Έντυπη Έκδοση

61ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ

Ψιλοσνόμπαραν το Οσκαρ

Χωρίς καμιά νέα έκπληξη αποδείχτηκε και η χθεσινή, προτελευταία μέρα του διαγωνιστικού τμήματος του φεστιβάλ.

«Αν όχι εμείς, ποιος;» του Αντρες Βίελ. Ακόμη μία γερμανική ταινία για την τρομοκρατία «Αν όχι εμείς, ποιος;» του Αντρες Βίελ. Ακόμη μία γερμανική ταινία για την τρομοκρατία Εξ ου και το ενδιαφέρον μονοπώλησαν ο σκηνοθέτης του «Λόγου του βασιλιά», Τομ Χούπερ, και οι πρωταγωνιστές του, Κόλιν Φερθ και Χέλενα Μπόναμ-Κάρτερ, που ήρθαν για την πρεμιέρα της ταινίας στο τμήμα του «Πανοράματος». «Για μας το Οσκαρ είναι απλά ένα ακόμη βραβείο, αν και δεν θα του λέγαμε όχι», ανέφερε ο σκηνοθέτης της υποψήφιας για 12 αγαλματάκια ταινίας. Συμφώνησαν και οι δύο πρωταγωνιστές του.

- Στην ταινία «Lipstikka» του Ισραηλινού Τζόναθαν Σαγκάλ παρακολουθούμε την παράξενη συνάντηση στο Λονδίνο ανάμεσα σε δύο Παλαιστίνιες παιδικές φίλες, 13 χρόνια αφού έχουν εγκαταλείψει τη Ραμάλα. Η Λάρα είναι τώρα παντρεμένη και μ' ένα παιδί. Και η άλλη, με την οποία κάποτε η Λάρα είχε μια λεσβιακή σχέση, εμφανίζεται ξαφνικά για να ανατρέψει την ήσυχη ζωή της. Πρόκειται για ένα ψυχολογικό δράμα -με ένα δυστυχώς αψυχολόγητο σενάριο και αφελείς διαλόγους- που τονίζει για ακόμη μία φορά τη μετριότητα πολλών ταινιών της φετινής Μπερλινάλε.

Ζευγάρια

- Αντίθετα, πιο ενδιαφέρουσα ήταν η κορεάτικη ταινία «Βρέξει-δεν βρέξει» του Γιουν-Κι Λι. Υστερα από μια εισαγωγή, με ένα τράβελινγκ σε αυτοκίνητο διάρκειας 12 λεπτών, όπου μαθαίνουμε πως μια νεαρή γυναίκα έχει αποφασίσει να εγκαταλείψει τον άντρα της, παρακολουθούμε το ζευγάρι στο σπίτι του, στη διάρκεια της ίδιας μέρας, όταν η γυναίκα αρχίζει να πακετάρει τα πράγματά της για να φύγει. Η καταρρακτώδης βροχή, που έχει αποκλείσει τη σύνδεσή τους με την υπόλοιπη πόλη, μια γάτα που μαζεύουν στο σπίτι τους και η επίσκεψη του γειτονικού ζευγαριού που την ψάχνει, φέρνει στην επιφάνεια τους δισταγμούς της γυναίκας και τα διάφορα στοιχεία που εξακολουθούν να συνδέουν το ζευγάρι. Με μια επιμονή στις λεπτομέρειες, αλλά και με ένα ρυθμό που θυμίζει τις ταινίες του Αντονιόνι, ο Λι έφτιαξε μια τρυφερή, χαμηλών τόνων ταινία, αποσπώντας πολύ καλές ερμηνείες από το νεαρό ζευγάρι του.

Μετά τον πόλεμο

- Τις πολιτικές αλλαγές στη Γερμανία ανάμεσα στη δεκαετία του '40 και τα τέλη της δεκαετίας του '60 μέσα από τη σχέση δύο νέων, παρουσιάζει στην πρώτη ταινία του μυθοπλασίας, «Αν όχι εμείς, ποιος;», ο ντοκιμαντερίστας Αντρες Βίελ. Ο Μπέρναρντ, γιος ναζί συγγραφέα, με φιλοδοξίες συγγραφέα και ο ίδιος, και η Γκούντρουν, κόρη ενός Γερμανού που είχε φυλακιστεί από τον Χίτλερ, γνωρίζονται στο πανεπιστήμιο και ξεκινούν εκδοτικό οίκο. Ο Μπέρναρντ σχεδιάζει την έκδοση των απάντων του πατέρα του.

Αποσπάσματα επίκαιρων (από τη σύλληψη του Αϊχμαν και την επίσκεψη του Κένεντι στο Βερολίνο, μέχρι το Βιετνάμ και τις διαδηλώσεις ενάντια στην επίσκεψη του σάχη στη Γερμανία) υπογραμμίζουν τις διάφορες περιόδους. Παρακολουθούμε το ζευγάρι να αρχίζει να δημοσιεύει πολιτική λογοτεχνία, να περνάει σε αριστερά κινήματα, να συνεργάζεται με πολιτικούς ακτιβιστές και να υπερασπίζεται κινήματα στον Τρίτο Κόσμο και την Αμερική (μαζί και τους Μαύρους Πάνθηρες). Ωσπου στα τέλη του '60 η Γκούντρουν γνωρίζεται με τον Αντρέας Μπάαντερ και προσχωρεί στον τρομοκρατικό αγώνα του. Ο Μπέρναρντ προσπαθεί, χρησιμοποιώντας ψυχεδελικές ουσίες, να γράψει το μυθιστόρημά του.

Ο Βίελ περιγράφει τη σημαντική αυτή πολιτική περίοδο μέσα από τις προσωπικές σχέσεις των δύο πρωταγωνιστών, με βάση ένα βιβλίο για την προϊστορία της τρομοκρατίας, γράμματα και άλλα ντοκουμέντα. Παρά το πολύ ενδιαφέρον θέμα, οι διάλογοι δεν είναι πάντα πειστικοί και η σκηνοθεσία συχνά πεζή. Μια και η τρομοκρατία ενδιαφέρει πάντα τους Γερμανούς, δεν είναι απίθανο τελικά να κερδίσει κάποιο από τα βραβεία. *

Αγαπημένες του διεθνούς Τύπου

Τις καλύτερες κριτικές του διεθνούς Τύπου πάντως απέσπασαν οι δύο ταινίες που ήδη ανέφερα: η ιρανική «Νάντερ και Σιμίν» του Ασγκάρ Φαραντί και η ουγγρική «Το άλογο του Τορίνο» του Μπέλα Ταρ.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Θέατρο
Φυγή και όραμα μέσα από τα ερείπια
Λίφτινγκ σ' έναν 77χρονο μύθο
Αυλαία για το «Αμφι-θέατρο»;
Μουσική
Η πιανίστα με τις μπαγκέτες
61ο Φεστιβάλ Βερολίνου
Ψιλοσνόμπαραν το Οσκαρ
Μουσεία
Ψηφιακός ο πύργος όπου μαρτύρησε ο Ρήγας
Τηλεόραση
Η έμμεση διαφήμιση αλλάζει τη μικρή οθόνη
Στάσεις εργασίας σε ΑΠΕ-ΜΠΕ, δικαστικά για συμβασιούχους
Σε ανοδική πορεία η Web TV του ΑΝΤ 1
Απεργία στον «Alter»