Έντυπη Έκδοση

Εργοτάξιο παράλληλων συγγραφέων

**Τιερύ Ζονκέ, Μυγαλή, η δηλητηριώδης αράχνη,  αστυνομικό μυθιστόρημα, μτφρ. από τα γαλλικά, Μαρίνα Μέντζου, εκδόσεις Καστανιώτη, σ. 133, ευρώ 11

Βρήκα το βιβλίο του Τιερύ Ζονκέ (1954-2009) απείρως συναρπαστικότερο από την ταινία του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τίτλο Το δέρμα που κατοικώ. Η έλλειψη χιούμορ από τον πολλά βαρύ πρωταγωνιστή Αντόνιο Μπαντέρας και η υφολογική σύγχυση του σκηνοθέτη δημιούργησαν ένα μάλλον κακόγουστο προϊόν, που όπως λένε οι Γάλλοι «δεν είχε ούτε μύτη ούτε...». Διαβάστε λοιπόν το βιβλίο μετά μανίας. Θα σας αποζημιώσει. Από τις εκδόσεις Καστανιώτη κυκλοφορούν κι άλλα βιβλία του Γάλλου μαιτρ της αστυνομικής λογοτεχνίας: το νεανικό του μυθιστόρημα Καταδίωξη στο μετρό (μτφρ. Ρένα Χατχούτ, 1989), καθώς και τα μυθιστορήματα νουάρ Μολόχ (μτφρ. Γιάννης Στρίγκος, 2000) και Ο γέρος μου (μτφρ. Γιάννης Στρίγκος, 2007).

***Mark Healy Η μάχη του Κουρσκ. Η μεγαλύτερη μάχη τεθωρακισμένων (1943) μτφρ.: Βαγγέλης Στεργιόπουλος-Βασίλης Αναστασόπουλος, εκδόσεις Γκοβόστη, σ. 176, ευρώ 14,50

Η μάχη που καθόρισε την αντίστροφη μέτρηση για την ήττα και την οπισθοχώρηση του γερμανικού στρατού από το Ανατολικό μέτωπο, σε μια απολύτως κατατοπιστική και ολοζώντανη στα μάτια του αναγνώστη ιστορική διήγηση. Καλαίσθητη έγχρωμη εικονογράφηση, φωτογραφικό υλικό, χάρτες με τρισδιάστατη πανοραμική απεικόνιση. Νιώθεις ότι βρίσκεσαι στο μέτωπο και ματωμένες σταγόνες ιδρώτα αυλακώνουν τις παρειές σου.

**Βασίλης Ασλανίδης, Η εκδρομή, εκδόσεις Δωδώνη, σ. 70, ευρώ 10

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Βασίλης Ασλανίδης, εμπνευσμένος ίσως από το γνωστό διήγημα του αείμνηστου Αντώνη Σαμαράκη, όπου ο μπατίρης επίδοξος ταξιδευτής αρκείται στο να ξεφυλλίζει φυλλάδια τουριστικών πρακτορείων που ευαγγελίζονται αποδράσεις σε εξωτικές χώρες, βάζει τους πληγέντες από την κρίση «μικρομεσαίους» να μεταφέρουν το Πήλιο στο... σπίτι τους και να φαντάζονται ότι αναπνέουν στο βουνό των Κενταύρων, ενώ το μόνο που μπαίνει από τα ρουθούνια τους είναι καυσαέριο και το μόνο που βγαίνει είναι μαυρίλα. Αληθοφανείς διάλογοι, «φέτα ζωής», πειστικά, οικεία αδιέξοδα.

**Ιωάννης Ψάρρας,Επιτύμβια χάικου, εκδόσεις Σύνθεσις, σ. 53, ευρώ 7

Ο,τι πιο πρωτότυπο διάβασα τελευταία. Με τονιζόμενα κεφαλαία γράμματα, με ελαφροπάτητο σαρκασμό και ακροθιγμένη ειρωνεία, ο Ιωάννης Ψάρρας, που γεννήθηκε το 1955 στη Νέα Κούταλη της Λήμνου, έχει εκδώσει δύο ποιητικές συλλογές, τυγχάνει ιδρυτής του Χώρου Πολιτισμού και Ερευνας «ΣΥΝΘΕΣΙΣ» και είναι εισηγητής της μεθόδου της Ψυχοενεργειακής Προσέγγισης στην Πραγματεία επί των Επτά Ακτίνων, μας καταθέτει σε αυτό το κομψό βιβλιαράκι ψηφίδες ενός ψυχισμού υπό αναδιοργάνωσιν. Ακούστε τον: Πώς να τ' αντέξεις / πολλά χρόνια ξενιτιά / με τόση ύλη.

