Έντυπη Έκδοση

Ρεβιζιονιστικό γουέστερν των Κοέν

Το ρεβιζιονιστικό, υποψήφιο για 10 Οσκαρ, γουέστερν των Τζόελ και Ιθαν Κοέν, «Αληθινό θράσος», ξεχωρίζει από τις συνολικά εννιά νέες ταινίες που αρχίζουν να προβάλλονται από σήμερα.

Τζεφ Μπρίτζες και Χάιλι Στάινφελντ, υπέροχο κινηματογραφικό ζευγάρι στο «Αληθινό θράσος» των αδελφών Κοέν, που είναι και υποψήφιο για το Οσκαρ Τζεφ Μπρίτζες και Χάιλι Στάινφελντ, υπέροχο κινηματογραφικό ζευγάρι στο «Αληθινό θράσος» των αδελφών Κοέν, που είναι και υποψήφιο για το Οσκαρ Ακολουθούν η γερμανική «Πίστη» του Μπούρχαν Κουρμπάνι, γύρω από προβλήματα μεταναστών δεύτερης γενιάς στη σύγχρονη Γερμανία, η «Pusher 3: Αγγελος θανάτου», βίαιη, γκανγκστερική περιπέτεια του Νίκολας Γουίντινγκ Ρεφν και οι ελληνικές «Χορεύοντας στον πάγο» του Σταύρου Ιωάννου και «Εγώ ο Γιαννούλης Χαλεπάς» της Στέλλας Αρκέντη. Στο πρόγραμμα και οι ταινίες «Για το καλό των άλλων» του Οσκαρ Σάντος Γκόμεζ, η ρομαντική κομεντί «Χθες το βράδυ» της Μάσι Ταντζεντίν, «Μεγάλο φαβορί» του Ράνταλ Γουάλας και «Ο δρόμος του πολεμιστή», περιπέτεια του Σένγκμου Λι.

Αληθινό θράσος

True Grit. ΗΠΑ, 2010. Σκηνοθεσία-σενάριο: Τζόελ και Ιθαν Κοέν. Ηθοποιοί: Τζεφ Μπρίτζες, Ματ Ντέιμον, Χάιλι Στάινφελντ, Τζος Μπρόλιν. 110'

****

Εξαιρετικό, λυρικό γουέστερν γύρω από ένα ανήλικο κορίτσι που αναθέτει σ' έναν ξοφλημένο και πότη, αλλά γρήγορο στο πιστόλι, σερίφη να εκδικηθεί το θάνατο του πατέρα της. Υποψήφια για 10 Οσκαρ ταινία.

Πρόκειται για ένα γουέστερν βασισμένο περισσότερο στο βιβλίο που έγραψε το 1968 ο Τσαρλς Πόρτις παρά στο γουέστερν που γύρισε το 1969 ο Χένρι Χάθαγουεϊ, και που χάρισε στον Τζον Γουέιν το Οσκαρ ερμηνείας. Ενα γουέστερν εκδίκησης, στο οποίο οι Κοέν κατάφεραν να αναπτύξουν μερικά από τα γνωστά τους θέματα, που συναντάμε σε μερικές από τις καλύτερες ταινίες τους: από τους αποτυχημένους ήρωες μέχρι το ρόλο της γυναίκας σ' έναν κόσμο ανδροκρατούμενο, εδώ ακόμη περισσότερο στην περίοδο της Αγριας Δύσης.

Σ' αντίθεση με την ταινία του Χάθαγουεϊ, τη φορά αυτή παρακολουθούμε την ιστορία από την πλευρά της Μάτι, του 14χρονου, δυναμικού και πεισματάρικου κοριτσιού (εξαιρετική η Χάιλι Στάινφελντ), που ακολουθεί τον σκληροτράχηλο πότη σερίφη του Τζεφ Μπρίτζες (στην καλύτερη ίσως ερμηνεία του) και έναν κάπως φαντασμένο, ναρκισσιστή αστυνόμο του Τέξας (ένας πολύ καλός Ματ Ντέιμον), στην περιπλάνησή τους στις πιο απόμερες, αφιλόξενες, χιονισμένες -και ινδιάνικες- περιοχές της Αγριας Δύσης, σ' αναζήτηση του δολοφόνου του πατέρα της.

