Έντυπη Έκδοση

«Δεν έχω συμβουλές. Μόνο ερωτήματα»

«Μιλώντας για συλλογική ευθύνη, ουσιαστικά είναι σαν να μην υπάρχει ευθύνη» επισημαίνει ο Κ. Γαβράς.
Είναι πλέον 77 ετών. Ομως ο βραβευμένος με Οσκαρ σκηνοθέτης του «Ζ», του «Αγνοούμενου» και του «Αμήν» δεν έχει χάσει τίποτε από τη γοητεία του. Οχι, αυτή τη φορά δεν ήρθε στην Αθήνα με αφορμή κάποια νέα ταινία, αν και, όπως μας είπε, αυτό το διάστημα γράφει ένα σενάριο στο Παρίσι. Εκεί άλλωστε ζει και δημιουργεί πάνω από μισό αιώνα.

Πλήρες θέμα...

  • Κινηματογράφος

    • Αμαρτίες γονέων...
      Μια γυναίκα με ψυχολογικά προβλήματα (Ι. Τσιριγκούλη) κρίνεται ανίκανη να μεγαλώσει το μικρότερο αγόρι της. Η οικογένειά της αποφασίζει πως το μωρό θα υιοθετήσει ο αδερφός της (Ι. Καλετσάνος) και η δασκάλα γυναίκα του (Α. Μουτούση), που έχουν ήδη μια κόρη. Το παιδί μεγαλώνει θεωρώντας το κοριτσάκι αδερφή του.
    • Ο Γκέκο στη Σοφοκλέους
      Αν και τυπικά χολιγουντιανή, η ταινία του Ολιβερ Στόουν μας θυμίζει πολλά απ' όσα ζήσαμε τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα Ο Γκόρντον Γκέκο (Μάικλ Ντάγκλας) στέκεται μπροστά σε ανερχόμενα golden boys της Γουόλ Στριτ. Το μεγαλο-«λαμόγιο» (ο καθωσπρέπει όρος είναι insider) ετοιμάζεται να τους «μεταγγίσει» το απόσταγμα σοφίας του από το πολύχρονο «τζογάρισμα» στο χρηματιστήριο και τα επτά χρόνια φυλάκισης για χειραγώγηση μετοχών. «Τη γαμήσατε!» τους λέει ξαφνικά. «Δεν το ξέρετε ακόμα, αλλά είστε η γενιά νίνζα: χωρίς λεφτά, χωρίς δουλειά, χωρίς περιουσία...»
  • Συνέντευξη: Οτάρ Ιοσελιάνι

    • «Χειρότερη είναι η οικονομική λογοκρισία»
      «Ο πρωταγωνιστής μου φεύγει από μια χώρα όπου υπάρχει ιδεολογική λογοκρισία και φτάνει σε μια χώρα όπου υπάρχει οικονομική λογοκρισία» λέει ο γεωργιανός σκηνοθέτης Οτάρ Ιοσελιάνι για την ταινία του «Chantrapas» που θα δούμε στο διαγωνιστικό τμήμα του Πανοράματος. Αν σήμερα, στον ευρωπαϊκό κινηματογράφο, υπάρχει ένας «μοναχικός», κάπως περιθωριακός, δημιουργός, αυτός είναι ο Γεωργιανός Οτάρ Ιοσελιάνι, που έρχεται στην Αθήνα, καλεσμένος του 23ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, για να παρουσιάσει στο αθηναϊκό κοινό την ταινία του «Chantrapas», που θα προβληθεί στις 29 Οκτωβρίου στον κινηματογράφο «Απόλλων» στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ.
  • Θέατρο

