέντευξη
«Μου φόρτωσαν τσάντα με μολότοφ»
Τουρισμός
Σύγχρονοι Ροβινσώνες
Φθηνές διακοπές στην ύπαιθρο χωρίς εκπτώσεις στη διασκέδαση
Ο εξοπλισμός, το Α και το Ω, για κάμπινγκ
Ασκηση με ράφτινγκ στον Βοϊδομάτη, ή κανό-καγιάκ στη λίμνη Πλαστήρα
Ρότα για κρυφές παραλίες
Χρήσιμες συμβουλές για να αποφύγουμε ατυχήματα
Υπουργείο Περιβάλλοντος
Και μεταβίβαση αυθαιρέτων
Ρυθμίσεις για το περιβάλλον
Άλλες ειδήσεις
Εγκρίθηκε η πρόταση για αλιεία
Απέκλεισαν το Ψυχιατρικό Νοσοκομείο
Βυθίστηκε δεξαμενή
Απλήρωτοι δικαστικοί: «Μας εμπαίζουν»
Διευθυντές σχολείων δικαιώθηκαν για τις κρίσεις του 2007