**David Eagleman, SUM. Σαράντα ιστορίες από την άλλη ζωή, μτφρ.: Τρισεύγενη Παπαϊωάννου, εκδόσεις οκτώ, σ. 120, ευρώ 11

Αλλος ένας νευροεπιστήμονας, καθηγητής στο Baylor College of Medicine του Τέξας, όπου διευθύνει το Ερευνητικό Εργαστήριο για την Αντίληψη και τη Δράση, γράφει πρωτότυπες ιστορίες για το «μετά» της ζωής. Ερευνώντας επιστημονικά την αντίληψη του χρόνου, τη συναισθησία, καθώς και την επίδραση των νευροεπιστημών στο Δίκαιο, «εφαρμόζει» στο λογοτεχνικό πεδίο τις θεωρίες του. Μεγάλωσε στο Νέο Μέξικο, κάτι που εξηγεί την εικονοκλαστική αντίληψη και αντισυμβατική θεώρηση του θανάτου. Στους «Καθρέφτες» διαβάζουμε: Μπορεί να νομίζεις ότι πέθανες, αλλά δεν έχεις πεθάνει. Ο θάνατος είναι μια διαδικασία σε δύο στάδια. Αφού αφήσεις την τελευταία σου πνοή, ξυπνάς σ' ένα μέρος που μοιάζει με Καθαρτήριο: δεν αισθάνεσαι πεθαμένος, δεν δείχνεις πεθαμένος και στην πραγματικότητα δεν είσαι πεθαμένος. Οχι ακόμα (σ.49).

**Σπύρος Κοντογιάννης, 14 πρόλογοι για έναν επίλογο, εκδόσεις Δωδώνη, σ. 70, ευρώ 10,55

Αλλά κι άλλος ένας θεατρικός συγγραφέας στην πλειάδα της Δωδώνης. Γεννήθηκε το 1960 στην Αθήνα. Σπούδασε Πολιτικές και Κοινωνικές Επιστήμες στις ΗΠΑ και απέκτησε Master of Arts στις Διεθνείς Σχέσεις από το Πανεπιστήμιο του Σικάγου. Εχει εκδώσει μια ποιητική συλλογή κι άλλο ένα θεατρικό έργο. Ας πάρουμε μια ιδέα: Εισιτήριο; Ποιο εισιτήριο; Ξέρετε, κύριε, πως θα 'πρεπε το δημόσιο να έχει προνοήσει για όσους συνεισφέρουν στο τουριστικό συνάλλαγμα; Πως θα 'πρεπε κιόλας να υπάρχει μια θέση τιμητική, για άτομα σαν και μένα, για όλους τους «Greek lovers» και τα πάλαι ποτέ καμάκια της πλατείας Συντάγματος; Είπατε λαθρεπιβάτης, μα μιλάτε σοβαρά; Λαθρεπιβάτης μπορεί να είμαι, κύριε, πάντως όχι σε τούτη τη διαδρομή! (Σκοτάδι) (σ. 40).