    • Κατασπαράζοντας μια σχέση
      Μια ανατομία του αδιεξόδου των σύγχρονων ζευγαριών επιχειρεί ο Γιώργος Παλούμπης στο έργο του Μάικλ Γουέλερ «50 λέξεις» που ανεβαίνει στο «Βικτώρια» Η Μαρία Τσιμά και ο Χρήστος Σαπουντζής στους ρόλους της Τζάνιν και του Ανταμ που ψάχνουν να βρουν επί σκηνής τη λύση στο πρόβλημα του γάμου τους. Ποιος θυσίασε για χάρη του γάμου την επαγγελματική του ανέλιξη; Ποιος περνά περισσότερο χρόνο με το παιδί; Ποιος κάνει τις περισσότερες δουλειές στο σπίτι; Ποιος βαρέθηκε το σεξ νωρίτερα; Κι εν τέλει ποιος έχει συσσωρεύσει τον περισσότερο θυμό; Πόσοι γάμοι και πόσες σχέσεις γενικότερα δεν βασανίζονται απ' αυτές τις ερωτήσεις; Μια βαθιά ματιά στο θεσμό του γάμου είναι το έργο «50 λέξεις» του Μάικλ Γουέλερ που ανεβαίνει στο Θέατρο Βικτώρια (από τις 19 Νοεμβρίου), σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη.
    • Ξαναζούν στη σκηνή
      Επτά πρόσωπα δεν αναζητούν συγγραφέα, αλλά μια δεύτερη ευκαιρία να ξεδιπλώσουν τη ζωή τους σε πέντε βιογραφίες, που έγιναν θεατρικά έργα Ο Δ. Λιγνάδης με τον Χρ. Παπακαλιάτη στο «Αμαντέους» Στη λογοτεχνία οι βιογραφίες έχουν φανατικό κοινό. Στο σινεμά έχουμε παρακολουθήσει εκατοντάδες. Είναι άραγε το ίδιο γοητευτικές και για το θεατρόφιλο κοινό; Πέντε παραστάσεις που αναφέρονται στις ζωές αληθινών προσώπων ανεβάζονται φέτος σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
  • Ακέφαλοι πολιτιστικοί φορείς

    • Ζητείται -ακόμα!- διευθυντής
      Εννιά στους δέκα Ελληνες, όπως έδειξε πρόσφατη δημοσκόπηση, αγνοούν ποιος είναι ο υπουργός Πολιτισμού. Το δυστύχημα είναι ότι και... εννιά στους δέκα πολιτιστικούς φορείς υπό την εποπτεία του, έναν χρόνο τώρα, για ένα «φάντασμα» έχουν να μιλάνε.
  • Φωτογραφία

    • Οι Γερμανοί στον Μαραθώνα
      Περιηγητές στον Ωρωπό του 1895. Αμφιαράειο. Άποψη του νοτίου πέρατος του προσκηνίου του θεάτρου. Στον αντίποδα των εκδηλώσεων του δήμου Μαραθώνα για την επέτειο των 2.500 χρόνων από την ιστορική μάχη υπάρχει και μία με ξεχωριστό ενδιαφέρον.
  • Δηλώσεις που άναψαν φωτιές

    • Πόσο προοδευτικοί είναι οι καλλιτέχνες;
      Ο Τσάρλτον Ιστον έχει αφιερώσει τα τελευταία χρόνια της ζωής του στη διάδοση των όπλων «Εάν σε βιάσει κανένα γκρουπ από νέγρους, θα φταις εσύ!» φέρεται ότι είπε ο γνωστός σκηνοθέτης/ηθοποιός Μελ Γκίμπσον στην Οξάνα Γκριγκόριεβα, με την οποία βρίσκονται στα δικαστήρια.
  • Εικαστικά

