Έντυπη Έκδοση

ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ: «Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΤΩΝ ΥΙΩΝ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΥΙΩΝ ΤΟΥ ΣΚΟΤΟΥΣ»

Οι μικροί (Εβραίοι) απέναντι στους ιμπεριαλιστές (Ρωμαίους)

Από τις σκληρές, οξείες αιχμές των λατομείων Μπουλμπόν της Αβινιόν, ο πολύγλωσσος «Πόλεμος των υιών του φωτός κατά των υιών του σκότους», του Ισραηλινού κινηματογραφιστή Αμος Γκιτάι, με πρωταγωνίστρια τη σπουδαία Ζαν Μορό, ταξιδεύει στην «αγκαλιά» της αργολικής επιδαυρικής ορχήστρας.

Τέσσερις μεγάλες σιδερένιες σκαλωσιές - πύργοι είναι η ραχοκοκαλιά του σκηνικού της παράστασης. Το υπογράφει η Χλόη Ομπολένσκι. Τέσσερις μεγάλες σιδερένιες σκαλωσιές - πύργοι είναι η ραχοκοκαλιά του σκηνικού της παράστασης. Το υπογράφει η Χλόη Ομπολένσκι. Το Σάββατο στο αρχαίο θέατρο του Πολυκλείτου, ο Γκιτάι, που πάντοτε τον προσδιόριζαν η εβραϊκότητα και η πολιτική συνείδηση, θα αποδείξει γιατί το έργο του Φλάβιου Ιώσηπου (1ος αιώνας μ.Χ), ένα στρατιωτικό εγχειρίδιο και προφητεία σύγκρουσης του καλού με το κακό, μας αφορά σήμερα.

Ο Γκιτάι στην πρώτη θεατρική «απόπειρά» του ήθελε να δουλέψει ένα κείμενο που τον συγκινεί. Στο έργο του Εβραίου χρονικογράφου για την κατάκτηση της Ιουδαίας από τους Ρωμαίους και την καταστροφή της Ιερουσαλήμ τον 70 μ.Χ., ανακάλυψε εκτός από το ζοφερό ιστορικό παρελθόν της φυλής του και σοβαρές αντιστοιχίες με το σύγχρονο παρόν. Η σύγκρουση του μικρού λαού (Εβραίοι) που διεκδικεί την ελευθερία του ενάντια στους ιμπεριαλιστές (Ρωμαίους) παραπέμπει σε όλους τους λαούς στην παγκόσμια Ιστορία της ανθρωπότητας, που μάχονται απέναντι στο άδικο των κατακτητών.

Στο ελληνικό κοινό, η αντίσταση του γενναίου Εβραίου αντάρτη Ελεάζαρ, ο οποίος παρακινεί τους στρατιώτες του σε ομαδική αυτοκτονία την ώρα που κινδυνεύουν να πέσουν στα χέρια των εχθρών, θα θυμίσει το κρητικό Αρκάδι, τον Χορό του Ζαλόγγου. Η Ιστορία κάνει κύκλους και αυτό επιδιώκει να «διδάξει», στην πολιτική παράστασή του, με «όχημα» τη μαρτυρία του Ιώσηπου, ο σκηνοθέτης.

Το πολιτικό μήνυμα της παράστασης περνά στο κοινό μέσα από τα στοιχεία της αποστασιοποίησης και της αφαιρετικότητας. Ο Γκιτάι επεξεργάστηκε την «πρώτη ύλη» του εξαντλητικά, ακόμη κι από δραματουργικής πλευράς - υπογράφει άλλωστε και τη διασκευή. Τελικά την αντιμετώπισε όχι ως κάτι μονοδιάστατο, αλλά σαν κάτι μεταξύ... θεάτρου, ορατορίου και αναλογίου ταυτόχρονα. Οι ηθοποιοί του «μοιράζονται» μεταξύ της ανάγνωσης (όπως ο Ιώσηπος - Ζαν Μορό και ο Τίτος - Κιουνεΐτ Τουρέλ) και της απαγγελίας. Ως εκ τούτου, δεν φαίνεται να μένουν πολλά περιθώρια για την καθαρή υποκριτική.

Ο Γκιτάι πρωτοσυνεργάστηκε με τη Ζαν Μορό στην ταινία του «Μια μέρα θα καταλάβεις» και μετά ήρθε η Αβινιόν - Επίδαυρος Ο Γκιτάι πρωτοσυνεργάστηκε με τη Ζαν Μορό στην ταινία του «Μια μέρα θα καταλάβεις» και μετά ήρθε η Αβινιόν - Επίδαυρος Το τελικό σκηνικό αποτέλεσμα διαμορφωνόταν μέρα με τη μέρα μαζί με τους ηθοποιούς, οι οποίοι στιγμές στιγμές θα αναβιώνουν υποτυπωδώς σκηνές από τον Πάπυρο του Ιώσηπου. Ο Γκιτάι ένα πράγμα ήθελε να αποφύγει, και τους το είχε ξεκαθαρίσει: να προκύψει ένα αποτέλεσμα... κινηματογραφικό.

