Έντυπη Έκδοση

Γράμμα από το Λονδίνο

Εχει μπει το καλοκαίρι και αναπνέεις το Φως που είναι οι άλλοι άνθρωποι. Το Σύμπαν συναινεί σε κάθε καλό, καλύτερο. Και η θεωρία του Δαρβίνου στο Εθνικό Μουσείο Ιστορίας (National History Museum) του Λονδίνου, «Μεγάλη Ιδέα» (Big Idea), σου υποδεικνύει ότι αυτός ο μοναχικός επιστήμονας, που αφιέρωσε ολόκληρη τη ζωή του στην εξέλιξη της Ιδέας του, ήταν βαθιά θρησκευόμενος και ανακάλυψε την κεντρική Ιδέα του Θεού.

Το δέντρο «Ι Think» (Σκέφτομαι) ορίζει απλώς τη δύναμη του ανθρώπινου εγκεφάλου και την καθομοίωση με την υπέρτατη δύναμη που έπλασε τον Κόσμο. Ολα στηρίζονται στην ίδια βάση και το μόνο που δεν είπε ο Δαρβίνος ήταν ότι «...καταγόμαστε από τον πίθηκο». Απλώς όλα τα πλάσματα του Θεού έχουν κληρονομήσει κάποια ταυτότητα και το παιχνίδι ήταν η σπονδυλική στήλη της Υπαρξης, με τη διαφορά ότι ο άνθρωπος είναι έλλογο πλάσμα και είναι η συνέχεια του Λόγου στον πλανήτη Γη. Ενα παιδικό βιβλίο, «Οι περιπέτειες του Τσαρλς Δαρβίνου» του Πίτερ Γουάρντ των εκδόσεων Κέιμπριτζ Γιουνιβέρσιτις είναι κατατοπισμένο στα διάσημα τετράδια και τις σημειώσεις του Δαρβίνου.

Βυθίζεσαι στην εσωστρέφεια και η πιο σημαντική σιωπή είναι ο ρυθμός του Νερού στα κανάλια του Τάμεση το βράδυ και κάθε βράδυ. Ο βηματισμός σου ακούγεται. Και στο λυκόφως ίπτανται νυχτερίδες. Απλώς δεν μπορείς να κοιμηθείς από τόση ομορφιά και γενόμενη χαρμολύπη· επιπλέον, δεν την αντέχεις. Σκέφτεσαι, χωρίς να σκέφτεσαι. Το βιβλίο «Ο ανθρώπινος εγκέφαλος που άλλαξε» του Νόρμαν Ντόιντζ που εκδόθηκε το 2007 από τις εκδόσεις Πένγκουιν, ομιλεί ακριβώς γι' αυτό. Πώς ο ανθρώπινος εγκέφαλος σκέφτεται, χωρίς να σκέφτεται. Και δεν χρειάζεται να είσαι νευροχειρουργός για να διαβάσεις αυτό το βιβλίο.

Εχω την εντύπωση ότι τα φαινόμενα δεν απατούν ποτέ και η λειτουργικότητα στη ζωή μας έγκειται ακριβώς στο πώς διαχειριζόμαστε το ένστικτο. Οχι φυσικά το βασικό ένστικτο, απλώς τη διαίσθηση, που με αυτήν οδηγό κατανοούμε τα συμβάντα της καθημερινότητας όσον αφορά το βάθος που σε αυτά αναλογεί. Και δεν είναι κάτι άλλο από την ίδια μας την ταυτόχρονη ανάλυση και πράξη στα σημαινόμενα. Ο Δαρβίνος φυσικά επέλεξε μια επιστήμη που είχε την περιέργεια να ανακαλύψει τον Ανθρωπο και την ίδια την Πηγή του. Ολοι μας έχουμε φτάσει σε όρια και αναρωτιόμαστε πότε είναι κάθε φορά οι αποφάσεις μας σωστές. Τα τετράδια και τις σημειώσεις του Δαρβίνου τα ανακαλύψαμε μετά τον θάνατό του. Η σιωπηλή και ταπεινή ενασχόληση του ήταν ένα ακόμη βήμα του στο να συγκεντρωθεί στην επιστήμη του από τις βαθιές απογοητεύσεις που είχε από τους ανθρώπους. Και φυσικά ανακάλυψε τη μεγάλη Ιδέα που φιλοξενήθηκε στο Εθνικό Μουσείο Ιστορίας του Λονδίνου από 14 Νοεμβρίου 2008 - 19 Απριλίου 2009.

