Έντυπη Έκδοση

Κατάληψη του «Εμπρός» από το ΤΑΙΠΕΔ

Το «μέτωπο» του θεάτρου «Εμπρός» άνοιξε πάλι. Αθόρυβα, απροειδοποίητα και, για την ώρα, «αναίμακτα». Η χθεσινή Αθήνα βρισκόταν σε απεργιακό κλοιό. Ειδικά αυτή την ημέρα το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) αποφάσισε να «χτυπήσει» και να σφραγίσει το υπό κατάληψη θέατρο, που έχει περιέλθει στην ιδιοκτησία του.

Το συνεργείο επί το έργον: μετά τη διάρρηξη της μπουκαπόρτας, τοποθετεί τις σιδερένιες μπάρες. Υπό την προστασία των αστυνομικών δυνάμεων Το συνεργείο επί το έργον: μετά τη διάρρηξη της μπουκαπόρτας, τοποθετεί τις σιδερένιες μπάρες. Υπό την προστασία των αστυνομικών δυνάμεων Υπάλληλοί του επέβλεπαν το μεσημέρι, σε ένα έρημο Ψυρρή, το συνεργείο που άνοιγε την μπουκαπόρτα της πλατείας του, εγκαθιστώντας στη συνέχεια σιδερένιες μπάρες. Οταν ολοκληρώθηκε η επιχείρηση, οι υπάλληλοι αποχώρησαν με υπηρεσιακό όχημα της Αστυνομίας, η παρουσία της οποίας (περίπου δέκα ένστολοι) ήταν μεγαλύτερη απ' ό,τι θα ανέμενε κανείς. Το θέατρο ήταν εντελώς άδειο. Λίγη ώρα αργότερα έκανε την εμφάνισή του ο υπάλληλος ιδιωτικής εταιρείας ασφαλείας, που στο εξής θα το περιφρουρεί.

Οι «δυνάμεις» της κατάληψης, που αναγέννησαν την τελευταία 2ετία τη σφραγισμένη για 5 χρόνια σκηνή, πιάστηκαν χθες στον ύπνο. Τις επόμενες κινήσεις τους θα αποφασίσουν στη σημερινή έκτακτη συνέλευσή τους στην πλατεία Αγ. Αναργύρων (δίπλα από το «Εμπρός»), στις 7 μ.μ.

«Ηταν κάτι που το περιμέναμε να συμβεί», σχολιάζει, εκ μέρους της διευρυμένης κατάληψης, η Εφη Γιαννοπούλου. «Περίμενες σε αυτή τη φάση ότι θα χτυπούσαν, με τη λογική του αντιπερισπασμού».

Η επιτροπή μόνιμων κατοίκων Ψυρρή είχε ακούσει ότι το ακίνητο έχει πουληθεί. Σε επικοινωνία μας με το ΤΑΙΠΕΔ, εκπρόσωπός του διέψευσε κατηγορηματικά τη φήμη. Σε ανακοίνωση, πάντως, που εξέδωσε χθες βράδυ το Ταμείο σημειώνει ότι το «δημόσιο ακίνητο», που έχει περιέλθει «κατά πλήρη κυριότητα» σ' αυτό και είχε καταληφθεί από τη «Θεατρική Κίνηση Μαβίλη», χρησιμοποιούνταν χωρίς την άδεια της ΕΤΑΔ, που είναι ο διαχειριστής του, δεν πληροί τις «απαραίτητες προδιαγραφές ασφάλειας και πυρόσβεσης, θέτοντας έτσι σε κίνδυνο όσους πολίτες επισκέπτονταν το ακίνητο».

Ζήτημα εξοπλισμού

Τι σκοπεύει να κάνει με το κτήριο; Να το αξιοποιήσει, «μέσα από νόμιμες διαδικασίες που θα διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον και θα συμβάλουν στην ανάδειξη της ιστορικής του αξίας καθώς και στην αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής», υποστηρίζει. Μεγαλεπήβολοι στόχοι, σε μια εποχή που οι αγοραπωλησίες ακινήτων δεν έχουν ιδιαίτερη τύχη.

Ο Δημήτρης Κοσμίδης, ο οποίος θεωρεί ότι η βιντεοσκόπηση του κτηρίου στα τέλη Αυγούστου έγινε για την πώλησή του, θέτει το ζήτημα του εξοπλισμού που βρίσκεται κλεισμένος στο θέατρο και έχει αγοραστεί από τους καταληψίες. Πέρα από το ζήτημα του εξοπλισμού, θέτει και κάτι που εμπίπτει στη σφαίρα του δημόσιου συμφέροντος: «Πώς μπορεί να πωληθεί ένα κτήριο που έχει χαρακτηριστεί διατηρητέο; Δεν μπορεί να πωληθεί για οποιαδήποτε χρήση. Δεν μπορεί π.χ. να γίνει σουπερμάρκετ».

