Έντυπη Έκδοση

ΕΡΓΑ ΤΗΣ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΓΙΩΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ ΣΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ

Εξπρεσιονισμός με στάση στον Ντελακρουά

Ενα «Νεαρό ζευγάρι» από άγνωστο Φλαμανδό καλλιτέχνη του 15ου αιώνα σε υποδέχεται στην έκθεση της συλλογής Οικονόμου στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων. Είναι το παλαιότερο έργο της, ένα αληθινό «κόσμημα ευαισθησίας και αισθαντικότητας», όπως το περιγράφει η επιμελήτρια της έκθεσης και διευθύντρια της Πινακοθήκης Νέλλη Κυριαζή.

Το κυβιστικό «Ξαπλωμένο γλυπτό» του Αντρέ Λοτ§«Φθινοπωρινή καταιγίδα», υδατογραφία του Χένρι Μουρ Το κυβιστικό «Ξαπλωμένο γλυπτό» του Αντρέ Λοτ§«Φθινοπωρινή καταιγίδα», υδατογραφία του Χένρι Μουρ Λίγο πιο πέρα ένα άλλο έργο που ξαφνιάζει είναι του Λάζαρους βαν ντερ Μπορχτ «Ο Λωτ και οι κόρες του», από τις αρχές του 17ου αιώνα. Αιρετικό και βλάσφημο, αφηγείται την προσπάθεια των θυγατέρων του Λωτ να μεθύσουν τον πατέρα τους για να κάνουν παιδί μαζί του, προκειμένου να συνεχίσουν τη γενιά τους. Εργο ακριβοθώρητο, που σπάνια συναντά κανείς στα μουσεία της Δύσης.

Αυτή είναι η μεγάλη αρετή της εξαιρετικής συλλογής του εφοπλιστή Γιώργου Οικονόμου. Προσφέρει την ευκαιρία να δούμε έργα που δύσκολα συναντά κανείς διεθνώς. Αλλωστε, σύντομα θα εξαχθεί, καθώς μουσεία της Γερμανίας και της Γαλλίας έχουν δείξει ενδιαφέρον. Συνεχώς την τελευταία δεκαετία ο Ελληνας συλλέκτης δανείζει έργα στο εξωτερικό. Η παρουσία δημοσιογράφων μεγάλων ξένων ΜΜΕ στη χθεσινή πρώτη παρουσίαση της έκθεσης, που εγκαινιάζεται απόψε από το δήμαρχο Αθηναίων Γιώργο Καμίνη, αυτό το σκοπό εξυπηρετεί.

Η εμμονή του συλλέκτη είναι τα κινήματα της μοντερνικότητας και κυρίως ο εξπρεσιονισμός. Στη συγκεκριμένη ενότητα τα έργα είναι πολλά, πολλοί είναι και οι καλλιτέχνες τους (κυρίως Αυστριακοί και Γερμανοί). Ανάμεσά τους και ο Γιώργος Μπουζιάνης με το «Ανδρικό πορτρέτο» του 1930.

Η Νέλλη Κυριαζή επέλεξε σκόπιμα να ξεκινήσει την έκθεση με μερικά «κοσμήματα» των πρώτων μετά την Αναγέννηση αιώνων, αλλά και των μεταγενέστερων, 17ου και 18ου, λόγω της σπανιότητας και της σημασίας τους για την ιστορία της Δυτικής ζωγραφικής. Ο 19ος αιώνας εμφανίζεται με έργα του Ντελακρουά και του Τελώνη Ρουσό, αλλά κυρίως με έργα ενταγμένα στο αυστηρό πλαίσιο της Ακαδημίας. Εδώ θα δούμε το έξοχο «Κρυφτούλι» του Γεώργιου Ιακωβίδη και τον «Ανατολίτη» του Νικόλαου Γύζη.