Επιπλέον, μοιάζει να ακούμε την εσωτερική φωνή μας ολοένα πιο συχνά και να μοιραζόμαστε την επικοινωνία μόνον όταν γίνεται εφικτή από τις συγκυρίες. Εχω στα ταλαιπωρημένα μου χέρια ένα βιβλίο του Φίλιπ Λάρκιν, το «Υψηλά Παράθυρα» των εκδόσεων Φέιμπερ εντ Φέιμπερ, που κυκλοφόρησε το 1974, όταν ήμουν 2 ετών. Το ήξερα και το ξέρω πότε ένα βιβλίο είναι στοιχειωμένο, φαίνεται από την πρώτη συλλαβή που σε ματώνει και το αγοράζεις εντέλει. Ενα τόσο παλιό βιβλίο εντυπώθηκε από την ανικανότητα να υπάρξουν άλλα που να το ξεπεράσουν σε ήθος. Γιατί ακριβώς οι λέξεις που παίζουν θέατρο «ποιούν ήθος», δηλαδή είναι ακριβώς τα ποιήματα κύτταρα ενός σώματος που ασκητεύει και με, ή χωρίς, άλλα σώματα. Η εκκλησία του σώματος είναι το βάλσαμο για την Ποίηση. Και όπως όλοι λένε, η καθαρότητα στο μυαλό φαίνεται στα μάτια, στο βλέμμα. Ενα σκοτεινό βλέμμα που έχει δει το πίσω μέρος του Υποκείμενου, άρα «ξέρει» τι νοεί το Υποσυνείδητο της αμφισημίας. Είναι το βλέμμα του Ποιητή. Και ο Ποιητής πρέπει να έχει «βλέμμα». Ο Φίλιπ Λάρκιν σε αυτό το βιβλίο ανοίγει τα παράθυρα της ψυχής του με τις λεπτομέρειες που τον βασανίζουν και δεν ξέρεις ποτέ την ώρα που θα έρθει κοντά σου η Λέξη, το Σύθαμπο και ο λυγμός. Και ναι, ο Ποιητής αισθάνεται ...να κλαίει.

Από τις ίδιες εκδόσεις Φέιμπερ εντ Φέιμπερ, το 1997 ο Ντον Πάτερσον τύπωσε το δεύτερο βιβλίο του «Το Δώρο του Θεού στις Γυναίκες» και έκανε σύντομα τη διαδρομή μέχρι να κερδίσει δύο βραβεία και με το πρώτο του βιβλίο «Τίποτε Τίποτε», τα Τ. S. Eliot Prize και Geoffrey Faber Memorial Prize. Γεννήθηκε το 1963. Ο χαρισματικός αυτός βρετανός ποιητής ξεχωρίζει γιατί «δεν» ξεχωρίζει αυτό που του ανήκει. Την έμπνευση από και για τη Λευκή Θεά. Είναι αλήθεια ότι τα ποιήματα που γράφονται για έναν λόγο συγκεκριμένα, για να διαβαστούν από την ίδια την Πηγή έμπνευσης, όταν το καταφέρουν είναι ακριβώς όπως όταν έχεις το πρώτο δώρο του Θεού στα χέρια σου. Ενα βιβλίο. Και ο «θεός» εδώ είναι ο Ποιητής. Ζει σαν άγγελος και όλα τα γεγονότα τα πλάθει και τα παρουσιάζει με τον δικό του τρόπο στον Κόσμο. Στα πεζοδρόμια του Λονδίνου είναι εντυπωμένα τα βήματα της Βιρτζίνια Γουλφ και του Τεντ Χιουζ, καλλιτέχνες που κόσμησαν την παγκόσμια σκέψη. Ο Ντον Πάτερσον μάς ευνοεί με το να καταλάβουμε τη σημασία που έχει η απλή και τόσο δυναμική παρουσία του «Αλλου» στην καθημερινότητα. Οσο ακριβή είναι η Σιωπή τόσο σπάνια είναι η Λέξη, όταν τυπώνεται και γίνεται ...Μέλλον. Τα ποιήματα σε αυτό το βιβλίο προδίδουν μια ευαισθησία που κατακτά τον αναγνώστη από την αξία που δίδεται στην ίδια την Υπαρξη. Ο Ανθρωπος που εγκατέλειψε την Ποίηση, καταστράφηκε κι έμεινε ακόμη πιο έγκλειστος στο «δυς» της Τύχης. Αρα μπήκε στη δυστυχία με τη θέλησή του. Ο στίχος του Ανδρέα Εμπειρίκου «...πάρε την λέξι μου, δώσε μου το χέρι σου» εκεί αληθεύει. Στη σημασία τού να «είμαστε». Και η δυσκολία τού σημερινού ανθρώπου είναι να δώσει την καρδιά του και να ανοίξει το πνεύμα του σε αυτό που θα τον κάνει να εμπνευστεί. Και οι αληθινοί Ποιητές ασκητεύουν· ώστε να γίνουν τα φαινόμενα λέξεις.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Κριτική βιβλίου
Απόηχοι της παλιάς Σύρου
Το τίμημα του ψεύδους
Στον θάνατο με χάρι
Κινηματογραφικές στιχομυθίες
Τα πάθη του μοντερνισμού
Θεμελιωδώς τρελοί
Η τέχνη του αφορισμού και η κριτική διαμαρτυρία της σκέψης
«Εξ αποκαλύψεως» αλήθειες
Ο κύκλος της ζωής
Ιαπωνική τέχνη και φθορά της μνήμης
Μεγάλη Βρετανία
Γράμμα από το Λονδίνο
Ποίηση
In Memoriam Harold Norse (1916-2009)
Συνομιλίες με τους νεκρούς
Συνέντευξη: Θοδωρής Καλλιφατίδης
Ο Ελληνας ξένος του Βορρά
Παιδική λογοτεχνία
Βιβλία που θα ταξιδέψουν τα παιδιά
Μόδα
Ο ρόλος της μόδας στην ψυχολογική διαμόρφωση του ατόμου (individual)
Από τις 4:00 στις 6:00
ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ...για τραγουδιστές...
Μια σύγχρονη ηρωίδα του Dickens
Άλλες ειδήσεις
Πίτερ Παν