Με ωραίους, κοφτούς διαλόγους, διανθισμένους με άφθονο χιούμορ, με διάφορους εκκεντρικούς χαρακτήρες του Φαρ Ουέστ, με τη δράση να εναλλάσσεται αρμονικά με σκηνές ηρεμίας, με τους ανοιχτούς αφιλόξενους χώρους να χρησιμοποιούνται δραματουργικά σε σκηνές που θυμίζουν τα καλύτερα γουέστερν του Μπαντ Μπέντικερ και του Σαμ Πέκινπα (υπεύθυνος για την έξοχη φωτογραφία ο μοναδικός Ρότζερ Ντίκινς) και με έναν Μπρίτζες να ερμηνεύει με λεπτότητα και σωστό, μετρημένο χιούμορ τον Ρούστερ Κόγκμπερν, έναν πιστολά, που προτιμούσε να σκοτώνει τους περισσότερους καταζητούμενους παρά να τους πιάνει ζωντανούς, οι Κοέν έφτιαξαν ένα από τα πιο απολαυστικά, ταυτόχρονα συναρπαστικά, ρεβιζιονιστικά γουέστερν των τελευταίων χρόνων.

Πίστη

Shahada. Γερμανία, 2010. Σκηνοθεσία: Μπούρχαν Κουρμπάνι. Σενάριο: Κουρμπάνι, Ολε Γκίεκ. Ηθοποιοί: Μαριάμ Ζαρέ, Τζερεμίας Αχεαμπόνγκ, Κάρλο Λιούμπεκ. 88'

***

Ο αγώνας επιβίωσης σε μια σύγχρονη δυτική κοινωνία από τρεις γεννημένους στη Γερμανία μουσουλμάνους, σε μια με ειλικρίνεια, λεπτότητα και ωραίες εικόνες πρώτη ταινία από έναν εμπνευσμένο σκηνοθέτη.

Η ιστορία της γερμανικής αυτής ταινίας αρχίζει στο Βερολίνο, στη διάρκεια μιας επιδρομής της αστυνομίας για παράνομους εργάτες. Ξεχωρίζουν τρία πρόσωπα: ο τουρκικής καταγωγής μπάτσος, που αφήνει ελεύθερη μια παράνομη μετανάστρια, επειδή την έχει ερωτευτεί, γεγονός που τον φέρνει σε σύγκρουση με την οικογένειά του. Ο Σάμι, ένας μουσουλμάνος ερωτευμένος μ' έναν μαύρο συνάδελφό του, και η νεαρή Μάριαμ, κόρη ενός ιμάμη, που, έπειτα από μια έκτρωση, στρέφεται στη θρησκεία για λύσεις.

Ο αφγανικής καταγωγής σκηνοθέτης Μπούρχαν Κουρμπάνι αναπτύσσει με φρόνηση τα προβλήματα που δημιουργούνται εξαιτίας της σύγκρουσης των μουσουλμανικών και άλλων παραδόσεων με σύγχρονες ιδέες του δυτικού πολιτισμού, ενώ ταυτόχρονα προσπαθεί να προτείνει τρόπους συμβιβασμού τους. Παρά τις κάποιες αδυναμίες στο σενάριο, αντιμετωπίζει με ειλικρίνεια και λεπτότητα, χωρίς δημαγωγία, το θέμα του, με μια σκηνοθεσία σίγουρη, αυστηρή, που πάει κατ' ευθείαν στο στόχο της, με εικόνες ωραία φτιαγμένες και με εμπνευσμένη χρήση της ηχητικής μπάντας.

Pusher 3: Αγγελος θανάτου

Pusher 3 (Ι'm the Angel of Death). Δανία, 2006. Σκηνοθεσία: Νίκολας Γουίντινγκ Ρεφν. Ηθοποιοί: Ζλάτκο Μπούριτς, Ιλίας Αγκατς, Μαρινέλα Ντέκιτς. 102'

**

Τρίτο μέρος μιας γκανγκστερικής τριλογίας δοσμένο με έντονο, αν και ανυπόφορο για ορισμένους, ρεαλισμό από τον οποίο δεν λείπει και το μαύρο χιούμορ.

Δέκα χρόνια μετά την πρώτη ταινία της γνωστής σειράς αστυνομικών (1996), εμπορικά πετυχημένης όχι μόνο στη χώρα της, τη Δανία, αλλά και στο εξωτερικό, συναντάμε το βαρόνο του υποκόσμου της Κοπεγχάγης, Μίλο, γερασμένο. Παρ' όλο που μια νεότερη γενιά γκάνγκστερ είναι έτοιμοι να τον παραμερίσουν, προσπαθεί να διαπραγματευτεί μαζί τους για να μπορέσει να διακινήσει τα ναρκωτικά του.

