Έντυπη Έκδοση

Πέντε προτάσεις κατάλληλες για δώρο

Στο πνεύμα των ημερών, πέντε ηχογραφήματα που αξίζουν την προσοχή σας

Πλησιάζουν μέρες γιορτινές. Διαφορετικές θα είναι απ' ό,τι παλιότερα, μια και όλοι βιώνουμε τη μεγάλη, επώδυνη κρίση. Μπορεί να μας στέρησε πολλά αυτή η κρίση, αλλά, ευτυχώς, δεν έπληξε την ανθρωπιά μας, ούτε σκότωσε τη διάθεσή μας για ανταλλαγή ευχών και δώρων. Θα συνεχίσουμε λοιπόν να ετοιμάζουμε καταλόγους, που θα μας υπενθυμίζουν σε ποιον θα χαρίσουμε τι.

Τα ηχογραφήματα και τα βιβλία αποτελούν βέλτιστες επιλογές, γιατί η χαρά που προκαλούν διαρκεί ολόκληρη ζωή. Αντλούμε από τους καταλόγους μας μερικές πρόσφατες εγγραφές, ευελπιστώντας ότι θα διευκολύνουν τις αναζητήσεις σας. Σήμερα ηχογραφήματα, λόγιας αισθητικής, βεβαίως, εξαιρετικά γενναιόδωρα (σχεδόν) όλα στη διάρκειά τους.

Την επόμενη εβδομάδα (μουσικά) βιβλία. Οι επιλογές μας, όλες ελληνικές, φυσικά -αν και οι δημιουργοί επιμένουν ξενόγλωσσα- είτε αποτελούν ιδιωτικές εκδόσεις, είτε εκδόθηκαν από μικρές, ανεξάρτητες εταιρείες. Ακόμη ένας λόγος για να τις προτιμήσετε. Οι τρεις από τις πέντε εστιάζουν στην κιθάρα. Οχι αναιτιολόγητα. Η ελληνική κιθαριστική σχολή είναι εύρωστη, γόνιμη και παγκόσμια αναγνωρισμένη. Η φράση «Ελληνας κιθαριστής» χρησιμοποιείται διεθνώς με ιδιαίτερη εκτίμηση και σεβασμό.

Odyssey - Θοδωρής Οικονόμου

Δεν λάθεψε ο Μπομπ Γουίλσον όταν επέλεξε τον Θοδωρή Οικονόμου για να συνθέσει τη μουσική της φιλόδοξης παραγωγής της Οδύσσειας, που σχεδίασε για το Εθνικό Θέατρο. Για το θέαμα υπήρξαν αντικρουόμενες απόψεις. Για τη μουσική μόνον εγκώμια. Μουσικές για είκοσι ένα σκηνές του έργου επέλεξε ο συνθέτης και τις καταχώρισε σε ένα δίσκο ακτίνας. Τις ερμηνεύει ο ίδιος με πιάνο, όπως και στην παράσταση, ενθυλακώνοντας πού και πού το ηχητικό περιβάλλον της και απολαμβάνοντας την απαγγελία του Νικήτα Τσακίρογλου στην ομηρική επίκληση «Ανδρα μοι έννεπε, μούσα πολύτροπον...». Μουσικές εξαίσιες ενός «αόρατου θιάσου», με αφομοιωμένη θεατρικότητα, με πρόδηλη ελληνικότητα, αλλά και οικουμενικές τάσεις, ξεναγούν τον ακροατή στις αμμουδιές του Οδυσσέα, στις αμμουδιές του Ομήρου. Αφαιρετική με μινιμαλιστικό χαρακτήρα και ακραία λιτότητα η έκδοση, συνάδει με το μουσικό της περιεχόμενο. Εντυπωσιάζει, τέλος, η αναγραφή στο οπισθόφυλλο του ονόματος του Χαλ Γουίλνερ, ως «μουσικού επόπτη». Οι επαΐοντες τον γνωρίζουν ως ένα εκ των σημαντικότερων μουσικών παραγωγών της εποχής.