Εν τούτοις, κάτι τού... ξέφυγε. Τηλεοπτικές οθόνες, σπαρμένες σε διάφορα σημεία, εκτός σκηνής κι ορχήστρας, θα προβάλλουν στην Επίδαυρο, όπως συνέβη στην παγκόσμια πρεμιέρα της παράστασης στην Αβινιόν στις 7 του μήνα, σκηνές από τα ντοκιμαντέρ του.

Αρχιτεκτονική ματιά

Ο Ισραηλινός σκηνοθέτης δεν μπόρεσε να αποφύγει επίσης την αρχιτεκτονική «ματιά» στη σκηνογραφία - μην ξεχνάμε ότι υπήρξε αρχιτέκτονας ο ίδιος, εκτός από γιος περίφημου αρχιτέκτονα, ιδρυτή του Μπαουχάουζ. Τέσσερις μεγάλες σιδερένιες σκαλωσιές-πύργοι συνιστούν τη «ραχοκοκαλιά» του σκηνικού του μεικτού θεάματος (την καλλιτεχνική επιμέλεια υπογράφει η Χλόη Ομπολένσκυ). Το συμπληρώνουν δύο βαρέλια και δύο υπερυψωμένα παταράκια-σκηνές: το ένα για τη ζωντανή ορχήστρα, με επικεφαλής τον Εβραίο δεξιοτέχνη Σαχάρ Εβέν Τζουρ, και το άλλο με το μικρό γραφείο και την καρέκλα, όπου κάθεται ο αφηγητής Ιώσηπος - Ζαν Μορό, φορώντας λευκό κοστούμι.

Η ενέργεια της 81χρονης Μορό

Η Μορό δεν ήταν μια τυχαία επιλογή για τον Γκιτάι. Αργησαν να γνωριστούν καλλιτεχνικά, αλλά υπερίσχυσε αμέσως η «χημεία» τους. Ο Ισραηλινός σκηνοθέτης «στρατολόγησε» τη Γαλλίδα πρωταγωνίστρια στην ταινία του «Μια μέρα θα καταλάβεις» (2009). Ηταν υπεραρκετή για να την επιλέξει με κλειστά μάτια και για τον χαρακτήρα-κλειδί του αφηγητή Ιώσηπου. Η Μορό ,παρά τα 81 της χρόνια, εντυπωσίασε τους συναδέλφους της για τον επαγγελματισμό, την ενέργεια και τη ζωντάνια της στις εξαντλητικές πρόβες από τις 10 το βράδυ ώς τις 5 το πρωί - το νταμάρι «απαγόρευε» τις δοκιμές μέσα στη μέρα.

Ανάμεσα στις οκτώ σκηνές που είναι χωρισμένο το έργο, ο Γκιτάι θέλησε να παρεμβαίνουν διαρκώς τα μουσικά ιντερμέδια του Τζουρ. Οι μουσικοί είναι διαρκώς παρόντες στη σκηνή.

Ενα από τα στοιχήματα της πολυπολιτισμικής, πολύγλωσσης, διάρκειας μιας ώρας και σαράντα λεπτών, παράστασής του είναι η «ανάμειξη» ηθοποιών από πολλές χώρες, και μαζί η σύνθεση των γλωσσών τους. Δεν έχουν ηχήσει στην μακραίωνη ιστορία του αρχαίου επιδαυρικού θεάτρου ταυτόχρονα τόσες πολλές γλώσσες, όσες θα ακουστούν την ερχόμενη Παρασκευή και το Σάββατο. Το κείμενο του Ιώσηπου θα αποδοθεί στα γαλλικά, στα αγγλικά, στα εβραϊκά, στα αραβικά, στα τούρκικα και στα ελληνικά (με ελληνικούς φυσικά υπέρτιτλους). *

info:

* «Ο Πόλεμος των υιών του φωτός κατά των υιών του σκότους» αποτελεί συμπαραγωγή των Φεστιβάλ Barcelona Grec, Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, Διεθνούς Φεστιβάλ Θεάτρου Κωνσταντινούπολης, Φεστιβάλ Αβινιόν (στο πλαίσιο του Δικτύου Μεσογειακών Φεστιβάλ «Κάδμος») και του Odeon Theatre de l' Europe. Εισιτήρια: 50, 40, 30, 20, 15, φοιτητικό 10 ευρώ. Προπώληση: τηλεφωνικά με πιστωτικές στο 210-3272000, μέσω ιντερνετ στο www.greekfestival.gr, στα εκδοτήρια της Πανεπιστημίου 39 και της Επιδαύρου.