**Γιώργος Δ. Μπέης, Απόπειρα Ι, εκδόσεις Βασίλης Χατζηιακώβου-Παρουσία, σ. 56, ευρώ 11

Η πρώτη απόπειρα δημοσίευσης των ποιημάτων του πτυχιούχου της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, που ζει από το 1975 στην Αθήνα, είναι απολύτως επιτυχημένη. Διακριτικός σαρκασμός και συγκρατημένη ειρωνεία υπονομεύουν τον άκρατο συναισθηματισμό και την υπερχειλίζουσα, σχεδόν «υδάτινη» τρυφερότητα. Δελφίνια και παιδιά, συμπληγάδες πέτρες που τραυματίζουν ανεπανόρθωτα τα σκαριά των αφρόνων υβριστών, κύκλοι ποιητών-κύκλοι δημοσιογράφων-κύκλοι-κυκλώματα και κλίκες που δυσχεραίνουν την ελεύθερη αναπνοή του Πνεύματος. Ο καινοφανής ποιητής αναρωτιέται: Πώς την ευθεία να βρεις / Μέσα σε τόσους / Επάλληλους, παράλληλους, / συνάλληλους κύκλους; / Πώς να περάσει η ζωή / Μέσα από τόσους κύκλους και κυκλώματα; (σ. 29). Ο ίδιος μάλλον το πετυχαίνει με την ευλυγισία και τη χάρη του δελφινιού που προσομοιάζει στις ανώτερες σφαίρες της ψυχής όλων μας.

**Λόρδος Μπάυρον, Μάνφρεντ, μτφρ. και επίμετρο: Δημήτρης Ζάχος, σ. 104, ευρώ 10

Δεν μπορώ να ησυχάσω. / Δεν ξέρω τι ζητώ, ούτε τι ψάχνω. / αισθάνομαι μόνο τι είσαι εσύ - και τι είμαι εγώ. / και θέλω ν' ακούσω ακόμα μια φορά πριν χαθώ / τη φωνή που ήταν η μουσική μου - μίλησέ μου! (σ. 62). Ετσι μιλάει η ψυχή όταν βρέχει την πένα της στο μελανοδοχείο ενός ταλαντούχου. Ολα τ' άλλα είναι ξερά φύλλα που τα παρασέρνει ο καιρός.

**Κώστας Χατζηαντωνίου, Αγκριτζέντο, ευρωπαϊκό βραβείο μυθιστορήματος 2011, εκδοτικός οίκος Α.Α. Λιβάνη, σ. 380, ευρώ 16,50

Το επιτυχημένο μυθιστόρημα του Κώστα Χατζηαντωνίου μεταφέρθηκε από το «Ιδεόγραμμα» του γενναίου Χρήστου Δάρρα στις εκδόσεις «Λιβάνη». «Δεν ξέρω για ποια Σικελία μού μιλάτε». Η απόκριση του Γκαετάνο ήταν η αφορμή για ένα ξέσπασμα, ένα παραλήρημα του σινιόρ Λουίτζι σχεδόν ποιητικό: «Την ξέρεις και πολύ καλά μάλιστα. Είναι όσα ζουν ακόμη μετά από τόσες κατακτήσεις. Οι νεκροί από τις πλημμύρες και από τους σεισμούς. Οι μετανάστες που η ανέχεια έδιωξε. Η Αίτνα που ακατάπαυστα καίει. Η αντίσταση στο φασισμό αλλά και στη δημοκρατία που σε ένα μόνο συμφωνήσανε, να ξεριζώσουν τις «εταιρείες» μας. [...] Ο Τσάρλι από στην «Τιμή των Πρίτζι» μας εκφράζει όλους: Η αλήθεια της αγάπης μας είναι πάνω από κάθε επιστήμη. Θυμάσαι τα λόγια του; «Σε αγαπώ. Δεν είναι επιστημονικό, μα είναι αλήθεια»... (σ. 127).

**Χάρης Κανδηλώρος, Το πέρασμα. Τρία μονόπρακτα, εκδόσεις Δωδώνη, σ. 74, ευρώ 10,55

Υπαρξισμός με χιούμορ, και το αναπόφευκτο «παράλογο» του ρασιοναλισμού, στα χνάρια του «Νεκροταφείου αυτοκινήτων» του Φερνάντο Αρραμπάλ, από τον Χάρη Κανδηλώρο, που γεννήθηκε το 1960 στην Αθήνα και σπούδασε Ιατρική στη Γαλλία.

**Ι.Ν. Μαρκόπουλος, Στοχασμοί και αναστοχασμοί. Εναύσματα προβληματισμού και ασκήσεις κριτικού λόγου, εκδόσεις University Studio Press, σ. 156, ευρώ 10,33.

