Έντυπη Έκδοση

Madame Cinema

«Ετσι προωθούμε το γαλλικό κινηματογράφο»

Ανάμεσα στους πολλούς καλεσμένους του 12ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου ήταν και μία πολύ σημαντική προσωπικότητα. Η «κυρία γαλλικό σινεμά».

«Προσπαθούμε,  να δείχνουμε και ταινίες που δεν έχουν διανομή, ώστε να προωθήσουμε σταδιακά το νέο γαλλικό σινεμά, που "υποφέρει" από τη Νουβέλ Βαγκ» λέει η Ρεσίν Ασοντό «Προσπαθούμε, να δείχνουμε και ταινίες που δεν έχουν διανομή, ώστε να προωθήσουμε σταδιακά το νέο γαλλικό σινεμά, που "υποφέρει" από τη Νουβέλ Βαγκ» λέει η Ρεσίν Ασοντό  Η Ρεσίν Ασοντό, αφού υπήρξε γενική γραμματέας του «Forum des images», αλλά και υπεύθυνη για όλα τα κινηματογραφικά θέματα του Παρισιού, είναι εδώ και δύο χρόνια γενική διευθύντρια της Unifrance, του περίφημου οργανισμού προώθησης του γαλλικού κινηματογράφου στο εξωτερικό.

Το 2010 γυρίστηκαν 262 γαλλικές ταινίες. Η κινηματογραφική βιομηχανία της Γαλλίας είναι ισχυρή -εντός και εκτός Γαλλίας- γιατί οι Γάλλοι παραμένουν γνήσιοι σινεφίλ. Εκαστος πηγαίνει τρεις φορές το χρόνο σινεμά.

Είναι εντυπωσιακό το ότι ενώ στις περισσότερες χώρες, με τη δική μας πρώτη και καλύτερη, ο κινηματογράφος δεν ζει και τις καλύτερες του μέρες λόγω της οικονομικής κρίσης, στη Γαλλία τούς τελευταίους μήνες αυξήθηκαν σημαντικά τα εισιτήρια. Οι λόγοι είναι πολλοί. Ενας από αυτούς και το ότι τα κανάλια στη διάρκεια του Σαββατοκύριακου δεν παίζουν ταινίες, για να σηκώσουν τους θεατές από τον καναπέ και να τους στείλουν στις σκοτεινές αίθουσες.

Κυρίως, όμως, το γαλλικό σινεμά επωφελείται από μια πολύ ισχυρή και αποτελεσματική πολιτική προώθησης στο εξωτερικό.

Ποιο είναι το κλειδί της προώθησης του γαλλικού κινηματογράφου στο εξωτερικό; Ποια είναι η πολιτική της Unifrance;

«Καταρχάς δουλεύουμε στενά με όλους όσοι πουλάνε ταινίες, είτε είναι Γάλλοι είτε όχι. Είμαστε συνεργάτες όλων των μεγάλων αγορών - Κάνες, Βερολίνο, Λος Αντζελες, Χονγκ Κονγκ. Συνοδεύουμε τους καλλιτέχνες στο εξωτερικό. Σε πολλές χώρες έχουμε μορφωτικό ακόλουθο για να υπερασπίζεται την εικόνα του γαλλικού κινηματογράφου. Επίσης, έχουμε ιδρύσει φεστιβάλ της Unifrance σε Νέα Υόρκη, Τόκιο, Ρίο, Σάο Πάολο, Μόσχα, Βομβάη, Κίνα. Σε αυτά δείχνουμε ταινίες που έχουν πουληθεί ώστε να βοηθήσουμε τους διανομείς όταν βγουν στις αίθουσες. Προσπαθούμε, όμως, να δείχνουμε και ταινίες που δεν έχουν διανομή, ώστε να προωθήσουμε σταδιακά το νέο γαλλικό σινεμά, που "υποφέρει" από τη Νουβέλ Βαγκ».

Δεν σας χαροποιεί το γεγονός ότι οι ταινίες της Νουβέλ Βαγκ είναι πάντοτε στη «μόδα»;