Ο Γκιτάι ακυρώνει παράσταση, ο Καταλειφός φεύγει

«Κεραυνός εν αιθρία» η χθεσινή ανακοίνωση του Ελληνικού Φεστιβάλ: ακυρώνεται αιφνιδίως η πρώτη παράσταση του «Πολέμου των υιών του φωτός κατά των υιών του σκότους» του Αμος Γκιτάι την ερχόμενη Παρασκευή (24/7).

Θα δοθεί μόνο μία, το Σάββατο (25/7). Οσοι έχουν προμηθευτεί εισιτήρια της Παρασκευής να απευθύνονται στα εκδοτήρια του Φεστιβάλ, Πανεπιστημίου 39 (εντός στοάς Πεσμαζόγλου, τηλέφωνο 210-3222720).

«Λόγοι παραγωγής», η λακωνική επίσημη αιτιολογία της πρωτοφανούς για το θεσμό ακύρωσης (μόνο τα καιρικά φαινόμενα έχουν επιβάλει ανάλογες καταστάσεις στο παρελθόν). Στην πραγματικότητα το φεστιβάλ αντιμετωπίζει με εξαιρετικό τακτ τις αξιώσεις του Γκιτάι, που τελευταία στιγμή θέλουν να ανατρέψουν τα συμφωνημένα.

Το κακό ξεκίνησε μετά την άρνηση του Δημήτρη Καταλειφού, του μοναδικού Ελληνα της πολυεθνικής παραγωγής, να αναλάβει, έπειτα από πέντε μόλις πρόβες, να ερμηνεύσει το χαρακτήρα του Τίτου (στα ελληνικά). Η αρχική συμφωνία, μετά τις δέκα πρόβες στις οποίες μετείχε ο ηθοποιός στην Αβινιόν, ήταν ξεκάθαρη: στην παράσταση της Επιδαύρου θα διάβαζε σύντομες περιλήψεις κάθε σκηνής στα ελληνικά.

Ο πρόεδρος του Ελληνικού Φεστιβάλ Γιώργος Λούκος, θορυβημένος, προσπάθησε να μεταπείσει τον Γκιτάι να επανέλθει στην αρχική συμφωνία για τον ηθοποιό. Εκείνος δεν δέχτηκε.

Το επιτελείο του «Πολέμου των υιών του φωτός κατά των υιών του σκότους» θα ξεκινήσει, με ή χωρίς τον αντικαταστάτη του Καταλειφού -κανείς ακόμη δεν γνωρίζει τις προθέσεις του Γκιτάι- τις δοκιμές στην Επίδαυρο τη Δευτέρα. Επειδή θα χρειαστεί μικρός επανασχεδιασμός της παράστασης, ο σκηνοθέτης θεώρησε ότι δεν θα είναι έτοιμος ώς την Παρασκευή. Εξ ου και ζήτησε να μη δοθεί παράσταση τη συγκεκριμένη ημέρα, πέμπτη των δοκιμών του. Το μυστήριο του αν θα μετάσχει ή όχι Ελληνας στην Επίδαυρο, του αν θα ακουστούν ή όχι και ελληνικά, θα λυθεί τις επόμενες μέρες.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Φεστιβάλ
Θέατρο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Sani Festival
Στήνει τις ομπρέλες του στη Χαλκιδική
Αρχαιολογικοί χώροι
Η Πνύκα εκπέμπει SOS
9ο Φεστιβάλ Νάξου
Σύγχρονα αισθητικά ρεύματα της Νάξου
Αρχιτεκτονική
Υπόγειες διαδρομές
Συνέντευξη: Μάνος Ελευθερίου
«Αγριο πράγμα τα γηρατειά, αλλά θέλουν χιούμορ»
Θέατρο
Οι μικροί (Εβραίοι) απέναντι στους ιμπεριαλιστές (Ρωμαίους)
Μουσική
Στρατιώτης της rock jazz φιούζιον στα μέρη μας
Δημοπρασία των Σόθμπις
Γύζης που αγνούνταν, σε δημοπρασία
Τηλεόραση
Ριάλιτι με μοντέλα
ΠΟΣΠΕΡΤ: Η ΕΡΤ καταργεί τις συλλογικές διαπραγματεύσεις
Και ισπανικό στον «Σκάι»
Ο Ρέστης παίρνει City