Έντυπη Έκδοση

Βλάσφημη μεγαλοφυΐα

«Ανθρώπινος, φιλόδοξος, καταστροφικός, εκκεντρικός, γενναιόδωρος, εκθαμβωτικός, σκοτεινός, με θεία ευφυΐα και ανθρώπινα ψεγάδια και με την ποίησή του να σκάει σαν κεραυνός στον κόσμο...». Είναι μερικοί από τους χαρακτηρισμούς που επιφυλάσσει η Εντνα Ο'Μπράιεν στον Μπάιρον.

Μέσα από το «Λόρδος Μπάιρον - Οι έρωτές του» (μετάφραση Σοφίας Σκουλικάρη, εκδόσεις «Μεταίχμιο») η ιρλανδή συγγραφέας προσθέτει το δικό της λιθαράκι στην τεράστια βιβλιογραφία που τον αφορά.

Χρεωμένος και γοητευτικός

Η Ο' Μπράιεν επιλέγει να φωτίσει τον χαρακτήρα του μύθου και τη γέννηση των στίχων μέσα από τους άντρες και τις γυναίκες που συνδέθηκαν με τον ποιητή: Από την απόλυτη καταξίωσή του με το «Τσάιλντ Χάρολντ», ανάμεσα στα 1812 και 1814, μέχρι τη συντριπτική του πτώση, αποτέλεσμα του γάμου του με την Αναμπέλα Μίλμπανκ και της παράλληλης ερωτικής του σχέσης με την ετεροθαλή αδελφή του Αυγούστα. Και από την αυτοεξορία του στην Ιταλία, την ερωτική απόλυτη παραζάλη στη Βενετία ώς το δεύτερο και τελευταίο ταξίδι του στην Ελλάδα.

«Ο λόρδος Τζορτζ Γκόρντον Μπάιρον είχε ύψος ένα μέτρο και εβδομήντα τέσσερα εκατοστά, χωλό δεξί πόδι, καστανά μαλλιά, μόνιμη χλομάδα, αλαβάστρινους κροτάφους, δόντια σαν μαργαριτάρια, γκρίζα μάτια στεφανωμένα με σκούρες βλεφαρίδες και απέπνεε γοητεία στην οποία δεν μπορούσε να αντισταθεί κανείς, άντρας ή γυναίκα», γράφει η Ο' Μπράιεν. Αιωνίως χρεωμένος και διάγοντας από παιδί πολυτελή ζωή (νεαρός στο Τρίνιτι Κόλετζ είχε στη διάθεσή του έπιπλα, ασημικά, ποτήρια, καράφες και τέσσερις ντουζίνες κρασί, πόρτο, τσέρι και μπορντό), ξεκίνησε την καριέρα του ως εραστής με ομοφυλοφιλικές σχέσεις για να προχωρήσει αργότερα και στις γυναίκες. Ετσι απέκτησε μια καραμπινάτη σύφιλη.

Και ήταν βέβαια απόλυτα απροσδόκητος. Στο Νιούστεντ Αμπεϊ, την προγονική του κατοικία στο Νότιγχαμ, εξασκείτο συνήθως με τους φίλους του στη σκοποβολή. Αλλά και μόνο το να φτάσει κανείς εκεί ήταν προβληματικό, αφού δεξιά στη σκάλα της υποδοχής ήταν δεμένη μια αρκούδα κι αριστερά ένας λύκος.

Στο πρώτο του ταξίδι στην Ελλάδα φιλοξενήθηκε στην αυλή του Αλή πασά, «πετάχτηκε» ώς την Κωνσταντινούπολη και επιστρέφοντας φιλοξενήθηκε στο μοναστήρι των Καπουτσίνων, προσπαθώντας να ξεφύγει από την εμμονή των αθηναίων γυναικών να τον παντρευτούν ή να τον παντρέψουν με τις κόρες τους.