Ναι, μπορεί να λείπουν από την «αφήγηση» ο Σεζάν, ο Μοντριάν ή ο Καντίνσκι και άλλοι εμβληματικοί εκπρόσωποι της μοντέρνας τέχνης, αλλά βλέπουμε τον Αντρέ Λοτ, τον Ρώσο Νάθαμ Αλτμαν (το κυβιστικό «Γαλάζιο τοπίο» του είναι από τα γοητευτικότερα της έκθεσης), την ιέρεια του Πικάσο Μαρί Μαρέβνα, την Ποπόβα, τον Κλιουν, τη Φρανσουάζ Ζιλό, τον Οτο Ντιξ. Κυρίως, όμως, βλέπουμε έργα που δημιουργήθηκαν την εποχή των μεγάλων αριστουργημάτων από καλλιτέχνες που έζησαν κοντά στους διάσημους της ιστορίας της τέχνης, και συμπληρώνουν αρκετές σελίδες της.

Απαιτείται χρόνος αρκετός για να μπορέσει κανείς να αφομοιώσει την έκθεση. Θα δει 245 έργα και στα δύο άψογα ανακαινισμένα νεοκλασικά κτίρια της Πινακοθήκης στο Μεταξουργείο. Αληθινή αποκάλυψη είναι η τελευταία αίθουσα με τα σχέδια των Πικάσο, Γκογκέν, Κίρχνερ, Κόλβιτζ, Ριβέρα, Καράδερς, Φρόιντ κ.ά. Τον Μάιο θα εκτεθούν τα υπόλοιπα 175, που θα ξεκινούν από το σουρεαλισμό και θα φτάνουν στους Νεοάγριους της δεκαετίας του '80.

Στόχος της επιμελήτριας ήταν να δείξει «τον πλούτο της συλλογής». Τα κατάφερε. Πλην όμως η πυκνή παρουσίαση απαιτεί ξεκούραστο θεατή. Επίσης απαιτεί ξενάγηση. Τα μάτια του επισκέπτη ικανοποιούνται και με το παραπάνω. Η εξειδικευμένη, όμως, πληροφόρηση θα συμβάλει στην κατανόηση της σημασίας των έργων. Ανακοινώθηκε ότι ήδη ετοιμάζονται τα εκπαιδευτικά προγράμματα που θα απευθύνονται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας μέχρι και εφήβους. Στα σχέδια της διευθύντριας είναι να «ανοίξει» την Πινακοθήκη και για τους ανθρώπους της περιοχής του Μεταξουργείου.

Ο συλλέκτης δεν ήταν παρών. Μόνο η κόρη του και οι επιμελητές της συλλογής του. Θα είναι πιθανότατα απόψε στα εγκαίνια (στις 8 μ.μ.). Στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου ωστόσο παρέστη η νέα πρόεδρος του Πολιτισμικού Οργανισμού του Δήμου Αθηναίων, Αννα Φιλίνη.

info: Διάρκεια έως 24 Απριλίου. Συνοδεύεται από ογκώδη κατάλογο-λεύκωμα (50 ευρώ). Λεωνίδου και Μυλλέρου (Μεταξουργείου). Τρίτη έως Σάββατο 10-2 μ.μ. και 5-9 μ.μ., Κυριακή 10-2 μ.μ. Δευτέρα κλειστά. Είσοδος ελεύθερη. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Ετος Οδυσσέα Ελύτη
2011: έτος υπερηφάνειας για Ελύτη
Θέατρο
«Σε εποχή παρακμής, θέλω παραμύθι»
Εικαστικά
Εξπρεσιονισμός με στάση στον Ντελακρουά
Κριτική Κινηματογράφου
Ρεβιζιονιστικό γουέστερν των Κοέν
Κινηματογράφος
Ο ακτιβιστής Μπελαφόντε
Τηλεόραση
Ελεγχος για διπλοθεσίτες και ορκωτοί λογιστές στην ΕΡΤ
Στα «βήματα» της Κάλλας
Απεργίες στα ΜΜΕ της Θεσσαλονίκης
Συνάντηση ΕΣΗΕΑ - ΕΙΤΣΕΕ