(BACKSTAGE Productions, 43:10)

Soundtracks for ideal movies - Κώστας Γρηγορέας

Καθιερωμένος ως σολίστ κλασικής κιθάρας με πολυεπίπεδες δραστηριότητες, ο Κώστας Γρηγορέας τα τελευταία χρόνια προβάλλει, σταθερά, και ως πρωτογενής δημιουργός. Οχι με μια-δυο συνθέσεις, αλλά με μια εξαιρετικά πυκνή καρποφορία. Η γόνιμη φαντασία του δεν περιορίζεται, όπως συχνά συμβαίνει, στο οικείο μουσικό όργανο, αλλά αναζητά τη συμβίωσή του με άλλα όργανα, όχι πάντοτε αναμενόμενα, όπως π.χ. το νέι ή το σαξόφωνο. Συνθέτει ακόμη και για σόλο πιάνο! Δεν πειραματίζεται με τις τεχνοτροπίες και τις πρωτοποριακές ανιχνεύσεις. Παρά ταύτα, οι μουσικές του είναι ξεκάθαρα σημερινές. Προχωρεί, όμως, με το βλέμμα στραμμένο στο παρελθόν, δημιουργώντας σαγηνευτικές συνηχήσεις που έχουν πατρίδα τη... μουσική. Τούτες οι «Ηχητικές επενδύσεις για ιδεατές ταινίες» περιέχουν μουσικά σκιρτήματα που πυροδοτούν τη φαντασία του ακροατή στην αναζήτηση τερπνών εικόνων και μύθων. Συνοδοιπόρους στο όμορφο ταξίδι έχει δεκατρείς (!) ερμηνευτές, που του χαρίζουν τον ήχο οκτώ διαφορετικών οργάνων. Και σε εμάς χαρίζουν ολόφωτες μουσικές στιγμές, αφού ο Κώστας Γρηγορέας βλέπει και τη χαρούμενη πλευρά της ζωής.

(Timbro ΤΙΜΒ04-03, 76:44)

Mosaic - Γιώργος Τοσικιάν

Στην καθ' ημάς Ανατολή είναι εστιασμένη τούτη η δεύτερη δισκογραφική κατάθεση του κιθαριστή Γιώργου Τοσικιάν. Ηχοχρώματα της Ανατολής, λοιπόν, που καθώς είναι κωδικοποιημένα για κλασική κιθάρα, μας θυμίζουν ότι οι αποστάσεις στην τέχνη, και ειδικά στη μουσική, μόνο στο μυαλό υπάρχουν. Στην πραγματικότητα οι ήχοι της Ανατολής είναι πολύ κοντά με αυτούς της Δύσης, όπως ευφυέστατα έχει αποδείξει ο Μάνος Χατζιδάκις με το «Χασάπικο 40». Κάτι ανάλογο επιχειρεί, με το δικό του τρόπο, ο Ελληνας κιθαριστής. Τα έργα που έχει επιλέξει έχουν έντονο άρωμα Ανατολής. Μπορεί κάποιοι από τους συνθέτες τους να έχουν δεσμούς αίματος με την Ανατολή -όπως, άλλωστε, και ο ίδιος-, κανείς τους, όμως, δεν κατοικοεδρεύει στην Ανατολή. Τρεις Αμερικανοί, ένας Ιταλός, δυο Ελληνες, άπαντες σε πλήρη δραστηριότητα, προμήθευσαν τον ερμηνευτή με το δημιουργικό τους κάματο. Και αυτός τιμά την εμπιστοσύνη τους με ερμηνείες καρδιάς, στις οποίες ισορροπούν το συναίσθημα και η λογική. Σε όλη την έκταση του ηχογραφήματος ξετυλίγεται με νοσταλγία το μουσικό μεγαλείο της Ανατολής, νοτισμένο με γλυκιά μελαγχολία. Προσδιορίζει, άλλωστε, ο διακριτικός υπότιτλος «Σκιές των ξεχασμένων προγόνων», τίτλος ταινίας του ποιητή των εικόνων Σεργκέι Παρατζάνοφ.

(MOTIVO GT 1067, 68:41)