Σε έναν υπερ-αναλυτικό, υλιστικά αδιέξοδο κόσμο, ένας «αναγεννησιακός» στοχαστής αντιδρά κι επιλέγει τη σύνθεση επιστημονικών θεωριών και την ενοποίηση κατακερματισμένων ειδικοτήτων μέσα από έναν κριτικό λόγο που προβάλλει την «ελληνική, στωική ουσιαστικά θέση ότι η άσκηση του επιστημονικού λόγου, μέσα από τη μελέτη της φυσικής επιστήμης, είναι άμεσα συνυφασμένη με το φιλοσοφικό στοχασμό, αφού μπορεί να δώσει νόημα και ποιότητα στη ζωή μας, στη σκέψη και την πράξη μας, καθώς συμβάλλει στην απαγκίστρωση της σκέψης μας από το στενό ατομικό και στη διάχυσή της στο συμπαντικά καθολικό». Ευτυχώς που υπάρχουν αυτά τα φωτεινά πνεύματα στα σκοτεινά χρόνια της βαθιάς πολιτισμικής κρίσης.

**Δημήτρης Ι. Μπρούχος Λουλούδια του δρόμου εκδόσεις α'πόστροφος ΚΕΡΚΥΡΑ, σ. 44

Οι πλαγιές του ύπνου φωτισμένες / Από τη θάλασσα που αντιφεγγίζει την πανσέληνο / Το φως του δρόμου εισβάλλει απ' το παράθυρο / Μα καμιά ενοχή δεν αγγίζει. [...] Κοιμάται ανυποψίαστος ο εαυτός μου (σ.44). Σταχυολόγημα από το στερνό ποίημα της συλλογής του Δημήτρη Μπρούχου, που γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, σπούδασε Επικοινωνία στο Λονδίνο και Διαφήμιση στη Νέα Υόρκη κι εμφανίστηκε στα γράμματα το 1977 με την ποιητική συλλογή Στο πέρασμα του χρόνου. Από τότε η Μούσα Ερατώ τον επισκέπτεται συχνά και κατά διαστήματα θέτει την ποιητική του συγκομιδή στην κρίση του αναγνωστικού κοινού.

**Βαγγέλης Μπέκας Φετίχ εκδόσεις Μπαρτζουλιάνος, σ. 272, ευρώ 14,80

Σε αυτό το βιβλίο θα ξεκινήσω με την αφιέρωση του αντιτύπου που μου έστειλε, γιατί συμπυκνώνει τη θεματολογία, την ιδεολογία, την οπτική του συγγραφέα: Στον Κωνσταντίνο Μπούρα, Δεν φοβόμαστε τα αλλεπάλληλα μέτρα τους. Γιατί έχουμε το καταφύγιό μας. Το δικό μας φετίχ. Τη γραφή. Με φιλία και εκτίμηση, Βαγγέλης Μπέκας. Παρ' όλο που για μένα η γραφή δεν είναι φετίχ ούτε αυτοσκοπός, αλλά αδήριτη ανάγκη ουσιαστικής επικοινωνίας με τους Αλλους (που δεν είναι η σαρτρική Κόλαση, αλλά ο μπούρειος Παράδεισος), θα διαπιστώσω ότι σε αυτές τις κοφτές προτάσεις της αφιέρωσης αποκαλύπτεται το καφκικό συγγραφικό σύμπαν του Βαγγέλη Μπέκα, με τους απρόσωπους μακρο-μηχανισμούς που συνθλίβουν τις μικροσκοπικές ζωές των καθημερινών ανθρώπων. Μόνο μέλημα των μπεκικών ηρώων είναι να αποδράσουν σε ένα μελλοντικό ρομαντικό, ουτοπικό πολιτικό και κοινωνικό γίγνεσθαι, όπου το άτομο βιώνει την απόλυτη ελευθερία, τον έρωτα, την αγάπη, την ισότητα και την ισονομία, χωρίς να χρειάζεται καν να διεκδικεί την ευτυχία που του αξίζει και του αποδίδεται ως φυσική, κληρονομημένη κατάσταση. Γραφή κλειστοφοβική, ψυχωσικοί και παρανοϊκοί ήρωες, φουτουριστικά τοπία, θέατρο του παράλογου κι ερεβώδης υπαρξισμός, όμως και μια υπολανθάνουσα μεσογειακή αισιοδοξία, βαθύς ουμανισμός και βιωμένα ανθρωπιστικά ιδεώδη. Δεν θα ήθελα να ζω στον μυθοπλαστικό κόσμο του Βαγγέλη Μπέκα, όμως οφείλω να επισημάνω το συγγραφικό ταλέντο και την αφηγηματική δεξιοτεχνία του. Οσο για την πρωτοτυπία, εεε, ας μη μας γίνεται μανία και ψυχαναγκασμός. Εξάλλου όλα έχουν γίνει κι όλα έχουν ειπωθεί από τους μεταστάντες λογοτέχνες. Εκείνο που μετράει είναι η τίμια απόδοση της προσωπικής ματιάς στην πραγματικότητα.

