Έντυπη Έκδοση

ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

Κιβωτός σε ρότα άγνωστη

Από το εμβληματικό κτίριο της αθηναϊκής τριλογίας, στο Φάληρο

Η Εθνική Βιβλιοθήκη κάθε χώρας υπό κανονικές συνθήκες αποτελεί την κιβωτό της Παιδείας και του πολιτισμού της. Και η δική μας ως περιεχόμενο αποτελεί «τα σα εκ των σων» του ελληνικού έθνους.

Συγκροτήθηκε με χίλιους κόπους και προσφορές. Τώρα η Εθνική Βιβλιοθήκη αναμένεται να αμπαλάρει τα υπάρχοντά της από την οδό Πανεπιστημίου και να μετακομίσει στο Φαληρικό Δέλτα Συγκροτήθηκε με χίλιους κόπους και προσφορές. Τώρα η Εθνική Βιβλιοθήκη αναμένεται να αμπαλάρει τα υπάρχοντά της από την οδό Πανεπιστημίου και να μετακομίσει στο Φαληρικό Δέλτα Εδώ και έναν αιώνα συγκεντρώνει τα τεκμήρια ίδρυσης του νεότερου ελληνικού κράτους, αλλά και παλαιότερα βυζαντινά μνημεία, όπως χειρόγραφους κώδικες με πανέμορφες μικρογραφίες, παλίμψηστα, γκραβούρες, χάρτες, παλαίτυπα, από το πρώτο βιβλίο τυπωμένο στην ελληνική γλώσσα, πρώτες εκδόσεις εμβληματικών έργων όπως του Εθνικού Υμνου, χειρόγραφα του Σολωμού και του λόρδου Βύρωνα και όλων των ποιητών και συγγραφέων που συνιστούν σήμερα την πνευματική κληρονομιά του τόπου μας.

Η Βιβλιοθήκη αυτή, που συγκροτήθηκε με χίλιους κόπους, με προσφορές μεγάλων ευεργετών και φωτισμένων Ελλήνων, όπως επίσης και φιλελλήνων του 19ου αιώνα, ήρθε η ώρα να αμπαλάρει τα υπάρχοντά της και να μετακομίσει σε νέο κτίριο που θα ανεγερθεί στο Φαληρικό Δέλτα δαπάναις του Ιδρύματος Σταύρου Νιάρχου. Ποιοι, όμως, από τους θησαυρούς που φυλάσσονται στο ιστορικό κτίριο της οδού Πανεπιστημίου από το 1903 μπορεί να μεταφερθούν στο νέο, το κτισμένο με σύγχρονες προδιαγραφές για τους αναγνώστες του 21ου αιώνα;

Απάντηση στο ερώτημα αυτό δεν υπάρχει. Κανείς δεν είναι σε θέση να σου πει, αυτή τη στιγμή, τι θα φύγει από το παλιό κτίριο. Τι μπορεί να μετακινηθεί από το ευαίσθητο χαρτώο υλικό της και τι χαρακτηρίζεται ως «αμετακίνητο» από το εμβληματικό κτίριο της «αθηναϊκής τριλογίας» (μαζί με το Πανεπιστήμιο και την Ακαδημία), έργο των Θ. Χάνσεν και Ερν. Τσίλλερ, που έχει απαξιωθεί σε σημείο που να αποτελεί θλιβερή ανάμνηση του παρελθόντος.

Το νέο Εφορευτικό Συμβούλιο που διορίστηκε τον περασμένο Ιούνιο από την υπουργό Παιδείας αποτελείται στην πλειονότητά του από ανθρώπους καλών προθέσεων, οι οποίοι όμως έχουν μικρή σχέση με το αντικείμενο των επιστημών που άπτονται του υλικού της Βιβλιοθήκης. Επικεφαλής είναι ένας εξαιρετικός γιατρός, ρευματολόγος, ο ομ. καθηγητής Ιατρικής Χαράλαμπος Μουτσόπουλος (πρόεδρος), ο οποίος αποφάσισε βεβαίως ως πρώτο βήμα να ανοίξει το ιστορικό αναγνωστήριο, με «σημαντικά γεγονότα» όπως ο ίδιος δήλωσε. Και τι είναι αυτά; Η έναρξη του Παγκόσμιου Ιατρικού Συνεδρίου που θα γίνει στις 28 Σεπτεμβρίου στη Βιβλιοθήκη (!). Και για επιδόρπιο, οργανώνει και μία ομιλία της διεθνούς φήμης βιβλιοθηκαρίου Diane Kresh στις 7 Οκτωβρίου.