Η ταινία μετατρέπεται σε μια περιπέτεια εκδίκησης, βουτηγμένη στην αγριάδα και την αιματοχυσία που συναντήσαμε και στις προηγούμενες ταινίες. Ο Ρεφν σκιαγραφεί αρκετά γλαφυρά τα πρόσωπα και αντιμετωπίζει με ρεαλισμό, χωρίς κανένα γκλάμουρ, τον κόσμο των γκάνγκστερ, διανθίζοντας τις σκηνές του με (μαύρο) χιούμορ και διάφορες ευπρόσδεκτες ανατροπές.

Χορεύοντας στον πάγο

Ελλάδα, 2009. Σκηνοθεσία-σενάριο: Σταύρος Ιωάννου. Ηθοποιοί: Ελένη Βεργέτη, Μαρία Πρωτόπαππα, Αρχόντισσα Μαυρακάκη. 102'

**

Τρεις γυναίκες από διαφορετικές χώρες της Ευρώπης προσπαθούν να περάσουν παράνομα στην Ελλάδα, σε μια καλογυρισμένη, αν και άνιση, δραματική ταινία.

Με τη μετανάστευση καταπιάνεται ο Σταύρος Ιωάννου στη νέα του ταινία. Με ένα σενάριο βασισμένο σε αληθινές ιστορίες, αφηγείται τη δραματική πορεία τριών νέων γυναικών, από τρεις διαφορετικές χώρες της πρώην Ανατολικής Ευρώπης, την Πρωτοχρονιά του 1996. Ξεκινούν από μεθοριακή πόλη της Βουλγαρίας για να περάσουν παράνομα στην Ελλάδα: μια Βουλγάρα, που όνειρό της είναι να γίνει χορεύτρια στον πάγο, μια Ρουμάνα και μια Ρωσίδα πόρνη. Το πέρασμά τους αναλαμβάνει ένας παράξενος, επικίνδυνος απ' ό,τι αποκαλύπτεται, άντρας, ο οποίος προσπαθεί να βιάσει τη Βουλγάρα, κι εκείνη τον σκοτώνει.

Το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας καταγράφει την επικίνδυνη πορεία των γυναικών μέσα από δάση και χιονισμένα βουνά. Υπάρχουν κάποιες καλογυρισμένες, ωραία φωτογραφημένες σκηνές (φωτογραφία του Γιώργου Μιχάλη), ιδιαίτερα στο δεύτερο μέρος, που καταγράφει τη σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στις αρχικά διστακτικές γυναίκες. Δυστυχώς, όμως, από τη σκηνοθεσία του πρώην ντοκιμαντερίστα Σταύρου Ιωάννου («Κλειστοί δρόμοι», «Ικέτες») λείπει ο πολύ αναγκαίος εδώ ρεαλισμός, που κυριαρχούσε στις προηγούμενες ταινίες του. Το αποτέλεσμα είναι πολλές σκηνές να μην πείθουν, ενώ αλλού υπάρχει κάποια ασυνέπεια στο «δέσιμό» τους. Στην έλλειψη της σωστής ατμόσφαιρας συμβάλλουν τόσο οι άνισες ερμηνείες όσο και η υπερβολική, συχνά εκκωφαντική μουσική. *

ΟΙ ΑΛΛΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΟ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ (For the Good of Others/El mal ajeno). Σκηνοθεσία: Οσκαρ Σάντος Γκόμεζ. Σενάριο: Ντανιέλ Σάντσεζ Αρέβαλο. Ηθοποιοί: Εντουάρντο Νοριέγκα, Μπελέν Ρουέδα. 107'

Ψυχολογική, μεταφυσική περιπέτεια γύρω από ένα γιατρό που έχει χάσει το πάθος του για τη δουλειά του και δεν θέλει να έχει καμιά επαφή με τους ασθενείς του. Δυστυχώς, η παραγωγή αυτή του Αλεχάντρο Αμενάμπαρ σε σκηνοθεσία του προστατευόμενού του, Οσκαρ Σάντος, δεν πέτυχε να δημιουργήσει μια φανταστική ατμόσφαιρα, εξαιτίας της μέτριας σκηνοθεσίας.

