Έντυπη Έκδοση

Μάρτυς του ο Θεός

Το πρώτο του μυθιστόρημα για ενηλικους κυκλοφόρησε ο παιδοσυγγραφέας Μάκης Τσίτας

Μια ζωή και μια κοινωνία σε φθίνουσα πορεία. Μια ετερότητα που χρεοκοπεί στην αρένα του αστικού τοπίου και περιθωριοποιείται. Θραύσματα ζωής που εξώκειλαν από την οδό των προσδοκιών και κατέληξαν στην ατραπό της ματαίωσης, αντανακλώντας ταυτόχρονα με το ατομικό βίωμα μία συλλογική πραγματικότητα.

Στο πρώτο του μυθιστόρημα με τίτλο «Μάρτυς μου ο Θεός», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κίχλη, ο Μάκης Τσίτας -γνωστός κυρίως για τη συγγραφή (20) παιδικών βιβλίων και την πολύπλευρη δραστηριότητά του στον εκδοτικό χώρο- μας συστήνει έναν τυπικό αντιήρωα που καταβυθίζεται σε οδυνηρές μνήμες και αυτομαστιγώνεται κατ' εξακολούθηση.

Η σπειροειδής-πρωτοπρόσωπη αφήγηση ξεχωρίζει ως το δυνατότερο στοιχείο του κειμένου. Ο συγγραφέας περνά χωρίς διακριτικά από το παρόν στο εγγύς παρελθόν και από εκεί στην παιδική ηλικία του ήρωα, αναδεικνύοντας τη ρίζα του προβλήματος, που άπτεται της ψυχοπαθολογίας. Το παρελθόν και το παρόν λειτουργούν σαν δύο συγκοινωνούντα δοχεία, μια και τα ψυχικά τραύματα (παρελθόν) αναδύονται στην επιφάνεια και δυναστεύουν τη ζωή (παρόν) του πρωταγωνιστή.

Με ύφος λιτό, που κινείται μεταξύ διακριτικής ειρωνείας και γκροτέσκου χιούμορ, ο ήρωας επικρίνει την ηθική και οικονομική κατάπτωση της χώρας, την ίδια στιγμή που φέρει επάνω του μεγάλο μέρος από τις παθογένειες της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας. Μεγαλομανής και μίζερος, ξενομανής και ρατσιστής, θρησκόληπτος και λάτρης του αγοραίου έρωτα, μοιρολάτρης και δήθεν άμοιρος ευθυνών, ο ήρωας του Μάκη Τσίτα καταπονείται ουσιαστικά από τις εσωτερικές συγκρούσεις που του προκαλούν τα πρότυπα και οι επιθυμίες του. Η συνολική πραγματικότητα δεν σκιαγραφείται μόνο από την υποκριτική συμπεριφορά του πρωταγωνιστή -που λειτουργεί σαν ένα τυπικό δείγμα της ελληνικής κοινωνίας- αλλά συνδηλώνεται από τον τραυματικό ψυχισμό του, που φαντάζει με έναν καμβά που αποτυπώνει κάθε είδους ασχήμια. Τη συμπεριφορά τού οικογενειακού και κοινωνικού του περιβάλλοντος.

Ο ψυχισμός του δημιουργεί μια αμφίδρομη σχέση με το λούμπεν αστικό τοπίο, που κατακλύζεται από πόρνες και φτωχοδιαβόλους. Χρεοκοπημένους εργοδότες και μικροαστούς υπαλλήλους. Ανέργους που μάχονται για την καθημερινή επιβίωση και πειθήνιους εργάτες. Ανθρώπινα ράκη που περιφέρονται σαν τα φαντάσματα μιας πόλης που αναδίδει ρυπαρότητα σε κάθε της τετραγωνικό.

Το ενιαίο σώμα του κειμένου δεν χωρίζεται από κεφάλαια και φαντάζει σαν ένα ημερολόγιο χωρίς ημερομηνίες. Απορροφά τις θυμικές εξάρσεις και τους μελοδραματισμούς και ενισχύει την αίσθηση της ματαιότητας και της παραίτησης. Δίνει στον αναγνώστη την εντύπωση του νομοτελειακού. Μιας φυσικής και αναπόδραστης εξέλιξης που παρασύρει τον πρωταγωνιστή στη θλιβερή συνειδητοποίηση. Από ένα σημείο και ύστερα η αφήγηση γίνεται παραληρηματική. Αποκαλυπτική και ανατρεπτική. Στις τελευταίες σελίδες αποδεικνύεται ότι τα χαμένα όνειρα δεν θυσιάζονται τόσο ανέξοδα όσο φαινόταν στην αρχή. Αντικαθιστώνται από εφιάλτες που έρχονται στην επιφάνεια και συνιστούν μια δεύτερη πραγματικότητα, με μόνη διέξοδο την εθελοτυφλία ή την ολοκληρωτική υποταγή στην παραφροσύνη.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μυθιστορήματα
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Αφιέρωμα
Οι επτάμισι χιλιάδες επιστολές της
Αρχιτεκτονική
Τα άυλα σχέδια της Αρχιτεκτονικής
Μουσεία και Αρχαιολογικοί χώροι
Με το φως της Πανσελήνου
Οπερα
Ο Σταντάλ για τον Ροσίνι
Μυθιστορήματα
Μάρτυς του ο Θεός
Βιβλίο/Εκδόσεις
Φώτισε τις ζωές των μεγάλων μουσουργών