Έντυπη Έκδοση

40ό ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΙΒΛΙΟΥ ΣΤΟ ΖΑΠΠΕΙΟ, 2-18 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ

Γραφιάδες και απόκληροι

Προδρομική μορφή των ηρώων του «παραλόγου» και ένας από τους πλέον αινιγματικούς στην ιστορία της λογοτεχνίας, ο «Μπάρτλμπυ, ο γραφέας της Ουώλλ Στρητ» (1853), συνιστά -όπως πολύ εύστοχα επισημαίνει ο Μένης Κουμανταρέας στον πρόλογο της μετάφρασής του- ένα επιπρόσθετο παράδοξο· το γεγονός ότι το συγκεκριμένο λογοτεχνικό μνημείο εξακολουθεί να αγνοείται από το σύγχρονο ελληνικό αναγνωστικό κοινό, το οποίο βομβαρδίζεται με συγγραφείς αμφιβόλου ποιότητας, που φέρουν την αίγλη ασήμαντων βραβείων και ανάλογων κινηματογραφικών μεταφορών.

Πλήρες θέμα...

  • Κριτική βιβλίου

    • Για έναν ιεροφάντη των θεών
      Υπήρξε παιδαγωγός και ποιητής ήθους. Ενας καλλιτέχνης που αναζητούσε συμπαίκτες και όχι οπαδούς. Τολμητίας. Εκρηκτικός. Θαυματοποιός. Ωτακουστής του σύμπαντος κόσμου. Ιδιοφυής σαν μουσικό μοτίβο. Ο ίδιος αποκαλούσε τον εαυτό του Μελωδό. Ο μελωδός είναι ο ιεροφάντης των θεών, ο εκπρόσωπος που μεριμνά ασκούμενος να εκμαιεύσει και να εκφράσει την ευαισθησία του καιρού και όχι να κολακεύσει τις συνήθειες των καιρών, έγραψε ο Μάνος Χατζιδάκις στο βιβλίο του Ο καθρέφτης και το μαχαίρι (Ικαρος, 1988).
    • Πιστή στην ιστορική πραγματικότητα Καλλιτεχνικές ζυμώσεις του Μεσοπολέμου
      Για τη σύνθεση οποιουδήποτε ιστορικού μυθιστορήματος απαραίτητη προϋπόθεση παραμένει η φιλολογική έρευνα. Μόνο που τα τελευταία χρόνια αυτή η προκαταρκτική έρευνα έχει στραφεί, σχεδόν αποκλειστικά, σε αμφιλεγόμενα πρόσωπα και σε ατυχή για τη χώρα συμβάντα, κατά την απόδοση των οποίων έχει επικρατήσει η άποψη ότι η μέχρι τώρα ιστοριογραφία λειτούργησε εξωραϊστικά.
    • Γάμοι και τελετές Κατά συρροήν γαμπρός
      Οταν ένας άντρας υπόσχεται σε δύο γυναίκες πως η βροχή, που μαίνεται ορμητική γύρω τους, θα σταματήσει σε λίγο και πριν οι άλλες προλάβουν να αντιληφθούν το ανεδαφικό της υπόσχεσής του, ξεσπάει χαλαζοθύελλα, είναι ή αφελής ή αναξιόπιστος, σε καμία περίπτωση κελεπούρι. Από την άλλη, στην αναβροχιά καλό και το χαλάζι. Διότι πάντα υπάρχουν γυναίκες πρόθυμες να ξεγελαστούν από έναν άντρα εξίσου πρόθυμο να τους προσφέρει μια παντοτινή ευδία, μια ουτοπία που σύντομα θα εκπνεύσει μέσα σε ένα μικροαστικό διαμέρισμα με παιδιά.
    • Γυναίκες και καπιταλισμός, από την πρώιμη νεωτερικότητα έως σήμερα
      Ο ανταγωνισμός ανάμεσα στα γυναικεία κινήματα και μεγάλο κομμάτι της παραδοσιακής Αριστεράς, ιδίως από τη δεκαετία του 1960, γέννησε την ιδεολογική ψευδαίσθηση, ιδιαίτερα ισχυρή σε αυτό που ονομάστηκε από κάποιους μεταμοντέρνος φεμινισμός, ότι το κοινωνικό φύλο και η τάξη αποτελούν ριζικά διαφορετικές κατηγορίες ανάλυσης, παραπέμποντας σε μη τεμνόμενους άξονες εξουσίας.
    • Οι κοινοί θνητοί και μια ηρωίδα Παλίμψηστη αίσθηση
      Η Ανί Ερνό είναι μια ιδιότυπη, τουλάχιστον για τα ελληνικά δεδομένα, συγγραφέας, με την έννοια ότι από το πρώτο της μυθιστόρημα, το 1974, μέχρι το τελευταίο, 2008, έχει διαμορφώσει μια δική της γραφή, συγγενή με την αυτοβιογραφία. Τα χρόνια διατρέχουν χρονικά το διάστημα της ζωής της, αλλά ο επεξεργασμένος λόγος και η γνώση αφηγηματικών τρόπων και μεθόδων περιπλέκουν την κατάταξη του έργου. Πρόκειται για ένα μεικτό είδος, μεταξύ βιογραφίας και μυθιστορήματος, ωστόσο το μυθιστόρημα ως λογοτεχνικό είδος ήταν πάντα πολύ ανεκτικό στη συμπερίληψη υβριδίων.
    • 33 σκανδιναβικά νουάρ Τι κυκλοφορεί στην Ελλάδα
      Το μαζικό έγκλημα στη Νορβηγία αποτέλεσε ένα αναμφίβολα ισχυρό χτύπημα στο πρόσωπο του σκανδιναβικού μοντέλου, το οποίο πάντοτε αντιμετώπιζε προβλήματα. Ωστόσο, κάτι τα φτηνά έπιπλα, κάτι οι ξανθιές θεές του Βορρά που κατακλύζουν τις ευρωπαϊκές ακτές το καλοκαίρι, κάτι τα ποπ γκρουπάκια, κάτι ο Σόλσκιερ και ο Ιμπραΐμοβιτς και οι σκανδιναβικές χώρες είχαν περάσει στο μυαλό των περισσοτέρων ως ο παράδεισος επί γης.
    • Τετράδια Φυσικής
      Ο Χρήστος Καρακόλης εργάζεται στον χώρο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ως φροντιστής, από το 1972. Η συσσωρευμένη εμπειρία τεσσάρων δεκαετιών τον οδήγησε να σ' αυτή την κοπιώδη και πολύχρονη συγγραφική-επιστημονική προσπάθεια.
    • 9 βιβλία δίπλα μας Η γοητεία του νέου κόσκινου για το παλιό αλεύρι
      Από τον πρόλογο της Ζωής Λάσκαρη, αντιγράφω: Θα θυμάστε τον ήρωα στη «Χαμένη Λεωφόρο» του Lynch. Λέει, λοιπόν, σε ένα σημείο: «Δε μ' αρέσουν οι φωτογραφίες... προτιμώ να θυμάμαι τις καταστάσεις με το δικό μου τρόπο και όχι απαραίτητα όπως συνέβησαν». Δεν ξέρω αν αυτό ισχύει για τον τρόπο που ο σερ Γιώργος Σιδέρης προτιμούσε να θυμάται τις καταστάσεις και να τις κάνει ιστορίες.
    • Μια άλλη εκδοχή Το κατά Ιούδαν Ευαγγέλιο
      Το μυστικό του Μυστικού Δείπνου (κυριολεκτικά) έχει τόσους πολλούς συμβολισμούς όσους και τα πολλά κείμενα και έργα εικαστικών τεχνών τού έχουν αποδώσει. Η αλήθεια του μυστικού συναντάει τον ενδιαφερόμενο σαν μια μοναδική στιγμή έκλαμψης. Αυστηρά βιωματική, δεν θα μπορούσε παρά να έχει το συστατικό της προσωπικής σφραγίδας του πιστού ή του μελετητή.
  • Διεθνές Συνέδριο