ΕΓΩ, Ο ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΧΑΛΕΠΑΣ. Ελλάδα, 2010. Σκηνοθεσία-σενάριο: Στέλλα Αρκέντη. Ηθοποιοί: Ιωάννα Γκαβάκου, Τάκης Βογόπουλος, Μαρίνα Κορέλη, Ζαχαρίας Φιλιππότης, Θανάσης Παπακωνσταντίνου.

* ½- Ενδιαφέρουσα ταινία μυθοπλασίας γύρω από τη μαρτυρική ζωή του Γιαννούλη Χαλεπά. Ενας ξεχωριστός Ελληνας γλύπτης που προσπάθησε ν' ανακαλύψει νέες μορφές έκφρασης και να αποδώσει τη νέα εποχή με το δικό του, προσωπικό τρόπο.

ΧΘΕΣ ΤΟ ΒΡΑΔΥ (Last Night). ΗΠΑ, 2010. Σκηνοθεσία-σενάριο: Μάσι Ταντζεντίν. Ηθοποιοί: Κίρα Νάιτλι, Σαμ Γουέρδινγκτον, Εβα Μέντες, Γκιγιόμ Κανέ, Γκρίφιθ Νταν. 90'

Με το θέμα της απιστίας -και πότε αυτή αρχίζει, με το σεξ, με ένα ραντεβού ή και απλά με μια σκέψη;- καταπιάνεται, με λεπτότητα και διεισδυτικότητα, η σεναριογράφος Μάσι Ταντζεντίν στην πρώτη της αυτή σκηνοθεσία.

ΜΕΓΑΛΟ ΦΑΒΟΡΙ (Secretariat) ΗΠΑ, 2011. Σκηνοθεσία: Ράνταλ Γουάλας. Σενάριο: Μάικ Ριτς, από βιβλίο του Γουίλιαμ Νακ. Ηθοποιοί: Νταϊάν Λέιν, Τζον Μάλκοβιτς, Τζέιμς Κρόμγουελ, Σκοτ Γκλεν, Νέλσα Ελις, Ντίλαν Γουόλς. 116'

Η κόρη ενός επιχειρηματία και ιδιοκτήτη στάβλων αναλαμβάνει, χωρίς την παραμικρή πείρα για κούρσες αλόγων, την οικογενειακή επιχείρηση, ποντάροντας σε ένα πουλάρι που ανέθρεψε η ίδια. Μέσα σε τρία χρόνια θα κερδίσει σε διάφορες κούρσες, ενώ το 1973 θα είναι το πρώτο, στα τελευταία 25 χρόνια, που κέρδισε το περίφημο Triple Crown. Αληθινή ιστορία που η Disney μετέφερε στην οθόνη σύμφωνα με τις συνταγές της. Τα καλύτερα κομμάτια, οι σκηνές με τις κούρσες.

Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΙΣΤΗ (The Warrior's Way). ΗΠΑ, 2011. Σκηνοθεσία-σενάριο: Σένγκμου Λι. Ηθοποιοί: Γιανγκ Ντονγκ Γκαν, Κέιτ Μπόσγουερθ, Τζέφρι Ρας, Ντάνι Χιούστον. 100'

Εχοντας κουραστεί στους πολέμους με διάφορες φατρίες, ο Γιανγκ, ειδικός στις πολεμικές τέχνες, αποφασίζει να αποσυρθεί σε μια πόλη της Αμερικής. Εκεί, μια γυναίκα θα τον παρασύρει σε μια νέα αιματηρή, συμπαραγωγής Κορέας/ ΗΠΑ, περιπέτεια δράσης.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική κινηματογράφου
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Ετος Οδυσσέα Ελύτη
2011: έτος υπερηφάνειας για Ελύτη
Θέατρο
«Σε εποχή παρακμής, θέλω παραμύθι»
Εικαστικά
Εξπρεσιονισμός με στάση στον Ντελακρουά
Κριτική Κινηματογράφου
Ρεβιζιονιστικό γουέστερν των Κοέν
Κινηματογράφος
Ο ακτιβιστής Μπελαφόντε
Τηλεόραση
Ελεγχος για διπλοθεσίτες και ορκωτοί λογιστές στην ΕΡΤ
Στα «βήματα» της Κάλλας
Απεργίες στα ΜΜΕ της Θεσσαλονίκης
Συνάντηση ΕΣΗΕΑ - ΕΙΤΣΕΕ