Έντυπη Έκδοση

Μυστήρια χωρίς απαντήσεις

ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΡΕΙΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ Ο ΠΟΛ ΟΣΤΕΡ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΙ ΤΟ ΔΙΚΟ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΣΥΜΠΑΝ, ΠΟΥ ΞΕΧΕΙΛΙΖΕΙ ΑΠΟ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ, ΣΤΗΝ «ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ»

Ενας συγγραφέας νουάρ μυθιστορημάτων δέχεται ένα λάθος τηλεφώνημα που θα τον οδηγήσει σε μια περιπετειώδη αναζήτηση στους δρόμους της Νέας Υόρκης. Ενας ιδιωτικός ντετέκτιβ αναλαμβάνει μια φαινομενικά απλή υπόθεση παρακολούθησης ενός συγγραφέα η οποία θα εξελιχθεί σε ένα αλλόκοτο παιχνίδι αναζήτησης ταυτότητας.

Ενώ ένας νέος αρθρογράφος προσπαθεί να ανακαλύψει τις συνθήκες κάτω από τις οποιες ένας παλιός του φίλος εξαφανίστηκε αφήνοντας πίσω του μόνο τα αδημοσίευτα γραπτά του. Με αυτές τις τρεις ιστορίες, που έχουν τους τίτλους «Γυάλινη Πόλη», «Φαντάσματα» και «Το Κλειδωμένο Δωμάτιο», ο Πολ Οστερ ολοκλήρωσε την «Τριλογία της Νέας Υόρκης» που μόλις επανεκδόθηκε από τις εκδόσεις Μεταίχμιο σε μετάφραση Σταυρούλας Αργυροπούλου.

«Η Νέα Υόρκη δεν είναι απλά μια πόλη, είναι μια ιδέα» έχει πει ο, διάσημος πια, Πολ Οστερ περιγράφοντας την αμερικανική μητρόπολη. Και αυτή η πόλη του χάρισε τη φήμη ως ρηξικέλευθου συγγραφέα στα μέσα της δεκαετίας του '80, όταν ο Οστερ ήταν πια 38 χρόνων και ένιωθε ότι έχανε την πίστη στον εαυτό του. Η «Γυάλινη πόλη», το πρώτο βιβλίο της τριλογίας του, είχε απορριφθεί από δεκαεπτά εκδότες πριν καταλήξει να εκδοθεί από τον εκδοτικό οίκο Sun and Moon του Σαν Φρανσίσκο το 1985.

Ενώ τον επόμενο χρόνο ακολούθησαν τα αλλα δύο βιβλία, τα «Φαντάσματα» και «Το Κλειδωμένο Δωμάτιο» που οι διθυραμβικές κριτικές τα χαρακτήρισαν «μυθιστορήματα που αποδομούν την πλοκή του νουάρ» και «μεταφυσικές ιστορίες μυστηρίου». Κάπως έτσι το κοινό ανακάλυψε έναν συγγραφέα που κάποτε ήθελε να γίνει επαγγελματίας παίκτης του μπέιζμπολ, μόνο που δεν ήταν αρκετά γρήγορος.

Εναν τυχοδιώκτη που μόλις τελείωσε τις πανεπιστημιακές σπουδές βιάστηκε να μπαρκάρει σε ένα τάνκερ με προορισμό το Παρίσι, την πόλη των ποιητών, «για να ζήσει την περιπέτεια». Εναν επίμονο ρομαντικό που μετέφραζε τους σουρεαλιστές ποιητές, έγραφε στίχους γεμάτους λυρισμό και περίμενε «με ένα στιλό στην τσέπη του πότε θα βρεθεί η ευκαιρία να το χρησιμοποιήσει».

