Έντυπη Έκδοση

Κινηματογραφικές στιχομυθίες

Κώστας Ασημακόπουλος

Εκείνοι που δεν έφυγαν

εκδόσεις Αγκυρα, σ. 240, 13,80 ευρώ

Τώρα, στα είκοσι οκτώ του χρόνια, νοσταλγούσε τις όμορφες μέρες που 'χε ζήσει και σιωπηλός φοβόταν μήπως ό,τι αγάπησε θα το έχανε παντοτινά, γιατί απ' την τελευταία μάχη, όπου λαβώθηκε, ένιωθε να του φεύγει η ζωή. Συχνά έσταζε το αίμα του στο χιόνι, κι αν δεν βρίσκονταν δίπλα του τ' αδέλφια του να τον στηρίζουν να προχωρεί, μπορεί και να 'χε μείνει κάπου, πίσω. (σ. 16)

Ο Κώστας Ασημακόπουλος έχει τιμηθεί πολλές φορές από πολυάριθμους φορείς, όπως η Ακαδημία Αθηνών, το υπουργείο Πολιτισμού, η Γαλλική Ακαδημία «Arts Sciences Et Lettres», έχει κερδίσει διεθνή βραβεία και το πολύπλευρο έργο του, που αποτελείται από μυθιστορήματα και θεατρικά έργα, έχει μεταφραστεί και παρουσιαστεί σε περισσότερες από 20 χώρες.

Με κοφτές, κινηματογραφικές στιχομυθίες (π.χ. στη σελ. 21), μάς διηγείται την ιστορία δύο γενναίων ερωτευμένων, ενός άρρωστου σέρβου στρατιώτη κι ενός γιατρού, ο οποίος τον σώζει από τον θάνατο. Αυτοί οι δύο άντρες παλεύουν για την ίδια γυναίκα και διεκδικούν ένα παιδί. Ο αγώνας τους είναι αμείλικτος και μέχρι τελικής πτώσεως. Η ιστορία εκτυλίσσεται στην Κέρκυρα, σε χρονικό διάστημα 8 ετών, την περίοδο που το νησί, το οποίο είχε κατακλυσθεί από 150.000 εξαθλιωμένους σέρβους στρατιώτες, πολιορκούσε ο ιταλικός στόλος του πρωτοεμφανιζόμενου στο ιστορικό πεδίο δικτάτορα Μουσολίνι.

Ο πολυγραφότατος συγγραφέας έχει τόσο πολύ επεξεργασθεί τη λογοτεχνική του ιδιόλεκτο, που μπορεί με μεγάλη άνεση να χρησιμοποιεί λέξεις όπως «ψύχωση» (εννοώντας «εμψύχωση», σ. 12), «καρπίσματα» (εννοώντας την καλλιέργεια των αγρών, σ. 11), και φράσεις όπως «βούρκωμα των νικημένων» (εννοώντας τα βουρκωμένα τους μάτια, σ. 10). Περιγράφει κάποια από τα πρόσωπα που παρελαύνουν στο έργο σαν να φιλοτεχνεί βυζαντινή αγιογραφία (π.χ. ο 24χρονος Μίρκο, σ.σ. 17-18). Οι ήρωές του είναι λακωνικοί, μοιάζουν σαν να κάνουν οικονομία στα λόγια, σαν να νοιάζονται πώς να μοιράσουν ένα ψίχουλο νοήματος ή σαν να «βιάζονται να πουν τα λιγοστά τους λόγια, γιατί αύριο η ψυχή τους κάνει πανιά», όπως θα έλεγε ο Γιώργος Σεφέρης. Η ανέλιξη της πλοκής είναι κινηματογραφική.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Σχετικά θέματα: Κριτική βιβλίου
Απόηχοι της παλιάς Σύρου
Το τίμημα του ψεύδους
Στον θάνατο με χάρι
Τα πάθη του μοντερνισμού
Θεμελιωδώς τρελοί
Η τέχνη του αφορισμού και η κριτική διαμαρτυρία της σκέψης
«Εξ αποκαλύψεως» αλήθειες
Ο κύκλος της ζωής
Ιαπωνική τέχνη και φθορά της μνήμης
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Κριτική βιβλίου
Απόηχοι της παλιάς Σύρου
Το τίμημα του ψεύδους
Στον θάνατο με χάρι
Κινηματογραφικές στιχομυθίες
Τα πάθη του μοντερνισμού
Θεμελιωδώς τρελοί
Η τέχνη του αφορισμού και η κριτική διαμαρτυρία της σκέψης
«Εξ αποκαλύψεως» αλήθειες
Ο κύκλος της ζωής
Ιαπωνική τέχνη και φθορά της μνήμης
Μεγάλη Βρετανία
Γράμμα από το Λονδίνο
Ποίηση
In Memoriam Harold Norse (1916-2009)
Συνομιλίες με τους νεκρούς
Συνέντευξη: Θοδωρής Καλλιφατίδης
Ο Ελληνας ξένος του Βορρά
Παιδική λογοτεχνία
Βιβλία που θα ταξιδέψουν τα παιδιά
Μόδα
Ο ρόλος της μόδας στην ψυχολογική διαμόρφωση του ατόμου (individual)
Από τις 4:00 στις 6:00
ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ...για τραγουδιστές...
Μια σύγχρονη ηρωίδα του Dickens
Άλλες ειδήσεις
Πίτερ Παν