Έντυπη Έκδοση

Το βιβλίο της ψηφιακής Γενέσεως

«Δεν αποκτάς 500 εκατ. φίλους χωρίς να κάνεις και μερικούς εχθρούς». Είναι το βασικό μότο της εντυπωσιακής όσο και πραγματικής ιστορίας, που θα ξεκινήσει να προβάλλεται στην Ελλάδα την Πέμπτη, 28 Οκτωβρίου. Εχει τίτλο «The Social Network», αλλά όλοι την ξέρουν ως την ταινία του Ντέιβιντ Φίντσερ για το facebook.

Τζέσε Εϊζενμπεργκ και Τζόζεφ Μαζέλο στο «The social Network» του Ντ. Φίντσερ Τζέσε Εϊζενμπεργκ και Τζόζεφ Μαζέλο στο «The social Network» του Ντ. Φίντσερ Θέμα της είναι πώς ακριβώς ένας πιτσιρικάς κομπιουτεράς, ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ, ενώ σπουδάζει στο Χάρβαρντ κατεβάζει και υλοποιεί την ιδέα του ενός εκατομμυρίου δολαρίων, που άλλαξε την επικοινωνία και τις κοινωνικές επαφές μισού δισεκατομμυρίου Γήινων μέσα σε λίγα χρόνια.

Ενός εκατομμυρίου δολ., που λέει ο λόγος. Σύμφωνα με τις αυστηρότερες των εκτιμήσεων, έχει μεικτά ετήσια κέρδη γύρω στα 2 δισ. δολάρια. Οσο για τους 500 εκατ. χρήστες, το νούμερο έχει ξεπεραστεί από την 21η Ιουλίου, όταν δόθηκε στη δημοσιότητα. Σκεφτείτε απλώς πως το μέγεθος του πληθυσμού του είναι λίγο μεγαλύτερο από το άθροισμα των πληθυσμών των ΗΠΑ και του Μεξικού (υπ' αριθμόν 3 και 5 σε πληθυσμό χωρών στον πλανήτη)!

Από το PC στην αίθουσα

Αυτό ίσως εξηγεί γιατί η ταινία από την πρεμιέρα της, Παρασκευή 1 Οκτωβρίου, στις αμερικανικές αίθουσες, έφτασε στην πρώτη θέση του αμερικάνικου box office με έσοδα το πρώτο Σαββατοκύριακο 23 εκατ. δολάρια. Κόστισε λιγότερο από 50 εκατ. δολάρια και το καστ δεν περιέχει διασημότητες. Τον Μαρκ Ζούκερμπεργκ παίζει ο Τζέσε Εϊζενμπεργκ και το γνωστότερο όνομα επί της οθόνης είναι του γκεστ Τζάστιν Τίμπερλεϊκ, που υποδύεται τον ιδρυτή του άλλου ιντερνετικού ορόσημου, του Νάπστερ. Παρ' όλα αυτά αναμένεται να ξεπεράσει τα 100 εκατομμύρια έσοδα.

Ο Φίντσερ έχει φτιάξει μια ενδιαφέρουσα ταινία, κάτι που φαίνεται από τα πρώτα πλάνα του τρέιλερ στο οποίο σκηνές ζωής ανεβασμένες στο facebook πέφτουν υπό τους ήχους του «Creep» των Radiohead.

Βασισμένο στο βιβλίο «The Accidental Billionaires» του Μπεν Μέζριχ, το σενάριο έχει την υπογραφή του Ααρον Σόρκιν, δημιουργού του πετυχημένου τηλεοπτικού «West Wing» και δείχνει πώς ο Ζούκερμπεργκ ξεκινάει να πρωτοποστάρει κομμάτια της ζωής του σουρωμένος και πληγωμένος από έναν χωρισμό, λαμβάνοντας πρωτοφανή διαδικτυακή ανταπόκριση.

Για να κατεβάσει με τον κολλητό του τελικά την ιδέα ενός τόπου κοινωνικής δικτύωσης, που διαδόθηκε σαν ιός και τους οδήγησε στη σύγκρουση και μια λυσσαλέα δικαστική κόντρα. Η ταινία επικεντρώνεται αναπόφευκτα ίσως στον Ζούκερμπεργκ, ο οποίος βρέθηκε να κατηγορείται «...για παραβίαση απορρήτου, ιδιωτικών δεδομένων, πνευματικής ιδιοκτησίας» και ο καλύτερος του φίλος να τον μηνύει για 600 εκατομμύρια δολάρια. Η ταινία τελειώνει όταν το facebook φτάνει στους 500 εκατ. χρήστες. Εκεί ακριβώς που το πραγματικό θέμα αρχίζει.

Τυχαία ή όχι, πέντε μόλις μέρες μετά την πρεμιέρα της ταινίας, το facebook ανακοίνωσε πως θα προσφέρει δύο νέες υπηρεσίες και έγινε είδηση στα παγκόσμια μίντια. Τα σοφά «παιδιά», που κουρδίζουν τους αλγόριθμους και σας βρίσκουν φίλους και γνωστούς αυτόματα ανάμεσα στο μισό δισεκατομμύριο χρήστες, αποφάσισαν να ακούσουν όλους τους επιφυλακτικούς αυτής της γιγάντιας παρέας που φωνάζουν για το θάνατο της «ιδιωτικότητας». Ετσι λανσάρουν δύο νέες εφαρμογές.