**Γ.Χ. Παπαδόπουλος - Η.Δ. Κούβελας, Το σύμπαν των εγκεφάλων, εκδόσεις University Studio Press, σ. 272, ευρώ 14,08.

Δύο νευροεπιστήμονες διερευνούν τα βιολογικά και φιλοσοφικά όρια της πρόσληψης και διαμόρφωσης της υποκειμενικής αντίληψης της «πραγματικότητας» από τον ανθρώπινο εγκέφαλο. Για την όραση, παραδείγματος χάριν: ...η σωστή σύνθεση του δεξιού και του αριστερού κόσμου είναι δουλειά ενός εγκεφάλου που έχει συγκροτηθεί σωστά και έχει εγκαίρως αφεθεί ελεύθερος να χρησιμοποιήσει ισόποσα τα δύο μάτια. Εάν αυτό δεν γίνει, τότε ο άνθρωπος μπορεί και να καταστεί τυφλός προς τη μισή πραγματικότητα, ακόμη και εάν τα μάτια του είναι απείραχτα (σ. 110).

**Μαρία Γιαννιώτη, Το αύριο ήταν χθες / Demain was yesterday, εκδόσεις Δωδώνη, σ. 48, ευρώ 8

Το έργο ανέβηκε από τη θεατρική Ομάδα Αδραξις στο θέατρο Rabbithole. Η δράση εκτυλίσσεται σε μια σχεδόν ακατοίκητη γη, στο όχι και τόσο μακρινό 2030, όπου οι εξολοθρευτές εξουσιαστές ζουν σε μικρές γυάλινες φυλακές, κάψουλες επιβίωσης, όπου οι εξουσιαζόμενοι δουλεύουν μέχρι τελικής πτώσεως για λίγο καθαρό νερό και αέρα. Είθε να μην αξιωθούμε να γνωρίσουμε ένα τέτοιο χάλι. Γι' αυτό ας το ξορκίσουμε θεατρικώς, όπως όλους τους πανικούς και τις ανασφάλειές μας. Με τον αριστοτελικόν «έλεον και φόβον» επέρχεται η «κάθαρσις» κι ενδεχομένως επιτυγχάνεται η διαμεσολαβημένη εκείνη γνώση που αποτρέπει καινοφανείς συμφορές.

**Νίκος Κ. Κυριαζής Ο κώδικας του αυτοκράτορα εκδόσεις Καστανιώτη, σ. 365, ευρώ 16

Ο Νίκος Κ. Κυριαζής σπούδασε Οικονομικά και εκπόνησε τη διδακτορική του διατριβή στο Πανεπιστήμιο της Ρώμης. Ωρες έμεινε σκεφτικός ο Νικόδημος, με το κινητό σιωπηλό, σημάδι πως και οι μοναχοί στο Αγιον Ορος δεν είχαν βρει λύση. Δεν μπορούσε να ανακαλύψει σχέση ανάμεσα στα τρία σημεία του μηνύματος. Πραγματικός γρίφος. Ομως ο παλαιός Νικόδημος σίγουρα γνώριζε τι είχε κάνει. Υπήρχε λύση, φτάνει να μπορούσε να μπει στον τρόπο σκέψης του (σ. 145).