    • «Ενας χαμένος ελέφαντας»
      100 χρόνια από τη γέννηση του Νίκου Γκάτσου Με αφορμή τη συμπλήρωση εκατό χρόνων από τη γέννηση του Νίκου Γκάτσου, το Μουσείο Μπενάκη οργανώνει Διεθνές Συνέδριο αφιερωμένο στη μελέτη του έργου του ποιητή της Αμοργού.
  • Φωτογραφία

    • Laszlo Moholy-Nagy Ο καλλιτέχνης του φωτός
      Η αναδρομική έκθεση του Moholy-Nagy (4 Νοεμβρίου 2010 έως 16 Ιανουαρίου 2011) στο μουσείο τού Martin-Gropius-Bau του Βερολίνου ξεχωρίζει.
  • Από τις 4:00 στις 6:00

    • Η βοήθεια πάντα χρειάζεται
      Συν Αθηνά και χείρα κίνει έλεγαν οι αρχαίοι, που πίστευαν ότι, εκτός από την τύχη και τη βοήθεια των θεών, πρέπει και εμείς οι ίδιοι να καταβάλουμε τις απαιτούμενες προσπάθειες για να αλλάξουμε την τύχη μας.
    • Ethel Waters Ενα μαύρο αστέρι
      Η έλλειψη νέων, αξιόλογων ονομάτων στους περισσότερους χώρους της σύγχρονης μουσικής μοιραία οδηγεί τη σκέψη μας σε καλλιτέχνες που έγραψαν ιστορία στο παρελθόν και το ύφος ερμηνείας τους επηρέασε αρκετούς από τους μετέπειτα.
  • Άλλες ειδήσεις

    • Στων αριθμών τη στάχτη
      Είχαν ένα παιχνίδι: να πονάς τον άλλον. Προσπαθούσαν στα τυφλά, με σπασμένα κεραμίδια, ξεπερνώντας τη στέγη του σπιτιού που ορθωνόταν μπρος τους, να πετύχουν κάποιους στην άλλη μεριά. Κάποιους, όχι οποιουσδήποτε.
    • «Το ιδανικό βιβλιοπωλείο: ένα σενάριο «βιβλιοφιλικής φαντασίας»»
      (2η συνέχεια από το προηγούμενο φύλλο) Ούτε λόγος φυσικά ότι ένα παρόμοιο βιβλιοπωλείο θα μπορούσε να καλύψει τις αναγνωστικές ανάγκες της συμπαθητικής νοικοκυράς, που ψάχνει μανιωδώς σε βιβλία μαγειρικής τη συνταγή της νηστίσιμης -λόγω Σαρακοστής- πρασόπιτας, που δεν πρόλαβε να σημειώσει κατά την πρωινή εκπομπή στην τηλεόραση... ή της καλλίγραμμης κοπέλας που αναζητεί «μυστικά περιποίησης προσώπου» για την αιώνια νεότητά της και φυσικά απογοητευμένος θα μείνει και ο αναγνώστης που θα ήθελε να ενημερωθεί για τις τελευταίες ανακαλύψεις της «επιστήμης» σχετικά με τις «άγνωστες δυνάμεις» των Αρχαίων Ελλήνων ή ακόμη, τέλος, και η αγχωμένη, σχεδόν ασθματική, κυρία που θα ήθελε να διαβάσει κάτι για να «καταπολεμήσει» την κατάθλιψη...
    • ΑΠΕΝΑΝΤΙ Χνούδι