«Γιατί το ΤΑΙΠΕΔ διαλέγει αυτήν τη στιγμή να σφραγίσει τον μοναδικό ελεύθερο πολιτιστικό χώρο που υπάρχει σ' αυτήν τη "δύσκολη" περιοχή του κέντρου;», ρωτά σε μέιλ που κοινοποίησε, αμέσως μόλις ενημερώθηκε για τη σφράγιση, ο σκηνοθέτης Δημήτρης Νούλας. Θυμίζοντας ότι το εγκαταλειμμένο και κλειστό επί σχεδόν πέντε χρόνια θέατρο «Εμπρός», επανενεργοποιήθηκε ως κατάληψη τον Νοέμβριο του 2011 με πρωτοβουλία της ομάδας καλλιτεχνών «Κίνηση Μαβίλη» και με τη συμμετοχή και στήριξη της Κίνησης Κατοίκων Ψυρρή, καθώς και άλλων καλλιτεχνών και θεωρητικών από το χώρο των παραστατικών τεχνών, της μουσικής και των εικαστικών. «Επειτα από περίπου ένα χρόνο πολύπλευρων καλλιτεχνικών και κοινωνικών δράσεων, και αφού μεσολάβησαν δύο απόπειρες της Αστυνομίας να σφραγίσει και να κλείσει το θέατρο, την ευθύνη της λειτουργίας και διαχείρισής του ανέλαβε η εβδομαδιαία ανοιχτή του συνέλευση, στην οποία μπορούν να συμμετέχουν ελεύθερα όσοι επιθυμούν».

Θα ξανανοίξει

Ο επιμελητής εκθέσεων Θεόφιλος Τραμπούλης προσθέτει: «Την τελευταία διετία στο "Εμπρός" συνέβησαν από τα σημαντικότερα πολιτιστικά και πολιτικά πειράματα των τελευταίων ετών. Στον πολιτισμό παίζεται ένα μεγάλο ιδεολογικό παιχνίδι, μια ιδεολογική σύγκρουση. Κι αν κλείσει το "Εμπρός", θα ξανανοίξει».

Ο δημοτικός σύμβουλος (της ΑΝΤΑΡΣΥΑ) Πέτρος Κωνσταντίνου θεωρεί τουλάχιστον παράλογο το ότι ενώ έχει αποφασίσει την περασμένη χρονιά το δημοτικό συμβούλιο ομοφώνως (με την εξαίρεση της Χρυσής Αυγής) το «άνοιγμα» του θεάτρου στην κοινωνία, «ξαφνικά το ΤΑΙΠΕΔ διεκδικεί το χώρο και τον σφραγίζει χωρίς προειδοποίηση. Στην πραγματικότητα, εκατοντάδες άνθρωποι του θεάτρου και της τέχνης το αξιοποίησαν και μπόρεσαν να δημιουργήσουν σε αυτό, έξω από τους κανόνες που επιβάλλει η εμπορευματοποίηση του κλάδου τους».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
ΤΑΙΠΕΔ
Θέατρο
Απεργίες και εκδηλώσεις διαμαρτυρίας
Αποκρατικοποιήσεις
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Φιλολογία
Η Ζακλίν ντε Ρομιγί «επέστρεψε» στην Αθήνα
Μπιενάλε
Μπιενάλε με έργα πολλών ταχυτήτων
Θέατρο
Κατάληψη του «Εμπρός» από το ΤΑΙΠΕΔ
Φιλοτελισμός
Παρά τις αντιδράσεις έγινε ο Αλιάγας γραμματόσημο...
Υπουργείο Πολιτισμού
Ο υπουργός Πολιτισμού δεσμεύτηκε
TV & Media
Στήριξη στον Σαμαρά, πριόνισμα στον Τσίπρα
Ε, όχι και στημένη η Eurovision!
Στάση εργασίας στα ΜΜΕ
360 μοίρες στην ενημέρωση
Κι αυτά
Μάγεψε η «Κάρμεν» του Σάουρα
Κι εκείνα
Τα βραβεία Καζαντζάκη
Τα αγάλματα είναι γυμνά
Χαλκογραφίες του Τέτση
Κινηματογράφος
Βραβείο Σέσιλ ντε Μιλ στον Γούντι Αλεν
Φεστιβάλ
Αντι-Δημήτρια σε αντισυμβατικούς χώρους