**Δημήτρης Κουτσούκης Ο πάπυρος του Μωυσή εκδόσεις Καστανιώτη, σ. 260, ευρώ 15

Ασχολούμενος ενεργά με τον εσωτερισμό για περισσότερα από είκοσι χρόνια, ο Δημήτρης Κουτσούκης ζωντανεύει μυθοπλαστικά μια ταραγμένη εποχή. Σύγκρουση πολιτισμών, θρησκειών και κοσμοαντιλήψεων στην ταλανισμένη και κλυδωνισμένη λωρίδα γης, όπου συναντιούνται οι μονοθεϊσμοί και αντιπαλεύουν αιώνιες, απαράγραπτες αλήθειες. Κ.Β.Μ.

**Μαρίνα Πετράκη Βρετανική πολιτική και προπαγάνδα στον ελληνοϊταλικό πόλεμο εκδόσεις Πατάκη, σ. 333, ευρώ 19

Ενα ιδιαίτερα προσεγμένο πόνημα της εμβριθούς Μαρίνας Πετράκη, που είναι διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Κεντ, με ειδικότητα στη Σύγχρονη Ευρωπαϊκή Ιστορία. Κι επειδή η Ιστορία φαίνεται ότι διαγράφει επάλληλους ομόκεντρους κύκλους, ίσως είναι τώρα περισσότερο επιτακτική παρά ποτέ η ανάγκη να ξανακοιτάξουμε την επιρροή των λεγομένων «Μεγάλων Δυνάμεων» στη μοίρα αυτής της στενής λωρίδας γης που καταλαμβάνει η πολύπαθη χώρα μας. Βασισμένη κυρίως σε ανέκδοτο βρετανικό αρχειακό υλικό, η ερευνήτρια καταδεικνύει τις «υπερτιμημένες» προσδοκίες των Ελλήνων για ουσιαστική συμπαράσταση των φίλων και συμμάχων στον αγώνα τους για ελευθερία, αξιοπρεπή διαβίωση και αυτοδιάθεση ενάντια σε κάθε λογής τυράννους κι αυταρχισμούς παντός είδους. Μήπως σας θυμίζει κάτι; Μήπως ηχεί σήμερα οικεία στο αυτί; Ας ερευνήσουμε, ας διαβάσουμε, ας μελετήσουμε, όσο είναι ακόμη καιρός. Η δράση έρχεται μετά. Χωρίς Γνώση, η δράση είναι το γενεσιουργό αίτιο της αντίδρασης και το αποτέλεσμα μηδαμινό. Μόνον αν μεταμορφωθούμε εσωτερικά όλοι μας θα προοδεύσει αυτόματα το ανθρώπινο είδος.

**Ευάγγελος Μαυρουδής Επιστροφή στη Σμύρνη 3. Φως εξ Ανατολών εκδόσεις Κέδρος, σ. 638, ευρώ 22

Το τρίτο μέρος του συγκλονιστικού έπους της Μικρασιατικής Καταστροφής, που ακόμα ματώνει στο συλλογικό ασυνείδητο και θέλγει τον έλληνα αναγνώστη. Ο γιατρός συγγραφέας Ευάγγελος Μαυρουδής θέτει τη μυθιστορηματική περσόνα του, τον γιατρό Πλάτωνα Πηλείδη -και την οικογένειά του- στο κέντρο του αφηγηματικού του φακού. Διαβάζεται απνευστί.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Σχετικά θέματα: Αφιέρωμα στα βιβλία του 2012
Τα βιβλία πριν και μετά την Κ.
Σύντομες προτάσεις για τις εκδόσεις που μας περιμένουν
Βιβλία με έρωτες, φιλίες, επιγραφές, ιδέες στα χρώματα του χειμώνα
Παραλλαγές σε ένα θέμα
Αλήθειες και ψέματα για μάγους και Αϊ-Βασίληδες
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Αφιέρωμα στα βιβλία του 2012
Τα βιβλία πριν και μετά την Κ.
Σύντομες προτάσεις για τις εκδόσεις που μας περιμένουν
Εργοτάξιο παράλληλων συγγραφέων
Βιβλία με έρωτες, φιλίες, επιγραφές, ιδέες στα χρώματα του χειμώνα
Παραλλαγές σε ένα θέμα
Αλήθειες και ψέματα για μάγους και Αϊ-Βασίληδες