Η εντολή πάντως που του δόθηκε από την υπουργό Αννα Διαμαντοπούλου στην πρώτη επίσημη συνάντηση του Εφορευτικού Συμβουλίου [στο οποίο μετέχουν επίσης εκτός από τον κ. Μουτσόπουλο οι Δημ. Βλαστός (αντιπρόεδρος), Λ. Τσούκαλης, Ιω. Ιωαννίδης, Μυρσίνη Ζορμπά (μέλη) και αναπληρωματικά μέλη: Μιχ. Κοπιδάκης, Διον. Καψάλης, Ιωάννα Λαλιώτου, Μιχ. Βαφόπουλος, Καλλιόπη Πολέμη] είναι «ο άμεσος σχεδιασμός και υλοποίηση ενός Προγράμματος Συγκρότησης της Ψηφιακής Υπόστασης της Εθνικής Βιβλιοθήκης». Γιατί η υπουργός θεωρεί πρωτεύον θέμα «την ψηφιοποίηση του υλικού της ΕΒΕ, τη δημιουργία Ενιαίου Εθνικού Καταλόγου και "έξυπνης" μηχανής αναζήτησης του υλικού και κατασκευή Ηλεκτρονικής Μονάδας Διασύνδεσης όλων των Βιβλιοθηκών της χώρας σε ένα Ενιαίο Εθνικό Σύστημα Βιβλιοθηκών». Και ποιος μπορεί να διαφωνήσει επ' αυτού μαζί της; Φτάνει όμως αυτό;

Εξάλλου, η ψηφιοποίηση των χειρογράφων έχει από χρόνια αρχίσει. Εχει ήδη ψηφιοποιηθεί το 1/4 του συνόλου των πολύτιμων αυτών κειμηλίων, περί τα 1.000 από τα συνολικά 4.000 χειρόγραφα και η δουλειά αυτή έχει σταματήσει ελλείψει κονδυλίων αλλά και προσωπικού. Πρέπει τώρα να προσληφθεί εξειδικευμένο προσωπικό όπως ήταν και παλαιότερα, «κάτι που δυστυχώς δεν είναι αυτονόητο», μας επισημαίνουν από τη Βιβλιοθήκη, γιατί πρόσφατα μας καταγγέλλουν ότι διορίστηκε ως επικεφαλής γι' αυτή τη δουλειά μία αρχιτεκτόνισσα.

Τα μέλη του νέου Εφορευτικού Συμβουλίου έχουν να σηκώσουν ένα πολύ βαρύ φορτίο. Την οργάνωση της μεγάλης μετακόμισης και πριν από αυτή την επιλογή του υλικού που μπορεί να μετακινηθεί. Επίσης την ενδεδειγμένη χρήση του παλιού κτιρίου, αλλά και την οργάνωση της νέας βιβλιοθήκης στο Φάληρο. Θα μου πείτε πως το νέο κτίριο θα χρειαστεί μια τριετία-τετραετία για να γίνει. Μήπως και όλα τα παραπάνω δεν θα απαιτήσουν ανάλογο χρόνο; Δεν θα έπρεπε το νέο Εφορευτικό να συγκροτήσει μια επιτροπή από εμπειρογνώμονες να το συμβουλεύσουν, ή έστω να απευθυνθεί σε παλιά στελέχη της ΕΒΕ που έχουν φάει τα νιάτα τους εκεί μέσα; Επικοινωνήσαμε με σχεδόν όλους τους πρώην διευθυντές της Βιβλιοθήκης που θα μπορούσαν να δώσουν τα φώτα τους σε αυτό το μεγάλο εγχείρημα. Κανείς δεν γνώριζε ούτε καν τις προθέσεις τους.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Σχετικά θέματα: Αφιέρωμα
«Μας φαίνεται σαν φυλακή το μουσείο»
Εγκατάλειψη του κτιρίου, απαξίωση του θησαυρού
«Παντού στον κόσμο βρίσκονται στο κέντρο της πόλης»
182 χρόνια περιπλάνησης
Για το ίδιο θέμα
«Μας φαίνεται σαν φυλακή το μουσείο»
Εγκατάλειψη του κτιρίου, απαξίωση του θησαυρού
«Παντού στον κόσμο βρίσκονται στο κέντρο της πόλης»
182 χρόνια περιπλάνησης
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Ομάδα Φιλοπάππου
Επόμενη δράση: βίλα Ιόλα
Παράσταση
Kung-Fu από μοναχούς Σαολίν στην Ελλάδα
Κριτική μουσικής
Επιτάφιος για τη Νέα Υόρκη
Η εκδίκηση της κιθάρας
Νέες κυκλοφορίες
Κριτική θεάτρου
Οι ωραίοι της Βιέννης
Θέατρο
Ηθοποιός σημαίνει; Το δραματικό ταξίδι προς τη σκηνή
Αφιέρωμα
Κιβωτός σε ρότα άγνωστη
«Μας φαίνεται σαν φυλακή το μουσείο»
Εγκατάλειψη του κτιρίου, απαξίωση του θησαυρού
«Παντού στον κόσμο βρίσκονται στο κέντρο της πόλης»
182 χρόνια περιπλάνησης
Εικαστικά
Η Ελευσίνα δεν είναι πανάκεια
Γελοιογραφίες
Το γέλιο βγαίνει από την Κόλαση
Κινηματογράφος
«Απόγονοι» για Οσκαρ
Κομικ(ς)οδρόμιο
ΤΡΑΜ 1852: στα χνάρια του Λάβκραφτ
Μουσική και ιστορία στην υπηρεσία του αδάμαστου Αστερίξ