Έντυπη Έκδοση

Συντήρηση και αισθητικές επεμβάσεις στο εσωτερικό του ναού

Καπνικαρέας lifting

Οι καμινάδες ενός εκάστου σπιτικού ήταν επί Βυζαντίου το τεκμήριο προκειμένου να φορολογείται ο ιδιοκτήτης του. Ο δε φοροεισπράκτορας, ο οποίος προπλήρωνε τους φόρους στο κράτος και μετά έβγαζε το κάτι παραπάνω εισπράττοντας από τον κοσμάκη, λεγόταν καπνικάρης. Ενας καπνικάρης ακριβώς έχτισε με δικά του έξοδα το ναό των Εισοδίων της Θεοτόκου, που έχει περάσει στη συνείδηση των Αθηναίων ως Καπνικαρέα.

Επί το έργον: η ιστόρηση της Καπνικαρέας έχει ήδη αρχίσει να λάμπει Επί το έργον: η ιστόρηση της Καπνικαρέας έχει ήδη αρχίσει να λάμπει Χτισμένος ο ναός το 1054 ιστορήθηκε στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά και στα μέσα του από τον Φώτη Κόντογλου και τους μαθητές του. Η ηλεκτροδότησή του δημιούργησε τα πρώτα προβλήματα, αφού κανείς δεν σεβάστηκε τις τοιχογραφίες. Στη συνέχεια, ο καπνός από τα κεριά, η αθηναϊκή αιθαλομίχλη, η υγρασία και οι κραδασμοί από τη διάνοιξη του Μετρό, δεν του έδωσαν τη χαριστική βολή, όξυναν όμως τα προβλήματα.

Από τον Δεκέμβριο του 2009 οι συντηρητές της Α' Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αθηνών το οποίο επιβλέπει, αφού του ανήκει ο ναός, εργάζονται σε σωστικές επεμβάσεις στο εσωτερικό του.

«Υπάρχουν προβλήματα στερέωσης τόσο στις επιφάνειες των τοιχογραφιών όσο και στα κονιάματα που κρύβονται πίσω τους. Αποκολλούνται οι τοιχογραφίες και ως χρώμα αλλά και ως σύνολο με το υπόστρωμά τους, το σοβά δηλαδή, άρα το πρόβλημα είναι διπλό. Ουσιαστικά στερεώνουμε το υπόστρωμα και το χρώμα όπου υπήρχαν φθορές, ώστε να διατηρηθούν και να μην επιμηκυνθούν», λέει η συντηρήτρια Ειρήνη Αμπατζίογλου.

«Σε ό,τι αφορά το κονίαμα, υπάρχουν διαφορετικές μέθοδοι στερέωσης και διαφορετικά υλικά, κόλλες ή και ασβέστης για να το πω απλά. Ενέσιμα, διαχέουμε το υλικό ώστε να στερεωθεί το κονίαμα στον τοίχο. Η ίδια τακτική ακολουθείται είτε με ψεκασμό είτε με πινέλο για να δέσει το χρώμα, η τοιχογραφία με το κονίαμα», συμπληρώνει.

Παράλληλα οι τοιχογραφίες καθαρίζονται και γίνονται κάποιες αισθητικές επεμβάσεις.

«Με χρώμα επεμβαίνουμε μόνο και αν υπάρχουν τέτοιες απώλειες που δημιουργούν αισθητικά προβλήματα. Δηλαδή αν από φωτιά έχουμε πάρα πολύ έντονες μαυρίλες ή αν υπάρχουν πολλά άδεια λευκά τμήματα σε σημεία που δεν πρέπει. Εκεί επεμβαίνουμε χρωματικά ουδέτερα για να έχουμε ένα καλύτερο αισθητικό αποτέλεσμα στην προσέγγιση του θέματος» προσθέτει και ολοκληρώνει, λέγοντας «εμείς σε πρώτη φάση προσπαθούμε να σταματήσουμε τη φθορά, θα χρειαστεί και συγκεκριμένη επέμβαση αργότερα για να γίνει ολοκληρωμένη συντήρηση».

«Από το 1932 η Καπνικαρέα παραχωρήθηκε από την Αρχιεπισκοπή στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και πιο συγκεκριμένα στη Θεολογική Σχολή για την πρακτική άσκηση των φοιτητών και των κληρικών αλλά και για τους λατρευτικούς λόγους όλων των φοιτητών», λέει ο θεολόγος και υπεύθυνος επιμελητής του ναού Σταύρος Μουτάφης.

Ο ίδιος, ξεναγώντας μας, αποκαλύπτει κάποια από τα μυστικά της Καπνικαρέας. Υποδεικνύει τους τέσσερις κίονες που στηρίζουν τον τρούλο, διαφορετικοί όλοι μεταξύ τους, που προέρχονται από κτήρια της αρχαιότητας της ευρύτερης περιοχής της Ακρόπολης. Ψηλά στη θέση όπου ιστορούνται οι Ευαγγελιστές υπάρχουν τέσσερις τρύπες. Πίσω τους κρύβουν πιθάρια, που λειτουργώντας ως ηχεία μεταφέρουν τη φωνή των ιερέων παντού στο ναό. Τέλος, η Καπνικαρέα διαθέτει πηγάδι που γεμίζει από τον Ηριδανό ποταμό. Πράγματι 17,5 μέτρα κάτω από την εκκλησία βρίσκεται η οροφή του Μετρό. Πάνω από αυτή περνά ο Ηριδανός, γεμίζοντας το 13 μέτρων βάθους και 4 μέτρων διαμέτρου πηγάδι της.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εκκλησιαστικά & θρησκευτικά θέματα
Αρχαιολογία
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Κινηματογράφος
Επέλαση Ελλήνων στη Γερμανία
Κριτική κινηματογράφου
Σε πρώτο πλάνο ρατσισμός και καπιταλισμός
Pieta
πολιτισμός
Στα δύσκολα φαίνεται η ποιότητα
Υπουργείο Πολιτισμού
Απαράδεκτο σενάριο κλοπής από μουσείο
Θέατρο
Θυσιάζεται ο λαός, αλλά όχι ο πολιτικός
Βιβλίο
Μήλον της Εριδος η ΒΙΒΛΙΟΝΕΤ
Αρχαιολογία
Και χωρίζουν και μετακομίζουν
Εκκλησιαστικά & Θρησκευτικά
Καπνικαρέας lifting
Άλλες ειδήσεις
Εικαστικά
Τζάνγκο ο τιμωρός
Το κεφάλαιο
Οικονομία χωρίς τσιγκουνιές