Τα τρία μυθιστορήματα που συνθέτουν την τριλογία γεννήθηκαν κάτω από αυτή τη φιλοσοφία. Ο Οστερ εμπνεύστηκε τη «Γυάλινη πόλη» από ένα λάθος τηλεφώνημα που δέχτηκε στο διαμέρισμά του, όπου κάποιος άγνωστος ζητούσε επίμονα το Γραφείο Ερευνών Πίνκερτον. Η ιστορία που εξελίσσεται στα «Φαντάσματα» ξεκινάει στις 3 Φεβρουαρίου του 1947, τη μέρα των γενεθλίων του, όπου ο ντετέκτιβ παρακολουθεί την καθημερινότητα ενός συγγραφέα ο οποίος παρουσιάζει αρκετές ομοιότητες με τον ίδιο τον Οστερ, καθώς σημειώνει ιδέες σε ένα σημειωματάριο και τις καθαρογραφεί σε μια παλιά γραφομηχανή σε ένα λιτό δωμάτιο.

Ενώ «Το Κλειδωμένο Δωμάτιο» ουσιαστικά αναφέρεται στα χρόνια πριν από την αναγνώρισή του, όπου ο Οστερ βρισκόταν σε αδιέξοδο καθώς οι εκδότες δεν έδειχναν κανένα ενδιαφέρον για τις ιστορίες του. Με άλλα λόγια, δεν είναι ιστορίες μυστηρίου, αφού, όπως το θέτει ο ίδιος, «οι ιστορίες μυστηρίου δίνουν απαντήσεις, οι δικές μου δημιουργούν ερωτήματα».

Στους καιρούς μας, ο Πολ Οστερ είναι ένας από τους πιο αναγνωρισμένους Αμερικανούς συγγραφείς, αν και όπως λέει «για το αμερικανικό κοινό είμαι ένας περιθωριακός, οι κριτικοί θεωρούν ότι δεν υπηρετώ τις παραδοσιακές αξίες της λογοτεχνίας, ίσως επειδή γράφω ό,τι θέλω, όχι για την οικονομική κρίση ή για μια δυσλειτουργική οικογένεια». Πέρα από τα μυθιστορήματα, με πιο πρόσφατο το «Sunset Park» του 2010, έχει γράψει από σενάρια όπως το «Καπνός» που συνσκηνοθέτησε με τον Γουέιν Γουάνγκ, μέχρι στίχους για τραγούδια, όπως το Natty Man Blues των Νεοϋορκέζων πειραματιστών One Ring Zero. Αλλά η τριλογία για τη Νέα Υόρκη παραμένει το έργο που τον ανέδειξε. «Για μένα η τριλογία είναι ένας φόρος τιμής στη γυναίκα μου» (σ.σ. πρόκειται για τη συγγραφέα Σίρι Χούστβεντ, τη δεύτερη γυναίκα του που παντρεύτηκαν το 1981), περιγράφει ο Οστερ. «Είναι ένα είδος φανταστικής υπόγειας αυτοβιογραφίας, μια προσπάθεια να γράψω για το πώς θα ήταν η ζωή μου αν δεν την είχα συναντήσει. Από την άλλη, αυτά τα βιβλία αναφέρονται και στην έννοια του μυστηρίου.

Περιβαλλόμαστε από πράγματα που δεν καταλαβαίνουμε, από μυστήρια και στα βιβλία της τριλογίας μου, ήρωές μου είναι οι άνθρωποι που αναγκάζονται να έρθουν πρόσωπο με πρόσωπο με αυτή την αλήθεια». 

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

Κανένα σχόλιο

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 0

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μυθιστορήματα
Συγγραφείς/Συγγράμματα
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Εικαστικά
Ατζέντα Εικαστικών
Θέατρο
Ατζέντα Θέατρο
Ιστορία έρωτα & θεάτρου
Κινηματογράφος
Εκλογές στην οθόνη
Μουσική
Ατζέντα Μουσική
Μυθιστορήματα
Μυστήρια χωρίς απαντήσεις
Οπερα
Μνημείο στη ματαιότητα
Σινεμά
Ατζέντα Σινεμά
Μανώλης Κρανάκης, κριτικός κινηματογράφου (Flix.gr)
Φεστιβάλ των Κανών
Φεστιβάλ Κανών