Η Αναμπέλα ήταν παρθένα όταν την παντρεύτηκε στην Αγγλία. Φρόντισε, ωστόσο, αυτός να της τα μάθει όλα, ενώ, πέραν του σκανδάλου της σχέσης με την αδελφή του, στο Λονδίνο ψιθύριζαν για ό,τι αφορούσε τη σύζυγο: «ετεροφυλοφιλικός σοδομισμός, μια αμαρτία που ούτε στο στόμα τους δεν μπορούσαν να πιάσουν οι χριστιανοί».

Στην Ιταλία ο ποιητής ερωτεύτηκε την Τερέζα, πήρε μέρος στο κίνημα των Καρμπονάρων κατά των Αυστριακών και, τέλος, ερχόμενος σε επαφή με το Φιλελληνικό Κομιτάτο στο Λονδίνο έθεσε εαυτόν και την περιουσία του στη διάθεση της ανεξαρτησίας της Ελλάδας. Η Ο' Μπράιεν γράφει ότι στο Μεσολόγγι ο Μπάιρον συνάντησε το απόλυτο χάος. Οι στρατιώτες των οποίων ηγείτο, «σουλιώτες εξόριστοι από τα βουνά της νότιας Αλβανίας», του κόστιζαν «2.000 δολάρια την εβδομάδα», ενώ με τη βοήθεια της ιταλίδας συζύγου και του ντόπιου ράφτη αναγκάστηκε να «επιστρατεύσει δίχως κωλύματα γυναίκες για να είναι στη διάθεσή τους»!

Στην προσπάθειά του να καταλάβει τη Ναύπακτο βρήκε αντίθετο τον Κολοκοτρώνη, που «έσπειρε διχόνοια ανάμεσα στους Σουλιώτες του, με αποτέλεσμα εκείνοι να εξεγερθούν την ώρα της αναχώρησης, ζητώντας υπέρογκους μισθούς». Με τις κόντρες μεταξύ των Ελλήνων να συνεχίζονται και με τον Μπάιρον να πληρώνει μονίμως το λογαριασμό, ο ποιητής αρρώστησε, μετά από μια μέρα ιππασίας υπό βροχή, για να αφήσει την τελευταία του πνοή το 1824. «Μην αφήσετε να πελεκήσουν το πτώμα μου, ούτε να το στείλουν στην Αγγλία -εδώ αφήστε τα κόκαλά μου να σαπίσουν», ήταν οι δύο παραγγελίες του, που αγνοήθηκαν. Το σώμα του ποιητή εντέλει ετάφη στην Αγγλία. Ο μύθος θέλει την καρδιά του θαμμένη στο Μεσολόγγι. Κατά την Εντνα Ο'Μπράιεν τοποθετήθηκαν σε υδρία και δωρίστηκαν στη μαρτυρική πόλη οι πνεύμονες και ο λάρυγγάς του, που εκλάπησαν λίγο καιρό αργότερα. Εμεινε ο μύθος του, εξαγνισμένος κάποτε (και) από τον ελληνικό πουριτανισμό, που αποκαθίσταται πια μέσα στη μεγαλειώδη βλασφημία του.*

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Λογοτεχνία
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Κινηματογράφος
Ζωή σαν παραμύθι
Μαχητές ετών έντεκα
Στην Αθήνα το καλοκαίρι
Τα αστέρια του καλοκαιριού
Ενα βήμα μπροστά
Μεταφορές- μετακομίσεις
Κοίτα να δεις!
Από πέντε ηπείρους
Μουσική
Το ταλέντο είναι οικογενειακό
Προσφορά της «Ε»
Κάθε δίσκος, μια ιστορία!
Εικαστικά
Η Θεσσαλονίκη της φωτογραφίας
Εκθεση στο Λονδίνο
Το λεύκωμα της ποπ
Πεδίον του Αρεως
Αγάλματα και σκέιτμπορντ
7η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου
Η Κίνα στον Θερμαϊκό
Βιβλίο
Βλάσφημη μεγαλοφυΐα