100 Κιθάρες - Βαγγέλης Μπουντούνης

Τα ευτυχισμένα πρόσωπα των ερμηνευτών, κιθαριστών σχεδόν στο σύνολό τους, που φώτιζαν τα παρασκήνια, μετά τη συναυλία της 9ης Δεκεμβρίου 2012 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, ήταν η καλύτερη απόδειξη ότι το εγχείρημα είχε αίσιο αποτέλεσμα. Και δεν ήσαν 100 οι κιθαριστές, όπως αναφέρεται για συμβολικούς, κυρίως, λόγους στην προμετωπίδα της έκδοσης. Ησαν σχεδόν διπλάσιοι! Μαθητές ωδείων από περιοχές όχι μόνον της Αττικής αλλά και από πολλά μέρη της χώρας -από τη Λήμνο μέχρι τη Σπάρτη- με τη συμπαράσταση καθηγητών τους, προσέτρεξαν στο κάλεσμα του Βαγγέλη Μπουντούνη για τούτη την ιδιαίτερη συναυλία. Η συμμετοχή, και ό,τι αυτό συνεπάγεται, στη διαδικασία της μουσικής ερμηνείας ήταν το μεγάλο, τεράστιο, ανυπολόγιστο κέρδος για αυτά τα παιδιά. Αύξησε την αγάπη τους για τη μουσική, τους γνώρισε τη συναδελφική αλληλεγγύη και τη δύναμη της συνεργασίας, ανέδειξε και μέτρησε τις ικανότητές τους. Ηχογραφημένη, αλλά και μαγνητοσκοπημένη μαρτυρία της συναυλίας συνιστούν την έκδοση, που γεμίζει σίγουρα υπερηφάνεια τους συμμετέχοντες. Το πρόγραμμα ακρόασης αποτελείται από ψηφίδες λόγιας και λαϊκής μουσικής κατάλληλα διασκευασμένες από τον Βαγγέλη Μπουντούνη, που είχε το γενικό πρόσταγμα σε όλα τα επίπεδα.

(Sui Generis 13307, CD/DVD 79:41/01:45:10)

Metamorphosis - Σπύρος Κοντός, Λητώ Θώμου

Δισκογραφική έκδοση υπόδειγμα, καθ' όλα αψεγάδιαστη. Υψηλή η αισθητική της, σπουδαίο και σπάνιο το περιεχόμενό της, υψηλού επιπέδου η ποιότητα του ήχου και των ερμηνειών. Ο ομποΐστας Σπύρος Κοντός ανθολογεί οκτώ Νεοέλληνες συνθέτες και ερμηνεύει τα επιλεγμένα έργα (για όμποε και πιάνο, κυρίως, αλλά και για σόλο όμποε) με απαράμιλλη ευαισθησία και πιστότητα, έχοντας άξια συνοδοιπόρο την πιανίστρια Λητώ Θώμου. Η (συν)αίσθηση της διαφοράς, ο τόπος, ο χρόνος, κάθε τι που αποτελεί ξεχωριστό δομικό στοιχείο του κάθε έργου, γίνεται ξεκάθαρα αντιληπτό στις ερμηνείες. Ακούγοντάς τες με τη δέουσα προσοχή αποκομίσαμε την εντύπωση ότι ο ομποΐστας προσεγγίζει το κάθε έργο σαν να έχει πλαστεί γι' αυτόν. Οι ήχοι αναδύονται ως ανάσες ψυχής, που δίνουν πνοή ζωής στα ψυχρά σύμβολα της παρτιτούρας. Ευτυχισμένοι οι μουσουργοί που έχουν την ευκαιρία να ακούσουν έτσι ερμηνευμένες τις δημιουργίες τους - οι έξι από τους οκτώ βρίσκονται εν ζωή. Ευτυχισμένοι και οι απαιτητικοί ακροατές που απολαμβάνουν αυτή τη χωρίς προδρόμους έκδοση, που εμπλουτίζει μοναδικά το σχετικά φτωχό κατάλογο της δισκογραφημένης λόγιας ελληνικής μουσικής.

(DNA 5200106430113, 70:20)

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

Κανένα σχόλιο

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 0

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Στη στήλη
Μουσικογραφήματα
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
TV & Media
Προς ανταποδοτικό τέλος για τη Δ.Τ.!
ΜΑΤ... από Καψή με κρατικό κανάλι στη Θεσσαλονίκη
Διαμαρτυρία προς Alpha
Ανεργία/Ηθοποιοί
3,52 ευρώ την ώρα!
Καλλιτεχνικό ρεπορτάζ
Απέκτησε Πινακοθήκη το Αγρίνιο
Κι εκείνα
Ζωντανά και ο Βούλγαρης
Βραβείο στην «Οδύσσεια»
Οι 200 του «La Nonna»
Κινηματογράφος
Τίτλοι τέλους για τη Φοντέιν
Ιστορίες ρατσισμού και απαρτχάιντ
Μουσική
Ενας πλατωνικός έρωτας
Πυγμαχία
Του έκλεισαν την πόρτα