Η μία λέγεται «groups» και δίνει τη δυνατότητα να χωρίζεις σε ομάδες, με διαφορετικά επίπεδα πρόσβασης στα δεδομένα σου, όλους αυτούς στους οποίους έχεις εγκρίνει την πρόσβαση στην ψηφιακή σου ζωή. Ηδη από το 2008 αυτή η εφαρμογή υπήρχε ως «Friends Lists», αλλά δεν είχε πιάσει. Αποτέλεσμα; Ο διαρκώς αυξανόμενος φόβος πως η φωτογραφία σου όπου πιωμένος παίζεις μπουγέλο με το σώβρακο σε ένα πάρτι πέφτει στην οθόνη όχι μόνο της γιαγιάς σου αλλά και του τύπου στον οποίο θα δώσεις συνέντευξη για δουλειά, και θα σε κόψει ως ύποπτο για αλκοολισμό. Και ότι οι προτιμήσεις ή οι πολιτικές σου απόψεις θα καταγραφούν από τον Μεγάλο Αδελφό (το κράτος, μια φασιστική οργάνωση, απατεώνες ή απλώς διαφημιστικές εταιρείες) που έχουν πια κατά περίπτωση αλγόριθμους και terrabites μνήμης τόσο ειδικευμένα στη ρουφιανιά, που θα έκαναν τη Στάζι να σκάσει από τη ζήλια της.

Η δεύτερη εφαρμογή, που ανακοίνωσε ο Ζούκερμπεργκ, έχει να κάνει με τη δυνατότητα για πρώτη φορά των χρηστών να μπορούν να κατεβάσουν το σύνολο της πληροφορίας (εικόνες, σχόλια, status updates κ.λπ.) από το facebook στον υπολογιστή τους και να το κάνουν ό,τι θέλουν. Ακόμη και να το ανεβάσουν σε μια άλλη, ανταγωνιστική σελίδα.

«Δεν είναι δική μας όλη αυτή η πληροφορία», δήλωσε ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ. «Εχουμε την ισχυρή φιλοσοφική πεποίθηση πως είναι ιδιοκτησία των ανθρώπων και θα πρέπει να καθορίζουν ποιος τη βλέπει και από πού, χρησιμοποιώντας τη όπως αυτοί θέλουν. Ακόμα και να την πάρουν εντελώς».

Προστασία δεδομένων

Για εκατομμύρια ανθρώπους, αυτό σημαίνει πως μπορούν να βάλουν -και να δουν- ακόμα περισσότερα και ιδιαίτερα κομμάτια της πραγματικής ζωής στο διαδίκτυο. Για τους επικριτές του, ο Ζούκερμπεργκ νίπτει τας χείρας του για το έγκλημα της παραβίασης της ιδιωτικότητας, που συνεχίζει να υφίσταται. Οι «φίλοι» των groups μπορούν απλούστατα να βάλουν τους «φίλους» τους μέσα στις ομάδες, χωρίς άδεια του οικοδεσπότη. Και οι υποψιασμένοι ξέρουν πως «ό,τι ανεβαίνει στο Ιντερνετ, μένει στο Ιντερνετ», περιμένοντας το κατάλληλο «ρομποτάκι» - κυνηγόσκυλο δεδομένων να το ξεθάψει.

Οι πιο συνειδητοποιημένοι χρήστες του απλώς αποδέχονται πως το facebook είναι μια μικρή συμφωνία με το διάβολο. Του δίνεις ένα κομμάτι από την ψηφιακή σου ύπαρξη (ανάλογο της αφέλειας ή της καλής πίστης σου) και σε αντάλλαγμα σε συνδέει με το ψηφιακό κοινωνικό σύμπαν.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Πληροφορική και διαδίκτυο
Σχετικά θέματα: Αφιέρωμα
Facebook και Twitter βάζουν τα ΜΜΕ στα δύσκολα
Ενα λεύκωμα για τη γενιά του Ιντερνετ
Για το ίδιο θέμα
Facebook και Twitter βάζουν τα ΜΜΕ στα δύσκολα
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Λογοτεχνία
Πώς θα ήταν ο κόσμος χωρίς μυθιστόρημα;
Συνέντευξη: Σύλλας Τζουμέρκας
Στη Μεταπολίτευση εκφυλίστηκαν όλες οι έννοιες
Κριτική θεάτρου
Μεταξύ αγιοποίησης και ντοκουμέντου
Συνέντευξη: Σάιμον Κρίτσλεϊ
Η Ευρώπη είναι στη ρίζα της ρατσιστική
Θωμάς Μοσχόπουλος
Το παιδικό θέατρο είναι αγροτικό και μεταπτυχιακό μαζί
Αφιέρωμα
Facebook και Twitter βάζουν τα ΜΜΕ στα δύσκολα
Το βιβλίο της ψηφιακής Γενέσεως
Ενα λεύκωμα για τη γενιά του Ιντερνετ
Κομικςοδρόμιο
«Arzak», ο ακούραστος επιθεωρητής