«Ναι, φυσικά. Αλλά πρέπει να προωθείται και η γενιά των πενηντάρηδων, σαραντάρηδων, τριαντάρηδων, που είναι γνωστοί στη Γαλλία αλλά ελάχιστα στο εξωτερικό, εκτός βέβαια από τις πολύ σινεφίλ χώρες, όπως Ιαπωνία και Αμερική. Εκεί σκηνοθέτες όπως οι Κριστόφ Ονορέ, Αρνό Ντεπλεσάν, Ολιβιέ Ασαγιάς, Ματιέ Αλμαρίκ είναι γνωστοί. Αλλά χώρες χωρίς σινεφίλ παράδοση είναι κολλημένες στη Νουβέλ Βαγκ και στις ταινίες με τούς Αλέν Ντελόν, Ζαν Πολ Μπελμοντό, Ζαν Μορό. Είναι υπέροχο που "ταξιδεύουν" ακόμη οι μυθικοί μας ηθοποιοί, αλλά πρέπει να στηρίξουμε και τον σύγχρονο γαλλικό κινηματογράφο. Γι' αυτό και οργανώνουμε προβολές για νέους στα πανεπιστήμια, γιατί σε πολλές χώρες έχουμε χάσει το νεανικό κοινό».

Φαντάζομαι ότι για να το ξανακερδίσετε συστήσατε πρόσφατα το πρώτο φεστιβάλ γαλλικού κινηματογράφου στο Ιντερνετ.

«Προσπαθούμε να δουλέψουμε τον ψηφιακό τομέα με μία πλατφόρμα, όπου γράφονται μέλη για να μαθαίνουν τα πάντα για το γαλλικό σινεμά, συνεντεύξεις σκηνοθετών, σελίδα στο facebook. Δυστυχώς η προώθηση των ταινιών στις αίθουσες δεν ευνοεί το γαλλικό σινεμά - ούτε, άλλωστε, το ευρωπαϊκό. Οι μούλτιπλεξ αίθουσες, που έχουν αυξηθεί, δεν είναι τόσο φιλόξενες για το ευρωπαϊκό σινεμά, το θεωρούν art house».

Και τι αποδοχή είχε;

«Περισσότεροι από 300.000 συνθέδηκαν με την πλατφόρμα, 20.000 γράφτηκαν μέλη και 40.000 είδαν τις ταινίες. Μικρό νούμερο, αλλά μια χαρά αρχή για πρώτες και δεύτερες ταινίες σκηνοθετών. Μεταφράσαμε τις ταινίες σε εννέα γλώσσες. Του χρόνου θα είναι περισσότερες».

Ποια είναι η καλύτερη αγορά για το γαλλικό σινεμά;

«Αυτή τη στιγμή η Γερμανία. Γενικά είναι η Αμερική, η Αγγλία, η Ιταλία, η Ισπανία, η Ρωσία, η Ιαπωνία. Εξαρτάται από τη χρονιά. Για παράδειγμα, φέτος στην Ιαπωνία είχαμε μια πολύ καλή χρονιά, το "Ocean" του Ζαν-Ζακ Μαντελό έμεινε έξι βδομάδες στην κορυφή του μποξ όφις και έκοψε 3 εκατ. εισιτήρια».

Και η Ελλάδα;

«Εχουμε ένα πιστό σινεφίλ κοινό. Αλλά αντιμετωπίζουμε ένα γενικότερο πρόβλημα: οι αίθουσες χρηματοδοτούνται πλέον λιγότερο, το κοινό έχει στραφεί στα μούλτιπλεξ, που προωθούν τις αμερικανικές ταινίες. Υπάρχει, βέβαια, και η οικονομική κρίση που έχει κάνει τους διανομείς πιο διστακτικούς γιατί δυσκολεύονται να πληρώσουν τη μίνιμουμ εγγύηση και την προώθηση της ταινίας. Το σύστημα στη Γαλλία, που χρηματοδοτείται από το Κέντρο Κινηματογράφου και την Unifrance, ενώ βοηθάει τους ξένους διανομείς με ένα ποσοστό στην προώθηση της γαλλικής ταινίας».

Ποιες πρόσφατες γαλλικές ταινίες είχαν τη μεγαλύτερη επιτυχία στο εξωτερικό;

«"Η Κοκό πριν τη Σανέλ", "Ο μικρός Νικόλας", "Ο προφήτης", "Ενώπιον Θεού και ανθρώπων", "Ocean", "Η συναυλία"». *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Εφυγε ο Νίκος Παπάζογλου
Ενός σεμνού σιγή
Το παιχνίδι των λυγμών
Θέατρο
Λεπτές ισορροπίες
Εικαστικά
Ταξιδεύοντας με «Το χρώμα του χρόνου»
3η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης: μια αγκαλιά για τους εξεγερμένους
Συνέντευξη:Ρεσίν Ασοντό
Madame Cinema
Κεραμεικός
Σήμα ευαισθητοποίησης από το Δημόσιο Σήμα
ΜΜΕ
Στον αέρα το ΕΣΡ
Κατάληψη
48ωρη η ΕΤΙΤΑ