Έντυπη Έκδοση

Μηδενιστικό παραλήρημα

Είδαμε το «Ολος ο ουρανός πάνω στη γη» με την αυνανιζόμενη Ανχέλικα Λίντελ

Ενας δεκάλεπτος βασανιστικός αυνανισμός. Και αμέσως μετά από ένα ανώδυνο «διάλειμμα» με χαριτωμένα βαλς, από ένα ζευγάρι Κινέζων συνταξιούχων, που μας συστήνονται όπως τα ψώνια στα τηλεοπτικά talent shows (η κυρία είναι πρώην κομμώτρια και ο κύριος πρώην μηχανικός στο λιμάνι της Σανγκάης), ένα ατελείωτο ξερατό στα μούτρα των θεατών.

Αυτό επεφύλαξε στο ανυποψίαστο κοινό η προβοκατόρισσα Ισπανίδα Ανχέλικα Λίντελ, με τη δεύτερη δουλειά της στο Φεστιβάλ Αθηνών «Ολος ο ουρανός πάνω στη γη (Το σύνδρομο της Γουέντι)», που σκηνοθέτησε πρωταγωνιστώντας (θα παίζεται και σήμερα στην Πειραιώς 260). Κάνοντας, επί της ουσίας, υποδυόμενη μια ημιπαρανοϊκή, μητρομανή Γουέντι, που φαντασιώνεται την αιώνια πεολειχία νεαρών αγοριών, την αυτοψυχανάλυσή της δημοσία με τον πιο δυσάρεστο τρόπο: βρίζοντας τη μάνα της και μαζί όλες τις μανάδες ετούτου του κόσμου και το «πλεόνασμα αξιοπρέπειας» που διά βίου διεκδικούν με τη σιχαμερή -κατά την ίδια- μητρότητα.

Υπάρχουν στο μηδενιστικό μιάμισης ώρας μπανάλ παραλήρημά της και άλλοι στόχοι στους οποίους επιτίθεται με το χέρι προτεταμένο οργισμένη η υπερτιμημένη Λίντελ: βρίζει την κανονικότητα, βρίζει τους εθελοντές, βρίζει τους ακτιβιστές, εντέλει βρίζει τα πάντα και τους πάντες. Ακόμα και τον εαυτό της. Ξέρει τουλάχιστον να προκαλεί.

Κι όμως, η παράστασή της, ενδιαφέρουσα μόνον εικαστικά -μας μεταφέρει σε ένα συναρπαστικό, υπερρεαλιστικό σκηνικό σύμπαν, με αιωρούμενους κροκόδειλους κι ένα αμμόλοφο- στην αρχή σε ξεγελάει ως παράσταση συνόλου, εμφανίζοντας τόσο ένα ζευγάρι που υποδύεται για λίγα λεπτά τη Γουέντι και τον Πίτερ Παν όσο και τους Κινέζους από τη Σανγκάη. Διότι το θεατρικό της, όπως και το «Τα ψάρια βγήκαν να πολεμήσουν ενάντια στους ανθρώπους» που σκηνοθέτησε ο Θέμελης Γλυνάτσης και παρακολουθήσαμε πριν από λίγες μέρες ξανά στην Πειραιώς 260 (έργο για το οποίο σήμερα δηλώνει «το έχω ξεπεράσει, γιατί οι λέξεις του είναι δυσανάλογα μικρές μπροστά στην αλήθεια της ιστορίας»), είναι ένας μονόλογος αυτιστικός που καταγγέλλει ασταμάτητα κι ανερμάτιστα το σύμπαν. Ομως, ειδικά στο «Σύνδρομο της Γουέντι» το κείμενο που υπογράφει γίνεται άκρως αυτοαναφορικό και προκλητικά ναρκισσιστικό. Η συγγραφέας, σκηνοθέτις και ηθοποιός έχει την αλαζονεία του παντογνώστη, παρ' ότι παραδέχεται τα ολισθήματα και τα κενά της.

Υπάρχει κι εδώ πολιτικό σχόλιο, αν και η σύνδεση του μακελειού της Ουτόγια με τη Neverland του Πίτερ Παν, που διαφημίζεται ιδιαίτερα, είναι εξόχως προβληματική. Η καλύτερη στιγμή της παράστασης είναι όταν η ερμηνεύτρια, με εκρηκτική, φρενήρη ενέργεια που θυμίζει τον Ιγκι Ποπ στα live του, και με ένα μικρόφωνο, διακόπτει το βασανιστικό μονόλογό της και τραγουδά με τη βαθιά φωνή της το Rising Sun.

Ενα τραγούδι που γίνεται το κατάλληλο μουσικό πλαίσιο-συναισθηματικό τοπίο για να θρηνήσει τον ανεπανόρθωτο θάνατο της νιότης και του ιδεαλισμού της. Κάτι που δεν επιτελεί με την πρόζα της, αλλά καταφεύγοντας στην τρεμάμενη φωνή της Νάταλι Γουντ από μια κλασική ταινία του Καζάν «Πυρετός στο Αίμα», την ώρα που η ηθοποιός αναλύει συγκινημένη τους στίχους του Ουόρντσγουορθ «Κι αν η ώρα πίσω δεν γυρνά/ στη χλόη που θρασομανά, στου λούλουδου τη λάμψη/ το θρήνο δεν θα πιάσουμε, μα δύναμη θα βρούμε σ' αυτό που έμεινε πίσω».

Και η Λίντελ, με το παραλήρημά της, πενθεί για τη χαμένη νιότη της. Κάποιες στιγμές την οικτίρεις. Κάποιες άλλες, παρακολουθώντας την, φλερτάρεις με την ιδέα ότι απέναντί σου έχεις μια φρενοβλαβή που διέφυγε απ' το ψυχιατρείο. «Εάν καταλήξω σε φρενοκομείο θα είναι γιατί η κρίση του θεού θα έχει πέσει πάνω μου. Αλλά θα συνεχίζω να γράφω», μας απειλεί.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Θέατρο
Κι αυτά
Καλλιτεχνικό ρεπορτάζ
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Μυθιστορήματα
Το άγνωστο μυθιστόρημα της Πηνελόπης Δέλτα
Μουσική
Ο Ζούμπιν Μέτα στο Μέγαρο Μουσικής
Ενα «παιδί θαύμα» στους Κήπους του Μεγάρου
Διαδρομές
Ο πολύπαθος Λυκαβηττός
Ψυχολογία/Βιβλίο
«Είμαι πολύ καλύτερος ψυχοθεραπευτής, παρά συγγραφέας»
Κι αυτά
Μηδενιστικό παραλήρημα
Κι εκείνα
Η Αντζελα εν δράσει
Αδιάβαστη κασέτα
Εργαστήρια
TV & Media
Νυχτερινές περικοπές
Κέρδος: κινητοποίηση κατά της πτώχευσης
Τράγκας: σε απολογία για το «πόθεν έσχες»;
Επιστημονική συνεργασία ΓΣΕΕ-ΕΣΗΕΑ
Αρχίζουν οι συνεντεύξεις στη ΝΕΡΙΤ