    • «Μεταξύ πρόκλησης και αθωότητας»
      Ηρθε με μισή ώρα καθυστέρηση στο ραντεβού μας. Ζήτησε συγνώμη γιατί έχασε το δρόμο στα στενά του Μεταξουργείου, οι εικόνες όμως που αντίκρισε δεν την ξένισαν: Μικρά μαγαζιά με εξωτικές γεύσεις, ο ήχος από διαφορετικές γλώσσες, γυναίκες που εκδίδονται, νεαρά άτομα που ψάχνουν τη δόση τους.
    • Οταν το κιτς συνάντησε το μπαρόκ
      Ποπ αρτ και σουρεαλισμός διά χειρός Τακάσι Μουρακάμι στο Παλάτι των Βερσαλιών Διακόσια και πλέον χρόνια μετά τη Γαλλική Επανάσταση, ο φημισμένος ιάπωνας εικαστικός Τακάσι Μουρακάμι κάνει «κατάληψη» στο Παλάτι των Βερσαλιών με τα ποπ-κιτς γλυπτά του που εντυπωσιάζουν αλλά και διχάζουν τους πολυάριθμους επισκέπτες.
    • Τα πρόσωπα μιας ζωής
      Περισσότερα από 100 έργα του Γ. Μαυροΐδη εκτίθενται στο Ιδρυμα Θεοχαράκη Από μικρό παιδί ζωγράφιζε ο Γιώργος Μαυροΐδης. «Τα έργα μου πιστεύω πως γίνονται για να μιλούν για τη ζωή ζωγραφικά», έχει πει ο ίδιος χαρακτηριστικά. «Τα περιστατικά και οι περιπέτειες μιας μακράς ζωής πρέπει να γίνουν ένα με τη ζωγραφική μου προσπάθεια, όπως και λίγα πρόσωπα, άντρες και γυναίκες, που τα θυμάμαι πάντα με αγάπη σαν όνειρα απραγματοποίητα...».
    • ΜΙΛΑΝΟ Οι εμμονές του Νταλί
      Μια έκθεση με έργα του Σαλβατόρ Νταλί αποτελεί πάντα ευρωπαϊκό γεγονός, πολλώ δε μάλλον όταν βγάζει και είδηση. Γιατί δεν είναι μόνο τα 56 έργα με υπογραφή του μεγάλου σουρεαλιστή που κινούν το ενδιαφέρον στο Παλάτσο Ρεάλε στο Μιλάνο, αλλά και ένα φιλμάκι κινούμενων σχεδίων που ο ζωγράφος επεξεργάστηκε με τον Γουόλτ Ντίσνεϊ.
    • ΒΕΡΟΛΙΝΟ Η αφοπλιστική ειλικρίνεια της μόδας
      Δυναμική και εύθραυστη, απλή και παιχνιδιάρα, χειραφετημένη και αισθησιακή, η γυναίκα -με κεφαλαία γράμματα- κυριαρχεί στις φωτογραφίες του Πέτερ Λίντμπεργκ. Ο διάσημος γερμανός φωτογράφος είναι αυτός που άλλαξε την οπτική στις φωτογραφίες μόδας. Το μάτι του φακού βλέπει πίσω από το στάιλινγκ, το μακιγιάζ, τα ακριβά ρούχα, αποκαλύπτοντας την «εσωτερική ουσία» του σταρ.
    • ΛΟΝΔΙΝΟ Βραβεία Τέρνερ με διαμαρτυρίες
      Η οικονομική κρίση χτύπησε και τον προϋπολογισμό για τον πολιτισμό στη Βρετανία. Λίγο πριν ανοίξει στην «Tate Britain» του Λονδίνου η έκθεση των φετινών υποψηφίων για το πολυπόθητο αλλά και αμφιλεγόμενο Βραβείο Τέρνερ, περισσότεροι από 100 βρετανοί καλλιτέχνες -ανάμεσά τους και σχεδόν όλοι οι νικητές των Τέρνερ- έστειλαν μια ανοιχτή επιστολή διαμαρτυρίας στον υπουργό Πολιτισμού.
    • ΠΑΡΙΣΙ Πανόραμα Κλοντ Μονέ
      Η αποθέωση της φύσης, η έξαρση των χρωμάτων, η ποιητική απεικόνιση των τοπίων, το λαμπρό φως που αντικατοπτρίζουν ο ουρανός και η γη, οι εξιδανικευμένες ανθρώπινες φιγούρες είναι τα στοιχεία της ταυτότητας του εικαστικού έργου του Κλοντ Μονέ.
  • Ανεμογεννήτριες στη Γυάρο

    • Κόκκινη Γυάρος, πράσινη ανάπτυξη
      Οχι πολλά χρόνια πριν, την είπαν και «θανατονήσι», «νησί του διαβόλου», «Νταχάου της Μεσογείου». Από τότε η χώρα άλλαξε, «εκδημοκρατίστηκε» και «εκσυγχρονίστηκε», λένε, και η Γυάρος είναι πια ιστορικός τόπος με τη βούλα του επίσημου κράτους.
  • Επιμελητές έκδοσης

    • Ασχημες σελίδες όμορφα κόβονται
      Η Λένα Κιτσοπούλου και η επιμελήτρια των βιβλίων της Ελένη Μπούρα Για ποιον συγγραφέα μιλάμε, όταν μιλάμε για τον Ρέιμοντ Κάρβερ; Μέχρι προ τινος τα πράγματα ήταν απλά. Το όνομα του πρόωρα χαμένου ποιητή και πεζογράφου (1938-1988), που στην Ελλάδα έγινε γνωστός χάρη στην ταινία του Ρόμπερτ Αλτμαν «Στιγμιότυπα», παρέπεμπε στον «πατέρα» του σύγχρονου αμερικανικού διηγήματος και στυλοβάτη του «βρόμικου ρεαλισμού».
  • Κριτική βιβλίου

    • Μαρξ αναστρέψιμος
      Μια παραλία μόνο για τους προνομιούχους, κάπου στις ιταλικές ακτές, δέχεται μια απρόσμενη εισβολή. Ενα υπερωκεάνιο πλησιάζει επικίνδυνα την αμμουδιά και ξεβράζει από τα έγκατά του ένα πλήθος ρακένδυτων και πεινασμένων Αλβανών.